2015.12.11.
Sóhajok lépcsőháza
Négy évtizede
tart Németh Alajos rockzenei pályája – kezdte a Miniben, utána
Dinamit és 1982 óta Bikini – így épp itt volt az ideje, hogy
szólólemezzel álljon elő, melynek címe a Sóhajok lépcsőháza
lett. Két évig dolgozott az albumon, a számok zenéjét és szövegeit
mind ő írta (egy dalban társszerző Nagy Feró), valamint az ő
basszusgitár és szintetizátor játékát hallgathatjuk végig.
A többi hangszeren a Bikini zenészeit hallhatjuk, Lukács Petát
(gitár), Mihalik Viktort (dob) és Makovics Dénest (szaxofon). Négy
dalt a marosvásárhelyi születésű Keresztes Ildikó énekel, négyet
Sipos Péter, egyet pedig közösen a szintén erdélyi származású
Nagy Feró, Huszti Béla, valamint Pacziga Linda, a Bikini
vokalistája.
A régebbi tervek
szerint nem véletlenül Szerelmem, Erdélyország címmel jelent
volna meg a lemez. „A Sóhajok lépcsőháza fő témája régóta
bennem bujkált. Székely lányt vettem feleségül, a székelykeresztúri
lakodalom olyan hatással volt rám, hogy úgy éreztem, meg kell
zenésítenem. Egy dal őrzi az emlékét a lemezen, s még több
másik szól Erdélyről, leginkább Székelyföldről.”
Amellett, hogy a
mai napig az igen népszerű és rengeteget koncertező Bikini együttest
vezeti Németh Lojzi, az elmúlt hónapokban másik oldaláról is
megismerhettük. A politikai tévéműsorok egyik legjobb szereplője,
politológusok és újságírók között elismerésre méltó éleslátással
és nyíltan beszélt több alkalommal is a migráció veszélyeiről,
az európai vezetők szerencsétlenkedéseiről vagy éppen az
egykori Antall-kormányról. Ezek a gondolatok pedig ott vannak a
Sóhajok lépcsőházának szövegeiben is, érdemes belehallgatni
az Engedd, hogy szóljon a rádióba: „Jöttek a tatár hordák
és az oszmán hadsereg, megvédtük Európát, de ez ma már
egyre megy.” A dalokban más komoly témák is előkerülnek,
mint a székely autonómia (God Bless You Székelyland), vagy a háborúk,
melyekhez nincs közünk, mégis részesei vagyunk: „Apa nélkül
nőtt fel a gyermek, már nem folyik könny az arcán, történetét
azok írták, akik a hősöket felakasztották.” – hangzik el
a Csak szeretni kéne c. számban. Egy másik alkotásban (Nem az
a dal) tetten érhető a kisebbségi lét és 2004. december 5-e
keserűsége: „románnak bozgor vagy, magyarnak idegen”. És két
számban (Nincsen maradásom; Menj, ha menni kell) is érezhető
az erdélyi magyarokat feszítő mindennapos kérdés, hogy
menni-e vagy maradni? Egyszerre a szülőföldhöz való ragaszkodás
és az anyaországi életnek a hívása.
Természetesen
könnyedebb témák is megjelennek, mint az említett székelykeresztúri
lánykérés (Lánykérő), egy Gyönyörű délután mikor
„fekszem a fűben veled a Hargitán” és a székely igazság,
hogy a medve és a pálinka sem játék. Az erdélyi élettel
kapcsolatosan pedig nem csak keserű gondolatok hangzanak el,
hanem azt is megénekli Keresztes Ildikó, hogy Erdélyország örök
a Velünk az ég és a szerelem c. dalban. „Ezer év, ezer év,
volt már rosszabb, mégis él, él egy nép, él egy nemzet, Erdély
egyre szebb és szebb lesz.”
Mint nyilatkozta Németh
Alajos, „1981-ben a Dinamittal jártam először Erdélyben.
Koncert után indultunk volna haza, de a nagy hóesésben ráfeküdt
valaki a motorháztetőre széttárt karral és azt kiáltotta: Ne
menjetek haza, magyarok! Ettől kezdve minden híradást
figyeltem, tévében kellett látnom a szégyenteljes falurombolást
és a felemelő forradalmat. Még ment a tudósítás, amikor
szervezőnket arra kértem, azonnal kössön le erdélyi fellépéseket.
Az 1990-es, temesvári csodálatos koncertek emlékét szerencsére
lemez is őrzi. Azóta is gyakran járunk a Bikinivel Erdélyben,
mindig nagy élmény, úgy érzem, tartoztam is az ottaniaknak
ezzel a lemezzel. Persze tudom, néhány dal nem sokat tehet, de
ha képes sebeket gyógyítani és szeretet adni, már megérte
megcsinálni.
Végighallgatva
a lemezt elmondhatjuk, valóban megérte elkészíteni, Németh
Lojzi negyven év után is színvonalas rockzenével és valódi
tartalmakkal bíró szövegekkel rukkolt elő. Igazi karácsonyi
ajándék lehet a Sóhajok lépcsőháza Erdély szerelemeseinek
és a rockzene rajongóinak!
Märle Tamás
|