2015.02.06.
Ecsete
a fényképezőgép
Sosem utánoztam másokat, hanem egyedi művészi stílust alakítottam
ki
Herendi Péter
fotográfus, eletkrográfus 1953. május 29-én született
Budapesten. 1988 óta tagja a Magyar Alkotóművészek Országos
Egyesületének. 1991-től a Magyar Fotóművészek Szövetségének.
Alapító tagja a Magyar Elektrográfiai Társaságnak. 1973-tól
2007-ig a Műcsarnok technikai munkatársa. Képzőművészeti
oldalról közelít a fotográfiához; gondolataihoz a legmegfelelőbb
kifejező anyagokat keresi, ezért, szakítva a fotográfiai
konvenciókkal, a legváratlanabb technikák, és installációk révén
vizsgálja a fény–árnyék viszonylatokat. Herendi Péter első
egyéni kiállítása 1983-ban nyílt. Ezt számos csoportos és
egyéni bemutatkozás követte. Egyéni kiállításaival
bemutatkozott Budapesten, Kecskeméten, Németországban,
Belgiumban és Franciaországban. 1998-ban New Yorkban járt háromhetes
tanulmányúton. A munkáit elemző cikkek, tanulmányok legtöbbször
konceptuális, konstruktív szemléletét emelték ki. Különös
tekintettel a kompozíciós tisztaságra, a szabályosan
megszerkesztett képi struktúrára. Képei témáját legtöbbször
a véletlen és a spontaneitás metszéspontja határozza meg. Az
így kijelölt természeti vagy mesterséges tárgy, illetve annak
egy-egy részlete alkotja a mű bázisát. De ez még egy kiindulópont,
egy fotótechnikával rögzített kép, melyet a személyes
beavatkozás egymásba kapcsolódó fázisai során egyedi, képzőművészeti
alkotássá alakít. A világ folytonos metamorfózisa állandó
eleme tevékenységének. Herendi Péter Maszkok című sorozatával
2003-ban elnyerte a győri nemzetközi biennále fődíját, s
vele az önálló kiállítási lehetőséget. Digitális eljárásokkal
készített vizuális struktúrái izgalmas kísérletek, amelyek
újdonságként hatnak még a sokféle alkotói technikát
felvonultató fórumokon is.
Műfaja a fotográfia. Mi a különbség
a fotóművészet és a fotográfia között?
– Nem vagyok művészettörténész, elemező, kritikus,
így nem én találom ki ezeket a meghatározásokat. Fotóművésznek
tartom magam, ennek ellenére fotográfusként tartanak számon. A
fotográfiának számtalan ága létezik, például a riportfotó,
a természetfotó, a fotóesszé, a műszaki fotó, a makro-,
mikrofotó. Mindegyik ág műveléséhez speciális fényképezőgép
szükséges. A fényképész dolga, hogy a valóságot minél
hitelesebben, hűen ábrázolja. Én viszont úgy gondolom, hogy
nem feltétlenül a valóság hű visszaadása a lényeg, hanem a
valóság bemutatása úgy, hogy az az ember kéznyomát viselje.
S ez a fotóművészet lényege. Amennyiben ismerem az alkotó
munkásságát, és ránézek egy olyan képre, amelyet még
sohasem láttam tőle, egyből tudom, hogy ő készítette. Nem
hiszem, hogy mindez egy mikro- vagy sportfotó esetében is érvényes.
A művészet az ember egyedi, felismerhető kézlenyomata.
Többen azt hangoztatják, hogy a posztmodern korában
nem igazán lehet rájönni arra, hogy ki készített egy adott
alkotást. Sőt az alkotó nemzetiségét sem lehet kitalálni.
– Vannak különböző irányzatok, s nagyon sokan úgy érzik,
hogy azokat követni kell, különben lemaradnak valamiről, és
nem írnak róluk.
Tehát nem követi a műítészek által meghatározott
„egyedül üdvözítő” trendet?
– Nem követem a divatot. Számomra az a jó fotó,
amelyre ha ránézek, az magától mond nekem valamit. Manapság
ideológiákat gyártanak, s ahhoz készítenek képeket. Ez a
trend viszont köszönő viszonyban sincs a művészettel – számomra.
Ha már a művészeti témánál tartunk; többek úgy
nyilatkoznak, hogy az igazi fotó fekete-fehér. Mi erről a véleménye?
Van aki fekete-fehérben dolgozik, van aki színesben, és
van aki mindkettőben. Ettől még a világ színes.
De ön is készít fekete-fehér fotókat.
