vissza a főoldalra

 

 

 2015.02.06. 

A SZÉP kártya megőrzi kedvezményes adózását

A gyógyhelyeken a vállalkozások és az önkormányzatok közös akcióira épülő fejlesztésekkel azt szeretnék elérni, hogy ezek a települések nemzetközi elismertsége erősödjön, felzárkózzanak a külföldi versenytársakhoz. Dr. Ruszinkó Ádám, a Nemzetgazdasági Minisztérium turizmusért felelős helyettes államtitkára: a szálláshelyek vendégforgalma már 2011-ben meghaladta a válság előtti szintet, 2012–2013-ban pedig további bővülést tapasztaltunk.

 A turizmus közel 5 milliárd forintos kerettel szerepel a 2015-ös költségvetésről szóló törvényben. Ez az összeg meghaladja-e a 2014-es számot?

 – Igen, meghaladja. Szinte duplája az előző évi turisztikai költéseknek. A Turisztikai célelőirányzat 2014. évi költségvetési törvényben elfogadott összege – a 2014. évi Forma-1 Magyar Nagydíj rendezői jogdíját leszámítva – 2,88 milliárd forintot tett ki. A Forma-1 jogdíjak ugyanakkor többé nem fognak forrást lekötni a Turisztikai célelőirányzatnál, ami azt jelenti, hogy a 2015. évi központi költségvetésről szóló törvényben a célelőirányzatra biztosított 4,93 milliárd forint meghaladja a turizmuscélra tavaly elérhető keretösszeget.

 Kijelenthető-e, hogy a turizmus hazánk egyik sikerágazata? Ki tudták-e eddig aknázni a benne lévő lehetőségeket?

 – A turizmus nemzetgazdasági szempontból az egyik legfontosabb terület, hazánk egyik sikerágazata. A turizmus eredményei a pénzügyi, gazdasági válság okozta 2008–2009. évi csökkenést követően 2010 óta folyamatosan javulnak. A szálláshelyek vendégforgalma már 2011-ben meghaladta a válság előtti szintet, 2012–2013-ban pedig további bővülést tapasztaltunk. Kiemelném, hogy 2014-ben új, kedvező tendenciaként jelentkezett, hogy a vendégforgalom növekedésének ütemét meghaladta a szálláshelyi bevételek emelkedése, azaz megszakadt a szolgáltatók közötti árverseny negatív hatása. A statisztikai adatok szerint a szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás ágazatban 2010–2013 között 6,7 százalékkal nőtt a bruttó hozzáadott érték, míg a nemzetgazdaság egészében 1,5 százalék volt a bővülés. A turizmus nemzetgazdasági jelentőségét a turisztikai szatellit számlák alapján lehet meghatározni, ami a szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás teljesítménye mellett figyelembe veszi a turizmusra jellemző ágazatok eredményeit – mint például egyebek mellett a közúti, vasúti, vízi és légi személyszállítást vagy a kulturális és gyógyfürdő-szolgáltatásokat –, valamint a gazdaság egyéb ágazataiba (pl. mezőgazdaság, pénzügyi szektor, kereskedelem) tovagyűrűző hatásokat is. A rendelkezésre álló 2009. évi adatok szerint a turizmusra jellemző ágazatok összes hozzáadott értékének aránya a nemzetgazdaságon belül 5,5 százalék, a turizmus teljes (közvetlen és közvetett) hozzájárulása pedig 9 százalék volt. Az elmúlt évek kedvező tendenciái alapján bízunk benne, hogy a szektor teljesítménye továbbra is kiemelkedő lesz a gazdaságon belül.

 2014-ben sikerült-e megteremteniük a bérfejlesztés alapjait a turizmushoz kapcsolódó ágazatokban?

