2015.12.11.
Aki eddig az
anyagban hitt, most rájött, hogy Isten nélkül még önmagát
sem ismeri
Botka József: A láthatatlan Isten
A délvidéki Msgr.
Botka József prelátus, esperes úgy véli, hogy a háború előtti
nemzedékek egymást szerető, harmonikus közösségében nőttek
fel. A keresztény családok szilárd erkölcsi házasságban éltek.
A gyermekek jól neveltek, a szülők dolgos, szorgalmas falusiak,
munkaszeretők. Testileg és lelkileg egészséges erkölcsi családi
kör. Káromkodásról, lopásról, hazugságról, hitetlenségről
szó sem lehetett. Ebben az egyensúlyos életközösségben súlyosabb
megbetegedés szinte nem is fordult elő. A rákos betegség
ismeretlen fogalom volt. A lelki kiegyensúlyozottság alapja az
egészséges testi életnek. Korunk istentagadása Botka atya
szerint bizony nem ártatlan dolog. De miért is? Mert a vallástalan
immunrendszere hamarabb feladja a küzdelmet. Az Istennel való
kapcsolat elveszítése céltalansághoz vezet. Legyengül az egészségvédelmi
rendszer, s ha a lélek feladja a küzdelmet, akkor akár egy ártatlannak
nevezett vírus is megrendítheti, leszerelheti az embert.
A prelátus azt
hangoztatja, hogy a XX. század háborús korszaka itt hagyta örökségül
az ateizmust. A hittagadás nyomán egyre több az öngyilkosság.
Az emberek megélik a céltalanságot, a reménytelen helyzeteket.
Isten segítségét viszont elbizonytalanította a hitetlen környezet.
A depresszió világpánikról tesz tanúbizonyságot. Az orvosok
tehetetlenek a napi tömegekkel szemben. Az idegbetegség egyre
terjed. Mind több a meg nem értés és a gyűlölködés. Nincs,
aki vigaszt nyújtson, az embernek üressé válik az élete.
Tonnaszámra szedi a nyugtatószereket. Úgy látszik, Marx ezt
sem látta előre, éppen ezért nagyot tévedett, amikor azt
mondta: „A vallás ópium a népnek!” A valóságban a vallástalanság
és céltalanság nyomán kezdődött el az ópium használata, a
szenvedélyes dohányzás és alkoholfogyasztás. Jelenleg éppen
a vallási szervezetek azok, amelyek ezeknek a szerencsétlen áldozatoknak
a megmentésén fáradoznak. Elképesztő a hitetlen környezetvédő
kijelentése: „Ahhoz, hogy a népesedés növekedését szabályozzuk,
naponta 350 ezer embertől kellene megszabadulnunk!” Az ilyen
kijelentések felelősek az utóbbi idők abortuszai nagy számáért,
mely már meghaladta a huszadik század háborús áldozataiét (a
200 milliót). Az emberiség jövője a fegyelmezett, vallásos életben
és szeretetben, a megosztott kenyérben fogalmazható meg. Az
anyagi világ „istenítése” visszavezet a bajok forrásához.
Nagyot tévedett az, aki megállt a természet gazdagságánál,
és mellőzni kezdte a szellemi, lelki és erkölcsi értékeket.
Az emberiség megsínyli ezt az összhangtalan éltet. Minél többen
élik az anyagi világukat, annál inkább süllyed a világ az élvezet
mámorába. A céltalanság jövőtlen esély. Isten nélkül
ugyan ki ad értelmet az életnek?
Melyek is az
istentelenség, a hitetlenség veszélyei? Erről szól a szerző
következő története. A szomszéd faluban a háború után
templomrombolás volt. Az egyházmegyében 21 templomot semmisítettek
meg, 50 lelkész elmenekült, 13 vértanúságot szenvedett, és
73 ezer hívőt üldöztek el. Egy fiatal telepes bátorkodott, és
önként felmászott a toronyba, hogy rákösse a kötelet,
amellyel a traktor majd lehúzza. A templom csaknem teljesen
betonból épült, úgyhogy elszámították magukat a rombolók,
nem sok anyagot tudtak felhasználni belőle. A toronymászó
megbetegedett. Idegfeszültségében éjjelenként fel-alá járkált
a szobájában, és egyik cigarettáról a másikra gyújtott rá.
