vissza a főoldalra

 

 

 2015.08.21. 

Piacképes diploma és versenyképes kutatás

A régió legkiválóbb felsőoktatási rendszere a cél

Fenntartható felsőoktatási rendszerre van szükség, ehhez pedig bizonyos változtatásokat meg kell tenni – közölte Palkovics László. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy az oktatás színvonalát szeretnék emelni, és jelezte, ha egy egyetem létszáma drasztikusan lecsökken, akkor az olyan problémát jelent, amelyet kezelni kell.

 Melyek azok a strukturális problémák, melyek miatt a felsőoktatásban bizonyos változtatásokat kell bevezetni?

 – A piaci visszajelzések alapján egy magasabb minőségű, színvonalasabb oktatásra kell törekednünk, egy szervezettebb rendszert kell létrehoznunk, amely a nemzetközi versenyben is megállja a helyét. A felsőoktatási stratégiában megfogalmaztuk az összes célkitűzést és akciótervet, amelyek mentén történik az átalakítás, ez a munka zajlik jelenleg. Hogy néhány példát említsek: a hatékonyabb intézményirányítás érdekében bevezettük a kancellári rendszert, a képzési szerkezetet a társadalmi és munkaerő-piaci igényekhez igazítottuk, a hátrányos helyzetű régiók versenyhelyzetének javítása érdekében elkezdődött a közösségi képzőközpontok kialakítása, jelenleg pedig zajlik az intézményhálózat átalakítása. Többféle problémával küzdhet egy intézmény, a leggyakoribb a hallgatói létszám drasztikus csökkenése, és a PPP-konstrukcióban épült kihasználatlan ingatlanok finanszírozása.

 1990-től szinte mindegyik kormány bevezetett valamilyen oktatási reformot. Ezek közül egyik sem érte el a kívánt eredményt?

 – A probléma inkább az volt, hogy nem sikerült az intézményekkel és a munkaerőpiac szereplőivel is egyszerre elfogadtatni a változtatásokat, márpedig egy ilyen robusztus rendszer megújítása csak úgy lehetséges, ha minden érintett egyaránt érdekelt a reformok bevezetésében és az átalakítások véghezvitelében.

 Igaz, hogy egyes egyetemeken drasztikusan csökkent a hallgatói létszám?

 – Igen. Ennek egyik oka a demográfiai adatok változása, a másik ok pedig az, hogy ezek az intézmények nem tudtak elég vonzó képzéseket meghirdetni, ezért a diákok inkább máshová mentek. Hogy a legdrasztikusabb példát említsem, van olyan intézmény, amelynek a 2005–2006-os tanévben még 5500 hallgatója volt, a 2014–2015-ös tanévben azonban már mindössze csak 1400. Ez közel 75%-os csökkenést jelent, ami már komolyan veszélyezteti az intézmény fennmaradását.

 Mi a változtatás fő célja?

 – A felsőoktatási stratégiában megfogalmaztuk azt a szempontrendszert, amelynek meg kell felelnie a felsőoktatási intézményhálózatnak. Az átalakítás ezt az irányt követi. Az intézményátalakítá sok legfontosabb célja, hogy a szakmai munka, a tudományos eredmények és a finanszírozás javuljon, az intézmények hosszú távú stabilitása biztosított legyen. Ki kell iktatni a felesleges párhuzamosságokat és felesleges kapacitásokat, és világos profilú, versenyképesebb intézményeket kell kialakítani. Specializált, határozott képzési profillal rendelkező intézményekre van szükség, mert ez javítja nemzetközi megítélésüket is. Minden diák számára egyértelmű lesz, hogy melyik intézményben mit érdemes tanulni, minden vállalkozás tudja majd, kivel kell adott szakterületen együttműködni, és honnan tudja felvenni az adott szakmában legjáratosabb fiatalokat.

 Mondana példákat az intézményi átalakításokra?

 – Az átalakítások az intézmények nagyjából egynegyedét érintik. Az egyik a Nyugat-Magyarországi Egyetem. A tervek között szerepel a Mosonmagyaróváron működő Mezőgazdasági- és Élelmiszer-tudományi Kar, valamint a Győrben lévő Apáczai Csere János Kar csatlakozása a győri Széchenyi István Egyetemhez. A soproni képzési helyen működő faipari és erdészeti kar önálló intézményként folytathatná működését, kibővülve műszaki, faanyag-tudományi és művészeti képzéssel. Önálló egység lehet az egykori szombathelyi pedagógusképző főiskola, s kiegészülhetne a profilja gépészmérnöki, informatikai és műszaki menedzseri képzéssel. A gödöllői Szent István Egyetemből kiválna az állatorvosi kar, s a jövőben önálló egyetemként folytathatná tevékenységét. A Károly Róbert Főiskola és az Eszterházy Károly Főiskola fúziójával új, önálló, erős egyetem jöhetne létre, amelyhez csatlakozhat a Szent István Egyetem jászberényi pedagógusképzési kara is. A szolnoki és a kecskeméti főiskola szintén összeolvadhatna, és egy intézményként, két campuson, de optimált struktúrában folytathatná tovább a működést. A Budapesti Corvinus Egyetem budai campusán működő Kertészettudományi Kar, a Tájépítészeti és Településtervezési Kar, valamint az Élelmiszer-tudományi Kar pedig a Szent István Egyetem részeként működhetnének tovább.