 – A munkaerő-felmérés adatai szerint a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás nemzetgazdasági ágban 2014 első három negyedévében 166 ezer fő volt a foglalkoztatottak száma, 8 ezerrel több, mint az előző év azonos időszakában. Az 5 százalékot meghaladó emelkedés egyértelműen a turisztikai terület erősödését, foglalkoztatási képességének növekedését jelzi. Fontosnak tartom megemlíteni, hogy az ágazat egyúttal jól példázza azt a pozitív trendet is, hogy a hazai foglalkoztatás bővülésében a piaci munkahelyek növekedése vált meghatározóvá. Hasonlóan kedvező a kép a bérek változásában is. A bruttó és a nettó átlagkeresetek egyaránt 5,1 százalékkal emelkedtek 2014. első tíz hónapjában. Mivel a fogyasztói árak átlagosan nem nőttek, ezért hasonló mértékű volt a reálkeresetek emelkedése is a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás területén dolgozók körében. Ez magasabb annál, mint ami nemzetgazdasági szinten és a vállalkozási szféra átlagában 2014-ben megvalósult.

 Az ágazat húzóerejét a belföldi, vagy a külföldi vendégszám növekedése adta?

 – 2013-ra a vendégforgalmi mutatók javulása miatt a turizmus rekordéveként szoktunk emlékezni. A tavalyi adatokból arra következtethetünk, hogy a 2014. év eredménye még ennél is jobban alakul. A növekedést a tavalyi évben is elsősorban a belföldi vendégforgalom bővülése táplálta. A 2014. január–októberi adatok szerint a belföldi vendégszám emelkedés 10 százalékos, az általuk eltöltött vendégéjszakáké pedig 8,6 százalékos volt. A belföldi vendégszám növekedési üteme több mint két és félszerese, a belföldi vendégéjszakáké pedig több mint négyszerese a külföldinek. Részben ennek is köszönhető, hogy 2014 első tíz hónapjában valamennyi régió forgalma növekedni tudott. Emellett a 2014. év egyik legfontosabb tendenciája, hogy már nemcsak a belföldi vendégéjszakák, de a belföldi szállásdíjbevételek is markánsan – az év első tíz hónapjában 15 százalék felett – növekedtek.

 Ez a látványos belföldi növekedés mi mindennek tudható be?

 – A belföldi turizmus bővülése mögött továbbra is erőteljesen felfedezhető a SZÉP kártya növekvő népszerűsége. 2014. január–októberben a kereskedelmi szálláshelyek összesen 14,2 milliárd forint értékben fogadták el a SZÉP kártyát, ez pedig több mint 10 százalékos növekedés a megelőző évhez képest. A belföldi szállásdíjbevételek növekedése ugyanebben az időszakban meghaladta a 15 százalékot. Mindez azt mutatja, hogy immár nem csak a SZÉP kártya húzza a belföldi turizmust. A tartósnak bizonyult gazdasági növekedés következtében a családok már a jövedelmükből is többet tudnak költeni pihenésre, üdülésre, életminőségük, munkaképességük javítására. Ez számunkra azt is üzeni, hogy javult az emberek anyagi helyzete, illetve a jövőre vonatkozó várakozásaik is optimistábbak.

 Tavaly melyik térségünk volt a legnépszerűbb belföldi úti cél?

 – A korábbi évekhez képest nincs változás, továbbra is a fővárosunkat magában foglaló Budapest–Közép-Dunavidéki régióban töltötték a turisták a legtöbb vendégéjszakát (2014 január–októberében 7,77 milliót). A legnépszerűbb vidéki úti cél évek óta a Balaton, mely 4,55 millió vendégéjszakával a második leglátogatottabb régiónk. A belföldi forgalmat tekintve a magyar tenger bizonyult a legvonzóbbnak honfitársaink körében, akik az elmúlt év első tíz hónapjában több mint 2,8 millió vendégéjszakával gyarapították a régió vendégforgalmát. A belföldi turisták körében a második legkeresettebb célterület Észak-Magyarország, ahol tavaly január–októberben több mint 1,46 millió éjszakát töltöttek el.

 A belföldi turizmus növekedéséhez mennyiben járult hozzá a SZÉP Kártya?

 – A belföldi turizmus növekedésének szinte bevezetése óta legfőbb motorja a SZÉP kártya.

Forgalombővítő hatását jól mutatja, hogy 2014. január-októberben a kereskedelmi szálláshelyeken 14,2 milliárd forint értékben fogadtak el SZÉP kártyát, ami a tavalyi év első tíz hónapjában keletkezett belföldi szállásdíj bevételek 24 százalékát tette ki, az összes rekreációt, étkezést is magában foglaló költés pedig 63,1 milliárd forint volt.

