2015.08.14.
Interjú
Dr. Szili Katalin miniszterelnöki megbízottal
Nincs újabb 25 évünk
Nem
mindennapi dolog a szívből jövő nyitottságot tetten érni,
nekünk pedig ma megadatott. A hét legelején a Szentháromság téri
pazar épületben fogadott bennünket Szili Katalin a miniszterelnök
személyes megbízottja, az az asszony, akit valamilyen rejtélyes
okból, noha politikus, a polgárok mégsem politikusként
tartanak számon. Ezt onnan tudom, hogy az a szokásom, ha
bejelentkezem egy találkozóra, míg készülök, érdeklődöm
az embereknél, meg akarom tudni, rajtam kívül más mit gondol a
beszélgetésre általam kiválasztottról. Azzal, gondolom, nem
lepek meg senkit, ha leírom, az élő politikusra manapság sokan
csak rálegyintenek. Sziliről pedig kis gondolkodás után szinte
egyöntetűen úgy vélekedtek: egy nagyon rendes asszony. Igen,
egyetértünk rendes, és még milyen? Ezen gondolkodom. Olyan,
mint egy fiatal demokrata, vagy olyan mint egy szocialista? Nem,
valahogy nem pártemberszerű, a pártembereknél sokkal alázatosabb,
nem gondolja magáról, hogy ő fújja a passzát szelet, egészen
más, sőt nagyon más, pedig hosszú évekig politizált a szocik
között, és mégis, Szili közösségi ember a szó valódi értelmében.
Volt saját pártja, de odahagyta, hogy Orbán Viktor kormányfő
felkérésére a miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságán
autonómiakoncepciók kidolgozásával foglalkozzék. Persze
azonnal röptette a sajtó a hírt, hogy aztán kapjon a szélsőségesen
liberális hasábokon hideget-meleget. Pedig a politika férfiak
uralta világában az Országgyűlés első női elnöke lett. Határon
innen és túl népszerű, és a jobboldaliak jelentős része által
is elfogadott. Már akkor, amikor sokan azért hagyták el az
MSZP-t, mert szava sem volt a hazafiságról, és hagyta magát
terrorizálni az idegenek szekértolóiként számon tartott
SZDSZ-től, Szili Katalin szólt pártja kívánatos megújulásáról
például nemzetpolitikai kérdésekben. Nem tegnap ismertem meg,
az eltelt hosszú évek emlékeiben visszalapozva mindig az villan
fel, hogy arról tanakodunk:
Mit lehetne
jobban csinálni?
– Most például
autonómiaügyben a határon túli magyar civil, társadalmi és
politikai szervezetek között a közvetítést. Ennek legfőbb célja,
hogy megállapodásra jussanak egymással a kérdésben legfőképpen
érdekeltek, a határon túli magyar szervezetek és legyen egy
autonómia-statútum, amelyet mindenki elfogad.
Miért esett pont Önre a választás?
– A Miért-re majd válaszoljon a megbízóm, hogy mikor
és hogyan történt, azt pedig elmondom én: 2014 decemberében a
Kárpát-medencei Magyar Képviselők Fóruma (KMKF) 10. jubileumi
ülésén, Kövér László házelnök úr – ennek a grémiumnak
a mindenkori házelnök az elnöke – felkérésére beszédet
tartottam. Ezt követően kért föl miniszterelnök úr megbízásából
Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes úr, hogy mivel a KMKF
hajdani elnökeként minden egyes dokumentumot teljes
konszenzussal alkottunk meg, segítsem elő a párbeszédet elsősorban
az autonómiakoncepciók kidolgozásában, az egységességre törekedve.
Úgy gondolom: nagyon sokat ártanánk a határon túli magyarságnak,
ha ebben a kérdésben éppen a megosztottság miatt nem érné el
legfőbb célját a hazai és határon túli civil társadalmi és
politikai szféra. Miniszterelnöki megbízottként az a
feladatom, hogy autonómiaügyben elősegítsem a párbeszédet.