Hiába feküdt le, nem jött álom a szemére. Végül egészen
legyengült, kimerült a szervezete, de nem bírt meghalni. A
felesége tehetetlen volt, hiába járta végig a bűbájos
asszonyokat, azok nem segíthettek. Hónapok múlva végre
megkegyelmezett neki a halál. A temetésén azt suttogták, hogy
Isten büntette meg. Elmeséltem az esetet a barátomnak. Erre ő
a szomszédos egyházmegyében történt négy hasonló történetről
számolt be nekem. Az egyiknek a szereplője, amint fölmászott a
toronyba, azonnal lezuhant és szörnyethalt. Itt alighanem
abbahagyták a templomrombolást. Úgy látszik, az Istennel való
kapcsolathiány lelki zavarokat okoz. A másik három hasonló
lelki szenvedésen ment keresztül. Az Istennel való
kapcsolatokban gazdag a kereszténység. Az örök Jósággal való
egységben sikeres az élet. Az Istenhit megment több bajtól, bátorságot
ad, fokozza az önbizalmat, kitartást nyújt a fáradságban.
Isten jelenléte nemcsak az imában fontos, hanem a munkában is.
A lélekápolás elvezet a derűs hangulathoz. Isten nem szándékozik
a világot tönkretenni, hanem meg akarja menteni. A világrend
azonban két dolgot feltételez: a tiszta lelkiismeretet és a tökéletes
szeretetet. Isten megbocsátó, az ember őszinte munkatársa. Az
ember Istennel arra hivatott, hogy rendet, igazságot, békét és
szeretetet teremtsen. A szeretetszolgálatban elfogynak az éhezők,
munkára szoknak a fiatalok. Minél nagyobb a szeretet, annál
kevesebb az önzés és a bűnözés. A keresztény jóság
hivatott megmenteni a világot a sok ferdeségtől, túlkapástól.
Istennel erősebb az emberiség.
A szerző a könyve
előszavában így ír: Egy kislány azzal kérkedett az óvodában:
„Nálunk volt egy bácsi és azt mondta, hogy nincs Isten.” A
kisfiú erélyesen tiltakozott: „Én tudom, hogy van!” A kislány
mérgesen: „Honnét tudod? Az a bácsi nem hazudott!” A fiú
belémelegedve: „Az én nagymamám mondta! Ő nekem mindig
igazat mond!” A kislány megfogta a fiú kabátját, és azt
mondta: „Én nem bánom, mit mond a te nagymamád. Gyere, kérdezzük
meg az óvó nénit!” Közben az óvó néni már ott volt, és
kemény hangon rájuk szólt: „Gyerekek, hallottam, miről beszélgettetek.
Isten nincs! Erről itt többé nem akarok szót hallani!”
Moszkva megszólalt: „Nincs Isten!” A társult országokban
visszhangzott: „Nincs Isten!” Tízezer számra kerültek börtönbe
a papok, szerzetesek és ártatlan milliók. A szovjetek valami
hetvenezer templomot zártak le, alakítottak át múzeummá,
moziteremmé, raktárrá, vagy egyszerűen lerombolták. A hisztérikussá
vált hittagadás valahol még gyászszertartást is rendezett a
halott Isten felett, egy fekete lepellel letakart koporsónál. S
akkor, amikor már nem volt sem Isten, sem lelkiismeret,
elszabadult a pokol. Valami 200 millió emberi élet lett az áldozat,
Európa pedig porban hevert. Így nézett ki a világ, amikor
Isten előtt az ajtót becsukták. S akkor hetven év múlva
Moszkva ismét megszólalt: „Van Isten!”. A hívő emberiség,
most állítsa vissza és építse újjá – ha tudja –, amit a
hitetlen világ lerombolt.
Találkoztam az
emberrel, azt mondta: „Hát hol van a te Istened? Miért nem
mutatod már meg egyszer?”. Akkor én elnémultam. Most azonban
én szólalok meg: „Ember, állj meg! Hol van, a te anyagod,
amit eddig imádtál? Mutasd meg nekem!”.
Botka atya
kiemeli, hogy korunkban óriási változások mennek végbe. A
mikrofizika rádöbbentette a világot a láthatatlan atomokra, az
anyag igazi valóságára. A tudós rájött, hogy előbb kell
hinni a láthatatlan Istenben, aztán lehet csak megérteni a láthatatlan
anyagi részecskéket. Az emberi szem nem láthat mindent, de az
értelem sem foghat fel mindent. Aki eddig az anyagban hitt, most
rájön, hogy Isten nélkül sem az anyagot, sem önmagát nem
ismeri. Isten feltárja magát, láthatóvá lesz előttünk a hit
fényénél.
