2015.08.28.
Mi az a kereszt a nyakadon?
A zene lelki táplálék
Rohonyi Anikó
operaénekesnő (szoprán) Budapesten született. Zenekedvelő
családból származik. Édesapja, dr. Rohonyi Kálmán ügyvéd
volt, aki 1945 után csak kőművesként dolgozhatott. Édesanyja,
báró Vécsey Blanka a hernádvécsei és hajnácskői Vécsey
család leszármazottja. Rohonyi Anikó gyermekként templomi kórusban
énekelt. 1962 és 1970 között az Olajterv vállalatnál műszaki
rajzolóként dolgozott. 1966-tól munka mellett tanult a Bartók
Béla Zeneművészeti Szakiskola ének szakán Farkas Ilonka növendékeként.
Állását otthagyva, 1970-ben a Zeneakadémián folytatta tanulmányait
Kutrucz Évánál és Orosz Júliánál. Az 1972–73-as évadban
lett a Magyar Állami Operaház ösztöndíjasa, a következő
szezontól magánénekese. A társulat egyik vezető drámai szopránja
volt. 2002-ben vonult vissza a színpadtól, bár jótékonysági
koncerteken is fellép. 2014-től a Magyar Művészeti Akadémia
levelező tagja.
Főbb szerepei:
Erkel: Hunyadi László – Szilágyi Erzsébet; Erkel: Bánk bán
– Gertrudis; Gershwin: Porgy és Bess – Clara; Giordano:
Andrea Chénier – Madeleine de Coigny; Mascagni: Parasztbecsület
– Santuzza; Mozart: Don Giovanni – Donna Elvira; Ponchielli:
La Gioconda
– címszerep; Puccini: Tosca – Floria Tosca, Pásztorfiú;
Puccini: Turandot – címszerep; Verdi: A lombardok az első
keresztes hadjáratban – Viclinda; Verdi: Don Carlos – Valois
Erzsébet királyné; Verdi: Aida – címszerep; Verdi: A végzet
hatalma – Leonora; Verdi: A trubadúr – Leonora; Verdi: Álarcosbál
– Amelia; Verdi: Nabucco – Abigél; Wagner: Tannhäuser – Vénusz;
Wagner: Lohengrin – Brabanti Elza; Wagner: A walkür –
Gerhilde; Wagner: Istenek alkonya – Gutrune.
Liszt-díjjal és
Bartók–Pásztory-díjjal tüntették ki. Vendégszerepelt Grázban,
Prágában, Londonban, Varsóban, Herzogenburgban, Valenciában,
Los Angelesben, Szófiában, Münchenben, Moszkvában és
Dublinban. Gyakran szervez segélykoncerteket szegények, árvízkárosultak
és egyházi iskolák javára.
Világhírű magyar énekesek örömmel mondtak
igent felkérésünkre
Lapunk hetek óta hirdeti azt a Bánk bán
–keresztmetszetet, aminek Miller Lajos operaénekessel együtt
ön a felelős szerkesztője. Honnan eredt az ötlet, hogy nyáron
három alkalommal is bemutassák ezt a produkciót?
–Miller Lajossal úgy gondoltuk, látván és tudva, hogy
mivel nagyon sok vidéken élő nem teheti meg anyagi és egyéb
nehézségek miatt, azt, hogy megnézze az Operaház vagy a Vigadó
előadásait, ezért jó lenne, ha mi vinnénk le nekik egy
produkciót. Mindenképpen fontosnak tartottuk, hogy magyar zeneművel
ismertessük meg a publikumot. Ezért az első igazi, nagy magyar,
történelmi témájú operára, a Bánk bánra esett a választásunk.
