2015.08.14.
Misztikus hangszer
Aki felnőtteket is megtanít hárfázni
Gulyás Csilla
hárfaművésznő zeneiskolai tanulmányai után 1999-ben
szerezte első, 2005-ben második diplomáját a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem Tanárképző Intézetében, majd a
Zeneakadémia Egyetemi Tagozatán. A ’80-as és a ’90-as években
több neves hárfaművész kurzusán vett részt. Még diákként
fesztiválokon, kulturális rendezvényeken lépett föl. Tanulóéveitől
kezdve játszott a Honvéd Szimfonikus Zenekarban, a BM Duna
Szimfonikus Zenekarában, illetve a Danubia Ifjúsági Zenekar első
hárfásaként Kobajasi Kenicsiró, Jurij Szimonov és Héjja
Domonkos keze alatt. Művésznő a legváltozatosabb felállású
kamarazenei együttesekben zenél (alapító tagja a Nyolcadik
Nemzetközi Hárfafesztiválon nagy sikert aratott Trió Hárfisszimónak);
emellett az országban egyedülálló koncepciójú Kodály Zoltán
Magyar Kórusiskola hárfatanára. A Zenetanárok Társaságának
alelnöke. 2006 végén jelent meg az első, az Én hárfám, 2007
őszén, a Latin, 2012-ben a Baroque, 2015-ben a Klasszikus szonáták
hárfára című albuma.
Idén jelent meg negyedik CD-je, a Klasszikus szonáták
hárfára. Ez az album külföldre is eljut?
– Legújabb lemezem tél végén került a hazai boltokba.
S néhány héten belül kijutott a külföldi, nagy elosztóhelyekre,
ahol – már bocsánat, hogy ezt mondom – meg is veszik, mert
Magyarországon nincs nagy kereslet a klasszikus zenei albumok iránt.
Talán azokat CD-ket veszik inkább, melyekre népszerű
operákat, zongoraversenyeket, szimfóniákat rögzítettek.
– Valóban a népszerű
operák, zongorára írt vagy szimfonikus darabok jobban ismertek.
Magyarországon leginkább Karácsony előtt és koncertek után a
helyszínen vásárolnak klasszikus zenei CD-t.
Ha ez így van, s anyagilag alig hoz az egész hasznot,
akkor mégis miért tart már a negyedik albumánál?
– Az biztos, hogy belföldön nem éri meg lemezt
megjelentetni. A könnyűzenészektől hallottam ezt a mondást: a
mai világban a CD nem más, mint hangzó névjegy. Ezzel egyetértek,
mert az én albumaim is, mint minden zenészé, egyben
referenciamunkák is. Hogy miért készítek mégis lemezeket? Azért,
amiért a többi muzsikus. Zenészek vagyunk, s nem azért lépünk
fel, nem azért készítünk lemezt, mert megéri, hanem, hogy művészetünket
ezúton is eljuttassuk a közönséghez. Ennek egyik módja a
koncertfellépés, a másik a hanglemezkészítés, és szerintem
a harmadik a tanítás. Egyértelmű, hogy nem mindenkinek van
lehetősége lemezkészítésre, s sokan nem is preferálják ezt.
Több klasszikus zenész inkább csak a fellépéseket vállalja
el. Sajnos a fellépési lehetőségek is egyre ritkábbak, nem úgy,
mint régebben, így már szinte csak a nagyon elszántak zenélnek.
Nagyon kevesen tudnak kizárólag a klasszikus zenéből megélni,
a legnagyobbak, a legfantasztikusabbak, mint Kocsis Zoltán,
Szigeti Vilmos vagy a fiatalabb generációból Baráti Kristóf,
de ők is számos más munkát – szervező, önmenedzselő – végeznek
az előadómű-vészeten kívül.
Említette, hogy nem mindenkinek van lehetősége lemezkészítésre.
Önnek talán van menedzsere?
