vissza a főoldalra

 

 

 2015.12.18. 

Fenntartjuk hazánk GMO-mentes állapotát

Magyarország vetőmagtermesztésben nagyhatalom

Hölvényi György kereszténydemokrata EP-képviselő társvédnökletével néppárti konferenciát szerveztek az Európai Parlamentben az uniós GMO-szabályozás jövőjéről. Ahogy eddig, úgy a jövőben sem engedjük génmódosított növények termesztését – hangsúlyozta Rácz András helyettes államtitkár.

 Készült-e felmérés arról, hogy az EU-s tagországok polgárai kívánnak-e genetikailag módosított élelmiszereket fogyasztani?

 – A legutolsó átfogó felmérés a génmódosított élelmiszerek vonatkozásában az Eurobarométeré volt 2010-ben, mely megállapította, hogy az európai polgárok 70%-a úgy véli, a GM-élelmiszerek alapvetően nem természetesek, 61%-uk pedig nyugtalankodik miattuk. 59%-uk nem ért egyet azzal, hogy a GM-élelmiszerek a saját vagy családjuk egészségére nézve biztonságosak lehetnek, és hasonló (58%) azok aránya, akik szerint a jövő generáció számára sem lehet az. A magyarok hasonló arányban gondolkodnak így.

Emellett az unós állampolgárok fele, és a magyarok többsége szerint a génmódosított élelmiszerek nem tesznek jót a gazdaságnak.

 Jónak tartja azt az uniós jogszabálymódosítást, mely lehetővé teszi, hogy a tagállamok szuverén módon döntsenek arról, hogy akarnak-e GMO-kat termeszteni, vagy sem?

 – Mivel Magyarország évek óta a GMO-mentes mezőgazdaság megőrzését szorgalmazza, ezért üdvözölte a jogszabály módosítást. A megállapodásért éveket dolgoztunk, és a magyar kormány következetes és elkötelezett munkája nagyban járult hozzá annak eléréséhez. Országunk – az uniós tagállamok közül – elsőként ültette át jogrendjébe az új irányelvet, és élt az általa nyújtott lehetőséggel. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az Európai Unió területén engedélyezésre kerülő, illetve már korábban engedélyezett GM-fajták nem lesznek termeszthetők Magyarországon, mivel az engedélyek területi hatálya nem fog kiterjedni Magyarországra. GMO-mentességünk megőrzése nem csak az Alaptörvényben foglalt kötelezettségünk, hanem konkrét gazdasági előnnyel is jár: a világ számos országa csak GMO-mentes kukorica-vetőmagot hajlandó vásárolni, és a garantáltan GMO-mentes kukorica is magasabb áron adható el, legnagyobb exportpiacaink (pl. Dél-Korea) kizárólag akkor veszik meg tőlünk a vetőmagot, illetve árukukoricát, ha garantálni tudjuk GMO-mentességünket. Erről minden egyes szállítmány mellé hatósági bizonyítványt állítunk ki. Az európai vásárlók többsége elutasítja a GMO-kat, és azokat az állati termékeket (tojás, tej, tejtermékek, hús) keresi, amelyek GMO-mentes takarmányon tartott állatokból származnak. Ezek piaca az Unión belül egyre nő. Hazánk GMO-mentességének fenntartásakor nem csak a jövő nemzedékekre, a környezet biztonságára kell gondolnunk, hanem GMO-mentes státusunkból fakadó és fokozatosan növekvő piaci versenyelőnyünkre, s ebből fakadó gazdasági érdekeinkre.

 Milyen kockázattal jár Magyarország számára, hogy az Európai Parlament elutasította azt a javaslatot, amely lehetőséget adott volna az egyes országoknak a GMO-takarmányok területükről való kitiltásra?

