2015.04.24.
Az oktatás a jövő pillére
Langerné
Victor Katalin társadalmi felzárkózásért felelős helyettes
államtitkár hangsúlyozta: a felzárkózáshoz nem elég a jó
oktatás és a jó pedagógus, az óvodától az egyetemi szakkollégiumokig
tartó esélyteremtési rendszer sikeréhez a támogató családi
hátteret is meg kell teremteni.
A hátrányos helyzetű tanulók oktatásával
kapcsolatban széles körűen elterjedt az a nézet, mely szerint
a legjobb megoldás, ha a lassabban haladókkal speciális
csoportokban foglalkoznak, így nem „húzzák vissza” a többi
gyereket, és igényeiknek leginkább megfelelő oktatásban részesülhetnek,
de külön kell oktatni a legjobbakat is, hogy „szárnyalhassanak”.
Ezt a vélekedést mennyire támasztják alá a tapasztalatok és
a statisztikai mutatók?
–A hátrányos helyzet és a lassú haladás egybemosása
torzíthatja a valós helyzetet, hiszen – bár sok gyerek a tartós
szegénységből adódó okok miatt lemaradással kezdi az iskolát
–, a hátrányos helyzetű tanulók és a lassan haladó tanulók
csoportja nem egyezik meg. A lemaradást pedig egyik esetben sem
elkülönítéssel kell orvosolni, mert ezzel csak tovább fokoznánk
a meglévő hátrányokat. Úgy tennénk, mintha az éhezőnek még
inni se adnánk, arra várva, hogy így megszűnik az éhsége. A
sikeres társadalmi felzárkózást a magyar köznevelésben együttneveléssel
képzeljük el, nem pedig elkülönítve. A 20/2012. (VIII.31.)
EMMI rendelet 171–173. §-ai alapján a hátrányos és
halmozottan hátrányos helyzetű, eltérő nevelési igényű
gyermekek és tanulók nevelése, oktatása együtt (egy osztályban,
csoportban) történik a többségi gyermekekkel, tanulókkal. Határozott
véleményem, hogy a különböző társadalmi helyzetű
gyermekek, tanulók együttnevelése csak inkluzív környezetben
lehet eredményes. Ebben fontos a befogadó nevelési tér kialakítása,
ahol jelen van a gyermek, a tanuló, a nevelő, és a szülő. Célunk,
hogy ebben a közösségi térben a pedagógiai gyakorlat reagáljon
a tanulók egyéni igényire függetlenül attól, hogy milyen
szociális és kulturális háttérből érkeznek, illetve milyen
egyéni adottságokkal rendelkeznek. A befogadó környezet –
megfelelő személyi feltételek mellett – nem hátráltathatja
az átlagos vagy kiemelkedő képességű, nem hátrányos helyzetű
gyermekek munkáját, inkább többletet ad számukra abban, hogy
segíthetnek a társuknak. Ezzel későbbi életükre nézve is
megtanulhatják a gondoskodás, az empátia és az odafigyelés
erejét. Az együttnevelés lehet tehát a társadalmi kohézió
alapja.
Mi szükséges az esélyteremtési rendszer sikeréhez?
– Az esélyteremtés komplex megközelítéssel valósítható
meg. Egyrészt ágazati együttműködés szükséges hozzá, másrészt
a tanulót is holisztikusan kell megközelíteni. Az önálló
tanulásra való felkészítés mellett éppen olyan fontos a személyiségfejlődés
támogatása, pozitív jövőkép kialakítása is. Mindehhez
elengedhetetlen a család bevonása és a szociális hátrányok
direkt kompenzálása, vagyis annak ellensúlyozása, hogy ezek a
gyerekek gyakran nem jutnak hozzá az optimális fejlődésükhöz
nélkülözhetetlen dolgokhoz (eszközök, ruházat, szolgáltatás,
élmények, ingergazdag környezet). Alapvető cél, hogy a meglévő
intézményrendszerek képessé váljanak az esélyteremtésre. Ez
azonban hosszabb folyamat, így mindenképpen szükség van a
leszakadással veszélyeztetett tanulók célzott támogatására.
Hogyan képzeli el a támogató családi háttér
megteremtését?
– A család kulcsfontosságú a gyermek életében, ezért
alapvető érdekünk, hogy együttműködését megnyerjük, elsősorban
abban, hogy a gyermek számára fontos és hasznos az iskolázottság
növelése. Programjainkkal jelen vagyunk az ország legrosszabb
helyzetű területein, ezért látjuk, hogy minden szülő tenni
akar a gyermekéért, csak esetleg nem tudja hogyan. Az esélyteremtő
programokban ezért az egyes támogatásokon kívül külön hangsúlyt
fordítunk a szülők bevonására annak érdekében, hogy nagyobb
mértékben tudják támogatni gyermekük iskolai karrierjét.
Amikor esélyteremtésről, felzárkózásról hallunk,
akkor általában a roma népességre gondolunk. Az EMMI etnikai
alapon közelíti meg az esélyteremtés témáját?
– Az esélyteremtési, felzárkózási programok alapvetően
a szociálisan hátrányos helyzetű embereket, tanulókat célozzák.
Annak érdekében azonban, hogy a hátrányos helyzetűek között
felülreprezentált roma embereket is megfelelő arányban elérjék
a programok, a megvalósítóknak több projektbe előre meghatározott
arányban kell bevonni roma résztvevőket (pl.: Útravaló Ösztöndíjprogram,
Roma szakkollégiumok, Tanoda program). Emellett vannak olyan
programjaink is, melyek kifejezetten romákat céloznak (Nő az esély
program – 1000 roma nő képzése TÁMOP 5.3.1. B). Más
programok azáltal érnek el jelentős számban romákat, hogy területileg
pontosan oda céloznak, ahol nagyon magas a roma lakosság aránya.
