2015.08.28.
Mennyien
utaznak a 4-es metróval?
Nincs olyan szakmai elképzelés, ami a Déli pályaudvar teljes
megszüntetéséről szólna
A kormány és főváros
4-es metróhoz kapcsolódó közös közlekedési fejlesztéseinek
köszönhetően tovább növekedhet a metrón utazók száma a következő
években. A konkrét beruházásokról, az elővárosi közlekedésről,
s arról, hogy megszűnik-e a Déli pályaudvar Dr. Becsey Zsolt
helyettes államtitkárt kérdeztük.
Tudtommal az Európai Bizottság 2017-ben ellenőrzi,
hogyan teljesülnek a négyes metró vállalt utasszámai. Ezért
határozták el a közlekedési fejlesztéseket?
– A Bizottság
ellenőrzése csak az egyik oka a minél nagyobb utasszám elősegítésének.
A másik, hogy az üzemelési és egyéb mutatószámok egyre
kedvezőbben alakuljanak. De emellett a fővárosi, a helyközi tömegközlekedés
fejlesztése, az elővárosi vonatfejlesztések, és az olimpiai pályázat
is meghatározta a célokat.
A 4-es metró ellendrukkerei szerint: „ha a Bizottság
2017 környékén úgy látja, hogy nem valósultak meg a szerződésben
rögzített célok, akkor legrosszabb esetben kötelezettségszegési
eljárást is indíthatnak Budapest ellen, felbontva a szerződést.
Ez a négyes metró 181 milliárd forintos támogatásának teljes
visszafizetését jelentené.” Ez megfelel a valóságnak?
–Nem kell attól tartani, amivel egyes lapok ijesztgetik
az olvasóikat. Előfordult, hogy nem úgy hajtott végre egy tagállam
egy nagyobb fejlesztést, ahogyan azt vállalta, de akkor sem az
utasszámot vizsgálták, hanem a különböző funkciókat vagy
beruházási elemeket. A négyes metró esetében nem számolunk büntetésekkel.
Nem éppen a főváros 2010 előtti balliberális
vezetése okolható azért, hogy a 4-es metróval kapcsolatos anomáliák
miatt tízmilliárdos európai uniós támogatásoktól esett el
Magyarország?
– A helytelen közbeszerzések miatt valóban elestünk
egy nagyobb finanszírozási hányadtól. A kaotikus menedzsment
okolható azért, hogy 2010-re 67 milliárd forintos vállalkozási
követelés halmozódott föl, a projekt 60 százalékos műszaki
készültsége mellett. Csak 2012-re sikerült létrehozni az egységes
támogatási és finanszírozási szerződést, amely 452 milliárd
forintban maximálta a megvalósítási összeget. Ebből körülbelül
200 milliárd forint az európai uniós támogatás.
Mégis, mennyien veszik igénybe a 4-es metrót?
–2014 tavaszán naponta körülbelül 100 ezer utas vette
igénybe a 4-es metrót. az év végén már 160 ezer. Reméljük,
hogy ez még tovább növekszik. A Déli pályaudvar ideiglenes
lezárásakor ugrásszerűen megnőtt az utasszám, de ezt az időszakot
nem szabad alaphelyzetnek venni.
A forgalom növekedéséhez lényeges-e számos csatlakozó
beruházást, parkolót, csomópontot kialakítani?
– A kelenföldi végállomást intermodális központtá
fejlesztjük. Ennek keretében az M1-es és M7-es autópályánál
egy új csomópont épül, így javul a kelenföldi állomásrendszer
megközelíthetősége. Elkezdődött Kelenföldön az autóbusz-csomópont
megépítése, s már idén elindul az a beruházás, melynek köszönhetően
másfél éven belül 1500 férőhelyes, négy részből álló
parkoló-komplexum jön létre a pályaudvar mellett.
A metró két végállomása a jövőben villamossal
jobban megközelíthető lesz?
