2015.08.21.
Győzedelmes élet
Készülj Istened elé – Joó Sándor igehirdetései
Dr.
Joó Sándor lelkipásztor, teológiai magántanár (1910–1970)
Kecskeméten született. Szüleinek negyedik gyermeke volt, de
mivel az első – a Gyula nevű fiú – korán meghalt, így
csak hárman nevelkedtek fel. Nénjei, azaz nővérei a Mária, Sára
névre hallgattak. De kik voltak a szülők? Édesapjuk Joó
Gyula, édesanyjuk Révész Mária. Joó Gyula a Református
Jogakadémia tanára volt. A gyülekezet presbitereként, majd főgondnokaként
is szolgálta az Urat. Joó Sándor Kecskeméten érettségizett a
református reálgimnáziumban. Szülei azt szerették volna, ha
fiuk jogi pályára megy, ő azonban egyre tisztábban hallotta
Isten elhívását a lelkipásztori szolgálatra. Édesapjával történt
megegyezés után beiratkozik a budapesti Református Teológiai
Akadémiára, és ezzel egy időben a kecskeméti jogakadémiára
is, úgynevezett „mezei jogásznak”. Jogtudományi tanulmányai
azonban csak egy évig tartanak. Édesapja, látva fia erős elhatározását,
a második évre már nem íratja be a jogakadémiára. A Teológiai
Akadémián sokat tanult az ottani kegyességi és teológiai irányzatoktól,
de egyedül Jézus Krisztusnak kötelezte el magát a magyar
református egyház szolgálatában.
A
lelkészi oklevelet 1932-ben szerzi meg. 1932–1934 között ösztöndíjas
Amszterdamban, a Szabad Egyetem Teológia karán. Így kiválóan
elsajátítja a holland és a német nyelvet. Különben angolul
is jól beszél. Hollandiából hazatérve előbb Budapesten, majd
Kecskeméten és újból Budapesten volt segédlelkész.
Budapesten a Kálvin téri gyülekezetben Ravasz László és
Muraközi Gyula voltak a főnökei. „Ravasz Lászlótól az
igehirdetést, Muraközi Gyulától a pásztori munkát tanulta”
– olvashatjuk Draskóczy István életrajzi könyvében. És itt
szeretném mindenkinek a figyelmébe ajánlani ezt a könyvet.
Draskóczy később lelkésztársa és barátja lett Joó Sándornak.
Könyvének címe: Nékem az élet Krisztus – és a meghalás
nyereség. Közben Budán, a II. kerületben élő reformátusok
gyülekezet- és templomépítési álmokat kezdenek szövögetni.
1937-ben a Budapesti Református Egyházmegye közgyűlése létrehozza
a Pasaréti Református Missziói Egyházközséget. Még
ugyanennek az évnek a végén Joó Sándor lesz a gyülekezet első
segédlelkésze, 1938 májusában pedig adminisztrátor lelkésze.
Persze az istentiszteletek ekkor még a Gábor Áron utcai
ideiglenes gyülekezeti teremben vannak. 1938 júniusában Joó Sándor
feleségül veszi Máthé Imolát. A templom igen rövid idő
alatt felépül, amennyiben ’38 novemberében helyezik el az
alapkövet, ’39 júniusában pedig Ravasz László püspök már
felszenteli a templomot. Igaz, az orgonát csak 1940 Pünkösdjén
szentelik fel. Joó Sándor beiktatására 1940 októberében kerül
sor, majd 1941-ben a missziói egyházközség anyaegyházközséggé
alakul. Közben a gyülekezet lelkésze teológiai magántanári
vizsgát tesz: megjelenik Református Diakonátus c. könyve.
1942-ben a debreceni egyetemen doktori fokozatot nyer. Ekkor
jelenik meg Húsvét Homiletikuma c. munkája, mely könyv
ismerete minden teológiai hallgató számára kötelezővé lett
később. Joó Sándor és Máthé Imola házasságát Isten hat
gyermekkel áldotta meg: egy lányuk és öt fiuk született.
Minthogy a nagytiszteletű aszszony zenetanár volt, nem csoda,
hogy valamennyi gyermek zenét tanult. Különben Joó Sándor
maga is zongorázott, ha nem is olyan művészi fokon, mint a család
többi tagja. A gyülekezet presbiterei, diakónusi munkát végző
tagjai, de az egész gyülekezet odaállt lelkésze mellé, Isten
pedig gazdagon megáldotta Joó Sándort és a gyülekezet életét.
