vissza a főoldalra

 

 

 2015.08.14. 

A teremtés apoteózisa

Duncsák Attila kiállítása a Forrás Galériában

Duncsák Attila, a kassai festőművész hazaérkezett. Igaz, Budapesten az elmúlt években volt már tárlata a Magyar Írószövetségben és a Klebelsberg Kultúrkúriában is, ám a mostani – a Kárpát-haza Galéria rendezvénye – az igazi. Legalábbis abból a szempontból, hogy a magyarság most fogadta körébe azt az ungvári festőművészt, akinek a Magyarországra való települési kérelmét három és fél évtizeddel ezelőtt a hivatal elutasította. Még ma is ott a pír az arcomon, ha erről beszélek. De szerencsére a politika (értsd, a politika fő sodra) azóta nagyot változott. Nem kell letagadni testvéreinket. A Kárpát-haza Galéria, nyílt színvallás, attól erős, hogy magába tömöríti mindazon értékeket, amelyek eddig (többé-kevésbé kallódóban?) nem mutathatták meg valódi erejüket.

Avval, hogy Duncsák „hivatalosan” is befogadtatott – akinek van szeme, látja –, a kortárs magyar képzőművészet igencsak gazdagodott. Képgalériája, humánuma, közösségteremtő szándéka és embersége nem akármilyen érték. Hogy az ecsetet jól forgatja, hogy szimbólumvilágában, maszkos-jelmezes fanyar történelmi számvetésében ott az emberiségre leselkedő megannyi veszély elítélése, mindennél jobban látszik. Én-megvallása egyfajta boldogságpróba.

De a műterem tiszta hangulata, a paletta színeit dúsító erkölcs is kell ahhoz, hogy festményei – a bravúros technikától függetlenül – mást is sugalljanak. A szép hatalmán túl az igazságot is. A hagyomány megtartó erejét, az elorozott érték visszavételét. Ettől Duncsák Duncsák. Gondolná valaki, hogy a Bolondok hajóján (1991) utazva, a maszkos kavalkádba VIII. Henriket és Shakespeare-t is odaképzelve (Az én színházam – 2000), a vallás megtartó erejét hangsúlyozva (Orosz ikon – Madonna – 1980; Madonna – 2000), a bábulét játékosságában zord korunk arkánumát hirdetve (Bábszínház – 1994; Velencei karnevál – 1990) is jut figyelmessége és nem kevés ideje az ukrán hivatalosság bekebelezte művész, Erdélyi Béla (1891–1955) visszaperlésére. Mi más volna az általa megőrzött csaknem verserejű napló közzététele (Magyar Napló, 2014), mint a kitűnő ungvári festőművész magyarságának a bizonyítása?

Ha a pszichikumba beletartozó tartás és erkölcs is fogja és vezeti a képzőművész ecsetjét, azért a legfontosabb az alkotó virtuóz szín- és formaélménye, a látás és láttatás invenciója, a szimbólumokban való gondolkodás ereje. Képei (mind farostlemezre fölvitt akril és tempera) megindítóan szépek. Lehetnek szerkezetileg bármily tömörek, átlengi őket valaminő meseszerű igazság. Amit mutatnak, az a teremtés apoteózisa. Ebből a szempontból nincs is különbség az alakrajzzal, maszkkal figurális bőségben hivalkodók és a modernség egyfajta kilátóját képező montázsfestmények között. Ugyanazon zseniális kéz termékei.

Duncsák Attilának természetesen volt honnan merítenie, hiszen Szentpétervár, ahol a főiskolát (üvegszakon!) végezte, az európai szellem (képzőművészet, színház, zene) egyik kilátótornya volt a kommunizmus időszakában is. Az ungvári évek (technikájának, műveltségének stb. gyarapítása) ugyancsak sokat tettek a latba. Festőművészete, bár korai iparművészeti tárgyai sem lebecsülendők, Kassán teljesedett ki. Ott vált virtuóz formateremtővé, ott őrizte meg magyarságát.

Az életművéből itt látható huszonkilenc festmény egyedi karaktert jelöl. Egy alkotó boldogságának forrása s egyúttal betetőzése.

 

Szakolczay Lajos