Biztos vagyok benne, ha Erkel Ferenc nem magyarnak, hanem olasznak
születik, akkor olyan világhíres lenne, mint Verdi vagy
Puccini. A Bánk bán zenéje csodálatos, akár a Hunyadi Lászlóé
vagy a Dózsa Györgyé. A Bánk a magyar operajátszás alapműve,
s arról sem feledkezzünk meg, hogy Katona József drámája
alapján írták a szövegkönyvét. Ezért is kell ezt a művet
szívünkön viselni, minél több helyre eljuttatni, hogy a
fiatal generáció is megismerje. Kiemelendő, hogy a művészek,
akiket felkértünk erre a feladatra, mind igent mondtak. A főbb
szerepekben a Magyar Állami Operaház híres, díjazott énekeseit
hallhatják, az egyetlen kivétel, Bódi Mariann a debreceni színház
kiváló művésze, aki Gertrudist énekli, s a „kálvinista Rómából”
érkezik az előadások színhelyeire. Blaskó Péter, a Nemzeti
Színház Kossuth -díjas művésze a narrátor, aki az összekötő
szöveget mondja, Medveczky Ádám Kossuth-díjas karmester pedig
zongorán kíséri az énekeseket. Mindnyájan úgy érezzük,
hogy ezzel igazi kultúrmissziót valósítunk meg, és
szeretettel, alázattal fordulunk nemzettársaink felé. Köszönjük
a Magyar Fórumnak, hogy július eleje óta minden héten hirdeti
a Bánk bán produkciónkat. Aki a plakátot elolvassa, láthatja,
világhírű magyar énekesek örömmel mondtak igent felkérésünkre.
Mi esetünkben a felelős szerkesztő feladata?
–Ez egy nagyon érdekes dolog, mert az idő múlásával
nem énekesi, hanem szervezői teendőket látok el. Ebbe
beletartozik a művészekkel való egyeztetés, az utaztatás letárgyalása,
a helyszíni technikai viszonyok leellenőrzése. Szakmai kérdésekbe
nem szólok bele, mert megbízom a remek kollegákban. A narrátor
szövegének megírásában is kivettem a részem. Arra törekedtünk,
hogy a szöveg ne legyen unalmas, túl hosszú, hanem az éneket
egészítse ki, hiszen nem színházi előadásról van szó.
Milyen volt az
első előadás fogadtatása?
–Július 4-én a
kisnánai várudvarban mutattuk be először előadásunkat. A
kisnánai vár a későközépkori magyar nemesi rezidenciák
egyik legszebb emléke. A várat a törökök lerombolták, és
csak a múlt században történt meg a műemléki helyreállítás.
Egy ilyen környezetben a Bánk bánt előadni hatalmas élményt
jelentett. Nagyon sokan jöttek el, az összes ülőhelyet
elfoglalták, s láttuk a közönség arcán az odafigyelést, a
szeretetet, s azt, hogy mennyire élvezettel hallgatják Erkel
muzsikáját. Az opera olyan műfaj, hogy a közönség visszajelzéséből,
a tapsból tudhatjuk meg, igazán át tudta-e adni a művész a
zenei kultúrkincseket. A polgármester és a helyi kulturális
intézmények vezetői is mind szívükön viselték ezt a
produkciót. Nagyon örültem annak, hogy sok fiatal is eljött.
Három előadást terveztek a nyárra. Lesz ennek folytatása?
–Ez a sorozat nyertes pályázatból valósult meg. A
kapott összegből pedig három előadást tudunk nívósan
megszervezni. Gondolkodunk a folytatásban, és szeretnénk jövőre
a János vitézt ugyanilyen formában és módon előadni. Kacsóh
Pongrác daljátéka ismertebb mű, mint a Bánk bán. Vidéken számos
dalt dúdolnak belőle, akár Jancsi belépőjét, akár Bagó dalát,
az „Egy rózsaszál”-at. Esetünkben is beszélhetünk az
alapműről, Petőfi remekéről. Egyetlen egy zenei műfajt sem
szólok le, de úgy érzem, hogy a magyar klasszikusok nagy művei
a zenei műveltség alapjai. Nem muszáj rajongani értük, de
illik ismerni azokat. Fiam egy folk-metál zenekar, a Niburta alapító
tagja, ami abszolúte másfajta zenét játszik, mint ami közel
áll hozzám, de rájöttem, hogy annak is vannak szépségei. A lényeg,
hogy minden műfajt igényesen adjanak elő. Nem szabad tehát
megszólni, lenézni azt, ha valaki más muzsikát szeret. Hiszen
a zene lelki táplálék, amit nem lehet megvonni senkitől. Ezért
is örülök annak, hogy a kulturális tárca úgy döntött,
bevezetik a mindennapos énekórát. Ezáltal a gyerekek megtanulják
a népdalokat. S talán így újra Kodály Zoltán országa leszünk.
A kórusmozgalmak is megszűntek.
–A közösségépítést is erősítik a kórusmozgalmak.
A kórusban a fiatalok egymás mellett énekelnek, és a szép melódiák
elsajátításán kívül megtanulnak alkalmazkodni egymáshoz. A
tagok kiválasztásánál sem az a legfontosabb, hogy profik
legyenek, hanem hogy szeressenek énekelni, részt vegyenek ebben
a kodályi alapokra épülő zenei élményparkban.