– Nem tudok
festeni, viszont vannak képek a fejemben, amit meg akarok mutatni
másoknak. A fényképezőgép az én ecsetem, a vászon pedig a fényérzékeny
anyag. Szerintem a fotográfusnak rendelkeznie kell a szakmai
ismeretekkel, és egyfajta fotográfusi látásmóddal. Nálam a
szakmai ismeretek képzőművészeti látásmóddal párosulnak.
Ez azt jelenti, hogy amit láttatni szeretnék, ahhoz a fotográfia
eszköztárát veszem igénybe. 1987-től kezdtem el fotografálni,
és 2000-ig analóg fényképezőgéppel készítettem a képeimet.
Most is készítek képeket, de már digitális fényképezőgéppel
vagy scannerrel.
Kísérletek a Műcsarnokban
1982-től egy ideig főleg fénymásolatokat, xeroxokat készített. Mi
motiválta ezen technikák irányába?
– 1973-ban olvastam egy hirdetést, amiben az állt, hogy
technikai feladatok elvégzésére munkatársakat keres a Műcsarnok.
Egyből magával ragadott a hely szelleme, s figyelemmel kísértem
a művészek munkáit, s egyszer csak feléledt bennem a vágy,
hogy nekem is kell valamit készítenem. Viszont semmiféleképpen
nem akartam olyat alkotni, amit ők. Sosem utánoztam másokat,
egyedi utamat jártam, s járom a mai napig. Abban az időszakban
még nem lehetett sokszorosító gépekhez hozzájutni, mert a
hatalom attól félt, hogy szórólapokat, szamizdatokat készítünk
segítségükkel. Ezért a korai stencilgépeket elzárták. A Műcsarnokban
az egyik barátom ebben az elzárt szobában dolgozott, s titokban
feljártam hozzá. A szobában egy nagy csehszlovák gyártmányú
fénymásoló gép volt, amely még fotó alapon működött. Egy
objektíven keresztül nagyítódott ki a kép egy fényérzékeny
anyagra, amit elő kellett hívni, majd a szárítást követően
lett belőle szöveg. Véletlenül rátettem a kulcsomat a fénymásoló
lapjára, s lenyomtam a gombot, a gép lemásolta a tárgyat.
Ezzel a gombnyomással kezdődőtt minden. Gyönyörű szép kép
lett belőle, ezek után a kezemet, az arcomat tettem rá a lapra.
Az érdekelt, hogy mit lehet kihozni ebből a technikából. Még
Rubik-kocka sorozatot is készítettem. Megkértem egy barátomat,
csináljon rólam egy fotót, s azt úgy nagyítsa fel, hogy a
negatív normál és fordított állapotban is meglegyen. Majd a
Rubik-kocka mindegyik oldalára rákerült az arcom. S ezután
ezeket másoltam a xeroxgépen.
Nagyon sokat kísérleteztem.
A gép elején volt egy A4-es nagyságú üveglap. Erre az üveglapra
kellett rátenni a tárgyat, illetve azt, amit fénymásolni
akartak. Ezt le kellett takarni egy gumilappal, s elindították a
gépet. Az üveglap alatt az aknában halogén fénnyel világították
meg a tárgyat. S ez a kép levetült az akna alján lévő tükörre,
ami 45%-os szögben állt, s az bevetítette a tárgyat a gép
hosszába. Belül helyezkedett el az optika, az vetítette a képet
a papírra. Én megtettem azt, hogy leszedtem az üveget, s miután
az üveges műhelyben dolgoztam, volt ott tükör is, amit kissé
megvariáltam. A trapéz alakú tükröt kettévágtam, és
gyurmaszerű ragasztóval ráraktam a tükörre. Ha ez homorú
volt, akkor az öt ujjam helyett csak hármat mutatott a kép, ha
meg domború, akkor hetet, nyolcat. A Műcsarnok új igazgatója,
Néray Katalin, támogatta ezeket a kísérleteimet. A technika
haladásával a régi gépet felváltották a xeroxmasinák,
melyek még nagyobb távlatokat ígértek. Igaz, ez még a
rendszerváltás előtt történt, de megengedték, hogy amikor
csak szeretném, használjam a xeroxgépet, amivel már lehetett
nagyítani, kicsinyíteni. Kihasználva ezeket az adottságokat
megtettem, hogy az elkészült képet újból lemásoltam, de már
nem papírra, hanem víztiszta celluloid lapra. Így meg tudtam
„mozgatni a képet”. Majd akril sprayt vásároltam, színesben
kezdtem el dolgozni, s a celluloid lapnak a festékes részét például
ezüst festékkel fújtam le. Majd mikor még az ezüstfesték
folyékony volt, belenyúltam, s különböző gesztusokat készítettem.
