2015.12.11.
Keresztény üzletemberek
Nem a profitot, hanem az embert kell előtérbe helyezni, különben
rabszolgákká válunk
November közepén
a Müncheni Főkonzulátus védnöksége alatt első ízben találkoztak
a német Katolikus Vállalkozók Szövetsége, a BKU (Bund
Katolischer Unternehmer) és a magyar ÉrMe Üzleti Hálózat képviselői
Münchenben. Hogyan kapcsolódhat össze a profitra való törekvés
a kereszténységgel? A gazdasági válság felerősítette-e az
érdeklődést a keresztény hiten alapuló szolidárisabb gazdasági
elvek iránt? Aki válaszol: Tóth József, az Üzleti ÉrtékMegőrző
Közhasznú Alapítvány kuratóriumának elnöke.
Melyik fél kezdeményezte a müncheni találkozót?
– Közösen kezdeményeztük a találkozót. Még októberben
elmaradt a találkozásunk, amikor a Máltai Szeretetszolgálat
megtartotta a Danke Bayern! díszünnepséget, melynek fővédnöke
a köztársasági elnök úr felesége volt. Akkor a BKU-val való
konzultálást egy szomorú haláleset akadályozta meg. Mivel
november 11-én Münchenben tartotta elnökségi ülését a DKU,
így ezt az alkalmat választottuk ki.
A BKU-ba beléphetnek magyar szervezetek is?
– Nem, hiszen nem nemzetközi szervezetről van szó,
hanem a német Katolikus Vállalkozók Szövetségéről. A BKU
hosszabb múltra tekint vissza, és ugyanúgy üzleti szervezet,
ahogy az ÉrMe, mely a magyarországi katolikus keresztény vállalkozókat
tömöríti. Minden országban, ahol katolikus vállalkozók tevékenykednek,
működik egy ilyen nemzeti szervezet.
Mik voltak a főbb napirendi pontok, és miben állapodtak
meg a német Katolikus Vállalkozók Szövetségével?
– Ismerkedési találkozás volt. Konferenciákon, és
nemzetközi szervezetekben való közös együttműködés során
már volt szerencsénk szegről-végről megismerni a BKU néhány
vezetőjét, de szervezeti szinten csak most mutatkoztunk be egymásnak.
A novemberi találkozáson megismertettük a német féllel az ÉrMe
magyarországi tevékenységét, és ők is elmondták azt, hogy
miként működnek Németországban. Ezt követően személyesen
bemutatkoztunk. Mindkét szervezetet 9 fő képviselte. Személyes
kapcsolatot teremtettünk egymással, amit egy jó hangulatú kötetlen
beszélgetés követett.
Ha azt mondjuk, hogy üzlet, nagyon kevesen gondolnak a
keresztény értékrendre. Hogyan kapcsolódik össze a profitra
való törekvés a kereszténységgel?
– Már ez a kérdés is érdekes, mert az üzleti élettel
kapcsolatban máris a profitot említi. A neoliberális közgazdaságtan
filozófiája ez; Milton Friedman hangoztatta azt, hogy a vállalatnak
egyetlenegy kötelessége a profit termelése. Be kell látnunk,
hogy ez így nem igaz! Nem azért léteznek a vállalatok, hogy
profitot termeljenek, mert akkor nekünk, embereknek kell a
profitcélt szolgálni. Ha ezt a filozófiát követjük az üzletben,
akkor előbb-utóbb rabszolgákká válunk. A cégek első számú
feladata az emberek szükségleteinek kielégítése. S ebből a
tevékenységéből származhat profitja. Tehát nem a profitot,
hanem az embert kell előtérbe helyezni. A katolikus vállalkozók
úgy vélik, hogy kell a profit, de nem azon az áron, hogy az
embert – legyen az vállalkozó vagy alkalmazott – szolgává
alacsonyítsák le.
Milyen céllal alapították meg 2000-ben az ÉrMe Üzleti
Hálózatot?
– Azzal szembesültünk, hogy szinte mindenki azt
hangoztatta, hogyha céged van, akkor profitot kell termelned.
Majd vasárnap elmentünk a templomba, ahol egy másik értékkel
szembesültünk. Az ember méltóságáról, a szeretetről, a
szolidaritásról, a kölcsönös segítségnyújtásról beszélt
a miséző pap. Mindenki számára érezhető, hogy a neoliberális
gazdasági filozófia és a keresztény értékek közt hatalmas
az ellentmondás. Mi arra kerestük a válaszokat, hogy az üzleti
vállalkozást hogyan lehet összekapcsolni a keresztény hittel.
Hiszen az ember szabadnak született, feladatunk, hogy a Teremtő
velünk szembeni terveit megvalósítsuk életünk folyamán, de
ezt úgy kell megtenni, hogy például emberi méltóságában
senkit ne bántsunk, ne alázzunk meg. Ezért is hoztuk létre az
ÉrMe-t. A másik célunk: ha tudunk egymással üzletet kötni
keresztényként, akkor tegyük meg. De ne jótékonysági, hanem
piaci alapon. Tehát termékünknek ugyanolyan jónak kell lennie,
mint bárki más szabad piacon szereplő árujának. Ezen az
alapelven működünk ma is. Meg is fogalmaztuk, hogy az ÉrMe Üzleti
Hálózat célja hálót szőni olyan emberek és szervezetek között,
akik az üzleti életben a keresztény magyarság alapértékeinek
megtartásával vesznek részt, s akik számára természetes,
hogy az üzleti életben való részvétel célja nem önmagában
az üzleti siker, hanem a szűkebb vagy tágabb környezetükben
élő rászorulókkal való szolidaritás anyagi alapjainak
megteremtése.
