2015.12.11.
A jövő már eljött
„Az ember történetéről
szóló bibliai üzenetnek a bűn jelenléte a központi kérdése.
Ez már meghatározza és magában foglalja a jövőre vonatkozó
váradalmakat is. Ez ad magyarázatot arra az Újszövetségben
kiteljesedő üzenetre is, hogy a Messiás vajon miért és mitől
Megváltó?" – Köntös László dunántúli lelkészi főjegyző
áhítata advent első vasárnapjára.
Akkor ezt mondta az Úristen a kígyónak: Mivel ezt tetted,
átkozott légy minden jószág és minden vadállat között:
hasadon járj, és port egyél egész életedben! Ellenségeskedést
támasztok közted és az asszony között, a te utódod és az ő
utódja között: ő a fejedet tapossa, te pedig a sarkát
mardosod. (IMóz 3,14-15)
Mint tudjuk, az
advent a várakozás ideje. A várakozásban önmagában semmiféle
újdonság nincs, hiszen ez egyetemes emberi tapasztalat. Miután
a jövő ismeretlen, és senkinek sincs hatalmában a jövő
birtoklása, ezért nem is marad más az ember számára csak az,
hogy a jövővel szemben váradalmakat fogalmaz meg. E váradalmak
természetesen befolyásolják, sőt meg is határozhatják a
jelen idejű cselekvést, hiszen mindenki egy feltételezett jövő
érdekében dönt. Csakhogy bármennyire is igyekszünk kiszámítani
a holnapot, a jövő mégis csak az ismeretlenség homályába vész,
s ilyenkor nem marad más, csak valamiféle meghatározhatatlan és
szorongó kitettség az ismeretlen időnek, annak, ami még hátravan.
Éppen ezért a várakozás az emberi lét alapvető és kitörölhetetlen
adottságai közé tartozik. Ilyen értelemben az adventben
megtestesül valami egyetemesen emberi.
Csakhogy a
keresztyén advent nem valamiféle homályos várakozás a
megnevezhetetlen valamire, hanem nagyon is konkrét tartalma van.
E konkrét tartalom alapja pedig megfogalmazódik a Biblia első
lapjain, abban a történetben, amely beszámol az ember bűnbeeséséről,
avagy az eredendő bűn megjelenéséről az ember életében. A
szimbolikus nyelven elmondott történetben az a legfontosabb,
hogy az Istentől teremtett ember történetének alapvető,
meghatározó és időtlen jelleget adó része a bűn valósága.
A bűn jelensége nélkül az ember nem érthető. Ez, mármint a
bűn jelenvalósága meghatározza a mindenkori ember sorsát, időtől,
korszakoktól függetlenül, s ilyen értelemben az ember
„szerkezetében" nincs fejlődés és változás.
Azzal, hogy a
bibliai üzenet a bűn jelenlétét teszi meg az emberi történelem
magyarázó elvének, az a felismerés kap nagyon nagy hangsúlyt,
hogy az ember erkölcsileg problematikus lény. Ez abban foglalható
össze, hogy a történet szerint az ember nem tudott megfelelni
Isten akaratának, s ez a meg nem felelés maradandó vonásként
a mindenkori ember lényegéhez tartozik.
Magyarán, az
ember történetéről szóló bibliai üzenetnek a bűn jelenléte
a központi kérdése. Ez már meghatározza és magában foglalja
a jövőre vonatkozó váradalmakat is. Ez ad magyarázatot arra
az Újszövetségben kiteljesedő üzenetre is, hogy a Messiás
vajon miért és mitől Megváltó? A megváltásról szóló üzenet
ugyanis érthetetlen, ha a bűn jelenségét az ember nem tekinti
az emberi sors jellegadó, alapvető és meghatározó tényezőjének.
Nos, ez itt a
probléma. Ha ugyanis a bűn jelenségét az emberről való
mindenkori gondolkodás nem tartja ennyire meghatározónak, akkor
a Megváltásról szóló üzenet az értelmét veszti. Megváltás?
