2015.12.04.
A
válság fő okozója az európai népességfogyás
A hatályos uniós
szabályok szerint a bevándorlók a schengeni övezeten belül
sem mozoghatnak szabadon, és az őket befogadó országban
telepedhetnek csak le – mondta el lapunknak Csöbör Katalin
miskolci országgyűlési képviselő (képen), az Európa Tanács
Parlamenti Közgyűlésének bizottsági tagja, akivel a migráció
eddig keveset érintett kérdéseiről beszélgettünk.
Képviselő asszony! Hónapok óta menekültekről, migránsokról
és bevándorlókról beszélünk egyfolytában, de az, hogy ki
melyik szót használja, úgy tűnik, politikai beállítottság kérdése.
Pontosan mit jelent a menekült szó?
– A szó jogi értelmét az 1951-es menekültegyezmény
határozza meg, amely dokumentum a szó köznapi értelmét erősen
szűkíti, illetve három részre vágja. Van egyrészt az otthon
üldöztetésnek kitettek csoportja, akikről a beengedő állam
biztosan tudja, hogy megfelelnek a menekült kifejezésnek. Vannak
azok, akik ugyan elhagyják országukat, de egyelőre az az állam,
ahova megpróbálnak bejutni még nem bizonyosodott meg róla,
hogy valóban megfelelnek-e a fenti követelményeknek. Köznapi
értelemben ezek is menekültek, azonban jogi szempontból ezeket
menedékkérőknek hívjuk. És van a menekült köznapi értelmének
legszélesebb tartománya: mindazok, akik elhagyják hazájukat. Rájuk
tulajdonképpen csak szociológiai fogalmunk van, ők a migránsok.
Ám jogi meghatározásban a köznapi migráns fogalom két részre
szakad. Egyrészt bevándorlókra, másrészt menekültekre.
Ezek közül kiket vagyunk kötelesek befogadni? Továbbá,
akit Görögország beenged az unióba, azokat nekünk
is be kell fogadnunk?
– A bevándorlás szabályozását az unió lényegében
nemzeti hatáskörbe utalta, vagyis az egyes nemzet döntheti el,
hogy kit fogad be. A befogadással együtt ugyan az egész
schengeni övezet megnyílik a bevándorló számára, de
letelepedni csak a befogadó országban tud, illetve a schengeni
övezeten belüli áttelepülésre külön eljárással van lehetősége,
vagyis egyáltalán nem kell befogadnunk a görögök által
beengedett tömegeket.
A szabályok
tehát egyértelműek. Mégis mi okozhatta akkor az idén eszkalálódott
menekültválságot?
– A kérdésre az egyszerű válasz az, hogy a menedékkérők
nagy száma, illetve az általános tendencia, hogy a menedékkérők
nem kívánják megvárni a menekültügyi eljárás lefolytatását,
hanem akár illegális úton is be kívánnak jutni a schengeni övezetbe,
sőt azon keresztülhaladva jelentős részük egészen az Egyesült
Királyságig utazna. Csakhogy a menedékkérők és illegális
bevándorlók vándorlási útvonala több államot érint, másrészt
a regisztrációs szabályok, illetve a menedékkérők jogai között
bizonyos ellentmondás látszik. Miközben a menedékkérő szabad
mozgását a regisztráció után a tagállam elvileg nem korlátozhatja,
ugyanakkor a menedékkérő a regisztrálást végző ország határát
elvileg nem lépheti át, még akkor sem, ha ez a schengeni
rendszeren belül van. Ha az adott állam a hatályos szabályok
szerint akar eljárni, akkor fizikailag megvalósíthatatlan
feladat elé állítja saját rendvédelmi szerveit. Mert a rendvédelem
nem korlátozhatja a menedékkérő mozgását, mégis meg kellene
akadályozza, hogy mondjuk Magyarországról Ausztriába jusson. Zárójelben
jegyzem meg, amikor a magyar rendőrség erre kísérletet tett,
akkor a magyar államot jelentős alaptalan kritika érte, hogy
tevékenysége ellentétes az EU-s normákkal.
Ezek szerint jelen körülmények között kezelhetetlen
a probléma?
– Ha ezekhez hozzávesszük az illegális bevándorlók tömegét,
továbbá a tényt, hogy Görögország az EU szabályaiban
megfogalmazott regisztrációs kötelezettségének alig tesz
eleget, akkor megállapíthatjuk, hogy igen. A menekültek és bevándorlók
szétválasztása, az illegális bevándorlási szándékkal érkezők
visszafordítása olyan terhet ró egyes államokra, melyre
nincsenek felkészülve. Ugyanakkor a támogatási rendszer aránytalanságai
miatt a menekültügyi, migrációs és integrációs alapból a
legnagyobb nyomásnak kitett országok nem részesülnek kellő támogatásban.
Hogyan lehetséges az, hogy ilyen nehéz időkben az Európai
Unió döntéshozatali mechanizmusa körülményes, valamint az,
hogy egyes érintett országok megoldási javaslatait figyelmen kívül
hagyják?
– Az egész válsággal kapcsolatban ma két jelentős vélemény
ütközik, amelyek valójában az EU alapvető problémájáról,
a népességfogyásról szólnak. Az egyik nézet szerint az unió
tagállamainak népesedési problémáját megoldhatja a bevándorlás,
míg a másik álláspont a más kulturális paradigmából érkező
bevándorlókban elsősorban a konfliktusok eszkalálódást,
illetve az európai magkultúra elvesztésének lehetőségét látja.