Tudtommal gyakran szervez segélykoncerteket szegények,
árvízkárosultak és egyházi iskolák javára. Mennyire fogékonyak
a kollegák arra, hogy ilyen koncerteken föllépjenek?
–Nagyon! Természetesen tudom, hogy kiket lehet megszólítani.
Kik azok, akik nem csupán önös karrierépítésükkel vannak
elfoglalva. Ez a lakás, ahol most beszélgetünk, a nagy kárpátaljai
árvíz idején tele volt adományokkal, melyeket a Vöröskereszt
révén eljuttattunk a rászorulóknak. Amikor fiamnak, aki akkor
még kicsi volt, mutattam az ár pusztítását, akkor a saját játékait
adta át, hogy küldjük el a kárpátaljai gyerekeknek. Ez számomra
nagyon megható és csodálatos érzés volt. Bebizonyosodott,
hogy milyen sokat számít, ha a szülő meghatározott értékrend
szerint neveli a gyerekét, ahogy az is, hogy a fiam egyházi
iskolában, a Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnáziumban tanult.
Ebben az intézményben olyan énektanára volt, akinek sikerült
megszólítania a kamasz gyerekeket azzal, hogy aki jön a kórusba,
ötöst kap énekből. A gyerekek így Liszt és Haydn zenéjén
nevelkedtek.
2003 óta éveken át a Magyar Katolikus Rádióban, Az
opera világa címmel vezetett műsort. Ezáltal is az volt a célja,
hogy közelebb vigye az opera műfaját a hallgatósághoz?
–Egyrészt ez is
egy kulturális misszió volt, s abban, hogy ez megvalósuljon,
nagy szerepe volt Juhász Judit alapító elnök asszonynak. Nem
csak híres, hanem pályakezdő énekeseket is bemutattam a
hallgatóknak. Ez számomra azért is volt csodálatos élmény,
mert a műsor által olyan művészeket ismerhettem meg, akikről
nem is sejtettem, hogy a keresztény értékrendszer szerint élnek,
és emberséggel beszélnek a nehézségekről is. Nagyon sok művészben
kellemesen csalódtam. Tudom jól, hogy a különböző tehetségkutatókat
mennyire reklámozzák, ezért sokan nézik azokat, de nem ártana,
ha minél több klasszikus zenei verseny lenne a televízióban.
Ezért is örültem a Virtuózoknak, Magyarország első
komolyzenei tehetségkutató műsorának.
Mit tapasztalt, a magyarországi operakultúra
alacsonyabb rendű, mint a nyugati?
–Semmiféleképpen
nem az! Nagyon sok tehetséges fiatal énekes kerül ki a Zeneakadémiáról,
de mégis úgy érzem, nincsenek kellőképpen foglalkoztatva. Nem
tartom szerencsésnek, hogy mindenáron külföldi énekeseket hívjanak
meg a szerepekre. Természetesen nem a nagy sztárokra gondolok,
de azért olyan nyugati énekest meghívni, akinél sokkal jobbak
vannak itthon is, az pénzkidobás. Nem beszélve arról, hogy sok
olyan rendező jön külföldről, akik úgy állítanak színpadra
operákat, hogy kedvem lenne kimenni a nézőtérről.
Azt mondják, régen volt karmesteruralom, énekesuralom.
Most talán rendezőuralom van?
–Visszakérdezek: vannak egyáltalán operarendezők? Vagy
csak olyan, magukat rendezőnek nevező emberek, akik a darab
kiforgatásán gondolkodnak? Hogyan lehet így megszerettetni az
operát az emberekkel? Igen, mondják, volt karmesteruralom is.
Gondolom, az olvasók előtt nem ismeretlen Ferencsik János
karmester neve. A próbák alatt nagyon szigorú volt, s aki tévesztett,
nagyon leszidta. Az előadás előtt viszont azt mondta:
„fontolja meg, amiket a próbákon mondtam, de ne izguljon, mert
én kísérem”. Tehát akkor nem ő a főszereplő, hanem az énekes.
