2015.12.04.
Az Úr napját
ne szórakozással szenteljük meg
Gyökössy Endre: Adventi utaink
Gyökössy Endre
írásaiból válogatva advent minden napjára kapunk egy életre
vezető Igét és hozzá tartozó elmélkedést. Amikor Gyökössy
Endre lelkész leírja, hogy advent, azaz a várakozás gyógyító
erő, rögtön hozzáteszi, hogy többen erre azt mondhatják, ez
mind szép és igaz, de nem túlságosan szubjektív, lélektani
szempont ez? Gyökössy Endre szerint igen sajnálatos, sőt
szomorú, hogy azok, akik hisznek Isten országában, mint egy eljövendő
aranykorszakban, valamiféle földi paradicsomban, amely általuk
megvalósítható, azok nem hisznek Istenben. Azok pedig, akik
hisznek Istenben, furcsa módon mintha nem hinnének igazán Isten
országában! Vagy: ha hiszünk is benne mint teológiai tételben,
valójában nem tudunk vele mit kezdeni. Mindig meghökkent, hogy
mi hívők hiszünk is Jézus Krisztusban, meg nem is. Például,
amikor azt mondja: Isten országa benne van ebben a világban,
akkor fölhúzzuk vállunkat, és azt mondjuk: „Talán. Lehet.
De hátha nem így van?”
Arra a kérdésre,
hogy mikor van advent, a lelkész így írt: azt hiszem, advent lényegét
a Jelenések könyvéből kiemelt két szó fejezi ki leginkább;
az ígéret, amit Jézus a filadelfiai gyülekezetnek adott.
„Hamarosan eljövök.” Az eredeti görög szöveg hamarosan
kifejezése számunkra is ismerős, így hangzik: taxu. Ki ne
ismerné föl benne a kissé elmagyarosított taxi szavunkat. Tuxu
= hamarosan, villámgyorsan. De ebben a görög szóban az is
benne van, hogy szüntelenül jön, soha meg nem áll. Gyökössy
Endre úgy véli, hogy Jézusban az Isten szeretete közeledik az
ember felé – ez az advent. Másrészt az ember közeledik Isten
felé, mert meg akarja ragadni, s ez is az advent. Ebből az következik,
hogy Jézus szüntelenül közeledik, és advent csak akkor lehetséges,
ha mi is keressük a gyorsan közeledő Istent, és amikor
jelentkezik, mi is jelentkezünk. Mikor van advent? Amikor a közelgő
Isten Szentlelke, megragad téged, és te megragadott emberré
leszel. Egy kis kitérővel vizsgáljuk meg azt, kitől is származnak
ezek a sorok.
Dr.
Gyökössy Endre reformárus lelkész Rákospalotán született
1913. február 17-én. Édesapja, id. Gyökössy András, jogász
volt. Elemi iskoláit Újpesten végezte, majd ugyanott a Könyves
Kálmán Gimnázium hallgatója lett. Érettségi után Nagykőrösön
tanítói oklevelet szerzett. A budapesti Református Teológia
elvégzése után 1939-ben szentelték lelkésszé és a Kálvin téri
református templomban kezdte meg szolgálatát. Két doktorátusa
is van, egy bölcsészeti és egy pszichopedagógiai. A baseli (Svájc)
egyetemen Karl Barth és Emil Brunner, neves professzorok mellett
többek között egyházjogot és pasztorálpszichológiát is
tanult. Mivel mindig is azt volt a véleménye, hogy a lelkész ne
csak prédikáljon, hanem lelkileg is közelítse meg az embert,
ezért később a gyakorlati teológia kutató professzora is
lett. 1941-ben házasodott meg Baselben. Házasságukból öt
gyermek született.
Dr. Gyökössy
sohasem ragaszkodott titulusainak tiszteletben tartásához.
Legjobban szerette, ha Bandi bácsinak hívják, mi több ő saját
magát is úgy nevezte. Voltak, persze akik – talán a valamivel
tisztelettudóbbnak hangzó – „Isten öreg bojtárjának”
nevezték. Több évtizedes munkásságát, gyakorlatilag
lehetetlen összegezni. Szolgálatának legfőbb ismérve,
lehajolni az elveszett emberhez, nem csak a szószékről beszélni
hozzá.
Gyökössy Endre fáradhatatlanul
kutatta az utakat az emberhez a rábízott szabadító üzenettel.
