vissza a főoldalra

 

 

 2015.08.28. 

Faji lélek

Hóman Bálint: Ősemberek – ősmagyarok

Mielőtt a könyv ismertetésére rátérnék, így augusztus 20. közeledtével, engedje meg az olvasó, hogy szóljak Hóman Bálint Szent István című munkájáról is. Miért fontos Hóman Bálint munkásságában az 1938 végén megjelent Szent István? Elsősorban azért, mert Hóman Bálint első tudományos munkájától – melyet 23 évesen írt, és amely kötet formájában a Magyar városok az Árpádok korában címet viselte – foglalkozott a korral, foglalkozott Szent István alakjával, és végig ez maradt kutatásainak középpontjában. A Szent Istvánnal, illetve az Árpádok korával foglalkozó munkáinak a betetőzése, ami nem csak Magyarországon, hanem Ausztriában, Németországban is ismert volt, a nevezetes Magyar történet című munkája. Ez az első olyan kötet Magyarországon önálló monográfiaként dolgozza fel Szent Istvánnak az alakját. Ennek előtte a XVIII. század közepén egy németalföldi jezsuita volt egyedül, aki Szent István életének egy latin nyelven írt önálló kötetet szentelt. Tehát ez az első szakmonográfia Szent István az életéről, amely tudományos igénnyel közelít ehhez a problémához. Mik voltak ennek az előzményei? Az 1908-tól kezdődő kutatásoknak a sorozata, illetve természetesen az 1928-tól kezdetben nyolc, majd öt kötetben megjelenő Magyar történet-i munka, amelynek a fejezeteit Mátyás király uralkodásáig Hóman Bálint írja. Kiérleltebb munka az 1938-as Szent István, inkább tudományos, ésszerűsítő műnek számít, mint amilyen a Magyar történet volt, amely szintén élvezetes stílusban íródott Hóman Bálint részéről is és különösen a Mátyás uralkodásától a magyar történelmet végigkövető Szekfű Gyula részéről. 13 fejezete van a kötetnek, ami az őstörténettől kezdve egészen Szent István utódjainak, illetve a Szent Korona tannak a történetéig követi végig a magyar történetet, tehát itt nem csak Szent István koráról, hanem a messzi évszázadokba visszamenő előzményekről és az Árpád-kor végéig tartó következményekről is szó van a kötetben. Hogyan határozza meg az állam jellegét? Itt nagyon érdekes szóhasználattal találkozunk, amit tulajdonképp nem Hóman Bálint honosít meg, hanem tanítványai, Váczi Péter és Deér József, és átveszi a tanítványaitól ezt a szóhasználatot, miszerint az állam egy patrimoniális királyságot jelent, és vallja azt, hogy a keresztény magyar monarchia elméleti alapjait Szent István fektette le.

