2015.02.06.
Szükség van egymás iránti gesztusokra
– Magyar–román vitafórum volt Sepsiszentgyörgyön
Mintegy félszáz
résztvevő előtt zajlott a Vox Populi magyar–román vitafórum
első rendezvénye hétfő este a sepsiszentgyögyi Babeş–Bolyai
Tudományegyetem Bibó István Termében, ami azt bizonyítja: élénk
az érdeklődés a párbeszéd iránt, nem igaz, hogy nem szeretné
megismerni egymást a magyar és a román közösség.
A meghívottak – Sánta Imre bikfalvi református lelkész
és Daniel Şanta, a magyar–román közeledést is zászlajára
tűző civil szervezet, a Közösségért Egyesület elnöke –
szókimondó, de mindvégig civilizált, udvarias vitát
folytattak, bizonyítva: lehetséges az őszinte, értelmes, érvekre
alapozott párbeszéd. Még akkor is, ha éppen az a téma, hogy
miért nem lehet a magyarok számára ünnep december elseje.
Együtt vagy külön
A Vox Populi vitafórum első estéjén Cziprián-Kovács
Loránd egyetemi tanár házigazdaként magyarul és románul köszöntötte
a sepsiszentgyörgyi Babeş–Bolyai Tudományegyetem Bibó István
Termében megjelent több mint ötven érdeklődőt – magyarok
és románok egyaránt jelen voltak, számos fiatal vett részt a
rendezvényen, de valamennyi korosztály képviseltette magát
–, majd arról beszélt, hogy ünnepeinkkel – különösen
nemzeti ünnepeinkkel – gondok vannak, eltűnt belőlük az öröm.
Az ünnepnek olyan alkalomnak kellene lennie, melyen együvé
tartozásunkat élhetjük meg, ennek ellenére újabban különbözőségünket
hangsúlyozzuk e jeles dátumokon, erről szólnak a szónokok
beszédei is.
Úgy vélte, ha minduntalan csak a múltat akarjuk a jelenbe
vetíteni, az olyan lehet, mintha egy autót úgy próbálnánk
vezetni, hogy csak a visszapillantó tükörbe nézünk. Lehet-e közösen,
örömmel ünnepelni, erős lehet-e a helyi közösség, ha kétfelé
húz? – fogalmazta meg kérdéseit felvezető gyanánt a Vox
Populi egyik kezdeményezője.
Magyarként Romániában
A beszélgetés témáját képező ünnepekről elsőként
Sánta Imre bikfalvi református lelkész szólt, miután reményét
fejezte ki, hogy az a folyamat, amit a Vox Populi elindíthat, a tények
alapján történő értelmes párbeszéd, közelebb vihet egymáshoz
és előmozdíthatja a békés együttélést Sepsiszentgyörgyön,
de egész Erdélyben is. Sok minden összeköti és sok minden elválasztja
a két közösséget, a románt és a magyart, de fontos azonosítani,
melyek azok a tényezők, amelyek elválasztanak. Meglátása
szerint egyik ilyen tényező a történelmi, a másikat a kulturális
és vallási különbözőségek jelentik, végül ide sorolhatjuk
az egymás iránti gesztusok hiányát is.
Az ünnepekről szólva különbséget tett a vallási és a
nemzeti ünnepek között. Előbbiről megállapította: a karácsony
olyan alkalom, amelyet mindkét közösség ugyanakkor ünnepel,
ugyanúgy magáénak érez, a szeretetben találkozik a két közösség.
Húsvétkor viszont már jelentkeznek a különbségek: nem feltétlenül
ugyanakkor ünneplik azt, a szokások is eltérőek. Gyermekkori
élményét mesélve mutatott rá, hogy ez nem áthidalhatatlan
akadály: locsolni készülvén csodálkozva nézte, amint a
szomszéd román gyermek egyedül üldögél, meg is kérdezte tőle,
nem megy-e ő is öntözni. Rövid tanácskozás után pedig társa
csatlakozott hozzá, együtt kopogtattak be a lépcsőházban lakókhoz.