Hamar rájött ugyanis, hogy az út ember és ember között akkor
még nem tekinthető megtettnek, amikor a lelki gondozó becsönget
valakinek az ajtaján és hallja a belül közeledő lépteket,
vagy leül a székre két kórházi ágy között a szűkös
folyosón, vagy pedig a dolgozószobájában kínálja hellyel a
segítséget keresőt. A hosszabb és fáradságosabb útszakasz
csak ezután kezdődik, mely a külsőségektől az élet belseje
felé, a felszíntől a mélység irányába, a buroktól a mag,
igazi önmagunk felé vezet. A megértés és megértetés útja
ez, mely a mondhatótól halad a kimondhatatlan irányába, hogy
ihletett szót, Igét vigyen a némaságba és megnevezze a névtelen
szenvedést és fájdalmat, a settenkedő félelmet, a kaotikus összevisszaságot,
így végül jelentést, jelentőséget és értelmet adjon annak,
ami értelmetlennek tűnt. Ez az út, vagy inkább ösvény csak a
lélektan térképeivel és turistajelzései segítségével található
meg és járható végig. Gyökössy Endre vállalkozott arra,
hogy úttörő munkát végezzen a hazai lelkigondozás számára.
Összegyűjtse, teológiai vizsgálat alá vonja mindazokat a lélektani
felismeréseket és elméleteket, amelyek segíthetik a
lelkigondozó munkáját; ismertesse azokat a módszereket,
amelyek a lelkigondozásban felhasználhatók. Vállalta, hogy tanácsadó-felvilágosító
írásaival alaposabb önismerethez, emberismerethez, lélektani műveltséghez
juttatja a keresztyén embereket. Mélységesen szomorította,
hogy egyre lelketlenebb és „lélekvesztőbb” világban élünk;
de ennél sokkal jobban bántotta az, hogy az egyház is lelki kórokozó
lett, s termeli a neurotikusokat, mert az emberhez hajló, emberré
lett Isten szolgái nem ismerik az ember belső világát, lelki
életének törvényszerűségeit. A pasztorálpszichológia művelése
Gyökössy Endre munkásságának egyik szelete. Legalább
ugyanilyen jelentős igehirdetői szolgálata, és felmérhetetlen
azoknak a száma, akik a vele folytatott beszélgetések nyomán
vagy az ő igehirdetéseinek hatására találtak megoldást életük
válságos helyzeteiben, s kerültek közel, sőt közösségbe az
élő Istennel.
Külön tanulmányt
lehetne írni irodalmi teljesítményéről. Hihetetlen egyszerűséggel
ír, még a legbonyolultabb teológiai kérdésekről is. Írói
munkásságának, két fontos tulajdonságát emelhetnénk ki. Először
is, minden írása azt bizonyítja, hogy igenis lehet beszélni,
írni a keresztény élet minden területéről, anélkül hogy bármelyik
felekezetet elmarasztalnánk. Másodszor, Gyökössy Endre – Jézushoz
hasonlóan – soha nem a bűnöst ostorozta, hanem éppen
ellenkezőleg, az Istentől elrugaszkodott ember gyötrődései iránti
érzékenységéről tanúskodik.
Gyökössy Endrét
életében csak egyetlenegy vád érte, éspedig hogy túlságosan
ökumenikus beállítottságú. De ő ezt a „vádat” örömmel
elviselte. Soha nem titkolta, hogy baráti körének nagy része
éppen a katolikus papság köréből verbuválódott. Gyökössy
Endre szavaival élve, a legtöbb ember azt sem tudja, hogy a
katolikus szó, valójában az egyetemes, vagy általános
fogalmat fedi. 1980 óta „papíron” nyugalmazott lett, de mint
ő maga is mondta, nyugdíjas lelkész pedig nincsen. Az vagy az
élete végéig lelkész, vagy soha nem is volt az. Dr. Gyökössy
Endre lelkész-pszichológus és professzor, 1997. november 20-án
költözött el az örökkévalóságba. Utolsó földi útjára
1997. december 6-án kísérték.
Talán semmi sem
szőtte át Gyökössy Endre szolgálatát annyira, mint az a
„felfedezése”, hogy Jézus volt az egyetlen vallásalapító,
aki az AGAPÉ szeretetet hozta és gyakorolta a világban. Ez az a
szeretet, ami hétköznapi nyelven nem jelent mást, mint hogy
„akkor is szeretlek, ha te nem szeretsz engem”. Hogy ezt az
elvet mennyire magáévá tette Gyökössy Endre, azt mi sem
bizonyítja jobban, mint hitvallása: „Szenvedjétek el egymást
szeretetben”.
