2015.12.04.
Az erdélyi költők
szellemiségének megidézője
A színház élő művészet, ezért pótolhatatlan, és semmi sem
helyettesítheti
Marosán Csaba
színművész 1990. május 15-én született Zilahon. Tanulmányok:
2009–2012 – Babes–Bolyai Tudományegyetem, Színház és
Televízió Kar, színész szak; osztályvezető tanár: Bíró József.
2012 novembere óta a Kolozsvári Állami Magyar Színház társulatának
tagja.
A Kolozsvári Állami
Magyar Színházban játszott szerepei: Maugli (Dés László–Geszti
Péter–Békés Pál: A dzsungel könyve); Egy árny (Jevgenyij
Lvovics Svarc: Az árnyék); Tündérfi (Csokonai Vitéz Mihály:
Az özvegy Karnyóné s két szeleburdiak); Roby (Friedrich Dürrenmatt:
Az öreg hölgy látogatása); Néger nő (Georges Feydeau–M.
Desvallieres: Vidéki jegyesek); Őrmester (Stephanie
Robinson–Theodore Shank–Adele Edling Shank: Serena in X-tremis);
Anthony Hope (Stephen Sondheim–Hugh Wheeler: Sweeney Todd, a
Fleet Street démoni borbélya); Vologya Komarov (Alekszandr
Ivanovics Vvegyenszkij: Ivanovék karácsonya); Segédpincér, Német
katona (Bohumil Hrabal: Őfelsége pincére voltam); Elbűvölő,
Bizánci, Korzikai halál (Johannes von Tepl: A földműves és a
halál); Suhanc (Móricz Zsigmond: Nem élhetek muzsikaszó nélkül);
Fabio, autószerelő (Don Juan ünnepélyes vacsorája); Örkény:
Egypercesek.
A Kolozsvári
Magyar Operában Szeplős szerepét alakította Böhm György–Korcsmáros
György–Horváth Péter: Valahol Európában c. musicalében.
Szerepelt Polcz
Alaine: Ideje az öregségnek; Balla Zsófia: Rózsa és Ibolya; Láng
Orsolya: Zeneszerző; Márkus András: Magyarnak lenni jó és
Berciu Levente: A skizofrén című filmjében. Folyamatosan
workshopokon és más képzésen vesz részt.
Marosán Csaba tehetségére először a Kolozsvári Magyar
Napokon figyeltem fel, majd volt szerencsém látni a Valahol Európában
musicalben is. Ezért elhatároztam, hogy novemberben, mikor
leutazom a Janovics-napokra, megkérdezem pályája alakulásáról.
Éppen egy próbáról érkeztél ide a színház büféjébe,
beszélgetésünk színhelyére. Milyen szerepre készülsz?
– Tóth Péter Árgyélus királyfi meseoperájának címszerepére.
A szövegkönyv Schlanger András és Bognár Róbert, a versek Váradi
Szabolcs munkái. A mű címe egyértelműen megidézi a Gergei
Albert Árgiriusával kezdődő, majd Vörösmarty Csongor és Tündéjével
tetőző szöveghagyományt. Ez az opera Tündérszép Ilona története,
mikor is a gonosz Mortadella elrabolja
Ilonát, és a királyfi segítőjével az elrabolt kedves keresésére
indul.
S mindez hogyan kapcsolódik a
Janovics-napokhoz?
– Ez a darab nem kötődik a Janovics-napokhoz, de egyidejűleg
kezdtük el a próbát a gálaesttel. A premier, a tervek szerint,
december 5-én lesz a Kolozsvári Magyar Operában. Nagyon kedves
gyermekdarabról beszélhetünk, melynek gyönyörű a zenéje, és
éppen ezért karolta föl a kolozsvári opera.
Ez lesz az első operaszereped?