 – A bizottság 2015. április 22-én nyújtotta be új javaslatát, melynek alapján – a köztermesztéshez hasonlóan – a tagállamok saját hatáskörben tilthatnák az EU-ban már élelmiszer, illetve takarmánycélú felhasználásra engedélyezett GMO-k saját területükön való felhasználását. Az új javaslat, a jelenlegi formájában nem kellően kidolgozott, azon sokat kell még dolgozni ahhoz, hogy egy jogi szempontból is védhető, és a gyakorlatban is használható eszköz álljon a tagállamok rendelkezésére a tiltás bevezetésére. A javaslattal kapcsolatban az alábbi fő aggályaink vannak: a tiltás alapjául használható indokrendszer nem lett kidolgozva (mint ahogy az a köztermesztéses irányelv esetében megtörtént); nem világos, hogy a közös piaci szabályok adta keretek között, az áruk szabad áramlása mellett hogyan lehetséges a tagállami tiltás gyakorlati megvalósítása; nincs meghatározva, hogy mit ért a jogszabály felhasználás („use”) alatt, vagyis mire vonatkozhat a tilalom. Ezek alapján úgy véljük, hogy a javaslat elhamarkodott volt. Ugyanakkor magával a lehetőséggel – hogy tagállami szinten tilthassuk a GM-élelmiszerek és takarmányok behozatalát és felhasználását – természetesen egyetértünk. Ez illeszkedik Magyarország hosszabb távú célkitűzéseihez, GMO-politikájához, melynek megfelelően hosszú távú célunk, hogy az egész mezőgazdaságot, élelmiszer- és takarmány-előállítást GMO-mentessé tegyük a jövőben. Úgy gondoljuk, hogy bár a javaslat a jelenlegi állapotában nem elfogadható, jó alapja lehet a jövőbeli, tagállami tilalmakat lehetővé tevő módosításnak, ezért biztosítottuk az elnökséget és a bizottságot is arról, hogy a jogalkotási folyamat során Magyarország konstruktív javaslatokkal kívánja támogatni ezt a munkát. Az Európai Parlament 2015. október 28-i plenáris ülésén – többek között a fenti indokokra való hivatkozással – a képviselők elutasították a jogszabálytervezetet. A bizottság jelezte, hogy nem vonja vissza a javaslatot, hanem tovább kíván dolgozni a tanáccsal a megfelelő megoldás megtalálása érdekében. Tehát a javaslat még az asztalon van, arról várhatóan a tanácsban folytatódik a vita.

 Az európai országok mezőgazdaságai a hagyományos növénytermesztéssel és állattenyésztéssel is megőrizhetik versenyképességüket?

 – Az új irányelv által nyújtott lehetőséggel az európai országok többsége (19 ország) élt, vagyis gyakorlatilag a legtöbb tagállamban nem lesznek termeszthetőek az EU-ban engedélyezésre kerülő GM-növények. Az irányelv népszerűségéből is látható, hogy Európa zöme – hazánkhoz hasonlóan – nem szeretne GM-növényeket termeszteni, és erről saját hatáskörben kíván dönteni. Országunk számára a GMO-mentes politikának egyértelmű gazdasági előnye van, mert mezőgazdasági terményeink egy jelentős részét külföldön értékesítjük, és az exportpiacaink a GMO-mentes gabona-, zöldség- és gyümölcstermékekre tartanak igényt. Gyakran kérnek a magyar géntechnológiai hatóságtól GMO-mentességi igazolást, még olyan országokból is, ahol egyébként van GMO termesztés. Magyarország vetőmagtermesztésben is nagyhatalom, a világ hatodik legnagyobb vetőmagexportőre vagyunk Franciaország, Hollandia, az USA, Németország és Chile után. Hazánk éghajlati és termőhelyi adottságai kedveznek a vetőmag-, valamint a jó minőségű mezőgazdasági termékek előállításának. Ezeket a kedvező feltételeket a GMO-mentes politikával ötvözve tudjuk biztosítani, hogy exportpiacainkon a vásárlók elégedettek legyenek. Szilárd meggyőződésünk, hogy ebben rejlik a jövő: a természeti értékeinkre tekintettel lévő, kímélő mezőgazdálkodásban, amely jó minőségű, egészséges, biztonságos élelmiszereket állít elő. Hisszük, hogy a versenyképes és fenntartható Európa jövője a GMO-mentes termelésben van.

 Az FM milyen intézkedéseket hozott a fehérjetakarmány-import kiváltására?

 – A takarmányok esetében más a helyzet: azok nagy része ma még Dél-Amerikából származó GM-szóját tartalmaz. Ennek kiváltására számos lépést tettünk: Az Unió Közös Agrárpolitikájának keretében ez évtől Magyarország a korábbiakhoz képest több mint négyszer több célzott, termeléshez kötött támogatást tud nyújtani a munkaigényes és piacilag érzékenyebb mezőgazdasági ágazatok számára. Ezzel a lehetőséggel élve a fehérjenövények termelésének támogatására is többletforrást tudunk biztosítani a termelőknek európai uniós forrásokból. A termeléshez kötött szemes és szálas fehérjenövényekre meghirdetett támogatás célja a hazai fehérjetakarmány-előállítás mértékének növelése. E folyamat során a minisztérium célja, hogy a támogatás ösztönző hatása révén az állattenyésztési ágazatok számára olcsóbb, hazai előállítású és GMO-mentes fehérjeforrás álljon rendelkezésre.

A támogatás nemcsak szójára vehető igénybe, hanem az alternatív fehérjeforrásként hasznosítható pillangós virágú szálastakarmány-növények termelésére is. A jelenleg például nagyon alacsony jövedelmezőséggel vagy talán veszteséggel termelhető lucernára pl. közel 35 ezer Ft/ha, lóbabra, édes csillagfürtre pedig a szójáéval megegyező összeg adható (közel 53 ezer Ft/ha). A termelők várhatón – jól felfogott érdekeiket szem előtt tartva – igyekeznek a támogatások révén elérhető forrásaikat maximalizálni. Ezért a támogatással érintett kultúrák területét növelni fogják vagy eddig nem termesztett kultúrák művelését kezdik meg. Az első mérhető eredmény, hogy várakozásainkat felülmúlóan a tavalyi év 40-42 ezer hektáros szója vetésterülete az idei évben várhatóan növekszik, az előrejelzések alapján akár 77 ezer hektárra. 2020-ig úgy számolunk, hogy csak a támogatásoknak köszönhetően 120 ezer hektárra nőhet a szójatermő területek nagysága, amit a következő évek öntözésfejlesztési programja és a növekvő piaci kereslet segíthet elő még nagyobb mértékben.