Ugyanebben az időszakban a kártyabirtokosok, akiknek a száma júliusban átlépte az egymilliót, 63,6 milliárd forintot töltöttek fel SZÉP Kártyára, 2013 azonos időszakához képest 11,6 százalékkal többet. Optimisták lehetünk a 2015. évvel kapcsolatban is, hiszen ebből is jól látszik, hogy van forrása a belföldi vendégforgalom további növekedésének. A SZÉP kártyának a belföldi turizmus fejlesztésén túl további két fontos hatása is van: segít oldani vendégforgalmunk Budapest centrikusságát, illetve a hazai turizmus szezonalitását. A költések alakulását figyelve ugyanis elmondható, hogy különösen az elő és utószezoni hónapokban lódul meg a felhasználás.

 2015-ben is megőrzik a SZÉP kártya a kedvezményes adózását?

 – Igen, a kormányzat és a parlament döntése eredményeként a SZÉP kártya 2015-ben is megtartja kedvezményes adózását, sőt kicsit még jobb helyzetbe is sikerült hozni a többi cafetéria elemhez képest, hiszen az éves béren kívüli juttatás 200 ezer forint feletti része – 450 ezer forintos felső határig – kizárólag a SZÉP kártya feltöltés formájában választható alacsonyabb adóteherrel. A többi béren kívüli juttatás 200 ezer forint felett a 14 százalék egészségügyi hozzájárulás (EHO) helyett 27 százalék EHO-val adózik, azaz a nettó érték maximalizálása érdekében kizárólag a SZÉP kártyát érdemes a munkavállalóknak választaniuk, amikor hamarosan nyilatkoznak idei cafetéria keretük felhasználásáról.

 Az MSZP úgy véli, hogy munkahelyek szűnhetnek meg a SZÉP kártya miatt. Bevált-e a szocialisták jóslata?

 – A kérdés az előző válaszok fényében nehezen értelmezhető. A SZÉP kártya 2015-ben is megőrzi kedvezményes adózását. A kormányzat a SZÉP kártya rendszer megerősítésére törekszik, hiszen arra komplex gazdaságfejlesztési projektként, foglalkoztatást élénkítő eszközként is tekint. Ráadásul mivel az elfogadóhelyek 80 százaléka vidéki, a SZÉP kártya elsősorban vidéken generál forgalmat, stabilizálja a már a meglévő munkahelyeket, és hozzájárul új munkahelyek létrehozásához. A turizmus tovagyűrűző gazdasági hatásainak köszönhetően pedig nemcsak a turisztikai vállalkozások, hanem azok széleskörű beszállítói körében is.

 Vezető küldőpiacaink miként teljesítettek?

 – Beutazó turizmusunk az elmúlt években erőteljes szerkezetváltozáson ment keresztül: a hagyományos nagy nyugati küldőpiacok súlya csökkent, míg a közeli országoké (Csehország, Románia, Lengyelország, Szlovákia), különösen Oroszországé, nőtt. Nem történt ez másképpen a tavalyi évben sem. Egyelőre 2014. első tíz hónapjáról rendelkezünk adatokkal. Miközben továbbra is Németország az első számú küldőpiacunk, 2014 első tíz hónapjában is folytatódott a német vendégéjszakák enyhe – 1,1 százalékos – mérséklődése. Az „ezüstérmes” Ausztriából ugyanakkor hasonló mértékű növekedést mértünk. Az orosz kiutazó forgalom más országokban tapasztalt jelentős visszaesése ellenére nálunk az orosz vendégéjszakák még mindig bővülnek, a tavalyi év első tíz hónapját tekintve ennek mértéke 4 százalék, még ha ez el is marad a 2013. év azonos időszakának növekedési ütemétől. Örvendetes a jelenleg negyedik legfőbb küldőországunk, az Egyesült Királyság vendégforgalmának 4,5 százalékos emelkedése is. 2014 január–októberében a szlovák és a cseh piac mellett az Amerikai Egyesült Államok mutatta a legjelentősebb vendégéjszaka bővülést, a lengyel forgalom pedig 7,8 százalékkal gyarapodott. Ugyancsak tavalyi fejlemény, hogy a csehek megelőzték az olaszokat, ezzel Csehország immár a hatodik legjelentősebb küldőpiacunk, Olaszország a hetedik helyre került.