Majd az atya a
Teremtő után érdeklődő emberrel foglalkozik. Kimondja, hogy
az értelem birtokába jutott ember régóta kémleli az eget. Úgy
tűnik, hogy már a legrégebbi időktől megtapasztalta az
Istent. Az egymillió évvel ezelőtt eltemetett előember, a
Sinathropus sírjánál kutatók rábukkantak olyan jelekre,
amelyekből arra következtettek, hogy a hozzátartozók hittek a
túlvilágban, vagyis kapcsolatban álltak az Istennel. Az áldozati
tűz hamuja, a halottnak kedves használati eszköze a sír közelében,
arról tesz tanúságot, hogy az ember abban a hitben él, hogy a
földi élet után folytatja az életet más világrendben.
Napjainkig fennmaradt ez a hit, a virág, az emlékmű, az ima és
a vallásos szertartás, amely kapcsolatot jelent az elhunyttal.
P. Schmidt, hírneves német kutató a csoportjával vaskos kötetekben
megjelenítette tanulmányukat az emberiség egyetemes hitéről.
Sehol a földön nem találtak egyetlen népet sem, de egy törzset
sem, istenhit nélkül. Mindenhol ismerték az egy Istent,
bemutatták az istentiszteleti szertartásokat, megtartották a
vallási szokásokat. Dokumentálták mindezt fényképekkel, értékes
vallomásokkal, összegyűjtött hatalmas néprajzi adatokkal. Megállapították,
hogy kezdetben az egyistenhitben indult az ősi vallásosság, és
csak később került sor a sok isten imádásra. Érthetetlen kivétel
a XX. századbeli hittagadás. Azonban Európa keleti országaiban
sem érte el a hittagadók arányszáma az 1-2 százalékát az összlakosságnak.
Albániában állami szinten bezárták a templomokat és
megtiltották az istentiszteletet. Meglepődtünk, hogy a
demokratizálódás idején, a külföldre özönlő csoportok
egyike, szám szerint 18 személy, amint átlépte az országhatárt,
azonnal megkeresztelkedett. Otthon ugyanis egy gyermek keresztelése
miatt lelőtték a jezsuita atyát. Egy néprajztudós írja:
„Tanulmányoztam minden emberi törzset, kutattam a hitetlenség
után, a legprimitívebbektől a legkulturáltabbakig, de vallástalant
elvétve találtam, csak egyenként, mint kivételt. Sehol sem
volt egyetlen törzs se vagy törzsnek jelentős része, vallásosság
nélkül.”
Tudjuk, hogy sokan
szembeállítják a vallást, Istent a tudománnyal. Definíciója
alapján a tudomány „egy jelenség megfigyelése, azonosítása,
leírása, kísérleti vizsgálata és elméleti magyarázata.”
A tudomány olyan módszer, amelyet az emberiség a természeti
világegyetem jobb megismerése érdekében tud alkalmazni.
Megfigyelés általi ismeretszerzés. A tudományos fejlődés jól
bemutatja az emberi logika és képzelőerő határait.
Ugyanakkor, a keresztények tudományba vetett hitének soha nem
szabad olyannak lennie, mint istenhitüknek. A keresztény ember
egyszerre hihet Istenben és tisztelheti a tudományt, feltéve ha
nem felejti el, melyik tökéletes és melyik nem az. Az Istennel
kapcsolatos meggyőződésünk a hit meggyőződése. Hiszünk a
Fiában, hogy üdvözüljünk, hiszünk az Igéjében, hogy útmutatást
kapjunk, és hiszünk a Szent Szellemben, hogy vezetőnk legyen.
