2015.02.06.
Csurka
István: A „faji incidensek”
Mit keres mindez
egy emberjogi jelentésben, méghozzá ennyire részletező módon
előadva? S mennyire egybevág mindez a hazai ellenzéki sajtó állításaival
és koholmányaival, mennyire ugyanazt a szemléletet tükrözi,
amelyben a kormányzat rossz és elfogult, ellenben Göncz Árpád
jó és védendő, valamint Bánó András hamisító csapata is
az. A Bánó-ügyből a sajtószabadság sérelmét kibontani
teljességgel az ellenzék egyes köreinek gondolatmenete, érthetetlen,
hogyan kerül bele egy hivatalos jelentésbe.
Az
Amerikai Egyesült Államok kongresszusa elé évenként
terjesztenek be jelentést az emberi jogok helyzetéről a világ
államaiban. Ez a külügyminisztérium által elkészített vizsgálati
anyag voltaképpen a demokrácia terjedésének vagy visszaszorulásának
a dokumentuma kíván lenni. Elkészítésének feladata szükségképpen
az Amerikai Egyesült Államok külügyi, külszolgálati
hivatalaira hárul. A munka természeténél fogva ezeknek a
hivataloknak, követségeknek támaszkodniok kell a szóban forgó
ország intézményeinek, kormányszerveinek, sajtójának és
nyilvánosságának szolgáltatásaira, tényközléseire és a
vizsgált időszakban keletkezett társadalmi tényanyagára.
Emberi jogokról lévén szó, a tárgyilagosság elengedhetetlen
követelmény. A jelentésnek közvetlen politikaformáló szerepe
van, fontos döntések meghozatalakor figyelembe veszik, s
tekintettel arra, hogy ma a világ első nagyhatalma az USA,
minden országnak érdeke, hogy a jelentés miatt az Államokhoz fűződő
kapcsolata ne szenvedjen csorbát.
A
fentiekből következik, hogy a jelentés nyilvánosságra
hozatala után minden érintett félnek, de különösen egy olyan
sokfüggésű kis országnak, mint hazánk, szükséges értékelni
magát a jelentést, a jelentés nyomán kialakult helyzetét,
minden olyan körülményt számba venni, amely a jelentést így
vagy úgy befolyásolta, és a feltárt hiányosságok megszüntetése
felől mihamarabb intézkedni.
Az
eddigi magyar gyakorlat megragadt a tudomásulvétel szintjén. A
jelentés egyes kitételei belekerültek a belpolitikai küzdelem
fegyvertárába. Ennek az lehetett az oka, hogy a jelentés
alapmegállapítása évtizedes visszatekintésben is pozitív: a
magyar emberjogi helyzetet már a Kádár-korszak végén is
jobbnak tüntették fel a jelentés készítői, mint a környező
államokét, 1990 óta pedig parlamentáris demokráciaként
vagyunk elismerve.
Az
idei jelentés fontosságát az teszi, hogy választások lesznek.
A jelentés minden mondatának súlya van a belpolitikai küzdelemben.
Ha a kormányt és intézményeit elmarasztalják, ha egyes pártokat
vagy a hozzájuk fűzhető társadalmi mozgásokat elítélik, ha
egyeseket áldozatnak tüntetnek fel, másokat, hatóságokat
pedig elítélnek, akkor ezek megítélése jogosan vagy
jogtalanul vagy előnyükre, vagy hátrányukra megváltozik. Ezáltal
a magyar belpolitikai életbe való beavatkozás esete valósul
meg, s a választások idején ez sorsdöntő is lehet.
Ebből
a szempontból tehát a jelentés tárgyilagossága, felsorolásainak
valóságtartalma perdöntő. Sajnálattal kell megállapítani,
hogy az 1993-as évről szóló jelentés az elismerő tételeivel
együtt nem elégíti ki a tárgyilagosságnak azt a követelményét,
ami a világ vezető hatalma külügyi apparátusától elvárható
volna. Ennek valószínűsíthető oka az, hogy a magyarországi részt
elkészítő apparátus olyan hazai információkra is támaszkodott,
amelyek egyoldalú beállításban tálalták az anyagot. Sok megállapítás
felismerhetően a magyarországi sajtóból származik, amely
azonban jelen állapotában nem tekinthető megbízható forrásnak,
mert baloldali és a baloldali-liberális vezetése a tájékoztatást
sokszor háttérbe szorítva politikaformáló eszközként használja.