Emellett mindent megtegyek annak érdekében, hogy az autonómia
az európai párbeszéd része maradjon, s a magyar közösségek
autonómiatörekvése is ugyanolyan sikeres legyen, mint más EU-s
országoké. Némi gondolkodást követően vállaltam a
feladatot, s természetszerűleg a média egy része azonnal kikiáltott
árulónak és megélhetési politikusnak. Holott én tényleg
ugyanazt vallom, mint 10-15 éve, mint 2004. december 5-én, vagy
akkor, amikor a Nemzeti Összetartozás Napjáról szavaztunk a
parlamentben. Nem tagadom nem volt egyszerű a döntés, végül
is arra jutottam, nem hagyhatom azokat cserben, akikkel eddig együtt
dolgoztam a nemzetpolitika területén. Akkor lettem volna hűtlen
a saját elveimhez, ha ezt a felkérést elutasítom. Egyesek azt
mondták, hogy igen kemény fába vágtam a fejszémet, s nem
biztos, hogy siker koronázza a tevékenységemet. Számomra éppen
az okozna lelkiismeret-furdalást, ha kényelemből vagy gyávaságból
megfutamodnék.
A politikai haszonszerzés vádja csak a szélsőségesen
liberális sajtó levelében van megírva. Sok embert megkérdeztem,
s még érintőlegesen sem alkottak ehhez hasonló véleményt, éppen
ellenkezőleg. Mindenki azt mondja, hogy Szili Katalin becsületes
ember.
– Köszönöm a visszajelzést, fontos, hogy bíznak
bennem, és én ezért semmilyen áldozattól sem riadok vissza: a
megbízás elfogadásával egy időben szakítottam a pártpolitikával.
Lemondtam a KTI Néppártban betöltött pártelnöki pozíciómról.
A hitelességem megőrzése megkövetelte ezt a lépést. A múltam
is arra kötelez, hogy az autonómia kérdésében minden tőlem
telhetőt megtegyek. A nemzetpolitika területén tapasztalható pártmegosztottsággal
sem, a kormányt külföldön feljelentő politikusokkal pedig végképp
képtelen vagyok azonosulni.
Pedig a magyarság sorskérdéseiben nincs pardon. Ha nem
lehet jobb belátásra bírni az ügy közös és sikeres vitele
ellen értelmetlenül fenekedőket, a feljelentőket, mit tudnak
tenni?
– Abban látom a missziómat, hogy az autonómia kérdését
próbáljuk meg kivonni a napi pártpolitikai csatározások területéről.
Mi tagadás, bántott tavasszal az egyik erdélyi fórum résztvevőjének
nekem szegezett kérdése: más államokban a pártok képesek összefogni
a nemzetük érdekében, védelmében, akkor a magyarok erre miért
képtelenek?
És mit lehet egy ilyen kérdésre válaszolni?
– El kell ismerni, jogos a kérdés, s mert a magyarság lélekszáma
jelentősen csökken, egyetértek miniszterelnök úrral: nincs újabb
25 évünk a kérdés rendezésére. Ha néhány éven belül nem
tudjuk egy azonos koncepció mentén a szomszédos országokkal
megegyezve, az EU-s szabályoknak megfelelően kialakítani saját
elképzelésünket, akkor negyedszázad múlva – figyelve a
demográfiai adatok alakulását – lehet, már nem is lesz értelme
beszélnünk a kérdésről.
A Tusnádfürdőn
mondottakra utal? Drámai volt a felszólítása Orbán Viktornak:
jól vigyázzunk, mert, ha most elrontjuk, talán örökre rontjuk
el. Ütés a szívre. A felelősség súlya nem nyomasztja?
– Érzem, hogyne érezném a személyes felelősségem mérhetetlen
súlyát is. Nekem azt minden áron el kell érnem, hogy ebben a témában
egységes hazai álláspont alakuljon ki. Ennek érdekében vezető
kormánypárti és ellenzéki politikusokkal, határon túli
magyar szervezetek elnökeivel tanácskoztam, s azt tapasztaltam,
egyetértünk abban, hogy ezzel a kérdéssel foglalkozni kell.
Nem vagyok magányos, a nemzetpolitikai államtitkárságtól
kezdve a Külgazdasági és Külügyminisztérium, a
Nemzetpolitikai Kutatóintézet, a Nyelvstratégiai Intézet, a
Nemzetstratégiai Intézet mint szellemi műhelyek segítségére
számíthatok, kérem is őket, hiszen nem rendelkezem külön
apparátussal. Így a feladatom kissé transzmissziós és koordinátori
is. Augusztusban már megbeszélést folytatok az erdélyi
politikai szervezetek erre kijelölt képviselőivel.
