vissza a főoldalra

 

 

 2015.08.28. 

Mennyien utaznak a 4-es metróval?

Nincs olyan szakmai elképzelés, ami a Déli pályaudvar teljes megszüntetéséről szólna

A kormány és főváros  4-es metróhoz kapcsolódó közös közlekedési fejlesztéseinek köszönhetően tovább növekedhet a metrón utazók száma a következő években. A konkrét beruházásokról, az elővárosi közlekedésről, s arról, hogy megszűnik-e a Déli pályaudvar Dr. Becsey Zsolt helyettes államtitkárt kérdeztük.

 Tudtommal az Európai Bizottság 2017-ben ellenőrzi, hogyan teljesülnek a négyes metró vállalt utasszámai. Ezért határozták el a közlekedési fejlesztéseket?

– A Bizottság ellenőrzése csak az egyik oka a minél nagyobb utasszám elősegítésének. A másik, hogy az üzemelési és egyéb mutatószámok egyre kedvezőbben alakuljanak. De emellett a fővárosi, a helyközi tömegközlekedés fejlesztése, az elővárosi vonatfejlesztések, és az olimpiai pályázat is meghatározta a célokat.

 A 4-es metró ellendrukkerei szerint: „ha a Bizottság 2017 környékén úgy látja, hogy nem valósultak meg a szerződésben rögzített célok, akkor legrosszabb esetben kötelezettségszegési eljárást is indíthatnak Budapest ellen, felbontva a szerződést. Ez a négyes metró 181 milliárd forintos támogatásának teljes visszafizetését jelentené.” Ez megfelel a valóságnak?

 –Nem kell attól tartani, amivel egyes lapok ijesztgetik az olvasóikat. Előfordult, hogy nem úgy hajtott végre egy tagállam egy nagyobb fejlesztést, ahogyan azt vállalta, de akkor sem az utasszámot vizsgálták, hanem a különböző funkciókat vagy beruházási elemeket. A négyes metró esetében nem számolunk büntetésekkel.

 Nem éppen a főváros 2010 előtti balliberális vezetése okolható azért, hogy a 4-es metróval kapcsolatos anomáliák miatt tízmilliárdos európai uniós támogatásoktól esett el Magyarország?

 – A helytelen közbeszerzések miatt valóban elestünk egy nagyobb finanszírozási hányadtól. A kaotikus menedzsment okolható azért, hogy 2010-re 67 milliárd forintos vállalkozási követelés halmozódott föl, a projekt 60 százalékos műszaki készültsége mellett. Csak 2012-re sikerült létrehozni az egységes támogatási és finanszírozási szerződést, amely 452 milliárd forintban maximálta a megvalósítási összeget. Ebből körülbelül 200 milliárd forint az európai uniós támogatás.

 Mégis, mennyien veszik igénybe a 4-es metrót?

 –2014 tavaszán naponta körülbelül 100 ezer utas vette igénybe a 4-es metrót. az év végén már 160 ezer. Reméljük, hogy ez még tovább növekszik. A Déli pályaudvar ideiglenes lezárásakor ugrásszerűen megnőtt az utasszám, de ezt az időszakot nem szabad alaphelyzetnek venni.

 A forgalom növekedéséhez lényeges-e számos csatlakozó beruházást, parkolót, csomópontot kialakítani?

 – A kelenföldi végállomást intermodális központtá fejlesztjük. Ennek keretében az M1-es és M7-es autópályánál egy új csomópont épül, így javul a kelenföldi állomásrendszer megközelíthetősége. Elkezdődött Kelenföldön az autóbusz-csomópont megépítése, s már idén elindul az a beruházás, melynek köszönhetően másfél éven belül 1500 férőhelyes, négy részből álló parkoló-komplexum jön létre a pályaudvar mellett.

 A metró két végállomása a jövőben villamossal jobban megközelíthető lesz?

 – A kormány befogadta az Európai Unió Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programjába a főváros azon elképzeléseit, amelyek a két végállomást korszerű, és az elővárosokba is kijutó villamos-rendszerekkel kötik össze. Az egyik ilyen terv az 1-es villamos vonalának a Kelenföldi pályaudvarig történő meghosszabbítása. A másik pedig a Keleti pályaudvartól Rákospalotáig vezető korszerű villamosvonal. Ezek is lehetővé teszik a 4-es metró utasszámának növelését. Ezen kívül a Duna budai partján épülő fonódó villamoshálózaton közlekedő szerelvények érintik majd a 4-es metró vonalát. A tervezett budapesti olimpiához kapcsolódva korszerűsítjük, és háromvágányosra bővítjük a déli, lágymányosi vasúti összekötő hidat, megállóhelyeket létesítünk Kelenföld és Ferencváros között. Továbbfejlesztjük, építjük az elővárosi vasútvonalakat. A Székesfehérvár és Budapest közötti vonal hamarosan teljes mértékben üzemel. Továbbá hazánk az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz forrásaiból nyert támogatást a Kelenföld–Érd–Százhalombatta vasútvonal felújítására. A munkálatok ezen a vonalon egy éven belül elkezdődnek. Ezzel a beruházással az európai vasúti folyósok egy részét tudjuk elvezetni Kelenföldig.

 2015 végére megszülethet a metró végleges működési engedélye. Ez milyen pozitívumokkal jár?

 – Például megszűnik a vezetői felügyelet a 4-es metró szerelvényein. Eddig 10 perces menetidő-rövidülés valósult meg a 4-es metrónál. Ezután pedig még sűrűbben járhatnak a szerelvények.

 Kifizették már a metróhoz kapcsolatos beruházásokat?

 – A kifizetések nagy része megtörtént. A Közlekedési Operatív Program év végi zárásakor lehet majd pontosan látni a kifizetett összegeket, valamint azt, hogy húzódnak-e át kisebb kapcsolódó tételek 2016-ra.

 Igaz, nem a Kelenföldi pályaudvart, de az elővárosi közlekedést érinti az esztergomi felújítás. Véget ér valamikor ez a beruházás?

 –Terveink szerint augusztus 20-án megkezdődik a vonatközlekedés korszerű dízelmozdonyokkal, majd ezeket fokozatosan Siemens Desirók váltják fel az Esztergom-Budapest vasútvonalon. Egyre sűrűbb vonatközlekedést szeretnénk elérni, attól függően, hogyan tudjuk kiváltani a szintbeli kereszteződéseket, ezért további fejlesztések lesznek. Várhatóan még idén elkészül a 10-es út új nyomvonala az ürömi csomóponttól,  ahogy az aluljárók és felüljárók többsége is. A 2017 közepére megvalósuló villamosításnak köszönhetően új, korszerű német típusú Flirt motorvonatok közlekednek majd.

 Évek óta hallani, hogy megszűnik a Déli pályaudvar. Átveszi Kelenföld a Déli szerepkörét?

 –Vizsgáljuk, hogyan alakul a dél-budai vasúti közlekedési rendszer, a Déli és a Kelenföldi pályaudvar kihasználtsága, erről a kormány számára jelentés készül .Az viszont tény, hogy a Délinek, különösen a téli menetrendi időszakban, hiányzik a teljes kihasználtsága, ugyanakkor az is vitathatatlan, hogy a mostani infrastrukturális állapot szerint a pályaudvar funkcióit nem lehet megszűntetni. Jelenleg folynak a szakértői egyeztetések, s az már most előre látható, hogy az elővárosi közlekedési fejlesztéseknek és az intermodális csomópontnak köszönhetően a Kelenföldi pályaudvar szerepe jelentősen felértékelődik.

 

Medveczky Attila