Megtörtént eseményeket elhallgat, meg nem történteket pedig
megtörténtként tüntet fel.
A
jelentés összefoglaló bevezetésének egyik mondata így
hangzik: „A posztkommunista Magyarországon jelentősen
elszaporodott faji incidensekre adott kezdeti lanyha válaszán a
kormány csak jelentéktelen mértékben javított.”
A
mondat több vonatkozásban is pontatlan, illetve valótlan állítás.
A jelentésben ugyanis a későbbiekben sincs sehol igazolva és
adatokkal alátámasztva, hogy a faji incidensek elszaporodtak
Magyarországon. A „faji incidensek” ellenben elszaporodtak a
baloldali sajtóban és a tömegtájékoztatásban. Nem hisszük,
hogy erre nézve a Magyar Köztársaság belügyminisztériuma
vagy ügyészsége nem tudott volna számszerű adatokkal szolgálni.
Ezekből talán még az is kiderülhetett volna, hogy a faji
incidensek, amelyek voltak, hogyan keletkeztek. Hibás dolog abból
kiindulni, hogy a faji incidenseket mindig a többségiek vagy az
úgynevezett bőrfejűek kezdeményezik. Mindezek alapján súlyosan
esik a latba az az állítás, amit a jelentésnek e mondata
sugall, hogy a kormány csak „jelentéktelen mértékben” javított
eleve lanyha válaszán. Mintha tehát ebben a kormányban volna
valami elfekvő fajvédő hajlandóság.
A
következő mondat még árulkodóbb. Így szól: „1993-ban a
Legfelsőbb Bíróság úgy döntött, hogy a törvény faji indíttatású
bűncselekményekkel foglalkozó része nem alkalmazható a bőrfejűek,
külföldiek, cigányok és egyéb etnikai kisebbségek tagjai
ellen elkövetett támadásaira. Ehelyett a bíróság elé egyáltalán
eljutó kevés bőrfejűtámadást huliganizmusként kezelik.”
Eddig az idézet. Nehéz feltételezni, hogy azok közül bárki
is, akiknek a jelentés készült, igaz képet alkothatnak a
fentiekből a Magyar Legfelsőbb Bíróság emberjogi törvénykezéséről.
Hiszen, ha nem közöljük egy törvényi tényállás módosításának
indokát, esetlegesen a szükségszerűségét, akkor éppen csak
a lényegről nem beszélünk. A fent idézett mondatok alkalmasak
arra, hogy a Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bíróságát faji
indíttatású bűncselekmények védelmezőjeként tüntessék
fel.
Még
inkább árulkodó a jelentés készítőinek forrásait illetően
a Magyar Rádióval és a Magyar Televízióval foglalkozó része.
Egyfelől azt állítják, hogy Nahlik Gábor, a tévé alelnöke
nem szolgált bizonyítékkal Bánó András hamisítását illetően,
másrészt azt, hogy „egy diplomata tiszt, aki jelen volt a
rendzavaráson, megerősítette, hogy a tömegben nagyszámú bőrfejű
hangosan heccelte az elnököt”. Tény ezzel szemben, hogy a
hamisítás tényét maga Bánó András sem tudta nem elismerni,
miután egy évig tagadásban volt, valamint az is, hogy a hamisítást
nemzetközi vizsgálat erősítette meg. Az pedig, hogy a bőrfejűek
„heccelték” az elnököt, egyfelől a magyarországi szólásszabadság
kiterjedt voltát bizonyítja, másfelől azt, hogy mégiscsak
helyes a Legfelsőbb Bíróság határozata, amely az ilyen
rendzavaró cselekményekre vonatkozik, mivel a Göncz Árpád elnök
elleni heccelést mégsem lehetne faji indítékú cselekményként
kezelni. A rendőrség több bőrfejűt el is vezetett az esemény
színhelyéről. Többek között azokat, akiket az Egyenleg képsora
egyidejűleg jelenlévőként mutatott be.
Van
azonban más kérdés is. Mit keres mindez egy emberjogi jelentésben,
méghozzá ennyire részletező módon előadva? S mennyire egybevág
mindez a hazai ellenzéki sajtó állításaival és koholmányaival,
mennyire ugyanazt a szemléletet tükrözi, amelyben a kormányzat
rossz és elfogult, ellenben Göncz Árpád jó és védendő,
valamint Bánó András hamisító csapata is az.