– Nincs, mert
egy jó menedzsert tisztességesen meg kell fizetni. S mi,
klasszikus zenészek általában nem keresünk annyit, hogy
menedzsert foglalkoztassunk. Az általam ismert muzsikusok önmagukat
menedzselik, vagy esetleg besegít a házastárs, egy jó barát…
Létezik, de nem beszélhetünk igazi klasszikus zenei művészmenedzsmentről
az országban.
Akkor mégis miként volt lehetősége lemezkészítésre?
– Az én hárfám című albumom megszületése szerencsés
véletlennek és a jó kapcsolatoknak is volt köszönthető, s
akkor ismertem meg Hollós Máté nagyszerű zeneszerzőt, a
Hungaroton vezérigazgatóját. Az első lemezem elkészítésekor
arra gondoltam, ez lesz egyben az utolsó is. Ezért több műfajból
választottam. Így az első lemezemre fölvettünk klasszikus,
kortárs magyar, és dzsessz zenét is. A célom az volt, hogy jó
hárfamuzsika kerüljön föl a CD-re, s mindegy volt számomra,
hogy klasszikus, vagy könnyedebb zenéről van szó, ha az minőségi,
s ha azt szeretem. A magyar viszonyokhoz képest elég szép számban
vásárolták meg első lemezemet és a Hungaroton mint a
legnagyobb kelet-közép-európai komolyzenei kiadó ezt az
albumot külföldre is eljuttatta, a nagy nemzetközi vásárokra.
A Latin című lemez műfajilag egységesebb, s a közönség igényét
szerettem volna kielégíteni. Be akartam mutatni, hogy mit jelent
számomra a latin stílus, s hogyan lehet azt megszólítani a hárfán
keresztül. A lemezen szerepelnek klasszikus zenei darabok és dél-amerikai
művek is. A számokat magam hangszereltem, s azok fele kamarazene
tangóharmonikával, ütőhangszerekkel. Varga Zoltán barátom
volt az ütős, aki Az én hárfám néhány darabjában is közreműködött.
A lemez minőségét bizonyítja, hogy egy lemezkiadással
foglalkozó hongkongi cég megvette a licencét, s beillesztette hárfás
sorozatába. Erre a sikerre alapozva jött a következő, a
Baroque album. Nagyon szeretek CD-összeállításon dolgozni,
azon gondolkodni, milyen zeneműveket vigyek föl a lemezre. A
barokk nagyon érdekes korszak, mert akkor még nem létezett a hárfa
a mai formájában. Ezért azok a művek, melyeket mi hárfások
barokk darabként játsszunk, szinte mind áriratok. Arra törekedtem,
hogy csak egy-két közismert melódia szerepeljen a lemezen, s a
többi, mely szintén a barokk zene gyöngyszemei közé tartozik,
legyen igazi kuriózum. Ebből a lemezből is több száz kelt el,
mely első olvasatra kevésnek tűnik, de a klasszikus zene hazai
piacán ez nem rossz eredmény. Az internetes zenei áruházak –
jellemzően külföldi – eladásait ebbe nem számoltam bele. Az
idén megjelent CD anyagát az különbözteti meg az előzőekétől,
hogy kizárólag eredeti, hárfára írt művek hallhatók rajta.
Kiválasztottam a hárfa aranykorát, a kora klasszicizmust, s
annak uralkodó műfaját, a szonátát, ráadásul ez az az időszak,
mikor a szerzők már pedálos hárfára írtak darabokat, így
azokat nem írtam át, hanem kottahűen játszottam el. Érdekesség,
hogy mikor megszületett az első pedálos hárfa, több ezret
adtak el belőle, főleg Franciaországban, Angliában és a
porosz udvarban.
Kortárs zeneszerzők is írnak kizárólag hárfára műveket?
– Írnak, hiszen, az első pedálos hárfa megjelenése óta
egyre több zeneszerző komponált erre a hangszerre. A romantika
korától kezdve zenekarban, kamarazenében és szólóhangszerként
is szerepel a hárfa.
Akkor miért nem olyan népszerű ez a hangszer, mint
mondjuk a zongora?