Nagyon fontos gondolat az, miszerint a hatalmi szervezet közjogi és magánjogi elemei a lehető legszorosabb kapcsolatban állnak egymással a regnum, tehát a királyság anyagi alapját a patrimonium jelenti, azaz a magángazdaság, a király magángazdasága, hiszen ekkor Magyarország földjének nagy része még az uralkodó birtokában van, Szent István a közhatalom birtokosa, egyben a legnagyobb földesura is az országnak. Ezzel szemben már ennek a műnek a megjelenése előtt, de ennek kritikájaként is Mályusz Elemér, aki kiváló történész volt azt mondja, hogy nem helyes ez a megnevezés, szembeszáll Deér Józseffel, Váczi Péterrel és Hómannal, ő azt állítja, hogy itt egy karizmatikus királyságról van szó. Ujvári Gábor történész szerint ez a két gondolat; a Hóman által vallottak és a Mályusz Elemér által vallottak tökéletesen összeegyeztethetők, hiszen Hóman a gazdasági, kormányzati állam jellegére adja ezt a jelzőt, míg Mályusz Elemér a karizmatikus jelzőt elsősorban az uralkodó szellemi-tekintélyi hatalmára alapozza és mindkettő igaz valahol. Ez a szellemi-tekintélyi hatalom Hóman Bálint Szent István-jában is előjön, ő maga egyébként részben a pogány hagyományra, részben pedig a keresztény királyoknak a tiszteletére vezeti vissza ezt a karizmatikus hatalmat, csak nem így nevezi meg, mint később Mályusz Elemér. A mű utóéletéről annyit fontos megjegyezni, hogy Budapest székesfőváros a Kazinczy-érmét az 1937-l939. évi ciklusra egyhangúlag Hóman Bálint Szent István kötetének ítélte: „a nevezett három éves periódusban megjelent történettudományi művek legkitűnőbbike. Azzá teszi Hóman Bálintnak ezt a könyvét a szó szoros értelmében tökéletesnek mondható kútfőkritikai megalapozás, másrészt pedig a hős alakjának megmintázásában megnyilvánuló, igen magas fokú történetírói jellemző tehetség, valamint a nagy és nemes tárgyhoz illő, azt fáradság nélkül, kongeniálisan követő magas és nemes történelmi stílus. Valóban a Szent István-könyv Hóman Bálintot történetírói pályájának legmagasabb pontján mutatja be, amelyre több mint egy emberöltönyi fáradhatatlan tudományos munkásság után érkezett el.”

            És akkor most térjünk rá az Ősemberek-ősmagyarok című opuszra. Dr. Gedai István a 2014-ben kiadott könyv előszavában leírja: Hóman Bálint 1951-ben halt meg a váci börtönben: utolsó munkáját pedig kézirata és jegyezeti alapján 1985-ben jelentette meg Szendrey Tamás Atlantában, a Monumenta Historica Hungariae in Exteris sorozatában. Nemcsak a történetkutatás, hanem a magyar társadalom is köszönettel tartozik azoknak, akik szép példaként összefogva, hazánktól távol lehetővé tették, hogy az embertelen körülmények között és miatt meghalt tudós szellemi értéke halála után éljen és hasson. Köszönet érte, mert 1985-ben az úgynevezett népi demokratikus Magyarországon még egy szűk és zárt szakmai kör (Magyar Numizmatikai Társulat, amely 1945-ben sem vonat vissza Hóman Bálint tiszteletbeli elnöki címét) megemlékezése Hóman Bálintról ellen-és büntetőintézkedés követelését váltotta ki a diktatúra egyes védőiből. A XX. század ’30-as éveiben megjelent, Hóman-Szegfű néven ismert „Magyar Történet” I-III. kötetei a magyar őstörténetet és középkort dolgozta föl. Történészeink számára ma is ez az alapvető összefoglalás. A magyar őstörténet azonban a megjelent összefoglalás után is foglalkoztatta Hóman Bálintot. A források elégtelensége nem engedte számára a kérdés lezárását. A társadalomtudományok újabb eredményei a történész gondolatait tovább vitték, egyes esetekben korábbi véleményét módosításra késztették. Zavarta a fel-felbukkanó dilettantizmus is, amely alkalmanként a társadalomnak „vonzóbb” történelmet kínál, mint a forrásokat szigorú fegyelemmel értelmező kutató.