Tisztázni kell azonban, hogy a mélyszegénység nem romaprobléma
annak ellenére, hogy mélyszegénységgel kapcsolatos nyilvános
diskurzusban az etnikai és szociális dimenzió gyakran összemosódik,
és a társadalmi kirekesztettségből fakadó összes probléma
„cigánykérdésként” fogalmazódik meg. A mélyszegényeknek
a bő harmada (szűk fele) roma, és a romák körében is hasonló
arányt képviselnek a mélyszegénységben élők. A mélyszegénységben
élő roma családok gyermekeinek hátrányai viszont sokkal súlyosabbak,
mint hasonló társadalmi helyzetű nem roma társaiké, ezért is
célozzuk a hátrányos helyzetű tanulók csoportján belül
kiemelten a romákat.
A Biztos Kezdet Gyerekházak mennyiben segítenek az esélyegyenlőség
megteremtésében?
– A hátrányok újratermelődésének megakadályozása
érdekében szükséges, hogy az ország egyre több hátrányos
helyzetű településén és településrészén legyenek elérhetőek
legkisebb gyerekek és szüleik számára a korai életévekre irányuló,
fejlesztő szolgáltatások. Jelenleg 112 Gyerekház működik az
országban. A Biztos Kezdet Program révén magas színvonalú
szolgáltatáshoz juthatnak azok a családok, akiknek a lakhelyén
a legrosszabb a szolgáltatásokkal való ellátottság és a
legmagasabb a szegénység kockázata. A program a hátrányos
helyzetű gyerekeknek szánt programok között szakmai szempontból
is különleges értékkel bír, hiszen kora gyerekkorban megkezdi
a támogatást a szülők erőteljes bevonásával, ezért eredményei
alapján láthatóvá válik, hogy a kora gyerekkori beavatkozással
mennyire képes csökkenteni a társadalmi hátrányokat. A kora
gyerekkori beavatkozások megtérülése egyébként legalább
nyolcszoros szokott lenni (ez külföldi példa, sajnos még kevés
hazai kutatás van erre), nem beszélve az így elmaradó olyan károkról,
mint a magas fejlesztési, egészségügyi szükségletek, esetleg
a devianciák megjelenése. A program kezdettől ideális feltételek
között zajlik, mert EU-s pályázatokkal teremtettük meg a tárgyi
és személyi feltételeket, az uniós programok lezárását követően
pedig a központi költségvetés támogatja a Gyerekházak működését,
ezenkívül pedig folyamatos szakmai segítséget nyújtunk a
Gyerekházak számára.
Még februárban az ön vezetésével munkacsoport
alakult az oktatási szegregáció felszámolása érdekében.
Milyen szervezeti körülmények között dolgoznak?
– Az Antiszegregációs Munkacsoport a Méltányos Oktatásért
februárban alakult, szegregáció elleni küzdelemben elkötelezett
(köztük civil) szakemberek közreműködésével. A munkacsoport
célja, hogy operatív munka segítse a deszegregációs folyamat
elindulását országszerte. A munkacsoport az Emberi Erőforrások
Minisztériumának irányítása alatt működik, szervezeti hátterét
a Türr István Képző és Kutató Intézet biztosítja.
Hány helyszínen kezdik el a tényleges munkát?
– Az elsődleges cél nem az, hogy minél több helyen
egyszerre induljon meg a munka, hanem hogy minőségi, hosszú távon
működő, mindenki előnyét szolgáló intézkedések szülessenek
a szegregáció felszámolása érdekében. A munkacsoport
feladata, többek között, a szegregáló iskolák beazonosítása,
a munka csak ezt követően indulhat.
A kiválasztott iskolákban már szeptemberben indulhat a
program?
– A cél valóban az, hogy minél hamarabb elinduljon a
deszegregációs munka, de ez csak akkor valósulhat meg, ha a
munkacsoport elkészít egy ütőképes intézkedési tervet, mely
a kiválasztott iskolákban a tanulók érdekit maximálisan szem
előtt tartva jól tud működni, messziről elkerülve az erőltetett
integrációt.
Többen attól tartanak, hogy az adott városban azonnal
bezárnak egy iskolát. Jogos ez a félelem?
– Az antiszegregációs munkacsoportnak nem célja az
iskolák bezárása, hanem az, hogy megvalósuljon a színvonalas
oktatáshoz való egyenlő hozzáférés.
A sikerhez mennyire szükséges az érintettekkel – a hátrányos
helyzetben élő szülőkkel, a tanárokkal – való egyeztetés?
– Véleményem szerint a hátránykompenzálás nem valósulhat
meg a szülők és a tanárok aktív bevonása nélkül, de továbbmegyek:
a helyi döntéshozókkal és egyéb érintett szakemberekkel is
egyeztetni kell a program indulása előtt. A szülők folyamatos
tájékoztatása, egy-egy tanórára vagy csoportfoglalkozásra történő
meghívása egyébként is feladata az intézményeknek, de a hátrányos
helyzetű tanulók iskolától gyakran eltávolodott szüleinek
bevonására fokozottan ügyelni kell, hogy az intézmény és a
szülők között kiépülhessen a személyes kapcsolat és a szülőnek
valóban lehetősége nyíljon arra, hogy gyermeke fejlődését
nyomon követhesse. A deszegregációs programok megvalósításakor
pedig kulcsfontosságú tényező, hogy az egyeztetési
folyamatokban minden érintett fél részt vegyen, beleértve a
helyi társadalmat is. Korábban láthattuk, hogy egy-egy
deszegregációs program sikere a közös érdekek felismerését
és az információk megfelelő áramlását segítő kommunikáció
sokrétűségén és minőségén állt, vagy éppen bukott.
Medveczky Attila
|