– Egyrészt nem egyszerű hárfán játszani, és sokáig
nagyon nehéz volt hozzájutni a hangszerhez. Hiába nagyon
tetszetős és népszerű, még mindig kevesebben tanulnak hárfázni.
A fiataloknak otthon hárfán tanulni nem olyan egyszerű,
mint hegedűn. Ezt a hangszert nem cipelheti be a vállán a
zeneiskolába. Hogy lehet így felkészülni az órákra?
– A saját példámmal válaszolok. A rendszerváltás
idején voltam kisiskolás, s akkor kezdtem el hárfán tanulni.
Ami nem volt egyszerű már csak azért sem, mert a fővárosban
akkor csak két-három zeneiskolában hirdettek meg hárfaoktatást.
Szép, nagyméretű szovjet gyártmányú, ám minőségileg nem a
legjobb koncerthárfákon gyakoroltunk. Ma már országos szinten
körülbelül húsz helyen lehet alapfokon hárfát tanulni. A
’90-es évek elején nagyon kevés család engedhette meg magának
azt, hogy gyermekének hárfát vásároljon. Európában a
’70-es évek környékén jelentek meg a kisebb méretű, úgynevezett
gyakorló hárfák. Érdekesség, hogy éppen abban az időben
terjedt el a rockzenében a népies stílus, s akkor újra
felfedezték a régi breton és kelta hárfákat. Ezeket a kisméretű,
kelta hárfákat már lehet szállítani, olcsóbban beszerezhetők,
és lehet rajtuk tanulni, mert húrtávolságuk megegyezik a nagyméretűekével.
A zenepedagógusok rájöttek arra, hogy nem kell feltétlen beruházni
egy nagyméretű pedálos hárfába, hanem ezen a kelta típusún
is elkezdhet a gyermek tanulni. Én is kétféle hárfán, nagy
pedáloson és kicsi keltán tanítok az órán, és a családok már
bérelhetnek, vagy vásárolhatnak a gyermeküknek kis hárfákat
otthonra.
A fellépésein is kelta hárfán játszik?
– Hárfabemutató koncertjeimre többféle hárfát is
viszek magammal, s akkor bemutatom a trubadúrhárfát, a reneszánszkor
hárfáitól kezdve a pedálos hárfán át egészen a
legmodernebbekig.
De mivel szállítja ezt a sok hangszert?
– A nagy, pedálos hárfát félkemény tokba helyezem, és
kombi autóval szállítom. Ahogy például a nagybőgősök, úgy
a hárfások is a hangszerük méretének megfelelő autót vásárolnak.
Még sosem láttam férfit hárfázni. Mi lehet ennek az
oka?
– Mert hazánkban elnőiesedett a hárfás pálya, ahogy
sok más hivatás is. Régebben egy szimfonikus zenekarban szinte
csak férfiak ültek.
Erre jó példa a Bécsi Filharmonikusok. Ez a több mint
170 éves múltra visszatekintő zenekar állam az államban. Hősiesen
védelmezi hagyományait, köztük azt, hogy kizárólag férfiegyletnek
tekinti magát, amely egyszerűen nem vesz fel nőket.
– Ez már így nem igaz, mert a sok szemrehányás hatására
1997-ben mégiscsak bekerült az első nő a csapatba. Ez a kiválasztott,
Lelkes Anna, egy magyar hárfás volt. Ma már külföldön a hárfások
egyharmada férfi. A nemek aránya azon múlik, hogy kik kezdenek
el hárfán tanulni. Mindig is voltak fiú tanítványaim, de csak
elenyésző számban – tízből egy. A legtöbb család nőiesebb
hangszerként tekint a hárfára, s ezért a fiúknak más
instrumentumokat – például dobot, zongorát, harsonát,
trombitát – szánnak. S mivel nagyon kevés otthonban tartanak
hárfát, és nem annyira ismert ez a hangszer, ezért nagyon kevés
gyerek veri az asztalt, hogy ő bizony hárfát akar tanulni.
Ön is verte az asztalt, hogy hárfát tanulhasson?
– Dehogyis! Az, hogy hárfás vagyok, azt a véletlennek köszönhetem.