Le a kalappal, még alig száradt meg a tinta a megbízólevelén.
– Ez tény, de nagyon szorít az idő.
Mi a stratégia?
– A stratégiát illetően egy indián mondással válaszolok:
amíg két indián egymás skalpját követeli, addig a sápadtarcúak
örülnek. Nem egymással célszerű hadakozniuk az erdélyi
magyar pártoknak. Nem egymást kell legyőzniük, hanem meg kell
találnunk azt a modus vivendit, ami a mai európai keretek között
érvényesíthető, elfogadtatható.
Hogy áll az autonómiakoncepciók elkészítésével?
– Sehogy, nem a koncepciók kidolgozása a feladatom, az
egy óriási hiba lenne a részemről. Egyébként éppen a közelmúltban
a KMKF Regionális Munkacsoportja értekezletén Kalmár Ferenc
Magyarország szomszédságpolitikájának fejlesztéséért felelős
külügyi miniszteri biztos úrral együtt vehettem részt, ahol
beszámoltam a kezdeti lépésekről. S ott is hangsúlyoztam,
hogy az autonómiakoncepciókat a helyben élő magyar közösségek
dolgozzák ki. A mi feladatunk, hogy elősegítsük a szülőföldön
való megmaradás, gyarapodás biztosítását. Ezt nem minden előzmény
nélkül teszem, hiszen másfél éven át vezettem a Nemzeti Összetartozás
Bizottság Autonómia Albizottságát, s az első lépésként a
dokumentumok összegzését végeztem el; hogy megtudjam 25 év
alatt kik milyen koncepciókat dolgoztak ki, s vannak-e az egyes
területeken „versengő” elképzelések. Azt is megvizsgáljuk,
hogy a szórványban megvannak-e a feltételei a személyi és
kulturális autonómiának.
Most akkor versengő vagy egységes koncepció mentén
haladnak?
– Nem mondtam még végig, mert éppen az a következő lépés,
hogy ahol „versengő” koncepciók léteznek, ott el kell érni,
hogy egyetlenegy, mindenki által elfogadható készüljön, ami
mellett kiállnak a határon túli és a magyar civil és
politikai élet képviselői. A nyár végére pedig új terminológiai
rendszert alakítunk ki, mert a szomszédos országokban a többség
mást ért autonómia alatt. Például szabad-e az autonómia szót
használni Székelyföldön?
Már miért ne szabadna?
– Úgy értem, ha kell – mert a célunkhoz ezáltal közelebb
kerülhetünk – a tartalom változatlanul hagyása mellett a
kifejezések, az elnevezések módosítását is megfontolhatjuk.
Hát én ezzel vigyáznék; nem érzik majd úgy a
magyarok, hogy fel kellett adni egy teljesen jogos törekvésüket?
– Feladni nem
szabad semmit, pusztán azt kell megfontolni, hogy például nem
érnénk-e el nagyobb eredményt, ha a helyi önkormányzatiság,
vagy a helyi közigazgatás fogalmat használnánk. A
Nemzetpolitikai Államtitkárság, a Nemzetpolitikai Kutatóintézetet,
a Nyelvstratégiai Intézetet, a Nemzetstratégiai Intézetet
munkatársaival dolgozunk ezen.
Olyan gyors léptekkel haladva végzi a munkáját, hogy
erről jut eszembe a miniszterelnök női fül számára igencsak
hízelgő mondása: Ha azt akarod, hogy egy feladatról sokat beszéljenek,
bízd azt egy férfira, de ha azt akarod, hogy az meg is legyen
csinálva, bízd egy nőre. Persze sietek kijelenteni, a nagy közös
ügyünkben együttműködő felsorolt intézmények vezetői általam
nagyra becsült férfiak, mind egy szálig.