Bár a közösség szintjén még nem tartunk itt, de ha megvan az
akarat, a nyitottság, mindent lehet. Az pedig örvendetes, hogy
tiszteljük egymás egyházi ünnepeit, egymás vallását, és ez
jó kiindulási pont – vélekedett.
A vallási és kulturális különbözőségeknél nehezebb
ügyet jelentenek nemzeti ünnepeink, történelmi évfordulóink
– mondta Sánta Imre. Utalt Mădălin Guruianu álláspontjára,
aki szerint a normalitás jegyében, tiszteletből kellene részt
vennünk egymás nemzeti ünnepein, és leszögezte: nem lehet párhuzamot
vonni december elseje és március 15-e között. Március 15-én
a világszabadság eszméjét hirdették meg, azzal könnyebb
lehet azonosulni románként, mint magyarként december elsejével.
December elsejét legfennebb augusztus 30-ával, a második bécsi
döntés időpontjával, Észak-Erdély Magyarországhoz való
visszacsatolásával lehetne párhuzamba állítani – szögezte
le, hangsúlyozva: minderről történelmi tények alapján
kellene vitatkozni, meg kell ismernünk egymás, de közös történelmünket
is.
Kérdések válasz nélkül
Miért nem ünnep számunkra, erdélyi magyarok számára
december elseje? – Sánta Imre a kérdést annak tükrében
vetette fel, hogy mit hozott számunkra közösségként Erdély
Romániához csatolása. Gyulafehérváron kaptunk ígéreteket,
amelyeket száz év múltán sem tartottak be – utalt a gyulafehérvári
nyilatkozat kisebbségek autonómiáját taglaló cikkelyeire –,
emiatt becsapottnak érezzük magunkat. Igaz ugyan, hogy az
anyanyelvhasználat vonatkozásában történt némi haladás, de
miért nem lehet a magyar a régió hivatalos nyelve, ha már az
Európai Unió egyik hivatalos nyelve? Miért nem lehet államalkotó
tényező a másfél milliós romániai magyarság? Adólejeinkből
miért nem lehet önálló magyar állami egyetemünk, miért
sorvasztják el a magyar nyelvű orvosképzést Marosvásárhelyen?
A magyar diákok miért nem tanulhatják idegen nyelvként a románt,
amikor érdekükben áll ez, miért kell már kisdiákként
sorozatos kudarcélményekre ítélni őket, hogy végül megutálják
azt? – sorjázta kérdéseit, kitérve arra is, hogy miért
magyar nyelven tartja előadását, jóllehet kezdetben arra
gondolt, gesztusként románul fogja megosztani gondolatait a közönséggel.
Nem uralja megfelelő mértékben a román nyelvet –
ismerte el, hangsúlyozva: ez részben a maga hibája, mert talán
nem törekedett kellően, de az oktatási rendszer is okolható ezért.
Miként várják el, hogy például egy dálnoki gyermek, aki az
iskolán kívül sehol nem találkozik a román nyelvvel,
anyanyelvi szintű irodalomelméleti tudással rendelkezzék érettségi
idejére? – toldotta meg kérdései sorát.
S miért van az, hogy a kommunizmus bukása után 25 évvel
sincs visszaállítva maradéktalanul a tulajdon, iskolát államosítanak
újra, rongynak nevezik szimbólumainkat? Miért szembesülünk
minduntalan kettős mércével, hogy például Románia
miniszterelnöke pózolhat Moldva zászlajával, a székelyföldi
jelképet pedig üldözik? Amíg a román nemzeti ünnepen máshonnan
érkezett idegenek üvöltik, hogy kifelé a magyarokkal, az itt
születettekkel az országból, addig nem jogos elvárás, hogy
együtt ünnepeljünk – szögezte le, utalva az Új Jobboldal
december elsejei sepsiszentgyörgyi felvonulásaira. Ha 1918-ban
százezer román ember akarata számított, miért nem számít ma
a kétszázezer ember akarata, aki a Székely Nemzeti Tanács
autonómiareferendumán kifejezte igényét a térség önrendelkezése
iránt, miért nem számít a székelyek nagy menetelésén részt
vett 150 ezer ember kérése? Ha Skóciában népszavazást írtak
ki a függetlenségről, nálunk miért nem veszik figyelembe az
itt élők akaratát? – sorjázta tovább a kérdéseket Sánta.