– Igen, mert eddig még nem történt meg, hogy kiálljak
a színpadra, és áriázzak. Csakis musicalekben vendégszerepeltem
az operában, s ott megkönnyítette a dolgom a mikroport, most
viszont saját hangomra kell támaszkodnom. Mindent meg kell
tennem annak érdekében, hogy nehogy elnyomja a nagyzenekar a szólamomat.
Az énekszámokat már megtanultuk, és most következnek a rendezői
próbák.
A premier advent idejében lesz. Felfoghatjuk ezt úgy
is, hogy ezzel a meseoperával ajándékozzátok meg a
gyermekeket?
– Főleg a gyerekeket szólítjuk meg ezzel a darabbal, de
a családokat is, hiszen tudjuk, hogy a kicsik egyedül nem járnak
színházba. Fontosnak tartja mind a színház, mind az opera –
a két magyar intézmény egy épületben működik a Szamos partján
–, hogy gyerekdarabot is műsorra tűzzön, mert a picinyekből
lesz a jövő színházba járó nemzedéke. S ezt a generációt
ki kell nevelni. Volt, mikor két gyerekeknek szóló darabot is
bemutattunk egy évadban, s most az Árgyélus királyfin a sor.
Ha már a gyerekdaraboknál tartunk, te melyiket láttad először?
– Sajnálatos, de be kell vallanom, hogy szüleim nem
engedhették meg maguknak azt a luxust, hogy színházba járjanak.
Ráadásul a Szilágyságban nem is volt színház, csak néhányszor
jött hozzánk tájolni a nagyváradi társulat egy-egy párszereplős
darabbal, főleg a falunapokon. Csak tizenéves kamasz fiúként
találkoztam először a nagybetűs színházzal, amikor egy országos
balladamondó versenyre küldött a Zilahi Református Kollégium
Sepsiszentgyörgyre. Lehetőségem volt látni a Tompa Gábor által
rendezett Godot-ra várva című darabot.
Tehát református
kollégium diákja voltál?
– Így van, a Zilahi Református Wesselényi Kollégiumban
tanultam, ott, ahol Ady Endre is végzett. A mai napig ápolják a
településen az Ady-kultuszt. Benne voltam az iskola kórusában,
és Ady születésének napján mindig kimentünk Érmindszentre,
megkoszorúztuk a szobrát és énekeltünk. Nem csak Ady Endrére,
hanem a költő osztályfőnökére, mentorára, Kincs Gyulára is
mindig megemlékeztünk.
Bevett szokás, hogy az egyházi iskolákban diákelőadásokat
tartanak. Te is szerepeltél ilyen produkciókban?
– Akkor még
gyerekcipőben járt nálunk a kollégiumi amatőr színjátszó
csoport. Tizedikes – ez magyarországi viszonylatban másodéves
gimnazistát jelent – voltam, amikor a kollégiumunkat is meghívták
a székelyudvarhelyi országos diákszínjátszó fesztiválra. Úgy
döntött a kollégium vezetése, hogy a tékozló fiú történetét
adjuk elő, méghozzá musical formában. S ebben az előadásban
én voltam a tékozló fiú. Ez volt az első igazi debütálásom.
Később színre vittük a Rómeó és Júlia operettváltozatát
is, amelyben Rómeót alakítottam.
Tehát a református kollégium nem tartotta az ördög művének
a színjátszást, hiszen még a XX. század elején is lenézték
a színészeket.
– Dehogyis tartotta annak! Számos történetet ismerünk,
mikor csepűrágóknak, semmirekellőknek mondták a színészeket.
Az arisztokrata családok pedig kitagadták azokat, akik színészetre
adták a fejüket. Hunyady Margit primadonna a XIX. század végén
Kolozsvárott ünnepelt sztár volt, de szülei látni sem akarták
többé. Nőknek különösképpen szégyen volt színpadon
„mutogatniuk” magukat.
Kőművesből színművész
És te mikor döntöttél a színi pálya mellett? A
Godot után?