– Hogyne, itt van példának okáért mindjárt a Pásztor
István által vezetett Vajdasági Magyar Szövetség, amely mintaértékű
önkormányzatiságot teremtett meg a Délvidéken. Ott azt kell
vizsgálni, hogy a szerb alkotmányban, s az alacsonyabb szintű
szabályozásban, a pozitív jogban hogyan jelenik meg az autonómia
kérdése. Használják-e az autonómia kifejezést, s ha nem,
akkor mit értenek az önkormányzatiság, az önrendelkezés, az
önigazgatás alatt? Hogyan illeszkedik ez az európai színtéren
használt szubszidiaritás fogalmához? Pásztor elnök úrék
legfőbb törekvése, hogy az állami szervekben, a hatóságoknál
a magyarság az önkormányzatokban lévő jelenlétük arányában
képviseltesse magát. A sorolt feladatokat szeretném elvégezni
a nyár végéig, s ha elkészülnek a határon túli szervezetek
mindegyike által támogatott koncepciók, akkor következik azok
egyeztetése.
Mi magyarok, ezt azért el ne feledjük, nem bevándoroltunk,
az a hely a mi 1000 éves hazánk, csak szerencsétlen módon a
hatalmak a határokat tologatták, a mi megkérdezésünk nélkül.
– Valóban éppen ennek a ténynek a figyelembevételével
a lehető legszélesebb kört szeretnénk bevonni az autonómia ügyébe.
Tehát csapatmunka kell, én pedig megpróbálom egy asztalhoz ültetni
a csapat tagjait. Nagyon lényeges, hogy milyen tartalom van az
autonómiák mögött. Az még nem jelent autonómiát, ha csak a
térképen bejelölünk egy területet. A tartalom azt jelenti,
hogy a magyarság lélekszámához mérten képviseltesse magát,
helyben hozzák a döntéseket. S azt is tudni kell, hogy ezeken a
területeken élnek a többségi társadalom tagjai is, így őket
is be kell vonni ebbe a folyamatba, hogy lássák, az autonómiának
milyen pozitív hatásai vannak. Európában kimutatható, hogy a
területi autonómia gazdasági fellendülést hozott a többségi
társadalom számára is. Mindez egy nagyon pozitív jövőképet
mutat, hiszen a mai globális világban, melyben szinte mindenki
izoláltan él, szükséges a kisebb közösségek megerősítése,
összetartozása. Hangsúlyozom a verbális óvatosság szükségességét,
mert ma, ha autonómiáról szól bármelyik közösség, akkor a
szomszédos államok vezetői azt nemzetbiztonsági kockázatként
kezelik. Holott, ha mi autonómiáról beszélünk az nem jelent
szeparatizmust, elszakadást, hanem a szülőföldön való
boldogulást, gyarapodást, megélhetést.
Szép gondolat, de ma a gyarapodás, a boldogulás mind a
határon túli, mind a hazai fiatalok számára nem a külföldi
munkavállalással azonos?
– Ezt a kérdést óvatosan kezelem. Amikor az EU tagja
lett Magyarország, akkor újdonság volt számunkra, hogy
fiataljaink tanulni, dolgozni külföldre mehetnek. Az elvándorlás
értelmezése bonyolult ügy. A többség bizonyára nem azért
megy Nyugatra, mert nem érzi itthon jól magát. A kint vállalt
munkában benne van a világot látni vágya is. A lényeg, hogy
ha akarnak, akkor bármikor visszatérhessenek szülőföldjükre,
ahol boldogulni tudnak.
Arról van személyes tapasztalatom, hogy a húszas éveiknek
közepén külföldre távozott fiatal emberek öt év után úgy
jöttek haza, hogy tökéletesen elsajátítottak legalább egy
idegen nyelvet, ez ugye jelentős egzisztenciatöbbletet jelent.
Mint ahogy a kinn maradottak is hasznosak lehetnek a kapcsolati tőke
szempontjából. De az ilyen kapcsolatok kialakítását
szorgalmazza valaki?
– Kettőn áll a vásár, szerintem elvárható az unió
országaiban vállalkozóktól és az ott dolgozóktól, hogy megőrizzék
identitásukat. Maradjanak meg magyarnak, ne szégyelljék származásukat!
Ez az, éppen ezt nem értem, hogy a hazai liberális véleményterroristák
miért akarnak ellenséget kreálni a külföldre távozott
magyarokból?