Azt, hogy zenész vagyok és zenetanár, az már nem véletlen. Jó
hanggal áldott meg a sors, így már elsősként egy VII. kerületi
általános iskola énektagozatos osztályban tanultam. A kerületi
zeneiskolában pedig volt hárfatanítás. Ki kellett választani
az énektagozatos gyerekeknek egy hangszert. Mivel kis lakásban
laktunk, és hárman vagyunk testvérek, ezért szüleim nem akarták,
hogy olyan hangszeren játsszam, amit otthon kell gyakorolni –
így esett a választásuk a hárfára. Szerettem énektagozatos
iskolába járni, s bizton állítom, hogy szükség lenne minél
több ilyen intézményre. Jelenleg a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskolában
tanítok, amelynek az az fő küldetése, mint a hajdani énektagozatos
iskoláké.
Hogyan kapcsolódik a karének a hárfához?
– A rendszerváltás idején Sapszon Ferenc tanár úr –
aki jelenleg is az iskola művészeti vezetője – ötlete alapján
jött létre ez az intézmény. A tizenkét évfolyamos iskolában
a közismereti ismeretek átadásán kívül minden nap van énekóra,
rendszeresek a szolfézsórák, hetente két alkalommal kórusfoglalkozás,
s emellett egy hangszeren kötelező tanulniuk. Azért vette föl
az iskola a nagy magyar zeneszerző nevét, mert Kodály Zoltán
koncepciója, hogy a zene művelésének személyiségformáló
erejével kell nevelni a gyerekeket. Aki kisgyermek korától zenével
foglalkozik, teljesebb emberré válik. A zene kiváló kreatív
kifejezőeszköz lehet a gyermek számára. Ha az alapokat már
sikerült gondos gyakorlással elsajátítani, a fejlődésre és
önálló alkotásra való törekvés természetessé válik a számára.
Az önkifejezési készség fejleszti a gyermek önbizalmát is. A
művészetek tanulása és a zenei nevelés fejleszti a gyerek szépérzékét,
kreativitását, és ezek a készségek egész életén keresztül
elkísérik majd. Nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy ebben
az iskolában taníthatok, mert nagyon komoly munkát tudok végezni
a gyerekekkel. Hajdani tanítványaim közül egy külföldi, három
pedig a budapesti zeneművészeti egyetemen tanul, s többen már
maguk is hárfát tanítanak.
Magántanítványai is vannak?
– Vannak, mivel sokan szeretnének megtanulni hárfázni,
s nem mindenki tanulhatja ezt meg intézményes keretek között.
Hármas egységben telik az életem: tanítok, fellépéseket vállalok,
és emellett a következő lemezemen dolgozom, s most éppen hárfaiskola
tankönyvet írok a diákok számára, mert ilyen még nem létezik
idehaza.
Felnőtteket is tanít. Nem késő valakit mondjuk 30 éves
korában hárfára oktatni úgy, hogy az illetőnek semmilyen
zenei előképzettsége sincs?
– Soha nem késő felnőtteket zenére oktatni. Nem kritérium
a zenei előképzettség, de hasznos, ha van… A hozzám felnőttként
jelentkezők többsége zongorázott gyermekkorában, de
valamilyen ok miatt befejezte, s most már nem akar újra zongorázni,
hanem inkább hárfázni. És sokkal egyszerűbb megtanítani hárfázni
azokat, akik hajdan zongoráztak, mert ők olyan absztrakt
gondolkodást sajátítottak el, ami szükséges a zenetanuláshoz.
Akik pedig semmilyen hangszeren sem játszottak, biztos, hogy
legalább énekeltek kórusban. Gondoljunk csak vissza a kórusmozgalmakra.
Sokak elborzadva tekintenek vissza a szolfézsórákra, de ők is
kaptak megfelelő alapot. Jó lenne, ha nem a személyes csalódásokra
gondolnánk, hanem értékelnénk azt a csodát, amit Kodály
megteremtett hazánkban. Sajnos mára a kóruséneklés hagyománya
szinte megszűnt, és az iskolai énekórák jócskán vesztettek
presztízsükből. Akiben viszont él a vágy, hogy zenével
foglalkozzon, mindent megtesz annak érdekében, hogy a kívánt
szintre eljusson.