Ezért nem beszélhetünk karmesteruralomról. Medveczky Ádám
karnagy úr türelmesen tanította be nekünk a szerepeket, s arra
kért bennünket, hogy a színpadon igyekezzünk a zeneszerző által
leírtaknak megfelelni. S ez a fontos! Sajnos a rendezők többségét
nem érdekli a zene. Erre a legjobb, vagy legborzasztóbb példa
Katharina Wagner, Magyarországon közbotrányt okozó Lohengrin
rendezése. Nem is élt meg sok előadást, pedig nem volt olcsó
produkció.
Ma több rendező azt mondja, azért kell úgy rendezni,
mint ahogyan a nagy zeneszerző leszármazottja tette, hogy az
opera ne legyen „múzeumi, poros” műfaj. De nem estünk át a
ló másik oldalára?
–Dehogynem, és
ez nem a meghívott rendező, hanem az adott vezető felelőssége,
mert ő adott neki szabad kezet. Az eredeti mondanivalótól
elrugaszkodott rendezéseket felkapja a sajtó egy része, de a közönség
mégis megbuktatja azokat. Nem kíváncsi rájuk, mert nélkülöznek
minden esztétikumot. Tudomásul kell venni, hogy az opera kissé
arisztokratikus és extra műfaj. Az énekeseknek nem lehet téveszteniük,
nem szabad hamisan énekelniük, követniük kell a tempót, és
színésznek is kell lenniük. Wagner operái pedig szinte
szimfonikus költemények. Ide kívánkozik egy régi történet:
a magyar televízió vezetése Kincses Veronikát kérte föl,
hogy Wagner A bolygó hollandi című operájából énekelje el
Senta balladáját. Lukács Miklós karmester viszont közölte
velük: „Kincses Veronika lírai szoprán, ez nem neki való”.
S engem ajánlott. Így került sor életem egyetlen felvételére.
Önálló lemezt, CD-t nem készítettek velem. Talán mert nem
voltam a rendszer kedvence. Az Operaházban viszont minden évadban
megvolt a cím-és főszerepem, ami bizonyítja, hogy talán mégsem
voltam tehetségtelen. Mert a színpadon nem számított a
protekció, csak a tudás. Harminc év alatt végigénekeltem a
legnehezebb drámai szoprán szerepeket.
Lépjünk vissza az időben. Miért döntött úgy egy műszaki
rajzoló fiatal hölgy, hogy elinduljon a művészi pálya felé?
–A műszaki pálya olyan távol állt tőlem, mint Makó
Jeruzsálemtől. Az Olajterv vállalat főosztályvezetője
Zathureczky Jenő volt, a XX század kétszeres Kossuth-díjas,
kiváló magyar hegedűművészének rokona. Jelentkeztem a
konzervatórium ének szakára, s engedélyt kellett kérnem a főosztályvezetőtől,
hogy ne napi 8 órában dolgozzam. Zathureczky Jenő ebben támogatott,
s azt mondta, hogy nagyon büszke lesz rám, ha sikerrel veszem az
akadályokat. Be kellett neki mutatnom a bizonyítványomat, mert
a jó érdemjegyek láttán engedélyezte csak azt, hogy
folytassam a munka mellett zenei tanulmányaimat. Anyukám pedig
nagyon szépen zongorázott, tanított és kísért, amikor énekeltem.
Tőle örököltem zenei érzékemet. Apukám jogászdoktor volt,
de 1945 után nem volt hajlandó felesküdni az új rendszerre, így
két keze munkájából élt. Már akkor elájult, ha csak
kinyitottam a számat. Édesanyám viszont mindig talált valami
kifogásolnivalót az éneklésemben.
A Vécsey család sarjából operaénekesnő lesz
Ilyen családi múlttal nem volt nehéz bekerülni a
Zeneakadémiára?
–Nagy szerencsém, hogy Lukács Miklós, aki bárói családban
született, volt az énektanszak vezetője. Amikor megtudta azt,
hogy anyai ágon leszármazottja vagyok Vécsey Károlynak, akkor
nemhogy megdorgált nemesi származásom miatt, hanem büszke
volt, hogy a Zeneakadémia növendéke lehettem. A szüleim egyébként
nem panaszkodtak, és otthon sosem volt téma, hogy édesanyám
nemesi sarj, apám pedig jogászdoktor. Apai ágon nagyapám
Budapest építésze volt, nevéhez fűződik az Óbudai Gázgyár
épülete is. Sajnos nem ismerhettem, mert születésem előtt, 40
éves korában sclerosisban meghalt. Ha körbe néz a falon, több
festményt lát, ezek nagyapám és apukám alkotásai. Ezért sem
meglepő, hogy két lánytestvéremmel együtt sokszor eljött velünk
az erdőbe, hogy ott rajzoljunk. Közben tanított minket. Sokszor
elmondta, hogy a kultúra igen erős fegyver tud lenni a túléléshez.