Ha félretoltam az ezüstfestéket, akkor „kijött” a fehér.
S azt is lefújtam egy másik színnel. A xeroxképek szinte mind
rólam szólnak, nem azért, mert hiú vagyok, hanem mert kísérleti
munkákról van szó. Kísérletezni pedig más emberrel nem
akartam.
Az 1983-as egyéni kiállításán ezekkel a képekkel
mutatkozott be?
– A Fiatal Művészek Klubjában rendezték meg ezt a kiállítást,
s főleg ilyen képeket láthattak az érdeklődők.
Hogyan került kapcsolatba a Fiatal Művészek Klubjával?
– A Műcsarnokban
összebarátkoztam Orosz Péterrel, a Fáskör tagjával. Ő
rendezte a Fiatal Művészek Klubjában a kiállításokat.
Bemutattam a klub művészeti vezetőjének a munkáimat, s akkor
eldöntötték, hogy nekem is rendeznek kiállítást.
A ’80-as évek elején kuriózumnak számított ilyen képekkel
jelentkezni?
– Hogyne! Nagyon érdekesnek tartották ezeket a képeket.
Főként Nyugaton dolgoztak hasonló technikákkal. Viszont nem
foglalkoztam sosem azzal, hogy előttem készített-e valaki ilyen
alkotásokat. Egy érdekelt: ez az én világom, s ezzel a technikával
foglalkozom. A véletlen hozta, hogy művésszé váljak, s a Műcsarnok
művészei inspirálóan hatottak rám.
Nem is volt a felmenői között művész?
– Édesapám festőművésznek készült, de nem azért
nem jelentkezett a főiskolára, mert nem vették volna fel,
hanem, mert, amikor felvették volna, akkor már három gyereke
volt – öt testvérem van. Klerikális szellemben nőttünk fel,
s nem nézték volna jó szemmel, hogy apám, aki Vácott papnövendék
volt, a művésztársadalomba bekerüljön. Ettől függetlenül
sokáig festett, de kiállításon nem szerepelt. Mi a testvéreimmel
a dzsesszen – ami akkor tiltott dolog volt –, a klasszikus zenén,
és a verseken nevelkedtünk föl.
Tárgyakból színpadkép
1987-ben kapta meg fényképezőgépét. Fotói is önről
szólnak, mint a xeroxképei?
– Nem, mert főleg tárgyakat fényképeztem. Többször
előfordult, hogy a műhelyemben a tárgyakat úgy állítottam
fel, mintha egy színpadkép lenne. Majd különböző helyzetekből
fényképeztem le az elhelyezett tárgyakat. Egy üvegtojásból például
egy egész sorozatot készítettem. Általában nagy sorozatokban
gondolkodom, s természetesen, az elektrográfia területén
sokkal könnyebb sorozatokat készíteni. Az anyaghasználat is különbözik,
hiszen az analóg fotónál el kell használni az anyagot, s ha
sokat rontunk, az sokba kerül… Említettem, hogy soha nem másoltam
senkit, és igyekszem olyan technikákat alkalmazni, melyekkel mások
nem élnek. Erre egyik példa a szolarizált sorozatom. A szolarizáció
olyan fotográfiai effektus, amit minden „normális” fotós
kikerül. Lapjuk előző számában Gábor Enikő már beszélt a
fotogram lényegéről, s nálam is megjelenik ez a műfaj, sőt a
fortogram-kontakt és a ciba-fotogram is. A Cibachrome színes,
fordítós papír ami annyit tesz, hogy dia pozitívról nagyítva
kapunk pozitív képet. A fotogram negatív kép, de a Cibachrome
anyagra vetítve pozitívvá és színessé változott. Ez az eljárás
is sokakat megdöbbentett.
Másik sorozata a Félképek címet viseli.
– Ötféle dologról készítettem fotósorozatot. Majd a
negatívokat vizsgálva rádöbbentem, hogy azok milyen szépek.
Tehát nem kell belőlük pozitív képet készíteni. Rájöttem,
hogy mindezt cibakróm technikával lehet megjeleníteni – ha
negatívról csinálok cibakróm képet, akkor negatív az eredmény.
A másik érdekesség, hogy a negatívom fekete-fehér, míg a papír
színes. Ezáltal a kép nem fekete-fehér, hanem kissé zöldes,
vagy bíbor lesz. A Folyosó sorozatomat pedig az FMK-ban mutatták
be közösen egyik kollégám képeivel. A sorozat képei
Berlinben, a Magyar Kultúra Házának vendégszobájához vezető
folyosón készültek. Ezeket a képeket is cibakrómra nagyítottam
föl.
