vissza a főoldalra

 

 

 2015.12.04. 

Főpályaudvar épül Debrecenben

Busz, vonat, villamos, troli – minden egy helyen

A beruházással kapcsolatban Papp László polgármestert kérdeztük. A megyeszékhely első embere úgy nyilatkozott, hogy a Nagyállomás főépülete megmarad, mellé 390 férőhelyes parkolót építenek, a 4-es számú főút a felszín alá kerül, mint ahogy a buszpályaudvar is. A 21 milliárd forintos támogatással megvalósuló beruházás kivitelezése jövőre kezdődik, és 2019-re készül el. A fejlesztés célja, hogy modern, jól használható, a különböző közlekedési módok között közvetlen kapcsolatot teremtő központ jöjjön létre.

 A vasúti pályaudvar újul meg?

 – Sokkal nagyobb beruházás veszi kezdetét, hiszen a főpályaudvar a közlekedési szakmában használt terminológia szerint intermodális közlekedési központot jelent, és mi ezt az idegen kifejezést fordítottuk le magyarra, mindenki számára érthetően. Az intermodalitás azt jelenti, hogy a különböző közlekedési ágak között megvan az egy pontban történő átjárás lehetősége. Tehát a főpályaudvar egyesíti a vasúti, a helyi és helyközi autóbusz-közlekedést, illetve a troli, a villamos és a személyautók közötti kapcsolatot. A város fő közlekedési centruma a főpályaudvar, amely mellett a Budapest–Záhony vasútvonal felújítása során új vasúti pályaudvarokat építenek a Fényes-udvarban és Apafán. Ez is indokolja a főpályaudvar elnevezést.

 A Nagyállomás épülete megmarad?

 – Természetesen, mert ez az épület jelenti a főpályaudvar vasúti részét. A felszín alatt, a Petőfi téren, ahol a villamos végállomás található, építjük ki az új buszpályaudvart. Ide tud majd becsatlakozni a trolibusz is. A főpályaudvar épülete mellé négyállásos villamos-végállomást terveztek, és a Nagyállomás mellett 390 férőhelyes parkolóház épül. Így, ebben az egységben „találkozik” az említett összes közlekedési ág. Ez lehetővé teszi, hogy az utasok, igény szerint, az egyik közlekedési eszközről minél gyorsabban átszállhassanak a másikra. Biztonsági szempontból különösen jó megoldás, hogy a felszín alá helyezzük a buszpályaudvart, mert ezáltal a villamosközlekedés, az autóbuszok és gyalogosok közlekedése teljesen elválik egymástól.

 Miért döntöttek úgy, hogy a 4-es számú főút is a felszín alá kerül a Nagyállomás mellett?

 – Úgy tekintünk erre a fejlesztése, mely képes egy városrészt élhetőbbé tenni. Jelenleg még nincs koncentrálva a helyi és helyközi autóbusz-közlekedés ebbe a pontba, ezért a vasútállomás előtt naponta több mint 1150 autóbusz fordul meg. Ha nem süllyesztenénk a föld alá a 4-es számú főutat a Varga és a Vörösmarty utca között, akkor a felszínen olyan mértékű forgalmi terhelés alakulna ki, ami ezt a városrészt teljesen ellehetetlenítené.

 Több fórumon olvastam, hogy a kismamák és az idősek számára nagy gondot jelent a vasúti pályaudvarnál a lépcsőkön való közlekedés. Kénytelenek lassan, felemelve vinni a babakocsit, a bőröndöket. Gondoltak az akadálymentesítésre is?

 – Ezt a problémát orvosoljuk: az utasforgalom mértékének megfelelő számú liftet terveztek az épületbe, ezenkívül mozgólépcsők is rendelkezésre állnak majd.

 Pályáznak a szükséges forrásra?

 – Miniszterelnök úr májusban a Modern Városok Program keretében Debrecenben járt. És a megállapodásunk keretében a kormány az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében külön nevesítve biztosított 21 milliárd forint támogatást a debreceni főpályaudvar felépítéséhez. Ennek az intermodális központnak országos viszonylatban a legkorábban készültek el a kiviteli tervei, így már készen állunk az igényelt és leegyeztetett EU-támogatás fogadására.

 Hogyan fogadta a lakosság azt, hogy ilyen nagy volumenű építkezésbe kezdenek?

 – A visszajelzések nagyon pozitívak. Nem most kezdtük a koncepció bemutatását, több pályaművet is kiállítottunk, s ezt követően indult el a tervezés. A lakosságot folyamatosan tájékoztattuk, mindenki számára világos, hogy egy fejlődő, modern Debrecen szimbóluma lesz az új főpályaudvar, ami minden közlekedési igényt képes lesz kiszolgálni, kielégíteni.

 Az ellenzéki pártok támogatták, vagy ellenezték a beruházást?

 – A Jobbik fogalmazott meg kritikát a főpályaudvarral kapcsolatban. Észrevételeik minden szakmai alapot nélkülöznek. Nem értenek egyet azzal, hogy a buszpályaudvar a felszín alatt lesz kialakítva, ami számomra azért elfogadhatatlan, mert a városnak csak ezen a területén lehet intermodális csomópontot kialakítani a vasúti determináció miatt. Ha pedig lényegesen nagyobb buszforgalmat generálunk a felszínen, akkor teljesen élhetetlenné tesszük ezt a városrészt.

 

Medveczky Attila