            A magyarok eredetéről így ír Hóman Bálint: az őstörténet első legfontosabb feladata a nép eredetének és őshazájának, a világ népei körében elfoglalt helyzetének tisztázása. Ez úton juthatunk el egyéniségének és műveltségének a megismeréséhez, életszemléletének és történeti magatartásának a teljes megértéséhez. Az eredetkérdés megoldásához a nép fajtajellegének a vizsgálata és nyelvének elemzése, az őshaza problémájának a megfejtéséhez a régészeti emlékek és a történeti forrásadatok együttes mérlegelése vezet. A magyar őstörténet eme forrásai közül a nyelvi és a történeti anyag régóta ismeretes, beható elemzésben is részesült, de kifogástalan értelmezésüket a legújabb időkig nagyon megnehezítette az embertani és régészeti anyag rendszeres felkutatásának és feldolgozásának a hiánya. A kutatók – módszeres tudósok és lelkes műkedvelők – ezért nem tudták és nem tudnak még ma sem egyöntetű álláspontra és egyező eredményekhez jutni. Se szeri se száma a magyarokat szinte valamennyi eurázsiai néppel – finnugorokkal és török-tatárokkal, árjákkal és mongolokkal, etruszkokkal és pelazgokkal, egyiptomiakkal és zsidókkal, pártusokkal és szkítákkal, hunokkal és avarokkal, bolgárokkal és szavirokkal – több-kevesebb jogon kapcsolatba hozó tudós elméleteknek és délibábos feltevéseknek. Egyben mégis megegyeznek mindezek a tudósok és műkedvelők; a történeti adatok ismeretében mind elismerik, hogy a honfoglaló magyarok keletről jöttek mai hazánkba. Elődeiket és honfoglalás előtti hazájukat vagy hazáikat tehát a Kárpátoktól és a Balti-tengertől az Altaj–Tarbagataj–Tien-san hegységekig, az északi tundravidéktől a Pontusig, Kaukázusig, Kaszpi-tengerig és Iránig terjedő eurázsiai nagytájon kell keresnünk. Ez a térség ősidők óta a népek országútja. Itt vonult keresztül öreg földrészünk minden nyugatról keletre és keletről nyugatra költöző népe. A déli mezőségeken a Kr. e. 3. évezred óta egymást váltják a keletre áramló őstörök, ősárja, hurri-kimméri-géta, trák népek, majd a nyugatra visszaköltöző lovas nomád géták, urgok, szkíták, szarmaták, alánok, hunok, bolgárok, avarok, türkök és az északnyugatról délkelet felé induló gótok-gepidák s oroszok, vagy rúszok. Szomszédságukban, a déli tengerek partvidékén délről jött görög és perzsa gyarmatosok, arab, örmény és zsidó kereskedők tarkították a vidék színes néprajzi képét. Az északi erdőövezetben pedig paleoeurópai fajta lappok-szamojédek, finnugorok és szlávok szivárogtak lassan nyugatról keletre. A népeknek ebben a zavaros tömkelegében kell a magyar nép eleire rátalálnunk, hogy faji jellegüket, nyelvüket és ősi környezetüket megismerve legrégibb őshazájukba is eljuthassunk.Hosszú, göröngyös út vezet idáig, sok nehéz probléma, megannyi akadály áll az utas előtt, de az embertani, nyelvészeti és régészeti kutatások újabb eredményei megadják a módot a leküzdésükre. Kalauzolásuk mellett immár tisztán látjuk a magyarság faji hovatartozását és legősibb rokoni kapcsolatait. Megerősítő tanúságtételük ott is eligazít, ahol a történet írott forrásai elapadnak, a betűvetést még nem ismerő legrégibb őskorban. Mielőtt ezen az úton elindulnánk, ki kell térnem a magyarság ősi kapcsolatainak, nevezetesen a magyar–bolgár és magyar–ugor–szamojéd érintkezéseknek a kérdésében elfoglalt korábbi álláspontom módosításának az indoklására. Mikor és hogyan jutott és juthatott el a magyarok legközelebbi rokonának vélt obi-ugorok kezdetleges életszínvonalán élő erdei halász-vadász nép az Urál vidékéről a Fekete-tenger mellékére? Mikor, hogyan és milyen hatás alatt alakult át ez a kezdetleges nép szkíta-török műveltségű lovas nomád néppé? Mikor, hol és milyen körülmények között jutottak érintkezésbe, majd szorosabb kapcsolatba a magyarok ősei a 6–7. századi bolgár-török szomszédaikkal és élettársaikkal? Minő része volt ennek a török elemnek a magyar népiség, a magyar kultúra és a magyar életformák kialakításában? Ezek a kérdések voltak eddig a magyar őstörténeti kutatás legnehezebb próbakövei. Megoldásuk ismereteink fogyatékossága miatt csak kisegítő feltevések s a nehézségeket áthidaló elméletek közbeiktatásával volt lehetséges. Az a mindenképpen helytálló