– Már 13 éves koromban kétkezi munkával biztosítottam
megélhetésemet. Kőműves segédmunkás, culáger, voltam építkezéseken.
Kalotaszegi mesteremberekkel építettük móc vidéken a házakat.
Tetszett a történelem, a földrajz, így sokáig archeológus
szerettem volna lenni, vagy pedig kőműves. Láttam, jól
keresnek a mesteremberek, hiszen minden este kifizette őket a
gazda. Később jogász akartam lenni; jogi sérelmeket megoldani,
a bajbajutottakon segíteni. Ez a vágy is „elenyészett”, és
12.-es koromban az osztályfőnököm és az igazgatóm is azt tanácsolta,
hogy mindenképpen a marosvásárhelyi színiegyetemre menjek. Próba
szerencse alapon leutaztam Marosvásárhelyre, felvettek, de
otthagytam. Egy évet arra szántam, hogy pihenjek, s közben fölfedezzem
Európát. Egy listára fel is írtam azokat a szakmákat,
melyeket ki akartam próbálni.
Azért nem kis költség bejárni a kontinenst…
– Hat nővérem közül négy Nyugat-Európában él, és
ők segítettek nekem. Így mindenhol dolgoztam egy hónapot. Először
Franciaországban, majd átjöttem Észak-Olaszországba, ott
szobafestő voltam, Ausztriában favágó, és mikor 2009 elején
visszatértem Zilahra, az utcán sétálva a kora reggeli
semmittevésben egy hatalmas plakátot pillantottam meg, melyre az
volt kiírva: becsület, tisztelet, hivatás, pénz, szakma.
Nagyon vonzó volt akkor az a plakát. Édesapám gyakran
sugallta, hogy én, mint egyedüli fiú a családban, jó volna,
ha olyan szakmát választanék, mely által rangot érhetek el,
megbecsült tagja lehetek a társadalomnak. A rendőrséghez nem
vettek be, mert nem volt protekcióm, a csendőrségnél nem volt
hely, a katonasághoz már felvettek szerződéses zsoldos katonának.
Olténiába vittek kiképezni. Éppen kiképzés közben kaptam
telefont egyik jó barátomtól, hogy Bíró József színművész
indít osztályt Kolozsváron. Kértem öt nap eltávot a katonaságtól,
és lehetőségem volt felvételizni a Babes-Bolyai Egyetem színi
karára. Bejutottam, a katonaságot pedig a honvédelmi eskütétel
előtt otthagytam, és azóta Kolozsváron élek, idestova hat éve.
A felvételinél nem csodálkoztak, hogy egy olyan katona
akar színész lenni, aki előtte szobafestő, kőműves is volt?
– Ha nem sikerült volna a fölvételi, visszamentem volna
a honvédséghez. Az „előéletem” nem érdekelte a bizottságot.
Odamentem felkészültség, repertoár nélkül, amire nem vagyok
túlságosan büszke. Kellett 10 szabadon választott verset, 2
monológot és 2 prózát vinni. Mivel Ady-kultuszban nevelkedtem,
beírtam tíz Ady-verset. Ezen jót nevettek, majd kitaláltam
magamnak egy monológot, de mivel kettő kellett, ezért beírtam
Lear király monológját is. A vizsgabizottság elnöke pont azt
kérte tőlem. Közöltem: nem tudom, nem tanultam meg. Ezután
elmondtam a Rómeó monológját a musicalváltozat szerint, de
erre már felháborodva kérték, hogy álljak le, hiszen ennek
semmi köze nincs a Shakespeare-drámához. Mérgesen kitessékeltek
a teremből. Hazamentem Zilahra, édesanyám összeállította a
pakkot, és készültem vissza a krajovai kiképzőbázisra. Mielőtt
felszálltam volna a vonatra, Iwiw-en kaptam üzenetet jövőbeli
kollégámtól: „Kedves Csaba, akkor találkozunk október elején”.