– Én másként közelítenék. Egyszerűen nem értik a
XXI. század globális világát. Ők XX. századi kérdéseket
tesznek fel, és XX. századi válaszokat adnak rá. Nézzük meg
például a kereskedelmi televíziók híradóit. Az maga egy
katasztrófa cunami, így nem csoda, hogy azt sugallják, hogy
menekül innen mindenki.
Azt akarják, hogy rosszul érezzük magunkat?
– Mire gondoljon az ember, ha éjjel nappal azt közvetítik,
hogy itt mindenki kiszolgáltatott, senki nem kap semmilyen védelmet,
itt mindenki drogos vagy öngyilkos hajlamú, minden rossz.
Ez ellen nem elsősorban a magukat baloldaliként jegyzőknek
kellene fellépni?
– Dehogynem, csakhogy van itt egy súlyos félremagyarázás.
Többen azt próbálják nekem bemagyarázni, hogy a baloldali
eszme azonos a XX. századi liberalizmussal. Holott szó sincs róla.
Valódi, XXI. századi baloldali eszmerendszer még ma sem ismert
idehaza. Pedig megvannak az előzményei. Nem kell kitalálni: Németh
László, Sinka, Veress Péter, így együtt – a nép-nemzeti
baloldal képviselő lerakták az alapokat.
Sem az elmúlt negyedszázadban sem a korábbi időkben
nagy megbecsülést, általában a hatalom részéről, nem
tapasztaltam a népi nemzeti eszmerendszerrel és képviselőivel
kapcsolatban.
– Most ugye a nem létező, de nagyon is hiányzó népi
nemzeti baloldalról beszélünk. Nézzük meg az elmúlt 25 évünket,
hogy a nemzeti baloldal képviselőit mennyire lenézték,
megvetették a neoliberális oldalon.
Miért a múlt idő, változtak talán a liberális
apokalipszis lovagjai és lovaginái?
– Dehogy változtak, csupán az ellenzék egy része PR
fogásként rafináltan balliberálisnak mondja magát. Ez ugyebár
fából vaskarika. Arról van szó: baloldali köntöst adnak a
liberalizmusra.
Meggyőződésem, hiába, azt a magyarok már megtanulták,
hogy kutyából nem lesz szalonna. Ám most, miután terjedelmi
okokból beszélgetésünk vége felé közeledünk,
CIVIL-rovatunk vendégétől azt kérem, mondjon valamit a családjáról,
rokonairól.
– Két nevelt gyermekem van, az ő szüleik a barátaink
voltak, de 1997-ben autóbalesetben meghaltak. A két tizenéves
gyermeket magunkhoz vettünk. Most már 30-31 évesek. Peti jogász,
Eszter pedig formatervező művész, településmérnök. Sokan
hiszik, hogy vér szerinti gyermekeim, mert mindketten szőkék,
ám nem tévednek sokat a köztünk hasonlóságot felfedezők, mi
tulajdonképpen összenőttünk.
Milyen családból származik?
– Többen nekem szegezték már a kérdést, miért is
lettem annak idején baloldali politikus, hiszen anyai ágon polgári
családból származom. Édesanyámnak köszönhetően az első áldozó
kislány annak idején bérmálkozott a templomi esküvőnket
pedig 1977-ben a pécsi Bazilika Corpus Christi kápolnájában
tartottuk. Férjem statikus mérnök, aki abszolút civil, kerüli
a nyilvánosságot. Édesapám földműves család sarja volt.
Egyedüli gyerek vagyok, s biztos, hogy édesanyámtól örökölhettem
is sok mindent, de példamutatása a rendkívül karitatív, szociális
magatartásformát illetően, alakított engem.
Vallásos?
– Hívő, vallásomat gyakorló katolikus vagyok. Nagyra
becsülöm Ferenc pápa tevékenységét, s egyetértek minden
szavával: bizony nagy szükség van az egyház reneszánszára.
Olyan időket élünk, mikor szinte az egész világon kiszolgáltatottnak
érzik magukat az emberek. Ilyenkor nagy szükség van a lelki és
szociális támpontokra, kapaszkodókra. Meggyőződésem, minél
többünkben él a belső hit, annál jelentősebben csökken majd
az agresszivitás, egymás legyőzésének vágya, nő az együttműködés,
egymás segítése.
Úgy legyen, köszönjük,
hogy rendelkezésünkre állt.
Papolczy
Gizella-Medveczky Attila
|