felismerés, hogy a vogul-osztják-szamojéd műveltség színvonalán álló erdővidéki nomád halászok semmiképpen sem vergődhettek át a kelet-európai mezőségen a Fekete-tenger partvidékére, szükségképpen vezetett ahhoz a feltevéshez, hogy a lovat – nyelvünk tanúsága szerint – már az ugor korban ismerő és gazdaságában használó magyar ősnép még az uráli őshazában valamely lovas nomád nép hatása és uralma alá került, s így váltott műveltséget, s hogy ennek még a délre költözés előtt meg kellett történnie. Az obi-ugor, vagy akárcsak a finn-permi népekkel azonos életszínvonalon élő erdei nép a nyugat és dél felé áramló néphullámok elől mindenesetre északi vagy északkeleti irányba húzódott volna, ahogy a magyarok finn és permi rokonai és vogul-osztják élettársai is tették. A műveltségadó népet a magyarság Pontus-vidéki kapcsolatainak figyelembevételével előbb a magyarok, majd a későbbi időben a bolgár-török népek közt kerestük. Feltevésünk szerint a magyarság ezek hatása alatt alakult volna át lovas nomád pásztornéppé, s az onogur-bolgár szövetség keretében bolgár-török vezetés alatt költözött volna a Kr. u. 5. században déli hazájába. Az a feltevés is felmerült, mintha már Kr. e. 600 és 200 közt virágzó ananioni bronzkultúrát is a bolgár-törökök hozták volna az Urál-vidéki magyar őshazába. Ma már tudjuk, hogy sem a bolgárokat, sem más török népeket nem kereshetünk ily korai időkben az Urál vidékén. Először Kr. u. 4. században találkozunk velük a magyar őshaza közelében, mikor a hunok elől nyugatra költöző bolgár törzsek az Urál-vidékre érkeznek. A magyarok ősei a hunokkal és a bolgárokkal egyaránt csak a Kr. u. 4. században kerülhettek érintkezésbe, s a magyar-bolgár politikai kapcsolatok csupán az 5–6. században alakulhattak ki. Ahhoz pedig, hogy egy erdei halász népből lovas nomád nép váljék, ily rövid idő semmiképpen sem elegendő. A kezdetleges műveltségi színvonalon álló népek sokkal merevebben ragaszkodnak régi életformáikhoz, mint bárki más, s ezért az átalakulás folyamatának hosszú századokon át kellett tartania. Az obi-ugorok életszínvonalán álló nép pedig – mint maguknak az obi-ugoroknak, szamojédeknek és lappoknak a példája bizonyítja – a régi életmódjának megfelelő erdővidék határán még hosszas együttélés esetében is alig lehetett képes ily nagy horderejű kultúrhatás befogadására. Mindezek alapján a magyarság nyugat-szibériai és Urál-vidéki bolgár-török érintkezéseinek és a bolgárok hatása alatt végbement kulturális átalakulásnak a hipotézisét végig el kell ejtenünk. De ma már nincs is szükségünk ily feltevésekre. Az embertani, néprajzi, régészeti és nyelvtudományi kutatások újabb eredményei felesleggé tettek minden áthidaló elmélet igénybevételét. Az egymással rokon paleoeurópai fajta lappok, obi-ugorok és szamojédek testi és lelki alkata – látni fogjuk – merőben különbözik a magyarokétól, s a többi finnugor népekétől. Ezek őseit nem is ismerjük oly kezdetleges állapotban, aminőben amazok mindmáig élnek. A finn-magyar ősnép már az őshazájában is sokkal fejlettebb életformák közt és magasabb műveltségi színvonalon élt paleoeurópai élettársainál. A főképp halászatból s emellett vadászatból élő kezdetleges népekkel szemben a finn-magyar már az őskorban állatokat is tartó és földet is megművelő erdei vadásznép volt. Az obi-ugorokat és szamojédeket ily módon ki kellett rekesztenem az ősmagyarok közeli rokonsága köréből, s meg kellett állapítanom, hogy a szittya-hun eredet tudatában nevelkedett régi magyar nemzedékek helyes ösztönnel riadtak vissza a lapp-vogul-osztják-szamojéd rokonság nyelvtudományi alapon kikövetkezett gondolatától. Csak akkor tévedtek és tévednek mai követői is, amikor a kezdetleges paleoeurópai fajta „halszagú atyafiakkal” együtt a magyarsággal faji alkat, nyelv, műveltség tekintetében egyaránt rokon, s vele közös eredetű finn-permi atyafiságot is megtagadták, viszont a mongol rokonság tudatába – a hunok és a tatárok történeti szerepét kedvezően értékelve – szó nélkül belenyugodtak, holott a magyarság faji összetételében a fehér bőrű „turáni”, vagyis eurázsiai elemekkel együtt népünkbe olvadt mongol elem egészen alárendelt szerepet tölt be.