 Milyen módszerrel képesek a szolgáltatási színvonal emelését támogatni?

 – Az egyik út a szolgáltatások infrastruktúrájának fejlesztése, ami 2007–2013 között az európai uniós források felhasználásával a regionális operatív programok keretében támogatható tevékenység volt. Hazánk európai uniós csatlakozása óta (2004 és 2013 között) több mint 320 milliárd forint – az ország számára elérhető uniós forrás 4,3 százalékát kitevő – vissza nem térítendő támogatás érkezett a turizmusba. A 10 év alatt mintegy 1360 projekt kapott támogatást. Ezek között voltak nagy attrakciók (pl. kastély- és fürdőfejlesztések), akadtak kisebb léptékű vonzerő- és szolgáltatás-, valamint szálláshelyfejlesztések, illetve jelentős forrásokat kaptak a turizmus helyi szervezetei. A támogatások eredményeként kb. 500 milliárd forintnyi turisztikai fejlesztés valósult meg az országban.

A szolgáltatási színvonal javításának másik módja a minőség javítása, amelynek eszköze a minősítés. Ezt a nemzeti tanúsító védjegyrendszerrel kívánjuk elősegíteni. A szálláshelyek minősítése (szálloda, kemping, üdülőház, falusi és magán szálláshelyekre) 2010 óta működik az érintett szakmai szervezetek közreműködésével. Mivel egyéb szolgáltatások esetében is fontos a garantált színvonal, ezért a fürdőkre, vízi megállóhelyekre és az ifjúsági szálláshelyekre is kidolgoztuk a rendszert, amelynek bevezetése elkezdődött. Bízunk benne, hogy a szolgáltatók minél szélesebb köre felismeri, hogy az ellenőrzött minőségi színvonal a piacon gyorsan megtérülő érték, és egyre többen önkéntesen csatlakoznak a védjegyrendszerhez. A szállodák esetében már 400, a falusi szállások közül 700 a minősített létesítmények száma, a többi szolgáltató körében még alacsonyabb az érdeklődés (35 kemping és üdülőház-telep, 20 vendégszoba, ill. vendégház).

 S ha már a szolgáltatásokról van szó, megszűnt-e a vendégházaknál, a panzióknál a bevétel utáni adóelkerülés?

 – A gazdaság fehérítése minden területen érezteti hatását. Az online kasszák bevezetése a vendéglátó-ipari és kereskedelmi egységekben rengeteget javított többek között az idegenforgalmi bevételeken is.

 Mi a tapasztalata: az egyes településeken a szolgáltatók megfelelő módon tudnak együttműködni?

 – A turizmus sikerének alapja az együttműködés, hiszen a vendég nem egy szolgáltatást, hanem több elemből álló „csomagot” vesz igénybe, amelynek a látogatás középpontjában lévő attrakció mellett részei a szálláshely, a vendéglátás, az egyéb kulturális programok és az aktív kikapcsolódási lehetőségek. A szolgáltatáscsomagok kialakításában fontos szerepük van a helyi, térségi szintű turisztikai szervezeteknek (turisztikai desztinációmenedzsment, röviden TDM-szervezetek), amelyekben az önkormányzat, a turisztikai vállalkozások és a civil szervezetek is részt vesznek. Az országban 86 olyan – a Nemzetgazdasági Minisztérium által regisztrált – TDM-szervezet működik, amelyben a tagok az együttesen meghatározott turizmusfejlesztési célok elérésére összehangolt és közösen finanszírozott akciókat valósítanak meg. A turisztikai szervezetek működésének fontos eleme az önkéntesség, ezért az egész országot még nem fedi le a helyi, térségi turisztikai szervezetek működési területe (pl. Budapesten még nem alakult meg). A gyógyhelyeken, a Balatonnál és egyéb turisztikai fogadóterületeken azonban az önkormányzatok és a vállalkozások felismerték az összefogás előnyeit. Itt példaként említhetem többek között Miskolcot, Harkányt, Sopront, Gyöngyöst, Hévízt, Balatonfüredet, Parádot, Hajdúszoboszlót, Zalakarost, Büköt, Egert, Debrecent, Gyulát, Sárvárt, Mezőkövesdet, Nyíregyházát, valamint Szigetvárt is.

 A kulturális örökségek tematikus hálózatainak fejlesztését milyen összegből lehet megvalósítani?