Fontos célkitűzés továbbá a szója kiváltását célzó kutatási programok segítése. Ennek egyik eleme az alternatív fehérjenövényekre ajánlott termesztés- és feldolgozási technológiák fejlesztése, új összetételű fehérjetakarmányok receptúrákban való alkalmazása.

 Az nem jelent problémát, hogy az itteni éghajlaton ugyan megterem a szója, de messze nem akkora terméshozamokkal, mint Dél-Amerikában?

 – Ha a természeti adottságainkból fakadó termelési korlátok miatt nem is lehet a teljes GMO-mentes fehérjeigényt hazai forrásból kielégíteni, a GMO-mentes szója és az alternatív fehérjenövények termesztése hatalmas lépést jelenthet a magyar GMO-mentes takarmányfehérje biztosítása és a GMO-mentes szójaalapú termékek iránti erős piaci kereslet kielégítése felé, ami számos termelő számára jelenthet nagyobb jövedelmet, biztonságosabb gazdálkodási hátteret.

 Egyes szakértők szerint akár 10-20 százalékkal is megdrágítaná az élelmiszerek árát, ha Magyarország tisztán GMO-mentes gyártásra állna át. Mi erről helyettes államtitkár asszony véleménye?

 – Itt ketté kell választanunk az élelmiszerek és a takarmányok kérdését. Az élelmiszereknél jelenleg nem jellemző, hogy GMO-t tartalmaznának. Mivel a fogyasztók elutasítják a GMO-kat, ezért a kereskedők nem tesznek génmódosított élelmiszereket a polcokra. Növényi eredetű termékeknél tehát nem kell drágulásra számítanunk. A takarmányok kérdése már összetettebb. Magyarország jelenleg nem képes saját maga előállítani azt a mennyiséget szójából, amire szüksége lenne az állatállománya fenntartásához, így jelentős szójaimportra szorulunk. 10-20%-os drágulást csak akkor tartok elképzelhetőnek, ha egyik pillanatról a másikra át kéne állnia az állattartóknak GMO-mentes takarmányra. Állataink fő tápláléka a szója, amit 80-90%-ban külföldről, elsősorban Dél-Amerikából importálunk, ennek nagy része génmódosított. Mint azt az imént kifejtettem, sok intézkedés és terv született a Földművelésügyi Minisztériumban a célból, hogy ez a helyzet változzon, és fokozatosan átálljunk az import GM-szójáról a hazai GMO-mentes szójára. Ezzel egy időben bővülhet a magyarországi szójafeldolgozás. A GMO-mentes jelölés tervezett bevezetésével megteremtjük a GMO-mentes termékek piacát és a hozzá tartozó ellenőrzött előállítási láncot.

 Egyre többet hallani arról, hogy különböző génmódosított élelmiszerek lépik át a magyar határt és kerülnek az asztalunkra. Ha ez igaz, akkor mit tud ez ellen tenni a kormány?

 – Az élelmiszercélú GMO-k engedélyezése uniós hatáskörben van, így a már engedélyezettek az áruk szabad áramlása miatt valóban bekerülhetnek Magyarországra is. Ugyanakkor az élelmiszerek esetében a GMO-tartalmat az előállítók, forgalmazók kötelesek jelölni a terméken. A jelölési kötelezettség alól kivételt képez, ha a termékbe véletlenszerűen vagy technikailag elkerülhetetlen módon került bele GMO és az nem haladja meg a 0,9%-ot. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) rendszeres monitorozó vizsgálatai alapján elmondható, hogy ugyan előfordulnak a kereskedelemben GMO-val kis mértékben szennyezett élelmiszerek, azonban ezek egy esetben sem érték el a jelöléskötelesség határát, sőt döntő többségük a kimutathatósági határ (0,1%) alatt maradt. A kormány nagy hangsúlyt fektet arra is, hogy a magyar fogyasztóknak legyen lehetőségük teljes mértékben GMO-mentes termelésből származó élelmiszerek megvásárlására. Ennek érdekében a Földművelésügyi Minisztérium kidolgozta a GMO-mentes jelölés jogszabályi alapjait. Az erről szóló rendelettervezet közigazgatási és társadalmi egyeztetése folyamatban van. A GMO-mentességre utaló jelölésről szóló FM-rendelet hatályba lépését követően Magyarországon is lehetővé válik, hogy a GMO-mentes takarmány és élelmiszer külön erre vonatkozó jelölést kapjon.

 

Medveczky Attila