            A magyar fajta is igen érdekesen írja le Hóman. Szerinte a magyar nép a többi európai néphez hasonlóan különféle fajtaelemek foglalata, mégis fajilag meghatározott történeti alakulat. Alaprétege a kelet-európai fajta, mellyel később elő-ázsiai, dinári és turáni fajta elemek egyesültek tartós életközösségre, s az így kialakult „magyar fajta” magán viseli mindhárom ősi fajtaelemének örökölt s a természeti körülmények változása, a természetes osztódás és különböző vérkeveredések nyomán szerzett testi és lelki bélyegét. S ez a keveredés nagyon szerencsés volt. Az óvatos, tépelődő, sokszor határozatlan, de higgadt, kitartó, állhatatos kelet-európai emberből hiányzott a hirtelen cselekvés és a nagyvonalú szervezés képessége. Annál nagyobb volt megtartó, konzerváló ereje. Az öntudatos, ötletes és tettre kész turáni és elő-ázsiai ember mestere a kalandos vállalkozásoknak és nagy távlatú katonapolitikai szervezésnek. Könnyen lobbanó és csüggedő kedélye és állhatatlan természete azonban képtelenné tette a kitartásra és a tartós ellenállásra. Csak másfajta népelemekre telepedve s azokkal elvegyülve tudták szervezéseik és államalapításaik tartósságát biztosítani. A sumerok, hattiak, lüdek, punok mediterrán-orientális népelemekkel vegyülve alakították ki a maguk történeti államszervezeteit. A turáni fajta népek közül is csak azoknak az államalakításai – így a bolgár és oszmán-török államok – bizonyultak tartós államalakulatoknak, melyekbe a szervező turáni elem másfajta népelemekre építve alakította ki a maga politikai életformáját. Hóman kijelenti, hogy a magyarság is a történet előtti időkben végbement szerencsés vérkeveredésnek köszönheti, hogy sokáig laza szervezetben élő finn-permi rokonaival ellentétben korán nemzetté szervezkedett, államot alakított, s a művelődés magas fokára emelkedett, és emellett államát, intézményeit, népi kultúráját – sorra elhanyatló kimméri és török rokonaival ellentétben – állandósítani és a sors minden csapása ellenére immár egy ezredéven át fenntartani tudta.

Hóman Bálint ezt a kéziratban és jegyzetekben fennmaradt munkáját aligha tekintette a téma lezárásának. Olvasásakor az az érzésünk, mintha a nagyon sokat tudó kutató meditációját hallanánk a rendkívül szerteágazó, éppen ezért bonyolult témáról. Mint aki tudja, hogy a leírt élményének ellenkezője is igaz lehet. Ezt csak a legtöbbet tudó, szerény tudósok tudják érzékeltetni.

 

(Hóman Bálint: Ősemberek – ősmagyarok; Kairosz Kiadó, 2014.)

 

M.A.