Nem hittem el neki, de valóban ott volt a nevem a listán a
bejutottak között – utolsóként.
Mindegyik egyetemi évnek megvolt a tematikája?
– Első évben főleg nonverbális improvizációs
gyakorlatokat végeztünk. Majd a második évfolyam második félévében
különböző jeleneteket dolgoztunk ki Moliere drámáiból.
Harmadév végén már kész előadással rukkoltunk elő.
Federico Garcia Lorca Vérnász című drámáját vittük színre,
melyben Leonardót alakítottam.
Mennyire ügyeltek a szép magyar, helyesen hangsúlyozott
beszéd tanítására? Hiszen a tévében nagyon sokan „énekelve”
beszélnek, ami „ráragad” a gyerekekre.
– Ez a rossz szokás amiatt alakult ki, mert rengetegen
hadarnak, gyorsan akarnak információt közölni a tévében.
Szinte gépiesített modor alakul ki ebből kifolyólag. Rohan a
világ, de nekünk nem kell feltétlenül vele rohanni. Az
egyetemen a beszédtechnika órán egyénenként oktattak a hangsúlyozásra
úgy, hogy közben verseket, prózai szövegeket mondtunk. A prózafelolvasásnál
a feszültséggel teli részeknél nő a sebesség, a leíró
jellegűeknél csökken.
A mai napig nagyon sokat szavalsz, szinte minden évben
van valamilyen önálló produkciód, verses ested.
– Ebben az évadban több produkcióm is volt, úgy
verses, mint prózai. Dédelgetett álmom az volt, hogy közelebb
hozzam, és frissítve bemutassam a fiatal „Facebook-generációnak”
a XX. századi erdélyi írókat, a költőket – legfőképpen a
kolozsvári kötődésűeket. Így Dsida Jenőt, Tamási Áront,
Reményik Sándort, Áprily Lajost, Méhes Györgyöt, Hunyady Sándort
– „kiemelve” őket ezáltal az irodalmi panteonból.
Mégis hogyan?
– 50 percbe sűrítem az író, a költő életútját, de
úgy, hogy közben a műveit is beékelem az önéletrajzi adatok
mellé. A helyszín pedig a Bulgakov Irodalmi Kávéház. Míg mesélek
az adott személyről, egy hatalmas kivetítő vásznon láthatók
az őt ábrázoló képek. A legvégén pedig egy társadalmi-kritikai
képet vetítek ki, melynek üzenete mindig ugyanaz: olvasni,
olvasni és olvasni.
Kiket tudsz ezzel a programmal megszólítani?
– Főleg a középosztály
tagjait, és azok közül is a középkorúakat. De örömmel látom,
hogy egyre több egyetemista látogatja ezeket esteket, melyek
tematikusak és ingyenesek. A Kolozsvári Magyar Napokon egy
Kalotaszegről szóló történelmi-egyházi kavalkádot mutattam
be, amit azóta hatszor adtam már elő, így Szamosújváron, Bánffyhunyadon
és Kalotaszentkirályon is.
Évtizedek óta téma, hogy meddig marad fenn a
Gutenberg-galaxis. Ma már szinte kuriózumnak számít, ha valaki
egy tömegközlekedési eszközön könyvet olvas, és nem az
okostelefonján játszik. Véget ér a könyv korszaka?
– Amikor beindult a vasúti közlekedés, akkor azt
firtatták, vajon fog-e még valaki lóháton, szekérrel közlekedni.
S amikor a vonat után megjelent az automobil, akkor azt hitték,
senki sem közlekedik majd vasparipával. Ahogyan a ló és a
vonat sem tűnt el az életünkből, úgy vélem, a könyv sem tűnik
el, mert az embereknek szükségük van arra, hogy papírt
vegyenek a kezükbe, a friss nyomdaszagra. De ami a legfontosabb:
a könyv birtoklása számomra szimbolikus jelentést hordoz,
olvasásának rítusai olyannyira beépülnek nagyon sok ember hétköznapi
viselkedésébe, azaz olyan mélyen be van ágyazódva kultúránkba,
hogy ha szűkül is a piaca, várhatóan még nagyon sokáig
megmarad.