Kivirágzott az egyházi élet. 1944-ben Joó Sándor ismét a
kecskeméti reformátusok látókörébe kerül. Ebben az évben
hal meg Hetessy Kálmán, a kecskemétiek neves lelkipásztora. Joó
Sándor szülei nagyon szerették volna, ha fiuk kecskeméti lelkész
lesz. A terv a presbitériumnak is tetszett, sőt Ravasz László
is támogatta azt. Tulajdonképpen mindenki mellette volt, Joó Sándor
és természetesen az őt már nagyon szerető pasarétiek kivételével.
Joó Sándor „kitette a gyapjút” – hogy a Gedeon-történetekből
ismert kifejezéssel éljünk – és maradt Pasaréten. A szovjet
megszállás utáni idők üldözöttei, a háború után a fővárosból
kitelepítettek is meggyőződhettek Joó Sándor és az egész gyülekezet
szeretetéről. A kitelepítettek bútorait biztonságba helyezték,
a kitelepítés helyére csomagokat küldtek. A gyülekezetben még
1952-ben is működött – külön engedéllyel – a
szeretetkonyha. A világháború utáni években megindult a lelki
ébredés. Joó Sándor örömmel vett részt a munkában. Sok-sok
konferencián hirdette az evangéliumot. Ami meg a pasaréti gyülekezetet
illeti, a templom mindig teli volt. A lelkészi hivatal pedig
sok-sok mély lelki beszélgetés színtere lett. 1950 után
azonban Joó Sándornak azt kellett észrevennie, hogy az egyház
hivatalos vezetői és ennek következtében néhány lelkipásztor
társa is elhidegül tőle. Pedig ő mindenkit tisztelt, sőt
szeretett. Csakhogy az ’50-es évektől kezdődően a Magyar
Református Egyház felcserélte kálvini bibliai látásmódját
egy ránk erőltetett politikai látásmódra, melynek lényege
– röviden megfogalmazva – az volt, hogy az úgynevezett „létező
szocializmus” valósággal Isten országának az előszobája,
eltekintve az ateizmusától. Különösen is félre tett ember
lett 1956 után, már csak azért is, mert fontos szerepe volt a
Megújulási Mozgalomban, sőt esperesnek is jelölték. A levert
forradalom után két hétre a gyűjtőfogházba került. l970-ben
bekövetkezett halála előtt nem sokkal egy hivatalos egyházmegyei
látogatás során az esperes vezette küldöttség, bár mindent
rendben talált a gyülekezetben, szemére vetette, hogy sokan
vannak” a templomban. Megvádolta azzal, hogy tisztességtelen
eszközökkel „gyűjti maga köré” mindenhonnan az embereket.
Pedig Joó Sándor mindig Jézus Krisztushoz hívott mindenkit. Bírálói
sajnos, soha nem tették fel maguknak a kérdést, hogy az ő gyülekezeteikből
ugyan miért mennek át a hívek Pasarétre? És hogy miért jobb
ott a gyülekezeti légkör?
Különben
az érzékeny lelkű Joó Sándor „kárpótlást” is kapott.
Saját gyülekezete nagyon szerette őt. Szerették őt a teológiai
hallgatók, tanárok és sok-sok fiatalabb vagy idősebb, szintén
félretett lelkipásztor is ugyanúgy. Mivel ökumenikusan
gondolkodó szolgája volt Urának, rengeteg evangélikus,
metodista, baptista barátja volt, de még római katolikusok is.
A református lelkészek közül különösen is Gyökössy Endrével
volt jó barátságban. Sokszor együtt készültek igehirdetéseikre.
Főleg egyházi ünnepekre készülve. Egy-egy eldugott kis
budapesti kávéházban beszélték meg a textust, amelyikről
Isten üzenetét akarták hirdetni. És ahogy ez már azokban a szörnyű
időkben történt, soha nem tudhatták, hogy nem figyelik-e meg
őket a „rájuk állított” besúgók. Ez ellen úgy „védekeztek”,
hogy feketekávéjuk fölé hajolva imádkoztak csendesen. Sosem
volt dicsekvő alkat, viszont igehirdetésein, bölcs lelkigondozásán
és hűséges pásztori munkáján nemcsak Jézus Krisztusba
vetett élő hite látszott meg, hanem sokoldalúan művelt,
kulturált intellektusa is. Közben hat gyermek édesapja volt,
sokszor anyagi gondok, nélkülözések közt. A háború utáni
évek ébredésének élvonalában szolgált, sokfelé végezve
evangelizációs szolgálatot. Mivel a politikai hatalomnak nem hódolt
be, sok mellőztetést, sőt meghurcoltatást kellett szenvednie.