A gazdasági
válság felerősítette-e az érdeklődést a keresztény hiten
alapuló szolidárisabb gazdasági elvek iránt?
– Mindenképpen egy másfajta értékrend felé erősödött
meg az érdeklődés, amely egyfajta választ adhat a problémákra
a kereszténység, és azon belül is a katolikus álláspont
szerint. Sokan belátták, hogy sántít a gazdasági elmélet, ha
az emberek lettek a „szolgái” bizonyos szervezeteknek, és
nagyjából arról szól az egész életük, hogy mennyi pénzt
kell kifizetniük. Azt érzik az emberek, hogy csak azért
dolgoznak, hogy a számláikat kifizessék. Tehát egy hihetetlen
mókuskerékbe kerültek az emberek, a közösségek, az országok.
Minden a pénzről szól. A pénz lett életünk központi eleme.
Tehát a válság nagyon jól rávilágított arra, hogy amit
addig csináltak az üzleti politikában, az fenntarthatatlan –
változtatni kell. A gazdaság nem a társadalom célja, hanem
csak egy alrendszere. Nem az a társadalom jó, amely az üzleti
érdeket szolgálja ki, hanem amely a közjó megvalósulását
tekinti céljának. A történelem során azt a társadalmat,
politikai berendezkedést, történelmi pillanatot tekintettük jónak,
azt idealizáljuk, amelynek a leginkább sikerült a közjót
megvalósítania! És ez nem mond ellent az üzleti érdeknek, sőt
ez a hosszú távú üzleti lét alapja is!
15 év alatt mennyire bővül a hálózatuk?
– Tizenkét vállalkozás alapította meg az ÉrMe-t, most
körülbelül 230 tagot számlálunk. Emellett, ha a nem fizető
tagokat, érdeklődőket is beleszámolom, akkor 300 keresztény vállalkozóról
beszélhetünk. Nem célunk a hihetetlen gyors bővülés, mert a
hálózat nem egy üzleti vállalkozás. Fontos, hogy aki hozzánk
belép, annak hozni is kell valamit. No nem ajándékot, hanem
vannak olyan programjaink, társadalmi tevékenységeink,
melyeknek alapja a keresztény világnézet. És tagjaink is
fontosnak tartják, hogy szabadidejüket feláldozva tegyenek
valami nemeset a társadalomért. Azok a tagok, akik csak az üzleti
lehetőséget tartották mindennél előbbre valónak, előbb utóbb
eltávoztak tőlünk. Maradtak azok, akiknek fontos az, hogy vállalkoznak,
valamilyen nyereségre szert tesznek, és ebből a nyereségből
vissza is juttatnak valamit a társadalomnak.
Önök kizárólag üzlettel foglalkoznak, vagy részt
vesznek oktatási programokban is?
– Tudvalévő, hogy minden vállalkozó hatással van a társadalomra.
Embereket foglalkoztat, kultúrát teremt – adott esetben termelési
kultúrát –, termékeket bocsát ki, nyereséget termel. Ezért
erkölcsi kötelességünk, hogy visszajuttassunk a nyereségből
valamit a társadalom felé. Egyrészt adózunk; a legmagasabb adót
a vállalkozó fizeti meg. Emellett szociális, segítő tevékenységeket
is végzünk. Elindítottuk a Magyar Püspökkari Konferenciával
a Katolikus Társadalmi Napokat, ami nagy sikert aratott. A siker
titka pedig abban rejlett, hogy a társadalmi igényhez társítottuk
a vállalkozói profizmust. Hiszen tagjaink között számos
marketingcég és rendezvényszervező vállalkozó működik, így
tudjuk azt, miként kell egy fesztivált jól megszervezni. Az
oktatásra vonatkozó kérdésére a válasz: elindítottuk, és részben
mi üzemeltetjük a Keresztény Társadalmi Elvek a Gazdaságban képzést
a Sapientia Szerzetesi és Hittudományi Főiskolán, ami azért
sikeres, mert hitelesen tudunk beszélni a gazdaságról, de nem
tanárként, elméleti szinten, képleteket a táblára felírva
oktatunk, hanem a napi problémákat is megbeszéljük a diákokkal.
A Corvinus Egyetemen elindított képzéseinkben is több mint 100
diák vesz részt. Arra keressük a válaszokat, hogy a döntési
szituációkban hol nyer teret a keresztény értékrend. Az oktatási
programunkon belül a másoddiplomások képzését támogatjuk,
mentoráljuk is a fiatalokat. Emellett nagyon sok jótékonysági
programban veszünk részt. Évente Karácsony előtt árverést
tartunk, amikor is a tagok a saját maguk által hozott termékeket
teszik ki az asztalra, s azokat mi magunk vásároljuk meg. S kiválasztjuk
azokat a jó ügyeket, amelyeket az árverés bevételéből támogatni
kívánunk. Négy fő célt támogatunk: a hátrányos helyzetűek
táboroztatását, határon túli gyermekek magyarországi üdültetését,
a templomépítést és a magyar kultúra terjesztését.
Medveczky Attila
|