Amikor bejött
a mozi, akkor meg azt mondták, kik járnak ezentúl színházba.
Az egyetem elvégzése után rögtön leszerződtetett a Kolozsvári
Állami Magyar Színház?
– Az egyetemen bemutattuk a Chicago c. musicalt, amelyben
az ügyvédet játszottam. Utána kaptam szerződésajánlatot
Tompa Gábor színházigazgatótól. Így lettem 2012-től társulati
tag.
Hogy fogadtak az idősebb kollégák?
– Csak pozitív dolgot tudok mondani a fogadtatásról. Úgy
nevelődtem, hogy mindennek tudok örülni, keveset panaszkodom,
nem szeretek veszekedni. Sosem a rosszat látom meg az emberekben.
Miért is panaszkodjak, keseregjek? Hiszen nincs olyan probléma,
amit ne lehessen megoldani. Ha valami bánt, azt kimondom nyíltan.
Otthon érzem magam a színházban, bár ott kicsivel többen
vannak, mint a nővéreim, de a társulatra is egy nagy családként
tekintek.
A színészetet igazán csak a színpadon lehet
megtanulni
Meg lehet tanulni ezt a szakmát az egyetemen?
– Az egyetemen sok mindent kipróbálhat az ember, de ezt
a szakmát tulajdonképpen színházban, a színpadon lehet igazán
megtanulni.
Egyes színészek éppen csak berohannak fél órával a
kezdés előtt, míg mások egész nap stresszelik magukat. Te
melyik „csoportba” tartozol?
– Jó pár órával az előadás előtt bejövök az épületbe.
Nem szeretek semmit sem elkapkodni, vagy futtában csinálni. A színház
egy templom, a színpad egy szentély, én pedig Thália felkent
papja vagyok. És mint ahogy a templomba, úgy kell vagy kéne a
színházba is makulátlan lélekkel megérkezni, úgy a nézőnek,
mint a színésznek. A színház élő művészet, ezért pótolhatatlan
és semmi sem helyettesítheti.
A megfontoltság felnőttes viselkedésre vall. De
mennyire kell egy színésznek megőrizni magában a gyermeket,
azt a gyermeket, aki szintén játszik?
– Heltai Jenőnek van egy gyönyörű szép mondata erről
„Akit szeretnek az istenek, örökre meghagyják gyereknek.
Bizakodónak, nevetőnek”. Valamilyen szinten mindannyian
megmaradunk gyermeknek, s ha jobban belegondolunk, az ember idős
korában is játszhat. Csak a testünk öregszik, de a szellemünk
nem, esetleg bölcsebbek leszünk. A játék mindenki életében
ott van. Aki pozitív légkörben nevelődik, szeret játszadozni.
Mi hivatásunkból kifolyólag nevelünk is, miközben játszunk.
Ha visszagondolsz arra, hogy mi minden lehettél volna,
sosem bántad meg, hogy a színháznál kötöttél ki?
– Nem, mert nap mint nap úgy megyek be a színházba,
hogy hivatásomat sosem tekintem munkának. Egy próbafolyamat számomra
örömteli beteljesülés, és nem kínlódás. Zárószóként
engedtessék meg egy idézet Hevesi Sándortól, aki pár szóban
összefoglalja a színészet lényegét: „A színész, igazi értelme
szerint, az olyan ember, aki több embert, száz embert, sok száz
embert hordoz magában, akiben sok száz ember lelke lakozik, s
aki ezt a sok száz embert ki is tudja teremteni magából… A színész
emberteremtő tehetség, aki csak utánozni tud, az komédiás.”
Medveczky Attila
|