 A szerkezeti változásokról egyedül az államtitkárság dönt, vagy konzultálnak a témában több szervezettel is?

 – Az érintett felsőoktatási intézmények képviselőinek és az intézmény környezetéhez kapcsolódó külső szakembereknek (akik nem politikusok és nem önkormányzati képviselők) projektcsoportokat kell alakítaniuk, és egy olyan koncepciót kell kidolgozniuk, amelyben megmutatják, hogy hogyan és milyen formában tudnák tovább működtetni intézményüket. Az államtitkárság az érintett intézmények javaslatai alapján augusztus végén dönt a szükséges átalakításokról.

 Be lehet vezetni olyan módosításokat, melyek minden érintett számára megfelelők?

 – Úgy gondolom, minden szereplőnek meg kell értenie, hogy minden változtatás, módosítás a versenyképesebb tudás biztosítását, az oktatás minőségének növelését és a képzés színvonalának javítását szolgálja. Egyes intézmények esetében az elmúlt években olyannyira lecsökkent a hallgatói létszám, hogy veszélybe került az intézmény hosszú távú működése. El lehet zárkózni az átszervezésektől, de akkor olyan megoldásokat kell találni, amelyek ismét vonzóvá teszik az adott egyetemet vagy főiskolát, illetve amelyek biztosítják az intézmény optimális működését.

 Mi lesz azokkal a hallgatókkal, akik érintettek az intézmény-átalakításokban?

 – Augusztus végén születik meg a döntés arról is, hogy az egyes intézményátalakítások milyen időpontban jöhetnek létre. Azok a hallgatók, akik az intézményátalakításokban érintettek – jelenlegi hallgatók, illetve a 2015–2016-os tanévben beiratkozó hallgatók – változatlan feltételek mellett, de adott esetben egy másik intézményben fejezhetik be tanulmányaikat, szerezhetik meg diplomájukat, a jogelőd intézmény nevének feltüntetésével.

 De gondolom, az azért nehézséget jelent, ha valaki például egy pesti egyetemen kezdi el a tanulmányait, s jövőre vidéken kell azokat folytatnia… Már csak utazás és kollégiumi ellátás szempontjából is.

 – Az átszervezés nem jár együtt intézménybezárásokkal, tehát egy-egy érintett kar ugyanott működik majd tovább, de már más intézmény részeként. Ebben is az optimális megoldást keressük.

 Az egyes átalakítások nem járnak oktatói elbocsátásokkal?

 – Mivel nem szűnnek meg intézmények, így elbocsátásokkal sem jár az átalakítás. Ha egy kar összeolvad egy másikkal, vagy egy másik intézmény részeként működik tovább, attól az oktatás az adott karon változatlan formában folyik tovább.

 Hogyan érhető el, hogy a magyar diákok nemzetközi szinten is értékelhető tudást, értékes diplomát kapjanak, s miként kapcsolódik ehhez a Campus Mundi program?

 – Ma már elengedhetetlen, hogy a felsőoktatásból kikerülő hallgatók ne beszéljenek jól legalább egy idegen nyelven. Ezt a célt szolgálja az a törvénymódosítás is, melynek értelmében a hallgató egyéni tanulmányi rendjében – külön önköltség, illetve térítési díj fizetése nélkül – az összes előírt kredit tíz százalékáig terjedően immár nem magyar nyelven oktatott tárgyat is felvehet. Szintén a nyelvtudást hivatott elősegíteni az a tervezet is, miszerint 2020-tól a felsőoktatásba való bekerülés egyik feltétele lesz a középfokú „C” típusú nyelvvizsga megléte. Ugyanakkor úgy gondolom, hogy mindezek mellett nagyon fontos lenne az, hogy egy hallgató a tanulmányai során külföldi tapasztalatokra is szert tegyen. Éppen ezért a felsőoktatás jelenleg zajló átalakításának célja a felsőoktatás nemzetköziesítése, vagyis az, hogy minél több külföldi hallgató érkezzen magyar egyetemekre, s legalább ennyi magyar hallgató szerezzen tapasztalatot a nemzetközi egyetemeken. Fontos azt is kiemelnem, hogy a cél nem a hallgatók kivándorlása, hanem az, hogy a minél több külföldi tapasztalattal rendelkező diák végül itthon kamatoztassa tudását. A kormány a Campus Hungary program folytatásaként a következő években – 9,2 milliárd forintos összegből – elindítja a Campus Mundi programot, amely egyebek mellett a külföldön részképzésen tanuló fiataloknak ad támogatást.

 Mitől válhat versenyképessé a magyar felsőoktatás?

 – Elsősorban együttműködésre, s minél több, gyakorlati tapasztalattal rendelkező oktatóra van szüksége a felsőoktatási intézményeknek ahhoz, hogy magasabb színvonalú, vonzó képzéseket tudjanak kínálni a hallgatóknak. Emellett – a piaci visszajelzések alapján – a színvonal emelésének érdekében a követelményrendszeren is változtatni kell. De legalább ilyen fontos, hogy az intézmények minél nagyobb szerepet töltsenek be a kutatás-fejlesztés, az innováció területén is: ahhoz, hogy nemzetközi összevetésben a magyar felsőoktatás ne szakadjon le tartósan a többi ország felsőoktatásától, szükség van arra, hogy az intézmények a közösségi forrásokat képesek legyenek kipótolni saját működésükből eredő külső források bevonásával.

 

Medveczky Attila