2015.02.06.
Csorja Gergely: Álértelmiségi álvita
Ungváry Krisztián
A Horthy-rendszer mérlege című munkáját Akadémia-díjjal
jutalmazták. Ungváry monográfiája, bár címében a Horthy
rendszert jelöli meg témájának, valójában a zsidókérdésről
szól. A kifejezést, hogy zsidókérdés ma nem lehet leírni
antiszemita skarlátbetű felvarrása nélkül. Ugyanis a zsidókérdés,
mint szó, önmagába zárta a holokausztot, zsidók tömegének
kiirtását is.
Ezért aztán Ungváry
a fenti címet adta a félezer oldalas munkának.
Ungváry a munkát
újszerűnek tartja, méghozzá a nézőpont megválasztása
miatt. Nem az áldozatok, tehát a zsidók nézőpontjából vizsgálja
a XIX. század végétől a XX. század közepéig tartó időszakot,
hanem a tettesek, tehát a…
És itt érkeztünk
el a munka első és talán legfontosabb bizonytalansági pontjához.
Kik a tettesek?
Ungváry erre egyértelmű
választ ad. Tulajdonképpen mindenki, a teljes magyar társadalom.
Ez alól a mindenkit érő vád alól, talán egyedül a konzervatív
arisztokrácia kap felmentést, ők ugyanis kiválóan tudtak együttműködni
a modern és egyre inkább asszimilálódó zsidó elittel. Ungváry
olvasatában a tettesek tehát az antiszemitizmust politikailag
artikuláló gondolkodók, a gyökeréig antiszemita, lecsúszó
dzsentriréteg, mely réteg konkurenciát látott a zsidók földszerzésében,
a nem zsidó polgárság, mely konkurenciát látott a nagyobb arányban
és jobban fejlődő zsidó polgárságban és a paraszti és
zsellérréteg is, mely tudatlansága folytán elhitte, hogy bajaiért
a zsidókat kell okolni.
Még mielőtt továbblépünk,
szögezzük le, hogy a tettesség ilyen mértékű kiterjesztése
egyszerűen csúsztatás, sőt mi több hazugság. Nézzük az
Ungváry által főbűnösnek megnevezett antiszemitákat. Ungváry
a nemzeti radikalizmus minden gondolkodóját odaállítja a népbíróság
elé Istóczytól Szabó Dezsőn keresztül Bajcsy-Zsilinszky Endréig,
méghozzá Szálasi, Eichman, hovatovább Goebbels és Hitler mellé.
Pedig Szabó Dezső
vagy Bajcsy-Zsilinszky Endre, annak ellenére, hogy a zsidók
visszaszorítását követelték a sajtóból és az üzleti életből,
határozottan szembe mentek minden olyan elképzeléssel, mely a
zsidókat fizikai atrocitásnak, pláne meggyilkolásnak tenné
ki. Bajcsy-Zsilinszky ezért az életével fizetett.
A nemzeti
radikalizmus, vagy a ma oly baljóslatúan hangzó fajvédelem szószólói
többségükben nemcsak a kétségtelen és Ungváry munkájából
is egyértelmű hatalmas arányú zsidó megjelenés és előretörés
ellen emelték fel szavukat, hanem elsősorban a magyar középosztály
és a mai fogalmak szerint mélyszegénységben sínylődő magyar
tömegek felemeléséért.
A felemelkedés
akadályának megnevezték az ekkor már az elitbe tartó nagyszámú
zsidót és az elitben évtizedek óta ugyanígy helyet kapó
nagyszámú német vagy német elkötelezettségű „svábot”
is, mint ahogy megnevezték az arisztokrata elitet, sőt magát a
Horthy-rendszer elvi alapját, a „keresztény kurzust” is.
Ungváry éppen a keresztény kurzust jelöli meg mint a zsidók
teljes asszimilációjának legfőbb gátját, azt a keresztény
kurzust, melyet Szabó Dezső egyszerűen csak görénykurzusnak
nevezett. Nincs itt valami óriási logikai bukfenc?
Hogyan lehet Szabó
Dezső vagy Bajcsy-Zsilinszky tettes, hogyan vehetők egy kalap alá
Szálasival vagy a zsidóságot valóban megsemmisíteni igyekvő
keretlegényekkel? Nem volna időszerű, hogy az egy kalap alá
vont, egységesen antiszemitának bélyegzettek között különbséget
tegyünk?
És hogyan lehet
tettesként megjelölni komplett társadalmi rétegeket? Ez nem általánosítás?
A munka erényei
A fentieken túl a későbbiekben is látjuk, hogy Ungváry
következtetései sok sebből véreznek. Emellett természetesen
érdemeit is el kell ismerjük. Hibás beállításban, de
megjelentet tényeket, melyek eleddig az „antiszemiták” oldalára
voltak száműzve, és melyekről a mérsékelt közvélemény
tudomást sem szerezhetett.