Sokan kérdezik tőlem, miért emlegetem állandóan a családunkat.
De hát mit is csináljak? Hiszen a család egy csoda, megtanít
arra, hogy szegénységben is lehet szeretetet adni. A mai napig
belőlük élek.
Az sem okozott nehézséget, hogy aránylag későn
kezdte el zeneakadémiai tanulmányait?
–A konzervatórium után máris felvettek a Zeneakadémia
negyedik évfolyamára – mert előtte megnyertem egy énekversenyt
–, tehát az operatanszakra. Ez bizony sok nehézséggel járt,
s ha újrakezdeném, akkor biztos, hogy az első évfolyamra
jelentkeznék, mert negyedikesként idegen voltam a szakmában,
szinte senkit sem ismertem a hallgatók közül, és a szolfézs,
az összhangzattan sem ment annyira jól. Meg kellett tanulnom a
színpadi mozgást, és több szerepet sajátítottam el. Erősen
gátlásos voltam, ezért a színészmesterséget nagyon nehezen
tanultam meg.
Mégis nem énekművész, hanem operaénekes akart lenni.
–Annak ellenére, hogy kevés önbizalmam volt, szerettem
a színpadot, mert ott igazán szabadnak éreztem magam. Néha
annyira beleéltem magam a szerepembe, hogy elfelejtettem a
karmesterre figyelni. S ahogy lement a függöny, újfent előjöttek
a gátlásaim. Nagyon naiv voltam, ami onnan eredeztethető, hogy
szüleim annyira óvtak, hogy nem az életre neveltek. Ezért
nagyon sokan becsaptak… Még mindig meglepődöm, amikor valaki
nem mond igazat.
Első szerepe a Tosca pásztorfiúja volt, s néhány éven
belül Donna Elvira, Aida és Abigél lett. Ezek voltak az álomszerepek?
–Az első igazi nagy szerepem Szilágyi Erzsébet volt a
Hunyadi Lászlóból. Számomra ez eleinte azért volt nehéz,
mert előtte soha nem énekeltem koloratúrát. Bolberitz Tamás
karmesterrel reggeltől estig a futamokat gyakoroltuk. Amikor a
moszkvai Bolsoj operaházba mentünk vendégszerepelni, a
La Grange-ária
eléneklését hatalmas tapsorkán követte. Medveczky Ádám azt
mondta a Magyar Művészeti Akadémiai székfoglalóm előtti laudációjában,
hogy én voltam évtizedeken át a Szilágyi Erzsébet. S mik
voltak az álomszerepeim? A Tosca, az Aida és a Santuzza. Az utóbbit
azért is emelném ki, mert még a konzervatórium előtt jártam
egy Ráday utcai zeneiskolába, ahol az énekversenyen a Santuzza
áriájával indultam el. Ezzel a szereppel búcsúztam el a Vigadóban
a szakmától. Ez az est nem jöhetett volna létre Kondor
Katalin, a Magyar Rádió akkori elnökének segítsége nélkül.
A szólisták ingyen vállalták a fellépést, viszont az Operaház
kórusa nemet mondott. A Parasztbecsületet kórus nélkül
viszont nem lehet előadni. Kondor Katalin elintézte, hogy a Rádió
kórusa lépjen föl a búcsúelőadásomon. Nem panaszkodom, szép
pálya van mögöttem, mert annak dacára, hogy Mikó András főrendező
megkérdezte tőlem, hogy „mi az a kereszt a nyakadon”, minden
évben főszerepeket osztottak ki rám. Érdekes, hogy majdnem
mindegyik szerepem végén öltem vagy megöltek…
Mielőtt felkészült az adott szerepre, utána is
olvasott a kornak, a mű keletkezésének?
–Adott darab adott szereplőjének megformálásakor
mindig abból indulok ki, hogy a szerző mit akar a néző számára
feltárni. Ehhez társul a karmesteri szándék figyelembevétele.
Utánaolvasok a mű keletkezésének történetéről. Milyen
korban játszódik a cselekmény, melyek a mozgató szálak?