– A kormány befogadta az Európai Unió Integrált Közlekedésfejlesztési
Operatív Programjába a főváros azon elképzeléseit, amelyek a
két végállomást korszerű, és az elővárosokba is kijutó
villamos-rendszerekkel kötik össze. Az egyik ilyen terv az 1-es
villamos vonalának a Kelenföldi pályaudvarig történő
meghosszabbítása. A másik pedig a Keleti pályaudvartól Rákospalotáig
vezető korszerű villamosvonal. Ezek is lehetővé teszik a 4-es
metró utasszámának növelését. Ezen kívül a Duna budai
partján épülő fonódó villamoshálózaton közlekedő szerelvények
érintik majd a 4-es metró vonalát. A tervezett budapesti olimpiához
kapcsolódva korszerűsítjük, és háromvágányosra bővítjük
a déli, lágymányosi vasúti összekötő hidat, megállóhelyeket
létesítünk Kelenföld és Ferencváros között. Továbbfejlesztjük,
építjük az elővárosi vasútvonalakat. A Székesfehérvár és
Budapest közötti vonal hamarosan teljes mértékben üzemel. Továbbá
hazánk az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz forrásaiból
nyert támogatást a Kelenföld–Érd–Százhalombatta vasútvonal
felújítására. A munkálatok ezen a vonalon egy éven belül
elkezdődnek. Ezzel a beruházással az európai vasúti folyósok
egy részét tudjuk elvezetni Kelenföldig.
2015 végére megszülethet a metró végleges működési
engedélye. Ez milyen pozitívumokkal jár?
– Például megszűnik a vezetői felügyelet a 4-es metró
szerelvényein. Eddig 10 perces menetidő-rövidülés valósult
meg a 4-es metrónál. Ezután pedig még sűrűbben járhatnak a
szerelvények.
Kifizették már a metróhoz kapcsolatos beruházásokat?
– A kifizetések nagy része megtörtént. A Közlekedési
Operatív Program év végi zárásakor lehet majd pontosan látni
a kifizetett összegeket, valamint azt, hogy húzódnak-e át
kisebb kapcsolódó tételek 2016-ra.
Igaz, nem a Kelenföldi pályaudvart, de az elővárosi közlekedést
érinti az esztergomi felújítás. Véget ér valamikor ez a
beruházás?
–Terveink szerint augusztus 20-án megkezdődik a vonatközlekedés
korszerű dízelmozdonyokkal, majd ezeket fokozatosan Siemens
Desirók váltják fel az Esztergom-Budapest vasútvonalon. Egyre
sűrűbb vonatközlekedést szeretnénk elérni, attól függően,
hogyan tudjuk kiváltani a szintbeli kereszteződéseket, ezért
további fejlesztések lesznek. Várhatóan még idén elkészül
a 10-es út új nyomvonala az ürömi csomóponttól,
ahogy az aluljárók és felüljárók többsége is. A
2017 közepére megvalósuló villamosításnak köszönhetően új,
korszerű német típusú Flirt motorvonatok közlekednek majd.
Évek óta hallani, hogy megszűnik a Déli pályaudvar.
Átveszi Kelenföld a Déli szerepkörét?
–Vizsgáljuk, hogyan alakul a dél-budai vasúti közlekedési
rendszer, a Déli és a Kelenföldi pályaudvar kihasználtsága,
erről a kormány számára jelentés készül .Az viszont tény,
hogy a Délinek, különösen a téli menetrendi időszakban, hiányzik
a teljes kihasználtsága, ugyanakkor az is vitathatatlan, hogy a
mostani infrastrukturális állapot szerint a pályaudvar funkcióit
nem lehet megszűntetni. Jelenleg folynak a szakértői egyeztetések,
s az már most előre látható, hogy az elővárosi közlekedési
fejlesztéseknek és az intermodális csomópontnak köszönhetően
a Kelenföldi pályaudvar szerepe jelentősen felértékelődik.
Medveczky Attila
|