2015.12.04.
Főpályaudvar
épül Debrecenben
Busz, vonat, villamos, troli – minden egy helyen
A beruházással
kapcsolatban Papp László polgármestert kérdeztük. A megyeszékhely
első embere úgy nyilatkozott, hogy a Nagyállomás főépülete
megmarad, mellé 390 férőhelyes parkolót építenek, a 4-es számú
főút a felszín alá kerül, mint ahogy a buszpályaudvar is. A
21 milliárd forintos támogatással megvalósuló beruházás
kivitelezése jövőre kezdődik, és 2019-re készül el. A
fejlesztés célja, hogy modern, jól használható, a különböző
közlekedési módok között közvetlen kapcsolatot teremtő központ
jöjjön létre.
A vasúti pályaudvar újul meg?
– Sokkal nagyobb beruházás veszi kezdetét, hiszen a főpályaudvar
a közlekedési szakmában használt terminológia szerint
intermodális közlekedési központot jelent, és mi ezt az
idegen kifejezést fordítottuk le magyarra, mindenki számára érthetően.
Az intermodalitás azt jelenti, hogy a különböző közlekedési
ágak között megvan az egy pontban történő átjárás lehetősége.
Tehát a főpályaudvar egyesíti a vasúti, a helyi és helyközi
autóbusz-közlekedést, illetve a troli, a villamos és a személyautók
közötti kapcsolatot. A város fő közlekedési centruma a főpályaudvar,
amely mellett a Budapest–Záhony vasútvonal felújítása során
új vasúti pályaudvarokat építenek a Fényes-udvarban és Apafán.
Ez is indokolja a főpályaudvar elnevezést.
A Nagyállomás épülete megmarad?
– Természetesen, mert ez az épület jelenti a főpályaudvar
vasúti részét. A felszín alatt, a Petőfi téren, ahol a
villamos végállomás található, építjük ki az új buszpályaudvart.
Ide tud majd becsatlakozni a trolibusz is. A főpályaudvar épülete
mellé négyállásos villamos-végállomást terveztek, és a
Nagyállomás mellett 390 férőhelyes parkolóház épül. Így,
ebben az egységben „találkozik” az említett összes közlekedési
ág. Ez lehetővé teszi, hogy az utasok, igény szerint, az egyik
közlekedési eszközről minél gyorsabban átszállhassanak a másikra.
Biztonsági szempontból különösen jó megoldás, hogy a felszín
alá helyezzük a buszpályaudvart, mert ezáltal a villamosközlekedés,
az autóbuszok és gyalogosok közlekedése teljesen elválik egymástól.
Miért döntöttek úgy, hogy a 4-es számú főút is a
felszín alá kerül a Nagyállomás mellett?
– Úgy tekintünk erre a fejlesztése, mely képes egy városrészt
élhetőbbé tenni. Jelenleg még nincs koncentrálva a helyi és
helyközi autóbusz-közlekedés ebbe a pontba, ezért a vasútállomás
előtt naponta több mint 1150 autóbusz fordul meg. Ha nem süllyesztenénk
a föld alá a 4-es számú főutat a Varga és a Vörösmarty
utca között, akkor a felszínen olyan mértékű forgalmi terhelés
alakulna ki, ami ezt a városrészt teljesen ellehetetlenítené.
Több fórumon olvastam, hogy a kismamák és az idősek
számára nagy gondot jelent a vasúti pályaudvarnál a lépcsőkön
való közlekedés. Kénytelenek lassan, felemelve vinni a
babakocsit, a bőröndöket. Gondoltak az akadálymentesítésre
is?
– Ezt a problémát orvosoljuk: az utasforgalom mértékének
megfelelő számú liftet terveztek az épületbe, ezenkívül
mozgólépcsők is rendelkezésre állnak majd.
Pályáznak a szükséges forrásra?
– Miniszterelnök úr májusban a Modern Városok Program
keretében Debrecenben járt. És a megállapodásunk keretében a
kormány az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program
keretében külön nevesítve biztosított 21 milliárd forint támogatást
a debreceni főpályaudvar felépítéséhez. Ennek az intermodális
központnak országos viszonylatban a legkorábban készültek el
a kiviteli tervei, így már készen állunk az igényelt és
leegyeztetett EU-támogatás fogadására.
Hogyan fogadta a lakosság azt, hogy ilyen nagy volumenű
építkezésbe kezdenek?
– A visszajelzések nagyon pozitívak. Nem most kezdtük a
koncepció bemutatását, több pályaművet is kiállítottunk, s
ezt követően indult el a tervezés. A lakosságot folyamatosan tájékoztattuk,
mindenki számára világos, hogy egy fejlődő, modern Debrecen
szimbóluma lesz az új főpályaudvar, ami minden közlekedési
igényt képes lesz kiszolgálni, kielégíteni.
Az ellenzéki pártok támogatták, vagy ellenezték a
beruházást?
– A Jobbik fogalmazott meg kritikát a főpályaudvarral
kapcsolatban. Észrevételeik minden szakmai alapot nélkülöznek.
Nem értenek egyet azzal, hogy a buszpályaudvar a felszín alatt
lesz kialakítva, ami számomra azért elfogadhatatlan, mert a városnak
csak ezen a területén lehet intermodális csomópontot kialakítani
a vasúti determináció miatt. Ha pedig lényegesen nagyobb
buszforgalmat generálunk a felszínen, akkor teljesen élhetetlenné
tesszük ezt a városrészt.
Medveczky Attila
|