Igenis,
szeretetben! Mert, ahogy írja a könyv lapjain, Jézus szüntelenül
vár ránk, mi meg szüntelenül Őt várjuk. Mert vagy szüntelenül
történik az advent, vagy csak éppen megünnepeljük az adventet
négy vasárnap, ahogyan azt az egyházi kalendárium előírja.
De ez Gyökössy Endre szerint még nem elragadottság, és nem is
tanítványság. Ezért kell kérni szüntelenül, hogy a Szentlélek
ragadjon el bennünket, közelebb Istenhez. Egyre közelebb. És
bizony arra is rámutat a lelkész, hogy Karácsony közeledtével
előjönnek a „jajok”. Izgulunk, és azon töprengünk, hogy
jaj, mit együnk, jaj, mit vegyünk, és jaj, mit tegyünk. Abban
lehet bízni, remélni, hogy mi, Krisztus mai tanítványai talán
nem így várakozunk. Bár ez is kétséges. Pedig tudjuk, hogy több
mint 2000 évvel ezelőtt a Karácsonnyal valami egészen új kezdődött
az emberiség életében. Mi ez az új? Isten Új szövetséget kötött
velünk. Az Ószövetségben ezt olvassuk: „pusztulással sújtom
a földet, amikor eljövök.” És mit mond Jézus? A jövő a béke
emberéé. Vagy a szelídek öröklik a földet, vagy nem lesz örökség.
Érjen oda az atyák szíve a fiakhoz, a fiak szíve az atyákhoz,
egyik ember szíve a másik ember szívéhez – idézem a lelkipásztort.
Gyökössy Endre
arra is figyelmeztet bennünket, hogy mondjunk igent az életre.
Hiszen ahogy a szív betegségét is elsősorban az mutatja, hogy
fáradékony lesz a test, ugyanúgy belső lényünk megbetegedését
is az mutatja elsősorban, hogy fáradékony az életünk. Ennek
egyik oka a lelkész szerint, sőt fő oka, hogy nem vagyunk
teherbírók. És bizony egyre kevésbé bírjuk a feszültségeket.
Különösen azt a feszültséget, amit a mindennapi munka, az
emberekkel való bajlódás, bíbelődés jelent. Sok ember valósággal
menekül a munkahelyéről, és undorral megy be. Lassan-lassan az
otthonunkat sem bírjuk. Akadnak, akik menekülnek hazulról, mert
nem bírják az otthoni feszültséget. De lassanként nem bírjuk
a gyermekzsivajt sem, nem bírjuk az utcalármát. Vannak, akik
nem bírják a munkát, s vannak, akik nem bírják a tétlenséget.
Ez azért történik, mert általában nem a testünk fáradt,
hanem nagy és alapvető fáradtság lett úrrá rajtunk. Azért,
mert valahol legbelül nemet mondtunk az életre. S így a
sorsunkra, az életkörülményeinkre és a hivatásunkra is.
Holott nem nehezebb a munka, mint 500 évvel ezelőtt. Akkor nem
volt ekkora a hajsza, de nem is volt ekkora a kényelem. Nem léteztek
különböző robotok, számítógépek. A háztartási munkát is
megkönnyíti nagyon sok eszköz. Tehát életfáradtságunknak
nem külső, hanem belső oka van. Egy belső nem a sorsomra, életemre,
körülményeimre. És amire az ember nemet mond belülről, azt
csinálja ugyan, de nagyon fáradtan. Ha valamire belülről igent
mondunk, az lehet akármilyen fárasztó, lehet bár reggeltől késő
estig tartó, sok babrával, sok küzdelemmel járó munka, mégse
fáradunk bele az életbe miatta. De amire belül nemet mondtunk,
az kitaszít bennünket, és elveszi teherbírásunkat. De Isten
legyen áldott azokért a sokakért, akiknek szívében Jézus
megindította az igent: életük, embertársaik, Isten felé. Tehát
az élet felé. Mert az élet gyönyörű, csak ki kell nyitnunk a
szemünket. Gyönyörű itt is és most is, fiatalon és öregen
is, abban a pillanatban, amikor szívünk központjából nem a fásult
én szól, nem az uralkodik rajtunk, hanem a jézusi igen.