Néhány hónappal
ezelőtt beszélgettem egy énektanárral, aki azt mondta, hogy nála
nem úgy zajlanak az órák, hogy „máris tessék beskálázni”,
hanem néhány percet diskurál növendékével, hogy megtudja
milyen lelki állapotban van, s ezután sokkal jobban megy a tanítás.
– Ez elengedhetetlen része a tanár–diák kapcsolatnak.
Mindig beszélgetek a diákjaimmal, és nem udvariasságból,
hanem mert valóban érdekel a sorsuk, ahogy maga az ember is. A
tanításban nagyon fontos, hogy a diák bízzon a tanárban, s ezért
muszáj hitelesnek lennem. Ha a növendékem elhiszi, hogy engem
valóban érdekel, hogy mi történt vele az iskolában, akkor azt
is elhiszi, hogy az is érdekel, hogy miként fejlődik a zenében.
S ha kialakult benne a bizalom, akkor már a diákom igyekszik
megfelelni az általam felállított követelményeknek.
Mi volt előbb, a tanár, vagy a művész Gulyás Csilla?
– Viccesen szólva: a hárfás diák Gulyás Csilla.
Eleinte nagyon természetes volt számomra, hogy zenével
foglalkozom. S ami természetes, azt nagyon könnyen megszokjuk,
és kevésbé értékeljük. Bevallom, be is akartam fejezni a hárfázást,
mert nem láttam magam előtt arra példát, hogyha valaki egy
hangszerrel szülei késztetésére kicsiny kora óta foglalkozik,
akkor felnőttként is boldogan, odaadással, szorgalommal él a
hivatásának. Annak ellenére, hogy nagyon elégedettek voltak
velem a tanáraim, huszonöt éves koromig úgy éreztem: hagytam
magam belesodródni egy hivatásba. Ezért fiatalon rettegtem a
fellépésektől, a vizsgáktól, szinte pánik uralkodott el
rajtam, mikor ki kellett állnom a színpadra. Főleg tanáraim kívánságára
befejeztem a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Tanárképző
Intézetében a tanulmányaimat, s úgy gondoltam, majd békében,
csendben egy zeneiskolában tanítok, ez lesz az életem. De
valahogy legbelül mégis éreztem, hogy ez nekem kevés, nem ezt
akartam, nem én akartam. Ezért jelentkeztem újságíró iskolába,
s más egyetemre, bölcsészkarra is. Végül is 25 évesen döbbentem
rá, hogy nem másoknak kell megfelelni, hanem a saját követelményeimnek.
Ez a váltás azért volt jó, mert már én dönthettem a pályámról,
így arról is, hogy például milyen darabokkal koncertezzem. Azóta
becsülöm igazán a zenei hivatást, saját magam munkáját, s
értékelem, hogy miben vagyok jó, s miben kell még fejlődnöm.
Elmesélte, hogyan lett önből tanár és művész. Ezután
szóljon „Mesélő Hárfa” műsoráról!
– Azokat a Grimm-meséket választottam ki, melyekben
zene, ének, vagy hangszer szerepel, s melyeket lehetett hárfás
effektekkel kísérni. A művelődési házak színpadán
felolvastam a mesét a kicsiknek, s közben a hárfát hangképző
eszközként használtam. A madárfüttyöt, a hangyasereg vonulását
is lehet illusztrálni ezen a hangszeren. A sorozat következő része
az volt, mikor meséltem a hárfáról, a hangszer kialakulásáról,
történetéről. Ezt azért tartottam fontosnak, mert a gyerekek
többsége nem látott még közelről hárfát.
Sőt sok színházban nincs is hárfa, ezért az operaelőadásokon
szintetizátorral helyettesítik a szólamát.