Például, hogy az
1919 utáni, véresszájúnak és antiszemitának bélyegzett, a
„fehérterrort” részben véghezvivő Prónay különítménynek
voltak zsidó tagjai. Azaz talán mégsem a féktelen antiszemita
indulat vezérelte a vörösök ellen és egyben a hazájukért
harcoló katonákat.
Vagy hogy „létszámát
tekintve a budapesti zsidóság felülmúlta Franciaország és
Belgium összes zsidó lakosának számát.”
Vagy a fentebb található
táblázat adatai.
Az Ungváry által
összeszedett, többnyire már korábban feldolgozott adatokból a
következők derülnek ki: A zsidóság létszáma a jelentős
asszimiláció ellenére is ugrásszerűen nőtt a XIX. században.
A zsidóság több értelmiségi szakmában abszolút többséget
szerzett, az értelmiségi szakmák szinte mindegyikében jelentősen
felülreprezentált a huszadik század elejére.
A zsidóság a
leggazdagabb és a rendkívül tehetős rétegben jelentősen felülreprezentált,
míg a mélyszegénységben élők körében alig van jelen.
A kereskedelemben
és hitelügyletekben a zsidóság rendkívüli erővel képviseltette
magát, de a földbirtokos rétegben is megjelent. És ezekben az
adatokban a teljesen asszimilálódott zsidók nincsenek benne,
azok a másik oldalt erősítik, holott a zsidóságon belül éppen
a legtehetősebbekre volt leginkább jellemző a kikeresztelkedés
és elmagyarosodás.
A sajtóban és úgy
általában a kultúrában a zsidóság messze felülreprezentált,
a felsőoktatásban bizonyos karokon szinte csak zsidó oktatókat
találunk. Megjegyezzük, hogy ezek a tények egybevágnak Szabó
Dezső és Bajcsy-Zsilinszky Endre állításaival.
Ezekből a tényekből
Ungváry tulajdonképpen azt a következtetést vonja le, hogy a társadalomban
megjelenik egyfajta irigység, melynek következtében a politika
valamiféle arányosításba kezd, elkezdi kiszorítani a zsidókat
az államból, majd lényegében mindenhonnan, és ez a folyamat
vezet a zsidótörvényekig, majd a magyar holokausztig.
Ungváry következtetése
súlyosabb vád, mint amit a fősodorban lubickoló holokauszttörténészek
állítanak, hogy a holokauszt egy történelmen kívüli,
egyszeri és egyedi jelenség, amikor is népekből egy sátáni
ideológia hatására előtör a vadállat, és az évezredes előítéletek
eszenciájával katalizálva módszeresen kezdenek a zsidók kiirtásába.
Azaz a zsidók kiirtásának igénye irracionális.
Ungváry állítása
ugyanis az, hogy a zsidók kiirtása lényegében társadalmi
haszonszerzésből történt, azaz a többségi társadalom egyrészt
el akarta venni a zsidók vagyonát, melyet tehetségüknek köszönhettek,
másrészt meg akarta szüntetni a zsidóságot mint konkurenciát.
Elmaradt kérdések
Komolyan fel kell tennünk a kérdést, ha már Ungváry és
úgy általában a történészek ezt nem teszik vagy tehetik meg.
Létezhet-e olyan népcsoport, felekezet avagy rassz –
amennyiben a zsidót rassznak tekintjük – mely bizonyos területeken
annyira tehetséges, hogy a népesség öt százalékát teszi ki,
de az értelmiségben és – mondjuk így – az üzleti életben
4-15-szörösen felülreprezentált, azonos esélyekkel indulva, sőt
bizonyos fokú elnyomatás mellett?
Reális,
elfogadható magyarázatnak tűnik-e, hogy egy népcsoport, vagy nép
úgy általában nyitottabb a modernizációra, hogy ne mondjam
okosabb? És ha ez elfogadható, akkor ez nem valamiféle általánosítás,
eugenetika avagy fajelmélet?
Ungváry
megfogalmaz még egy fontos vádpontot. Ennek lényege, hogy a
zsidótörvények, vagy úgy általában a zsidóellenes intézkedések
nem német mintára vagy német hatásra készültek. A vád
megfogalmazása mellett példákkal igazolja, hogy a Magyarországon
tapasztalt antiszemitizmus a többi kelet-európai országhoz képest
tulajdonképpen alacsony szintű volt, legalábbis nem jelent meg
olyan durván, mint Lengyelországban vagy Romániában.
Mégis, maga a vád
azt jelenti, hogy létezett egy szélesen elfogadott társadalmi nézet,
mely szerint – végeredményben – a zsidókat ki kell irtani.