Hangsúlyozta: gesztusokra volna szükség, hogy az államhatalom
figyel igényeinkre, de azok hiányoznak. A közemberek szintjén
is szükség van ilyen gesztusokra – ugyancsak személyes élményét
megosztva mondta el: gyermekkori román szomszédjával hosszú szünet
után találkozva úgy beszélnek, hogy mindenki a másik nyelvén
szól, az egymás iránti tisztelet jeleként. Meg kell próbálnunk
legalább megérteni egymást, és jó lenne, ha a helyi románság
felerősítené, közvetítené a hatalom felé igényünket – a
kölcsönösség elve alapján pedig ők is fogalmazzák meg
azokat az igényeiket, elvárásaikat, amelyeket fontosnak
tartanak, és amelyeket mi, e térségben többségként élő közösségként
számukra biztosítani tudunk – zárta szavait Sánta Imre idézve
a krisztusi parancsot: szeressétek egymást.
Román szemmel
Elméleti síkon közelített az ünnepek témájához
Daniel Şanta, a Közösségért Egyesület elnöke, akit korábban
Mădălin Guruianu, a vitafórum egyik kezdeményezője olyan
civil aktivistaként mutatott be, aki elkötelezett a magyar–román
párbeszéd iránt. Azt hangsúlyozta: az állami ünnepek nem állandóak,
minden politikai rendszer, minden nemzedék a maga igényei
szerint alakítja vagy változtatja azokat, így jelentésük,
ideológiai üzenetük is változik, akárcsak, hogy kihez szólnak.
December elseje és március 15-e kapcsán megjegyezte:
szigorúan elméleti értelemben március 15-e nem szól a románoknak,
december elseje viszont, román állami ünnep lévén, szólhat a
magyarokhoz, elvégre ők is román állampolgárok – érzelmi közösségekről
lévén szó azonban érthető és természetes a románok
visszafogottsága március 15-én és a magyaroké december elsején.
Ezért civilként ők próbálták kiemelni december elsejét a
„mítoszok világából”, és köznapi szintre, az öröm
dimenziójába helyezni, értékelése szerint alkalomadtán ez
sikerült is részben, hiszen például a december elsejei
Voltaj-koncert résztvevőinek mintegy 30 százaléka magyar volt.
Tudva viszont, hogy azonos pillanatokat a két közösség másként
értelmez, felértékelődik a vezetők felelőssége. Az érthető,
hogy a magyar közösség nem rajong december elsejéért, de
hivatalos, választott vezetőkként az önkormányzati elöljáróknak
– polgármesternek, tanácselnöknek – ott lenne a helyük a
nemzeti ünnepen, hiszen ők a város, a megye lakosságának egészét
képviselik, nem csupán a magyarokét – vélekedett.
Mădălin Guruianu leszögezte: a Vox Populi kezdeményezőjeként
tisztában van azzal, hogy az igazságot nem tárhatják fel, de néhány
probléma megoldásához hozzájárulhatnak. Hangsúlyozta: nem
liberális politikusként szól, álláspontja nem a Nemzeti Liberális
Párté (amelynek sepsiszentgyörgyi szervezetét vezeti), hanem
vitakörök mozgatójaként, nyitott civilként tartja fontosnak a
párbeszédet.
Elmondta: ő maga 15 évvel ezelőtt érkezett csak
Sepsiszentgyörgyre, amúgy brăilai születésű, Bukarestben járt
egyetemre, szerelmi kapcsolat révén került ide és maradt itt.