– Ezen nincs mit csodálkozni, mert alig néhány városban,
például Budapesten, Debrecenben és Szegeden folytatnak hárfatanítást,
és így azokban a városokban nem kell a hárfa szólamát
helyettesíteni. Sajnos a zenetanári pálya nem annyira megbecsült,
hogy tömegesen jelentkezzenek rá a felvételizők. Amint említettem,
a zenetagozatos általános iskolák száma minimálisra csökkent,
így az is kérdés, kik lesznek a jövő zenészei, s kik látogatják
10-20 év múlva a koncerttermeket.
Talán éppen a látogatottság növelése érdekében
szerveznek egyre több show jellegű klasszikusnak mondott
koncertet, áriaestet, ahol a látvány dominál. Ha már van látványpékség,
legyen látványkoncert is.
– Az adott zenész, énekes habitusa, jelleme, karrieréhsége
határozza meg, hogy milyen típusú fellépést vállal el. Magam
is játszottam, főleg diákkoromban, aláfestő zenét esküvőn
vagy fogadáson. Ennek megvan a maga zenetörténelmi hagyománya,
hiszen minden udvari zenész, akár Haydn is, mikor előadta műveit,
az is sokszor a kastélyi fogadások, családi események aláfestő
zenéjeként szolgált. A kérdés szerintem az, hogy minőségileg
hogyan játszunk a show jellegű műsorokban, vajon méltóan
ahhoz, ahogy minket tanítottak? Minden műfajt, így a crossovert,
a könnyűzenét is lehet igényesen, méltósággal játszani. Ha
felkeresne engem egy rapper, hogy közösen lépjünk föl, és ha
tudnám azt, hogy ő a maga területén igényes, magas színvonalú
előadó, akkor valószínűleg igent mondanék, hiszen az összes
zenei stílust lehet lelkiismeretesen, jól művelni. Bizonyos
dolgokat soha nem vállalnék el, mert nem minden műfajhoz kötődöm.
Egy valóságshow-ban fontosabb a látvány, a színpad bevilágítása
a zenénél, s a jelentkezőnek nem adatik meg az, hogy végigjátssza
az egész darabot, s mindez, szerintem határozottan a minőség
rovására megy. Abban nem szabad részt venni, mert egy „megvágott”
darab nem éri el a célját. S ha a zongora színe fontosabb az
előadott műnél, az nem klasszikus zenei produkció, hanem
„lakberendezési műsor”. Amivel szintén nincsen semmi baj,
csak az egy másik műfaj.
Mennyire lényeges az, hogy a művész azon túl, hogy
tehetséges, szorgalmas, még egyéniség is?
– Az egyéniség hozzátartozik a művészethez, ahogy a
tehetség is. Mivel előadóművészetről van szó, ezért, a
fogalom nevéből adódóan is, nagyon lényeges az előadó
szerepe. Én egy eszköz vagyok, rajtam keresztül „nemcsak”
átjön például Mozart szonátája. Így, aki meghallgatja a
lemezemen Mozart darabját, Gulyás Csilla egyéniségével is találkozik.
Kötöttebb egy zenész feladata, mint a színészé, hiszen
verset nagyon sokféleképpen mondhatnak el, de egy szonátát nem
lehet nagyon sokféle módon eljátszani. A saját habitusom, a közönséggel
vagy a tanítványaimmal való kapcsolatom szintén meghatározza
a darabok befogadását. A hallgatókban ugyanúgy nyomot hagy a
személyiségem, mikor mondok néhány szót a műről, mint a játékom.
Minden koncertem előtt beszélek a darabról, a szerzőről, s
arról, hogy számomra miért fontos az adott mű eljátszása –
ezáltal is kapcsolatot létesítek a közönséggel és a művel.
S amit ismerünk, azt jobban szeretjük, jobban befogadjuk.
Nemcsak egyedül,
hanem hárfatrióval is fellépett, például Nagykovácsiban.