Ő azonban mindvégig kitartott amellett, hogy a Bibliához
ragaszkodó, Krisztus-központú, a mai ember mai problémáira
igei választ adó igehirdetések hangozzanak a pasaréti szószéken.
Ennek a hatását a mai napig érezzük.
A
könyv Joó Sándor igehirdetéseit tartalmazza. Az egyik
legmegfogóbb az, ami a győzedelmes élet titkáról szól. Több
évtizede tapasztalhatjuk, hogy ma mindenki győzni akar, első
akar lenni. S hogy miben? Az az alkatától, nevelésétől függ.
Vannak, akik már azt is győzelemnek tekintik, ha tolakodásukkal
elsőként érnek egy bevásárlóközpont pénztárához. Már az
óvodások is győzni szeretnének a versenyeken, ez hajtja a
sportolókat is, a politikusokat is, szinte mindenkit. És valljuk
be, hogy még a vasárnapi liturgiákra érkezők is azon
versenyeznek, hogy ki ülhet a „legjobb” padsorban. Persze, a
tisztességes versenyzők hazájuk, nemzetük érdekében
cselekednek. Amikor legidősebb lányom egy általános iskola
floorball-csapatával kapusként kiment Brnóba, s ott megverték
a cseheket, s aranyérmet kaptak, az engem is büszkeséggel töltött
el, s férfiként nem szégyelltem, hogy könny szökött a
szemembe, mikor a meccs végén a sporttársai átölelték, s
gratuláltak neki. No de vessünk számot, tartsunk lelkiismeret
vizsgálatot, a napi, e világi győzelmek által elérhetjük-e
lelki aspektusból a győzedelmes életet?
1969-ben
a győzedelmes életről így prédikált Joó Sándor: Győzelmes
élet! Ennek már szinte a hallatára is elpirul a lelkünk. Hát
van ilyen egyáltalán? Győzelmes élet? Van olyan, hogy valaki
győzni tud a mindig megújuló kísértések fölött, a mindig
visszatérő bűnei fölött, a szakadatlanul körülötte ható sátáni
erők fölött? Az egyéni keresztyéni élet e mindig túlerőben
lévő ellenségei fölött? Győzelmes élet? Ez az, amit a
legkevésbé tapasztalunk magunkban is, meg másokban is. Pedig de
sokszor születnek bennünk nagy elhatározások, nekibuzdulások,
sőt fogadalmak, hogy ezután másként lesz, – és marad minden
a régiben! Megint csak elveszítjük a csatát. Egyszer egy társaságban
arról beszélgettek, hogy mi a legszomorúbb dolog a világon. Az
egyik azt mondta: boldogtalan házasságban élni, a másik így vélekedett:
gyógyíthatatlan betegségben szenvedni. A legmélyebb benyomást
azonban ez a gondolat keltette: látni valakit, akit nagyon szeretünk
menthetetlenül elpusztulni. – Hát ilyen szomorú az is, amikor
önmagunkban látjuk a keresztyén életet szinte menthetetlenül
elpusztulni. Valamikor talán sokat reméltünk attól, hogy ha
hitben járunk, fölül fogunk emelkedni életünk sok-sok hitványságán,
gyarlóságán, azután szomorúan rájöttünk, hogy hívő
mivoltunkban is csak olyan tehetetlenek vagyunk hitványságunkkal
és gyarlóságainkkal szemben, mint hit nélkül. Mit ér akkor
az egész keresztyén hitünk? Miért vagyunk akkor egyáltalán
keresztyének, ha nem tudunk győzni, ha a hit harcában mindig újra
és újra csatát vesztünk? Hát a keresztyén ember, akinek Jézus
Krisztus az Ura, az is rabja marad az indulatainak, amelyek feltörnek
a lelke mélyéből? Azt is emészti a gond, a Sátánnak ez a szörnyű
inkognitója? Az is elbukik a kísértésekben, amelyek meglepik
akár a munkában, akár a pihenésben, társaságban, vagy szórakozások
közben? Az is rabja marad olyan régi bűneinek, amiket pedig már
letett és átadott megváltó Urának? Hát a Krisztus táborába
való tartozással nem változott semmi? Olyan ígéretesen, szól
Jézus szava egy helyen a Bibliában: „Ímé mindent újjá
teszek,” meg az apostol ujjongó felkiáltása: „Aki
Krisztusban van, új teremtés az!” Azután ha magunkra nézünk,
meg egymásra, csalódottan állapítjuk meg, hogy ímé maradt
minden a régi, nincs semmi igazán új! Maradtam ugyanaz a nyomorúságaival,
bűneivel megküzdeni nem tudó ember, aki mindig is voltam. Hát
nincs győzedelmes élet? Törődjünk bele, hogy a Jézusban való
hittel is rabjai maradunk az önző vágyainknak, testünk, vérünk
kívánságainak, egy-egy leküzdhetetlen szenvedélynek, egész
utálatos természetünknek? Törődjünk bele, hogy nincs győzedelmes
élet? Nem! Ne törődjünk bele! Mert a bibliai történeteken át
éppen arra biztat Isten, hogy igenis van győzedelmes élet.