Milyen volt ezeknek a kiállításoknak a visszhangjuk?
– Elkészítettem a képeimet, melyek a Műcsarnokbeli műhelyem
falán lógtak. Vető János fotóművész meglátta a munkáimat,
s megtetszett neki. Szólt is Török Lászlónak, a Magyar Fotóművészek
Szövetsége akkori művészeti vezetőjének. Megkérdezte tőlem,
hogy vannak-e még munkáim. Mikor megtudta, hogy igen, akkor
felajánlotta, legyek a tagjuk. Fel is vettek. Magamtól nem
jelentkeztem volna oda, mert akkoriban a Szövetség tagjai között
– néhány kivételtől eltekintve – fotóművész nemigen
volt. Török László mint művészeti vezető viszont elhatározta,
hogy magát a fotóművészetet helyezi előtérbe.
Fel is vett 30-40
embert, akik másként gondolkodtak a fotóművészetről, s nem a
„hivatalos” dogmát tekintették alapnak. Ennek a 30-40 fotósnak
tetszettek a műveim. A kiállítás megnyitókra is inkább
rokonok, kollégák jöttek el. Így igazából ritkán találkoztam
a közönséggel.
A nézőktől nem is kapott visszajelzést?
– Egyetlenegy kiállításmegnyitón
kaptam nézői visszajelzést, de olyat, hogy meg is hatódtam. Néhány
évvel ezelőtt kiállítottam a pesterzsébeti Gaál Imre Galériában,
ahol a színes virágaimat láthatták. Ezek nem fotók, hanem
szkennerrel készült képek. Ott, érdekes módon, nem az ismerősök
voltak többségben, hanem a helyiek. Odalépett hozzám könnybe
lábadt szemmel egy néni, szorongatta kezemet, és közölte:
ilyen gyönyörű képeket életében nem látott. A vendégkönyvből
pedig csak pozitív visszajelzéseket olvastam ki.
Előfordul, hogy egy-egy kiállított alkotását meg is
vásárolják?
– Tőlem még Magyarországon soha nem vásároltak képet.
Prózai kérdés: miből él?
– 2007-ig a Műcsarnokban dolgoztam, utána pedig máshol
helyezkedtem el. A művészetből nem is tudnék megélni, az
minden egyes rendszerben csak kevesek kiváltsága. A 2000-es évek
óta pedig hagyományos fotózással már nem is foglalkozom,
hanem számítógép segítségével állítom elő alkotásaimat.
Sosem érte kellemetlenség azért, mert nem végzett
hivatalos művészi iskolákat?
– Soha. Még azt sem vetették a szememre, hogy egyszer
sem jutott eszembe, hogy felvételizzek a Kisképzőbe vagy a főiskolára.
Példaképei sem voltak?
– Ha példakép az, akinek a képei láttán borsózik a hátam
a gyönyörűségtől, akkor vannak: Sudek, Funke és Drtikol
Csehországból, itthon pedig Kerekes Gábor
Kiállítások New Yorkban és Franciországban
1998-ban New-York-i tanulmányúton vett részt. Ez az út
mennyire volt hatással későbbi pályájára?
– Nem nevezhető
valódi tanulmányútnak az amerikai, Szilágyi Sándor kurátor
ismerősöm kijárta, hogy rajta kívül még öten menjünk ki
New Yorkba. Sikerült megszerveznie, hogy a magyar konzulátuson
lakjunk és állítsunk ki. Sándor elintézte, hogy olyan múzeumokba
léphessünk be, ahová másokat csak hosszas várakozás után
engedtek be. Bostonba is elmentünk, hogy megtekintsük annak a
csoportnak a munkáit, akiknek tagjai archaikus technikákkal
foglalkoztak. Még olyan művésszel is találkoztunk, aki
dagerrotípiát készített.
Tudtommal, ahogy Gábor Enikőnek, önnek is kapcsolata
volt a Bolt Galériával.
– Detvay Jenő fotóművész, nagyon jó barátom,
1994-ben létrehozta a Bolt Fotógalériát Budapesten, mely egy
édesség, sör és csipszbolt és egy fotóművészeti galéria
volt egy helyen a józsefvárosi Leonardo da Vinci utcában. A
Bolt Fotógaléria egyéni és csoportos kiállításokat
rendezett magyar fotóművészeknek, a kiállításokat a galéria
által kiadott katalógusok kísérték. Detvay a kísérletező
fotográfusok alkotásait állította ki, így az én műveimet
is. Külföldre is kivitt bennünket, én például nagyon sokszor
voltam vele Franciaországban. Brüsszelben, Párizsban, Lyonban,
Montpellierben is kiállítottunk. Emellett könyvkiadással is
foglalkozik, többek között Kortárs Magyar Fotográfia címmel
kétkötetes négynyelvű könyvet adott ki.