– Akkor növendékeimmel együtt játszottam. Hazánkban hárfatrió
vagy hárfaduó csak alkalmi fellépésekre áll össze. Nem beszélhetünk
a hárfa műfajában olyan stabil összeállításokról, mint például
a vonósnégyesek vagy a kamaraegyüttesek vonatkozásában. Ezért
hiánypótlásként körülbelül tíz évvel ezelőtt alapítottuk
meg a Trió Hárfisszimót egy akkor itt tanuló belga hárfaművésznővel
és két magyar hárfással. Miután belga kolléganőnk elhagyta
az országot, csak magyar hárfásokból áll a trió. A formáció
még létezik, de sajnos kevés a fellépési lehetőségünk, és
sajnos itthon nem lehet főállásban fenntartani akár még egy
kamarazenei együttest sem. Ezért mindannyiunknak „több lábon”
kell állnunk. Hiszen nem tudnánk abból megélni, hogy hárman
összeállunk, s arra várunk, hogy kapjuk a meghívásokat. Ennek
ellenére mégis szerencsésnek érzem magam, hogy olyan időszakban
lehettem zenész Magyarországon, mikor nagyon sok lehetőséget
tudok kihasználni. Az internet elterjedésével a művészek
sokkal jobban tudják promotálni magukat. Annak is örülök,
hogy Dr. Vigh Andrea hárfaművész, a Zeneakadémia rektora,
hajdani tanárom létrehozta a Gödöllői Nemzetközi Hárfafesztivált,
melyen az élvonalbeli hárfások vesznek részt.
Külföldön is voltak fellépései?
– Néhány alkalommal, és a lemezek kapcsán is lesznek.
Külföldön jóval elterjedtebb hangszer a hárfa, ezért
nincsenek arra rászorulva, hogy Magyarországról hívjanak művészeket.
Inkább nemzetközi fesztiválokon, versenyeken vesznek részt
magyar résztvevők.
Beszélhetünk-e a hárfa reneszánszáról?
– Akkor lehetne erről beszélni, ha korábban Magyarországon
jelentős hárfás élet lett volna. Európára viszont már
jellemző a hárfa reneszánsza. De nem akarok panaszkodni, mert a
hazai hárfások munkájának köszönhetően az elmúlt 20 év
alatt mégiscsak ismertté vált ez a vonzó, misztikus hangszer.
A hárfának újra létjogosultsága lett szóló- és
kamarahangszerként, és megjelent a zenei vetélkedőkben is.
Boldog vagyok, hogy részt vehetek ebben a munkában, előadóként
és tanárként. A Zenetanárok Társaságának alelnökeként is
fontosnak tartom, hogy két-három évente szervezzek országos hárfás
rendezvényeket, zenei versenyeket. Tehát nemcsak saját magamra
gondolok, hanem – bár ezek „nagy szavak” – a magyar hárfás
közösség felvirágoztatására is. Azt szeretném elérni, hogy
érezzék a muzsikára fogékonyak, hogy mennyire jó zenélni és
tanítani is. A Zeneakadémia hárfa szakos diákjai hozzám járnak
gyakorlati tanításra, ami azt jelenti, hogy én oktatom őket
tanítani. Figyelik, hogyan tanítom a növendékeimet, majd ők
is bekapcsolódnak diákjaim oktatásába.
Tanít, hárfaiskolát ír, kottákat gyűjt össze, CD-t
szerkeszt, nem gondolt arra, hogy a szabad művészetek doktora
legyen, tehát megkapja a DLA tudományos fokozatot?
– Pont jókor teszi föl ezt a kérdést, mert már
beadtam a doktori tanácshoz a disszertációm vázlatát, amit a
Zeneakadémia doktori tanácsa szeptemberben bírál el. A téma
pedig a korai klasszicizmus, amikor megszületett az első pedálos
hárfa. Kedvező elbírálás esetén kell megírnom a doktori
disszertációt. Felteheti a kérdést, hogy miért van erre szükségem?
Azért, mert a zenészi hivatás nem csak a hangszer mesteri kezelését
jelenti, hanem elméletből és kutatási munkából is áll, ami
az értelmiségi lét szerves része. Most, hogy ennyit beszéltünk
a hárfázásról, nincs kedve odaülni és kipróbálni?
Miért is ne! Köszönöm az interjút.
Medveczky Attila
|