Szintén
egyik ’69-es prédikációjában az ima erejéről beszél. Azt
tapasztalom, hogy ma sokan nem értik, érzik, mi is a valódi
ima. Nem abszurd, hogy többen imádkoznak azért, hogy ők nyerjék
meg az ötöst a lottón, vagy hogy legyen még az akciós termékből
a boltban, mire odaérnek? Mit mond erről a lelkész? Hívő
embereknek gyakran szokott problémája lenni az imádság általában.
És ez nem is csoda, mert ha igaz – márpedig igaz –, hogy az
imádság a hívő embernek lélegzetvétel, akkor az imádság
valóban nagyon központi szerepet tölt be minden hívő
embernek, tehát mindnyájunknak az életében. A kérdés így
hangzik: Olyan gyakran mondják, hogy milyen sokat jelent az imádság
a számunkra. Jézus is mindig újra és újra biztat, hogy csak
imádkozzunk és kérjünk, zörgessünk és keressünk, de én
nem érzem az erejét! Mondom, mondom, de utána éppen olyan
gyenge és erőtelen vagyok, mint előtte. Miért? Azt hiszem, akármelyikünk
feltehette volna ezt a kérdést, akik most itt ülünk, mert
mindnyájunknak van ehhez hasonló tapasztalatunk. Arról van szó,
hogy milyen nagy erő van az imádságban! És kétségtelen, hogy
ez nagyon merész állítás, hiszen már magában azt is nagyon
merész dolog föltételezni, hogy van egy láthatatlan, de valóságos
Valaki, Aki hallja egyáltalán, és meghallgatja a mi Hozzá szóló
esedezéseinket és imádságainkat. És ez az imádság, amit mi
el szoktunk mondani itt a templomban, vagy otthon, a magányos
csendességünkben, az nemcsak egyszerűen egy kultikus,
megszokott esemény. Nem autoszuggesztió-féle lelki jelenség,
hanem tényleg olyan valami, aminek reális értelme és
gyakorlati haszna van. Tényleg merészség föltételezni azt,
hogy az imádság révén mintegy kapcsolat létesül közöttem
és az Isten között, a föld és a menny között. Pedig erről
van szó! De soha ne felejtsük el, hogy ezt a kapcsolatot nem én
vettem fel, hanem az Isten vette fel először a kapcsolatot
velem. Nem én tárcsáztam fel valami lelki telefonautomata készüléken
a mennyet a láthatatlan űrben, hanem onnan hívtak fel először
engem. Nem én szólítottam először az Istent, hanem mindig, újra
és újra Ő szólít meg engem. És én már csak válaszolok
erre a hangra, ami hozzám érkezik onnét. És ezek a hangok és
mennyei üzenetek szakadatlanul érkeznek hozzám! Csak az a baj,
hogy nem vagyunk mindig kellőképpen ráhangolva! Valahogyan úgy
van, mint ez a templomtér, ahol most együtt vagyunk. Tele van
sokféle rádióhullámmal. Nem látjuk, pedig itt vannak, nem
halljuk, pedig itt rezegnek. De amelyik pillanatban egy megfelelő
vevőkészüléket, egy rádióvevőt állítunk ide, és azt működésbe
hozzuk, megszólal közöttünk az a muzsika, ami az előbb is itt
volt, csak éppen nem volt hallható. Valahogy a lelkünknek is
van egy ilyen titokzatos vevőkészüléke. Nevezzük azt hitnek.
Hogyha beállítjuk és ráhangoljuk a mennyei hullámhosszra,
akkor egyszerre hallhatóvá válik számunkra a mennyei adás.
Joó
Sándor igehirdetései több mint 40 év távlatából is maiak,
aktuálisak, frissek, szívet melengetők, az örökkévaló Isten
örök Igéje szól rajtuk keresztül. S bizony nem árt, ha a
fiatal nemzedék is megismeri örök érvényű gondolatait.
(Készülj
Istened elé – Joó Sándor igehirdetései; első kiadás
(1983), kiadó a Torontói Első Magyar Református Egyház és a
Kanadai Magyar Református Lelkészegyesület; a harmadik, bővített
kiadás 2014-ben jelent meg Budapesten)
M.A.
|