Tehát nem az történt, hogy a Németországban uralomra jutó
nemzetiszocializmus és személy szerint Adolf Hitler gondolta el
a holokausztot, hanem az tulajdonképpen nélküle is végbement
volna.
Ez az abszurd
gondolat talán még Heller Ágnesnek is sok lenne.
Tilos téma: a zsidó jólét
De térjünk vissza egy pillanatra a zsidóság vagyoni
helyzetére. Mert ennek az írásnak tulajdonképpen az adja az
aktualitását, hogy Ungváryt megtámadta egy Bolgár Dániel
nevezetű történész – aki Gerő András tanársegéde –
azzal, hogy a zsidóság vagyoni helyzetéről közölt adatai légből
kapottak, mert azokra nem lelhetőek fel valódi adatok, továbbá
hogy a casus bellit elkenje, még egy plágiumváddal is
megtoldotta mondanivalóját.
Bolgár, azaz valójában
Gerő támadása tulajdonképpen kisszerű, bár kétségtelen,
hogy Ungváry sztártörténészi státusa több mint eltúlzott.
A Bolgár által előadottak, hogy Ungváry mások adatait lopja,
hogy szövegrészeket másol ki hivatkozás nélkül már csak azért
is viccesek, mert az elmúlt évtizedben alig-alig jelent meg
olyan történészi munka, mely nem már megjelent munkákból állítana
össze egy újat.
Innentől fogva a
tudományosnak kikiáltott hivatkozásfétis, mellyel egyetemistáink
fejéből utolsó önálló gondolataikat is igyekeznek kiverni
nemcsak nevetséges, de komoly károkat is okoz. Nem egy dolgozat
előtt hangzik el az az oktatói jó tanács, hogy a véleményedet
ne írd bele, mert az támadási felület. Ügyes programozók akár
készíthetnének is egy dolgozat vagy disszertáció író
programot, melybe beadjuk a megfelelő forrásokat, megadjuk a témát
és a szoftver összeállítja a dolgozatot, a formai követelményeknek
megfelelően, a megfelelő betűtípussal-, és mérettel,
valamint a megfelelő formájú hivatkozásokkal.
Azaz Bolgár támadása
két hatással bírhat. Egyrészt Ungváry könyvéből többet
adnak el (például a cikk miatt én is megvettem), másrészt végérvényesen
elriaszt minden történészt a zsidó jólét kérdésétől.
De miért érdekes
a háború előtti zsidó jólét kérdése?
Elsősorban azért,
mert ahogy fent pedzettük, ez a hirtelen jólét bizonyos kérdéseket
vet fel. Hogyan lehetséges, hogy az elnyomott nép alig egy évszázad
alatt, politikai képviselet nélkül a társadalmi elit meghatározó,
méghozzá vagyonában is meghatározó résztvevője legyen?
Mivel a kérdést
tulajdonképpen nem kutatják, érthető okokból, és mivel nem
vagyok történész ezért csak egy hivatkozást engedek meg
magamnak, egy olyan hivatkozást, melyre nem lehet egyből rávágni,
hogy antiszemita szerzőtől van. (Ha valakit ez utóbbi szempont
nem érdekel, akkor olvassa el Szolzsenyicin magyarul is megjelent
Együtt című munkáját.)
Paul Kriwaczek A
Jiddis civilizáció (Yiddish Civilisation, 2005) című munkája,
mely sajnos csak angolul érhető el, megrajzol egy Frankfurttól
Kijevig terjedő pszeudocivilizációt, mely ugyan államisággal
nem, de minden egyéb civilizációs feltétellel rendelkezett.
Volt saját kultúrája, kereskedelme, gazdasága, pénzügyi
rendszere, és nyelve is. A pszeudocivilizáció államokon átnyúló
kereskedelme, kultúrája és közössége tehette lehetővé azt
a hihetetlen gazdagodást, azt a mai fogalmaink szerinti versenyelőnyt,
mely tulajdonképpen a konfliktushoz vezethetett.
Ez a társadalmi
konfliktus, mely az újonnan megjelenő és magának helyet követelő,
sőt találó zsidó tömeg és az amúgy is komoly átalakuláson
keresztülmenő magyar társadalom között kialakult a XIX–XX.
század jelentős feszültsége. De még a Trianoni tragédiával
együtt sem okozott olyan mértékű feszültséget a társadalomban,
hogy a magyarság a tőle teljesen idegen és példátlan pogromra
ragadtassa magát. Pláne nem szervezett, szisztematikus népirtásra.
Bármeddig próbálja
fenntartani a kétséget az álértelmiség, a tényen ez mit sem
változtat. A német megszállás nélkül magyar zsidókat
sohasem hurcoltak volna el otthonaikból és sohasem akarták
volna őket szervezetten megölni.
A most zajló álértelmiségi
álvita minket csak ennyiben érdekel.
|