vissza a főoldalra

 

 

 2015.12.11. 

Balaton-környéki fejlesztések

A toszkánaihoz hasonló minőségi turizmust teremtünk meg

Több mint 300 milliárd forint jut a magyar tenger melletti települések fejlesztésére. Manninger Jenőt a tervekről, a kül- és belföldi turisták számára nyújtott programokról, turisztikai kínálatoktól és a munkahelyteremtésről kérdeztük.

 Ebből a 300 milliárd forintból mennyi jut a választókerületébe tartozó Keszthelynek és térségének?

 – Erre az összegre pályázni kell. A 2014–2020 közötti fejlesztési ciklusra is vonatkoznak az úgynevezett operatív programok. Ebbe tartoznak az olyan ágazati programok, mint a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program és a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program. Az utóbbiból a turizmust is lehet támogatni. Ezenkívül létezik a Területi Operatív Program, amely megyénként valósul meg. Ezekből a kormányhatározat kijelölte azokat a programokat, amelyek mögött már vannak részben korrekt elképzelések is, hogy mely projektből mit kell megvalósítani. Brüsszel sem engedélyezett volna egy olyan Balaton-programot, amely teljesen önálló kerettel rendelkezik. A már felsorolt programokból lettek kijelölve részek, melyeket nevesítettek, hogy ezt a forrást a Balatonra kell fordítani, ottani különböző célokra. S így született meg a Balaton-program, mely korábban még nem volt, ráadásul meghatározott forrásokkal. Stratégiákat megfogalmaztak korábban is, de most uniós programból lehet lehívni forrásokat, amelyeket persze meg kell pályázni. Tudjuk, hogy a kastély- és várprogram már nevesítve is lett, és ha arra megfelelően összeállítják a pályázatot, akkor erre már lehet forrást igényelni. A program egyes részeire vállalkozások pályáznak, vagy önkormányzatok turisztikai attrakciókkal. Ezekben az esetekben konkrétan a pályázati projektek között dől el, hogy melyik kapja meg a rendelkezésre álló keretből a pénzt.

 Többen azt gondolják, hogy a Balatoni települések dúskálnak a pénzben, s ott csupa jómódú vállalkozó él, akik remekül keresnek a vendéglátásból. Miért lényeges a Balaton fejlesztése, hiszen él ez a sztereotípia?

 – Jogos a kérdés: ha egyszer létezik a Balaton-program, akkor még mennyi programot kéne meghirdetni ebben a formában. Ezen vitáztak is képviselőtársaim. Azért tartottuk fontosnak Bóka István polgármesterrel, a Balaton Fejlesztési Tanács elnökével ezt a programot – külön lobbiztam az ügy érdekében, és tárgyaltunk Lázár János miniszter úrral –, mert a Balaton térsége Budapest után Magyarország második legjelentősebb turisztikai területe. A Balatonnál a minőségi turizmust tudjuk támogatni, márpedig a programunk döntő része erről szól. Ez azt jelenti, hogy újabb és újabb külföldi vendégek jöhetnek ide, akik természetesen az egész ország számára adóbevételt jelentenek. A programban nemcsak a parti települések szerepelnek, hanem a Balaton közelében lévő kiemelt gyógyhelyek; Hévíz, Zalakaros, sőt a Balaton-felvidék és szélesebb értelemben a déli part. Ezért reméljük, hogy minél nagyobb számban tudunk olyan külföldi turistákat idecsábítani, akik nem feltétlenül a strand-turizmus miatt jönnek, hanem az egyéb attrakciók miatt is. Rátérve a kérdésében megfogalmazott gondolatra: a Balaton-parti települések nem igazán gazdagok. Kétségtelen, hogy rendelkeznek strand-bevétellel, ami többletet jelent, de már nagyon rövid, másfél hónapos a nyári szezon. Erre jó példa: Keszthelyen azért nem épült új szálloda az elmúlt 20 évben, mert a beruházóknak nem érte meg másfél hónapos főszezonra tőkét befektetni. Ez jellemzi a Balaton-partot, kivétel Siófok és Füred, ahol jobban számolhatnak a budapesti cégek konferenciáival. Az országos átlag is mutatja, hogy korábban a Balaton nem kapott uniós többletforrást – tehát nem számított kiemelt térségnek.

 A külföldi turistákat meg is kell szólítani. A forrásból marketingre is telik?

 – Természetesen, de most is folyik marketing munka a Magyar Turizmus Zrt.-nél. A települések pedig önállóan végezhetnek marketing munkát minden helyi programhoz kapcsolódóan. A Balaton-program elsősorban a beruházásokra összpontosít. A külföldieket főleg a vitorlásturizmussal, a lovas turizmussal, a horgászturizmussal, a kulturális turizmussal és a kerékpáros turizmussal lehet idecsalogatni. 3,5 milliárd forint áll rendelkezésre a balatoni bringakörút javítására, szélesítésére, ahhoz, hogy ide csoportokat is lehessen hozni. Fontosnak tartjuk a különböző borászati programok támogatását is, és építünk a kulturális értékekre is. Az utóbbiba tartozik a várak helyrehozása egészen Nagyvázsonytól Szigligetig, és természetesen a Festetics-kastély. A kastélyra, a Festetics-örökség ápolására már ebben a programban plusz 950 milliárd forintot nevesítettek. Mindezek a fejlesztések egy olyan kínálatot jelentenek, ami különbözik a strandturizmustól – azon túl, hogy a strandok fejlesztése is szerepel a projektben –, inkább hasonlíthatóak egy toszkánai, vagy egy provanszi programhoz. A természeti és a kulturális értékek azok, amelyekre minőségi turizmust hozhatunk létre a jól fizető vendégek részére.

 A kevésbé tehetős belföldiekre is gondolnak?

 – A belföldi turizmus növelése is a célunk, és már működnek azok a kedvezményrendszerek – gondoljunk az Erzsébet-kártyára –, melyek arra ösztönzik a magyarországiakat, hogy itthon, és ne külföldön költsék el pénzüket. A sport-, a kerékpárturizmus nagymértékben vonzza a belföldieket. Csak ha azt nézzük, hogy a Keszthelyi Kilométerek versenyen több ezer ember jelenik meg, az ugyanakkora számot jelent, mint mikor kedvező időjárás esetén zsúfolásig megtelik a strand. A program viszont azt emeli ki, hogy a gyógyhelyeket is minél többen látogassák, hiszen főleg Hévízen jelentős a külföldi turisták száma.  

A Hévíz-közeli repülőtér eddig mennyiben járult hozzá a térség turizmusból származó bevételéhez?

 – Stratégiai fontosságú a repülőtér működése, jövőjének biztosítása. Így az a több tízezer utas is, mely önmagában még nem biztosítja a repülőtér nyereségességét, közvetve komoly hasznot hoz, hiszen legalább egy hétre jönnek Magyarországra, és jelentős pénzt költenek Hévízen. Mivel egy orosz járat már nem közlekedik Hévízre, s várhatóan kis mértékben csökken az orosz vendégek száma, ezért új irányokat kell nyitni. A Balaton-programban nevesítettek is 5 milliárd forint hazai forrást a repülőtérre.

 A helyi vállalkozókat is helyzetbe tudják hozni?

 – Egyértelmű, hiszen minden ilyen program a vállalkozások megerősítését, és a munkahelyteremtést szolgálja. Igaz, a főszezonban inkább munkaerőhiány jellemzi a Balaton térségét, de hosszabb távon –különösen ősszel és tavasszal – a már felsorolt programok munkahelyeket teremtenek.

 

Medveczky Attila