Istenbe vetett hitünknek teljesnek kell lennie, mert amikor Benne
hiszünk, akkor egy tökéletes, mindenható és mindentudó
Teremtőtől tesszük magunkat függővé. A tudomány iránti
meggyőződésünknek intellektuális természetűnek kell lennie,
semmi többnek. Számos nagyszerű dolgot el tud érni a tudomány,
de ugyanúgy hibát is ejthet. Ha a hitünket a tudományba vetjük,
akkor a tökéletlen, bűnös, korlátozott és halandó embertől
tesszük magunkat függővé. A történelem során a tudomány
sok dologban tévedett – például a föld alakja, a motoros repülés,
a védőoltás, a vérátömlesztés, sőt még a szaporodás kérdésében
is. Isten soha nem téved. Az igazságtól nincs félnivaló, ezért
a kereszténynek nem kell tartania a jó tudománytól. Minél inkább
megismerjük, hogyan teremtette meg Isten a világegyetemet, annál
jobban értékelni tudjuk a teremtés csodáját. Tudásunk
kiterjesztése segítségünkre van a betegségek, a tudatlanság
és a félreértések elleni harcban. Ugyanakkor veszélyes dolog,
ha a tudósok az emberi logikába vetett hitüket a Teremtőbe
vetett hit fölé helyezik. Az ilyenek egy kicsit sem különböznek
a vallás iránt elkötelezettektől; az emberbe vetett hit
mellett tették le a voksukat, és tényeket fognak keresni ahhoz,
hogy megvédjék e hitüket. A legracionálisabb tudósok is belátják
– még azok is, akik nem akarnak hinni Istenben –, hogy a világegyetemmel
kapcsolatban nem rendelkezünk teljes ismeretekkel. Belátják,
hogy kedvenc elméleteik zöméhez hasonlóan Isten személyét
vagy a Bibliát a tudomány sem bizonyítani, sem cáfolni nem
tudja. A tudománynak igazán semlegesnek kellene lennie, csak az
igazságot szabadna keresnie; nem helyes, ha bármilyen magáncélra
használják fel. A tudomány nagy része alátámasztja Isten létezését
és keze munkáját. A Zsoltárok 19:2 szerint „az egek hirdetik
Isten dicsőségét, kezének munkájáról beszél a menny.”
Ahogy a tudomány egyre többet felfedez a világegyetemből,
egyre több bizonyítékot találunk a teremtés mellett. A DNS
csodálatos összetettsége és sokszorozódása, a fizika
bonyolult, ám egymásba fonódó törvényei, a földi környezet
adta fizikai és kémiai feltételek teljes harmóniája mind a
Biblia üzenetét támasztják alá. A hívő keresztények számára
az a fajta tudomány elfogadható, amelyik az igazságot keresi.
Botka atya leírja: Fernand Lelotte SJ meglepett minket „A
huszadik század megtértjei” c. könyvsorozatával. Bemutat 120
modern konvetitát, megtértet, világhírű embert, tudóst, művészt,
akik érett, felnőtt korban kérték a felvételüket az egyházba.
Ezek nem csak azt tanúsítják, hogy a hitben találtak életüknek
értelmet, örömet, de képességüket lelkiismeretesen befektették
az emberiség szolgáltatásába. Építették a keresztény világot,
terjesztették a vallási világot és kultúrát, közreműködtek
a fejlődés sikeresebb építésében. Ezek feltalálók, kiváló
tanárok, nagy művészek, akik tekintélyükkel és tudásukkal
gazdagították az emberiséget. Új nemzedéket neveltek,
amelynek megadták az életkedvet, lendületet, útmutatást
ahhoz, hogyan kell a jövőt még keresztényibbé tenni. Így vált
nyilvánossá, hogy a hit és a vallás nem magánügy, amelyben
valahogy el lehet tölteni az időt, hanem tevékeny, korszakalkotó
világszemlélet, és úttörés a jelen és jövő nemzedékeknek.
A szerző szerint
az ember állásfoglalása különféle önmagával és világával
szemben. Többször testi és rövid távú igények kerülnek előtérbe.
Olykor itt dől el, hogy ember marad-e az ember. Fő tényezők a
táplálkozás, a tevékenység, család, és ez lesz aztán a
szemüveg, amelyen keresztül valaki szemléli önmagát és világát.
Ez egyben az alapvető ösztönös helyes világnézet, a természet
rendjében, a lélekbe oltott Teremtő elv. Azonban az életbe, a
nyugodt mindennapokba, normális keretekbe beleronthatnak szélsőségek,
túlzások, tévedések, bizonytalanságok. Megzavarhatja az életet
az egyoldalúság, a mértéktelenség, a számítás, a céltalanság,
megkísérthet az üres és tartalmatlan életmód. Szükség van
egy felsőbb, lelki szempontra, helyesbítő irányító központra.
A lelki élet az Isten kapcsolatán múlik, hogy megtaláljuk az
egész embert, a testi, lelki egyensúlyt. Ha ez sikeres, egyensúlyba
kerül a test és a lélek mérlege.
Botka atya könyvének
fő üzenete, hogy a hit nem átmeneti jelenség a földön. Isten
örök jelenlétét, erkölcsi törvényeit, velünk levő erejét
tolmácsolja nemzedékek során. Az is megfontolandó kijelentése,
hogy az Atya minden parányi kis helyet és pillanatnyi időt
beosztott. Tehát mindenkor és mindenhol velünk van.
(Botka József: A
láthatatlan Isten. A könyv 2009-ben jelent meg Szabadkán, a
szerző kiadásában.)
M.A.
|