Zeneileg mi az énekelni való? Nagyon komolyan vettem az operaházi
előadásokat, ezért távol állt tőlem a haknizás – igaz,
anyagilag biztosan jobban jártam volna. Arra törekedtem, hogy
mikor kiállok a színpadra, akkor tehetségemnek, tudásomnak a
legjavát adjam, de tudtam, hogy nem vagyok tökéletes, s néha
hibázom.
Nem vett részt haknikon. Holott a legtöbb énekesnek az
a vágya, hogy minél többet énekelhessen külföldön, és ott
szerződést is kapjon.
–Több külföldi fellépésem is volt, elég nívós
helyszíneken. Szerződéseket ajánlattak, de képtelen voltam
arra, hogy hosszabb időre szüleimtől és hazámtól távol éljek.
Ahogy a Don Carlos Posa márkija, aki azt mondja II. Fülöpnek:
„hazámat szolgáltam, nem jutalmat lestem én.” Ám, ha kint
marad, lehettek volna lemezfelvételei.
–Elképzelhető. Hiszen még Bayreuthba is kihívtak próbaéneklésre.
Magyarországon pedig távol állt tőlem, hogy olyan emberek
kegyeit nyerjem el, akik elintézték volna, hogy lemezem készüljön.
Az igazi sztároktól alázatot lehet tanulni
Együtt énekelhetett Carlo Bergonzival, Jelena Obrascovával,
Jevgenyij Nyeszterenkóval, Piero Cappuccillivel, Giacomo
Aragall-al, Fiorenza Cossottóval, Theo Adammal és Nicolai Geddával
is. Tőlük lehetett-e valamit ellesni, vagy tanulni?
–Ők nagyon
rutinos művészek, és a szó nemes értelmében sztároknak számítottak.
Persze köztük is voltak olyanok, akikkel nem lehetett megfelelő
kontaktust kialakítani. A legtöbb annyira nagyszerű volt, hogy
nagyon inspirált, mikor velük énekelhettem. Én abban reménykedem,
ha jó valami, akkor az maradandó, arra kíváncsiak az emberek.
Az, hogy a világsztárok mellé engem tűztek ki partnernek, az
számomra elismerést jelentett, s azt, hogy nem vagyok tehetségtelen.
Sosem voltak sztárallűrjeim, inkább az érdekelt, hogy jól
csináljam, amit csinálok. Amit a nagy sztároktól tanulhattam,
az az alázat. A külföldi karmesterekkel is szerettem dolgozni.
Medveczky Ádám elmondta, hogy dirigálta azt a Tannhäusert,
amiben Marton Éva volt vendégként Erzsébet, és én Vénusz.
„Én pedig egy szinttel lejjebb voltam, háttal a közönségnek.
Tehát nem én voltam a fontos, hanem a két sztár, aki a színpadon
volt”. Viszont Ádám nélkül nem tudtuk volna ennyire jól
megcsinálni az előadást.
Mennyire érdekelték a kritikák?
–Ki az a művész, aki nem örül a jó kritikának? Apukám
mindig kivágta az újságokból, és aláhúzta azokat az írásokat,
melyben megemlítettek. Mint említettük, elég későn kerültem
a pályára, s ezért lepett meg, hogy nagynevű kritikusoktól
kaptam elismerő szavakat. Amikor beálltam a Porgy és Bess Clara
szerepébe, a kritikus azt emelte ki, milyen nagy dolog az, hogyha
valaki utólag áll be, mégis képes főszereplő lenni.
Oratóriumokat is énekelt?
–A Mátyás-templom kórusában énekeltem még konzervatóriumi
tanulmányaim idején, s ennek köszönhetem énekesi pályámat.
Tardy László volt a kórus karnagya, akinek feltűnt erőteljes
hangom, ezért szólistának emelt ki. Ezután nagyon sok misén,
oratóriumon énekeltem. Így Marton Évával is. Egy adott oratórium
éneklése közben nem én vagyok középpontban, hanem a mű. S
ilyenkor mindig valami lelki megtisztulást éreztem. Tardi
karnagy úr volt egyedül, aki eljött a vizsgáimra, s mindig tanácsokkal
látott el.
Mi segítette abban, hogy a nehézségeken túltegye magát?
–A hitem. Lelki támaszként nagyon sok mindent kaptam az
Úristentől. Biztos vagyok benne, hogy Ő segített át a nehézségeken.
A szeretet és a tisztelet belső harmóniából táplálkozik, ezért
is jó, ha van hite az embernek.
Medveczky Attila
|