A
Bánó-ügyből a sajtószabadság sérelmét kibontani teljességgel
az ellenzék egyes köreinek gondolatmenete, érthetetlen, hogyan
kerül bele egy hivatalos jelentésbe.
Ugyanez
az elfogultság látszik megnyilvánulni az egyházi kérdések tárgyalásakor.
A jelentés kifogásolja, hogy az egyházalapítást a törvény
csak az általánosan elfogadott erkölcsi értékrendnek való
megfelelés után és legalább tízezer tag esetében fogadja el.
Ez megfelelne a magyar társadalom hagyományának, történelme
során kialakított rendjének, azonban az Országgyűlés ezt nem
fogadta el. A magyar társadalom azonban az ellenkezőjét, a korlátlan
szektaalakítást tartaná sérelmének. Ebben az esetben
legfeljebb annak a megállapítása helyeselhető, hogy a magyar
felfogás e tekintetben jelentősen eltér az amerikaitól.
A
kisebbségi kérdéseket tárgyaló fejezetben is számos
ellentmondás található. A ’93-ban meghozott törvény 13
kisebbséget ismer el. A jelentés megemlíti, hogy a 80 ezres létszámú
zsidó közösség nincs benne ebben a 13-ban, de azt már nem
teszi egyértelművé, hogy ez a zsidó közösség szándéka
szerint történt így, mivel többségük ragaszkodott ahhoz,
hogy vallási csoportnak tekintsék őket a magyarságon belül.
Ehhez képest értelmezhetetlen ugyanennek a fejezetnek az alábbi
megállapítása: „A zsidók jól vannak képviselve a politikában,
a tömegtájékoztatásban, a kultúrában és az üzleti életben.”
Egyszerűen érthetetlen, hogyha egyszer a zsidók nincsenek
kisebbségként nyilvántartva, a vallási hovatartozást pedig
nem tüntetik fel semmilyen állás betöltésekor, honnan veszik
a jelentés készítői ezen megállapításukhoz az adatokat.
Ugyanakkor
ezen meglehetősen faji színezetű megállapításra, híven az
ellenzék egy bizonyos körének felfogásához, politikai támadások
egész rendszere épül fel. Megrovást kap a kormány – ismételten
–, mert későn szakított a szélsőjobb populista Csurka Istvánnal,
és antiszemita kijelentéseitől késve határolta el magát. A
kijelentések nincsenek dokumentálva, ellenben a minősítés
megvan: szélsőjobb, antiszemita. A megbélyegzésnek célzatos,
politikából kirekesztő volta kétségtelen tény. Ha ugyanis az
lehetséges, hogy valakik a politikában s egyebütt jól vannak képviselve,
akik egyébként ilyen formában nem léteznek, s csak egyesek
tudják, hogy ők azok, amik, akkor az, aki más mivoltuk miatt,
kommunista múltjuk, így elkövetett gaztetteik, hazaárulásaik
miatt velük szemben áll, őket bírálja, antiszemitának minősíthető
anélkül, hogy egyetlen valóban antiszemita kijelentést is tett
volna. A jelentés ezzel a módszerrel az egész keresztény
nemzeti táborra rávetíti ezt az árnyékot, és a kiszemelt áldozattól,
jelen esetben Csurka Istvántól való elhatárolódást teszi a
demokratikus politikai működés alapkövetelményévé. Ez
bizonyíthatóan ellenzéki SZDSZ–MSZP érdeket szolgál, és a
keresztény nemzeti oldal megosztását célozza.
Súlyos
hiba, ha ehhez az amerikai kongresszus hozzájárulását adja. Ez
csak úgy lehetséges, ha nincsenek előtte feltárva az összes
együtthatók, a magyar valóság. Felszólamlásunknak éppen ez
az oka.
Az
Országgyűlésnek az a feladata, hogy utánanézzen a történteknek,
járjon közbe a valódi emberjogi helyzet feltárása érdekében,
s a Magyar Köztársaság jó hírnevén esett csorba kiigazításán
és természetesen a valódi emberjogi sérelmek jóvátétele érdekében
is tegyen meg minden megtehetőt.
Elhangzott: 1994.
február, a Magyar
Parlamentben
|