Lényegesnek tartja, hogy a képzőművész galériákhoz
tartozzon?
– A rendszerváltás után nagyon jó volt, hogy egy galériához
tartozhattam. Hiszen nagyon sok kiállítást biztosítottak számomra.
Most már nem tartozom egyetlenegy galériához sem. Azért sem,
mert számtalan munkám egyedi alkotás, megismételhetetlen. Az
egyedi daraboknak pedig megvan a maguk ára, amit a galériások
nem szívesen fizetnek ki. Ráadásul a fotóval már nem, az
elektrográfiával pedig még nem foglalkoznak a galériák.
Művészi pályáját korszakokra lehet-e bontani?
– Abban az értelemben igen, hogy más-más eszközöket
alkalmazok. 33 éve foglalkozom komolyabban művészettel, és közben
vagy a képkészítés technikája fejlődik nálam folyamatosan,
vagy a képek témái alkotnak egy láncolatot. Egyik kép inspirálja
a következőt. Vannak olyan tematikák, amelyekhez visszanyúlok,
ilyen a Singer. A varrógép témáját háromszor is
feldolgoztam. A Szekvenciák sorozat is ide tartozik. Ablakunk
sarkáról négy fotót készítettem, két fekvőt és két állót,
s ezt a négy képet variáltam. Munkám kezdeteként tehát négy
negatívot készítettem nyitott ablakom sarkáról. Papír
helyett nyomdaipari síkfilmet használtam pozitívként. Az egymásra
rakott képek sokasága késztetett arra, hogy rendszerbe
foglaljam a lehetőséget. Bővítésként elkészítettem a négy
alapsíkfilm kontaktját szintén síkfilmre. Az alapképek száma
így nyolcra nőtt, nevet is adtam mindegyiknek. Vezérelvnek
tartottam, hogy az új kép csak két alapkép egymásra helyezéséből
készíthető. Minden új képet két egymásra helyezett síkfilm
transzparenciája hoz létre aszerint, hogy a fenti képalkotás
mennyit takar ki, illetve az alapfátyol mennyit enged át az alsóból.
A felső alapkép minden esetben természetes állásban
oldalhelyesen szerepel, míg az alsó 180 fokos vertikális,
illetve horizontális tengely körüli elforgatásokkal. Ebből született
a Négyanegyediken, vizuális matematikai organizmus. Tehát összesen
256 képről van szó.
Görbe tükör által, de nem homályosan
Mi volt az előzménye a Hommage á André Kertész kiállításnak?
– André Kertész halálát követően Magyarországra került
sok apróbb tárgya, melyeket a mester is fotózott. Kincses Károly,
a kecskeméti fotómúzeum akkori igazgatója felvetette, mi
lenne, ha ezeket a tárgyakat én is „életre kelteném”. Kiválogattam
a tárgyakat, s elkezdtem azokat fotózni. Egyetlenegy sorozatom
utal konkrétan Kertész munkájára. A ’20-as években készítette
el egyik híres sorozatát, Torzítások címmel. A 100-nál több
darabos széria női aktokat ábrázol erősen torzító tükrökből
fotózva. A képekből saját fotóalbumot jelentetett meg
Distortions címmel. Nos én is szereztem egy görbe tükröt, s a
tárgyakat elé raktam, s úgy fotóztam le azokat. Elkészült
munkáimat 1997-ben a Magyar Fotográfiai Múzeumban, s rá egy évvel
Brüsszelben állították ki.
Miként került kapcsolatba a Magyar Elektrográfiai Társasággal?
– 2001-ben megalapítottuk a Társaságot. Tagjai
elektromos úton készítik el a képeket. Én pedig szinte
teljesen festményszerű dolgokat alkotok számítógéppel.
Jelenleg tehát a digitális festészet foglalkoztat. A társaság
galériája igen kicsiny, így 30×30 cm-es képekkel tudunk csak
megjelenni. Arra gondoltam, hogy a régi, az új és a legújabb
tagok hármas kiállításokkal jelentkezzenek. Ez azért is jó,
mert ezáltal egyre jobban megismerjük egymást, és egymás
alkotásait. A kiállítás címét Gábor Enikő találta ki: Háromszög.
A társaságban szobrász, festő, grafikus, iparművész, mérnök,
filmes is található, s jó, ha ők maguk találják meg azokat a
művészeket, akikkel kiállítanak a Bölcső utcai galériában.
Medveczky Attila
|