Sepsiszentgyörgyi magyarok és románok nem tudunk közösen építkezni,
nem bízunk egymásban, nem értjük egymást, nem ismerjük egymást,
és túl ritkán vagyunk kíváncsiak egymásra. Ezen és az
utcanevek, szobrok, zászlók problematikáján kellene túllépnünk
végre – hangsúlyozta, megjegyezve: maga sem érti például,
hogy miért nem lehet Sepsiszentgyörgy törvényesen elfogadott
zászlaját szabadon használni. Felemlítette: december
elseje után két panaszt iktatott a rendőrségen, egyiket az Új
Jobboldal ellen sepsiszentgyörgyi randalírozása miatt, másikat
a kézdivásárhelyi gyászlobogók miatt.
Guruianu elítélően szólt a Magyar Polgári Párt által
a december elseje előtti napokban kezdeményezett tüntetésről
– de hasonlóan viszonyul ahhoz a megmozduláshoz is, amit tudomása
szerint március 15-e környékére szerveznének egyes szociáldemokrata
politikusok. Nem tartja jónak az óriászászlós felvonulásokat
sem – sem a román zászló sepsiszentgyörgyi sétáltatását
január 24-én, sem a magyar zászlós felvonulást decemberben
–, úgy véli ugyanis, ezek a folyamatok csak felerősítik az
ellentéteket. Szerinte a politikusok azért hajszolják bele
magukat és másokat a jelképháborúba, mert nincs egyéb tervük,
programjuk.
A jelképek ördögi körét az olyan erények törhetik
meg, mint a kíváncsiság, egymás megismerése, a bizalom, a
tisztelet, ez vezethet el oda, hogy közösen tudjunk építkezni
– mondta Guruianu, s példaként említette: ő maga már évek
óta részt vesz a március 15-ei ünnepségeken, de érthető a
románság távolmaradása, ha azt vesszük figyelembe, hogy a 12
pont egyike Erdély és Magyarország uniójáról szólt. Beszédét
sikeres sepsiszentgyörgyi román–magyar megvalósítások
felsorolásával zárta, utalt többek között a Szent György
Napokon több éve létrehozott magyar–román ifjúsági sátorra,
a Mesés karácsony, a Seri albastre zenei programokra, közös színházi
projektekre, vitakörökre, közös kirándulásokra.
Javaslatok
Akadozva indultak a kérdések, hozzászólások a hallgatóság
részéről – Bíró Zoltán árkosi biogazda a himnuszéneklés
miatt kirótt bírságot nehezményezte, de volt olyan javaslat
is, hogy Ioan Lăcătuşuékat is el kellene hívni, hiszen ők
azok, akik szítják az ellentéteket –, de a vita résztvevői
egymás gondolataira is reagáltak. Sánta Imre Guruianu december
elseje és március 15-e közötti párhuzama kapcsán fontosnak
tartotta pontosítani: 1848-ban, amikor Magyarország és Erdély
unióját kérték, Erdély nem volt Románia része, 1918-ban
viszont, amikor Erdély Romániához csatolását kérték,
Magyarország része volt, ezért sántít az analógia. Daniel Şanta
szavaira utalva pedig arra figyelmeztetett: nem mérvadó, hogy a
Voltaj koncertjén hány magyar vett részt, hiszen az egy szórakoztató
program volt. Ugyanakkor leszögezte: vagy megismételjük a múlt
hibáit, és nem lesz közeledés vagy együttműködve építjük
közös jövendőnket.
Daniel Şanta a kanadai multikulturalitás napját említve
példaként azt javasolta: ahhoz, hogy mindkét közösség érdemei
előtérbe kerüljenek, kellene egy olyan ünnepnap, amely nem képezné
vita tárgyát, és amelyen közösen ünnepelhetnénk.
Abban mindenki egyetértett, hogy szükség van a párbeszédre,
egymás megismerésére, mert az lehet az alapja a bizalomnak, a közös
építkezésnek.
Farcádi Botond
Háromszék
|