Az elmúlt évtizedek bevándorláspolitikáját – különösen
a nyugat-európai országok tekintetében – az előbbi álláspont
határozta meg, mivel a természetes szaporulat lényegesen
elmaradt a migrációs növekménytől. Másik oldalról viszont
széles körű szociális kutatások alapján kijelenthetjük,
hogy a bevándorlók nagy tömegeinek integrációja nem zökkenőmentes
és jellemző, hogy még a harmadik generáció is szegregátumokban
él. Ennek szociális és egyéb terheit az EU tagállamok egyre
kevésbé tudják, vagy akarják viselni.
Egyre többen osztják az utóbbi véleményt, mégis
sokan kritizálják még Brüsszelben a nemzeti megoldásokat.
– A helyzet az, hogy a kritikát megfogalmazók nem veszik
figyelembe. hogy egyrészt az EU nem képes egységes működő
megoldást találni, másrészt a hatályos joganyag ebből a
szempontból egyértelmű. Az EU hatályos bevándorlási szabályai
ugyanis alapvetően nemzeti hatáskörbe utalják a bevándorlás
feltételeinek meghatározását, így nehéz elvitatni az államok
jogát arra, hogy a fenti értékek közül válasszanak. Azaz a
nemzeti szuverenitás elvitathatatlan része, hogy az adott ország
eldöntse milyen mértékű és minőségű bevándorlást tart szükségesnek,
vagy célravezetőnek. Ezért hangoztatjuk, hogy az Európa
nemzeteiből álló Európai Uniónak, illetve az egyes országok
vezetőinek, valamint az unió vezetésének lényegében nincsen
választói felhatalmazása arra, hogy döntsön az unió kulturális,
etnikai és vallási viszonyainak alapvető megváltoztatásáról.
Az egyik legfontosabb, a jövőnket meghatározó jogot védjük,
hiszen most nem a menekültek jogairól van szó, azzal
kapcsolatban az 1951-es menekültegyezmény világosan szól: az a
menedékkérő, aki megfelel a menekültstátus elvárásainak, védelemben
részesül. A kérdés most éppen annak az óriási tömegnek a
sorsa, akik nem jogosultak menekültstátusra, de egyértelműen
bevándorlási igénnyel jelennek meg a schengeni határokon.
Azonban Európa, a világ második legnagyobb erejű
politikai képződménye képtelen megoldani a felé vándorlók
regisztrációját, képtelen megvédeni határait és képtelen
saját jogi normáit betartani és betartatni.
– Sajnos így van, pillanatnyilag nem tudjuk a schengeni
határokhoz érkező tömeget megfelelő, emberi életkörülményeket
biztosító befogadóállomásokba terelni, ott nem tudjuk szétválasztani
a menekülteket a bevándorlóktól, és ennek megfelelően az
esetleges biztonsági kockázatot jelentő személyeket sem tudjuk
kiszűrni. Sőt, hagyjuk, hogy tulajdonképpen szabályozatlanul,
esetleges feltételek mellett vándoroljanak százezrek határaink
között. Ami felelőtlenség az unió polgáraival szemben és
embertelen a menekültek és bevándorlók tömegével szemben.
Ön szerint lehetnek a bevándorlásnak előnyei is?
– Éppen a mai tragikus népesedési mutatók mellett,
illetve a sajátos, munkanélküliség melletti munkaerőhiány körülményei
közepette, amikor bizonyos foglalkozási ágak terén óriási hiánnyal
küszködik az unió, a bevándorlók munkájára, szaktudására,
népesedésére szüksége lehet Európának. Azonban nem a bevándorlók
válogatás nélküli, ellenőrizetlen áradatára. Azt ugyanis képtelen
integrálni.
Ráadásul a bevándorlás nemzetbiztonsági kockázatait
a tragikus párizsi események előtérbe hozták. Mi a Fidesz
javaslata a helyzet kezelésére?
–Ezekre a problémákra a kvóta, mely a menedékkérőket
és menekülteket szétosztja az unió tagállamai között nem
jelent megoldást, csak ideig-óráig elodázza a kikerülhetetlen
kérdések megválaszolását. A tragikus események világosan
mutatják, hogy az Európai Uniónak egyetlen ésszerű lehetősége,
hogy a menedékkérőket és az illegális bevándorlókat megállítja
határain. Méghozzá azon a határon, ahol Európát először elérik.
Ott elbírálja kérelmeiket, kiszűri a biztonsági kockázatot
jelentőket. És amennyiben az unió tagállamai egyenként
indokoltnak tartják, hogy a biztonsági kockázatot nem jelentő
menedékkérők, vagy bevándorlási szándékkal megjelenők közül
bizonyos számút befogadjanak, úgy nemzeti hatáskörben ezt
megtehetik. Elvárjuk, hogy az EU és az európai államok azoknak
az országoknak, amelyekre a legnagyobb nyomás nehezedik, ehhez a
gigászi feladathoz minden segítséget megadjanak. Legyen az
anyagi, katonai, rendőri vagy egyéb segítség. A tét Európa
és az Európai Unió léte vagy pusztulása. Ez nem képezheti
egyéni érdekek vagy politikai csoportérdekek tárgyát. Európát
meg kell védjük! Mindenáron.
M.T.
|