– Ugyan, mitől? Innen van az, hogy az örömhír csakis azok számára
lehet örömhír, akik rádöbbennek arra, hogy az emberi lét
legnagyobb problémája maga a bűnös emberi természet.
Ez ma nyilvánvalóan idegenül cseng. A bűn szó ma rossz
szó. Holott pusztán arról van szó, hogy mit is kezdjünk azzal
a nyilvánvaló tapasztalattal, hogy a mindenkori ember életében
történeti koroktól, külső körülményektől függetlenül
jelen van a rossz. A bibliai emberértelmezés szerint a rossz
mindenkiben és kitörölhetetlenül jelen van, s nincs egyetlen
„jó" ember sem, egyedül csak az Isten jó (Mt.19,17;
Mk.10,18; Lk,18,19.) Ez természetesen nem azt jelenti, hogy bűnök
és bűnök közé egyenlőségjelet lehet tenni, azt viszont
igen, hogy az üdvösség szempontjából nincs senki sem, aki a
saját „jóságával" kiérdemelhetné az Isten akaratának
való tökéletes megfelelést.
Az emberi minőségnek
ez az értelmezése nyilvánvalóan ellentmond annak a nézetnek,
hogy az ember voltaképpen jó. Vannak ugyan még hibái, ám ezek
valamiféle járulékos elemek, amelyeket a külső körülmények
javításával, valamint önerőből megvalósított erkölcsi
fejlődéssel le lehet küzdeni. Ez a hiedelem az alapja minden
„evilági messianizmusnak", amely hisz abban, hogy emberi
erőből, már itt e világban megteremthető valamiféle ideális
emberi lét, amely mentes a rossz hatalmától. Ez a nézet egész
egyszerűen nem számol az emberi természettel, hanem azt
gondolja, hogy létezik valamiféle „fejlődés", amelynek
eredményeként az emberi lét problémája emberi erővel
megoldható.
Ugyanakkor az
ember bűnösségének meghaladhatatlanságáról szóló keresztyén
üzenet nem fatalizmus, valamiféle beletörődés a sorsba, hanem
éppen megrendültség az ember nyomorúsága fölött, s annak
belátása, hogy az embertől magától nem várható megoldás.
Az örömhír attól
örömhír, hogy nem az emberi lét megoldhatatlanságába való
beletörődésé az utolsó szó, hanem az az üzenet, hogy Isten
mégsem hagyta az embert magára.
Elküldte az Ő
egyszülött Fiát, a Megváltót, aki legyőzte a kígyót, a
gonoszt, s ezzel végső győzelmet aratott a rossz hatalma
felett. (És levettetett a hatalmas sárkány, az ősi kígyó,
akit ördögnek és Sátánnak hívnak...". Jel. 12,9.) Ez
természetesen nem azt jelenti, hogy a rossz ettől kezdve már
nincs jelen az ember életében, ám azt igen, hogy az ember
mindenkori erkölcsi elégtelenségét lehet immár a Krisztusban
adott jövő felől nézni. Ez az örömhír.
Az adventben az a
különös, hogy nem valamiféle ismeretlen jövőre várunk,
amelynek az alapja a mindenkori emberben meglévő homályos várakozás
valamiféle „jobb" jövőre, hanem pont fordítva, a jövő
a feltámadott Krisztusban már eljött, s csakis e jövő felől
láthatjuk meg igazán a mindenkori jelenünkben saját jövőnket.
Nem az ember közelít
az ismeretlen jövő felé, hanem a Krisztusban nyilvánvalóvá
lett jövő tör be a jelenbe.
Ez a karácsonyban
beteljesülő adventi várakozásunk öröme. Ez minden vigasztalásunk
alapja.
Köntös László
A szerző dunántúli
lelkészi főjegyző, a Zsinati Kommunikációs Bizottság elnöke.
Fotó: Kalocsai
Richárd
|