A robot témájától
elérkeztünk a vasárnap témaköréhez. Ahhoz, hogy vajon ki
„találta fel” a vasárnapot. Gyökössy utal egy felmérésre
is. Miszerint skandináv munkapszichológusok tudományos mérésekkel
megállapították, hogy egy normálisan dolgozó ember hat-nyolc
óra testi vagy szellemi munka mellett hat napon át tud úgy
dolgozni, hogy életenergiáinak a kamataiból, azaz a fölöslegéből
merít. De ha a hetedik nap is dolgozik, és nem pihen, akkor már
életenergiáinak a tőkéjét fogyasztja. Tehát a munka-pszichológia
újra felfedezte a negyedik parancsolatot. A Bibliában szereplő
héber „nefes” szó szerint azt jelenti: fellélegzés. Fellélegzésre
az embernek, de még az álltnak is szüksége van. Ám úgy érezzük,
hogy amikor a nyugodalom napját az ősi szöveg szerint „fellélegzés
napjá”-nak mondjuk, akkor többről van itt szó, mint pihenésről,
lustálkodásról vagy szórakozásról. Hiszen a parancsolat nem
csak arról beszél, hogy ezen a napon ne dolgozzunk, hanem, hogy
ezt a napot szenteljük meg. A modern ember egyik tragédiája a
lelkész szerint éppen az, hogy a fellélegzés napját átalakította
a szórakozás napjává. Nem a szórakozással van a gond, hanem
azzal, hogy egy napba annyi mindent belesűrítünk, olyan sok
helyre járunk bulizni, hogy közben képtelenek vagyunk föllélegezni.
Ezért leszünk egyre idegesebbek, fáradtabbak, ingerültebbek. S
aki nem tud leborulni, előbb-utóbb kénytelen kiborulni. Milyen
furcsa, hogy a modern ember egyre többet tud, de egyre kevésbé
tud élni. És azért tud kevésbé élni, mert kiesik az életéből
a fellélegzés napja. Ha egy vasárnap otthon kell ülnie, nincs
programja, sőt még a netes hálózat is vacakol, az idegessé
teszi. Aki tehát nem tartja meg, nem veszi komolyan a nyugalom
napját, az végül is nem tud megnyugodni, fellélegezni.
A vasárnap akkor
szép, ha együtt vagyunk szeretteinkkel. Szeretet nélkül pedig
nem lehet élni. Sőt ahogy Gyökössy Endre írja, még meghalni
is nehezen. Ezért hívja magához római börtönéből közvetlenül
halála előtt az öreg Pál utolsó levelében lelki gyermekét,
Timóteust. Halála előtt még egyszer látni szeretné, megölelni,
megáldani és elbúcsúzni tőle. Van ebben a megrendítő
kapcsolatban egy nagy vigasztalás számunkra: mindenkinek lehet
gyermeke. Ha nem vér szerinti, akkor lelki gyermekük, mint Pálnak
Timóteus. A lelkész úgy véli, hogy ha csak egyetlenegy lelki
gyermekünk van, akkor már Jézus tanítványai vagyunk. A
szeretet ellentéte a gyűlölet. A harag nemcsak süketté és
vakká tesz, hanem éget, sőt eléget. Talán hallottuk már ezt
a kifejezést: izzó gyűlölet. Csak éppen azt nem tudják
sokan, hogy tulajdonosát, hordozóját égeti meg elsősorban.
Sok gyomorégés mögött ilyen elfojtott „izzó gyűlölet” húzódik
meg. Minden összefügg az emberi szervezetben: a lélek és az
idegzet a testtel. Ha a szeretet és a felülről való békesség
a lélek oxigénje, a gyűlölet mérges gázkeverék, amely bármely
pillanatban berobbanhat. Ezért a gyűlölettel, sőt még a
jogosnak mondott haraggal is a legjobban éppen magunknak ártunk.
Beteggé tesz. Aki kilép önmaga központjából, nem lesz többé
egoista, az nem csupán a gyűlöletet győzi le, hanem helyet ad
az életébe belépő szeretetnek, Jézus Krisztusnak.
A református lelkész
legfőbb üzenete az, hogy az advent – azaz a várakozás Jézus
Krisztusra – újjászülő, gyógyító erő, mert akkor hal meg
lélekben valaki, amikor már nem vár senkitől semmit. Se Istentől,
se embertől, se magától. Aki ebből a mélységből föl tud
emelkedni, és újra vár Istentől, embertől, önmagától
valamit, s az adventi időkben szent várakozással várakozik,
nem csupán karácsonyi lakomára, hanem a karácsony misztériumára,
örömére, békességére – annak a számára ez a várakozás
bizony gyógyító erő.
(Gyökössy Endre:
Adventi utaink; Szent Gellért Kiadó és Nyomda, 2008.)
M.A.
|