 – Az Operatív Programok (OP) Európai Bizottságnak való benyújtásával elkezdődött a rendelkezésre álló források részletes ütemezése, éves, illetve tematikus felosztása. Jelenleg minden OP-hez készül 2015-re vonatkozó ún. éves fejlesztési keret, amely a tárgyévben megjelenítendő felhívások részleteit, így a forráskeret mértékét is tartalmazza.

A GINOP turizmusfejlesztési prioritásában hozzáférhető 360 millió euró (mintegy 111 milliárd forint) felosztásánál többek között arra törekszünk, hogy érdemi hatást kifejtő, jelentős attrakció és infrastruktúrafejlesztések valósulhassanak meg.

 A mostani EU-s ciklusban milyen turisztikai elemeket lehet uniós forrásból támogatni?

 – A 2014–2020-as időszakban elsősorban a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP), a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP), a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) és a Vidékfejlesztési Program keretében támogathatók turisztikai fejlesztések. A GINOP-ból támogathatók az országos és nemzetközi jelentőségű, illetve megyehatárokon átnyúló és központi koordinációt igénylő attrakciófejlesztések, az OP-ban rögzített lista alapján. Így kiemelten a kulturális örökségre épülő attrakciók és világörökségi helyszínek (pl. kastélyok), nemzeti parkok, gyógyhelyek, kerékpáros-, lovas-, természetjáró és vizitturisztikai hálózatok, kulturális és zarándokutak. A GINOP emellett lehetőséget ad a TDM-rendszer fejlesztésére, a turisztikai kkv-k piacra jutásának támogatására, és általában a turisztikai vállalkozások fejlesztésére. A TOP a megyei integrált területi programokhoz illeszkedő, a GINOP-ban rögzített tevékenységek között nem szereplő, de azokhoz kapcsolódó turisztikai fejlesztéseket támogatja majd térségi, helyi szinten. A VEKOP a kulturális és természeti örökségi helyszínek turisztikai hasznosítását támogatja a Közép-Magyarország régió területén, így a kulturális és vallási (tematikus) zarándokutakat, valamint a Bejárható Magyarország programhoz kapcsolódó fejlesztéseket. A VP esetében kizárólag az ún. CLLD keretében (közösségi szinten irányított helyi fejlesztés), a mezőgazdasági vállalkozások tevékenységének sokrétűbbé tétele (esetünkben turisztikai szolgáltatásokkal történő kiegészítése), továbbá a kis gazdasági szereplők együttműködése keretében van lehetőség a turizmus támogatására a vidéki térségekben.

 Gondolom, hogy több turisztikai attrakciót, útvonalat reklámozni is szükséges, hogy tudjanak róla a bel- és külföldiek egyaránt. Ezt miből lehet finanszírozni?  

– Nemzeti turisztikai marketingszervezetünk, a Magyar Turizmus Zrt. elsődleges feladata és egyben kiemelt célja Magyarország mint turisztikai desztináció ismertségének növelése, valamint a magyar turisztikai szakma ismertségének és elismertségének, presztízsének növelése bel- és külföldön egyaránt. E tevékenységek ellátása érdekében a Társaság a Turisztikai célelőirányzatból minden évben több milliárd forintos támogatást kap. A Magyar Turizmus Zrt. a turisztikai marketingtevékenysége során felmerülő feladatokat, melyeket az éves marketingterv részletesen tartalmaz, a Turisztikai célelőirányzat terhére, támogatási szerződés alapján látja el. Újdonság, hogy a 2014–2020 közötti európai uniós költségvetési időszakban a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program kis és középvállalkozások versenyképességének javítását célzó prioritásával az MT Zrt. mint nemzeti turisztikai marketingszervezet innovatív marketingtevékenysége támogatásban részesíthető. A hagyományos és új turisztikai küldőpiacokon tervezett innovatív kommunikációs akciók új piaci szegmenseket is megcéloznak (pl. szenior korosztály), illetve új termékek (pl. gyógy- és orvosi szolgáltatásokon alapuló egészségturizmus) piacra vitelét szolgálják. Kiemelném, hogy az idei évben kiemelt projektként tervezzük elindítani az uniós források nemzeti turisztikai marketing célú felhasználását.

 

Medveczky Attila