2015.02.13.
A területi autonómia mint
konfliktuskezelő eszköz
A területi autonómia
mint konfliktuskezelő eszköz – Bosznia Hercegovina és Irak példája
címmel került sor február 4-én Pozsonyban a Fórum Kisebbségkutató
Intézet szervezésében a Magyar Intézetben arra az előadásra,
amelynek vendégelőadója, a brit dr. Soeren Keil tanár, a
nemzetközi kapcsolatok szakembere volt. A Canterbury Christ
Church University tanárának beszélgető partnere Öllős László
politológus volt.
Az előadás előtt
bemutatásra került az Autonomies in Europe: Solutions and
Challenges (Autonómiák Európában: megoldások és kihívások)
c. kötet is, amelyet a kiadvány szerkesztője, Kántor Zoltán,
a budapesti Nemzetpolitikai Kutatóintézet igazgatója mutatott
be. Kántor szerint az autonómia kérdése több országban is
alapvető kérdés, és véleménye szerint a többség és
kisebbség közti konfliktus megoldásának kulcsa lehet.
A Nemzetpolitikai
Kutatóintézet ezért 2014-ben Területi autonómiák Európában:
megoldások és kihívások címmel nemzetközi konferenciát
szervezett, amely a Magyarországgal szomszédos országok
magyarjai által megfogalmazott autonómiakoncepciókat, azok működését
a gyakorlatban, továbbá az autonómiatörekvések közben
jelentkező akadályokat, illetve a kulcsfontosságú megoldásokat
vizsgálta. A szóban forgó kötet tulajdonképpen ezeknek a
vizsgálódásoknak az összegzését tartalmazza.
Ezután került
sor a vendégelőadó Soeren Keil előadására, aki Bosznia
Hercegovina és Irak példáján mutatta be az autonómia
konfliktuskezelő szerepét, mondván jelentős eredmények
mutatkoznak e téren a Nyugat-Balkánon, de másutt is a világon.
Az egyes autonómiatörekvések történelmét szemléltetve
elmondta, a feltételek nem mindig ugyanolyan, és nem mindig áll
háborús konfliktus sem a területi autonómia mögött. Mint
hangsúlyozta, máig sok még az ezzel kapcsolatos kérdés, például,
hogy milyenek a területi autonómia határai, vagy mely népcsoportok
kaphatnak területi autonómiát. Majd részletesen ismertette
Bosznia-Hercegovina és Irak példáját. Keil szerint a
kulcsfontosságú kérdés mindkét esetben az volt, hogy a z ország
területén élő kisebbségek maguk dönthessenek bizonyos őket
érintő kérdésekben. Így jött létre Bosznia-Hercegovinában
a washingtoni egyezmény keretében a két legnagyobb entitás, a
Bosznia-hercegovinai Föderáció és a Szerb Köztársaság,
amivel tulajdonképpen véget ért a boszniai háború. „Persze,
Bosznia-Hercogovinában most is állandóak a problémák, az
viszont tény, hogy a területi autonómia megakadályozta a további
háborút, ami mindenképpen a sikernek nevezhető. Annak az oka,
hogy az országban nem működnek a dolgok, nem a területi autonómia,
hanem hogy a politikusok csődöt mondtak az együttműködés terén.
Bosznia lakóinak maguknak kell eldönteniük, hogy mit szeretnének
a jövőben" – fogalmazott Keil.
Az iraki helyzet több mindenben hasonlított a boszniaihoz,
hangsúlyozta az előadó. Irak belső konfliktusainak fő forrásai
a vallási és etnikai különbségek, illetve a természeti
kincsekért folytatott harc. A 31 millió lakosú ország területén
három nagy kisebbség él, a síiták, szunniták és a kurdok,
ez utóbbia történelem során folyamatosan küzdött az őt
megillető jogokért és a hatalomban való részvételért. A
2003-as iraki háború és Szaddám Huszein bukása után Észak-Irakban
a kurdok átvették az ellenőrzést, és létrehozták Iraki
Kurdisztánt, amely Irak autonóm területe. A térségben uralkodó
általános válság miatt azonban ez a rendszer sem működik
igazán, az azonban mindenképpen a sikereként könyvelhető el,
hogy a kormányon belül együttműködnek az egyes kisebbségek,
ecsetelte az előadó.
Persze, nincs két
egyforma út, a kisebbségek fő célját: a megmaradásukat
azonban leghatékonyabban az autonómia a keretein belül lehet
megvalósítani. Az autonómia a többség és a kisebbség közötti
konfliktus megoldásának kulcsa lehet. Egyébként jöhet az
asszimiláció vagy az etnikai tisztogatás „Nem minden esetben
lehet ugyanis ezeket a konfliktusokat békés szétválással
megoldani, mint ahogyan Csehszlovákiában történt. A világban
több mint 20 ezer különböző népcsoport él, mindegyiknek mégsem
nem lehet saját állama" – véli Keil. S a szétválás
sem garancia arra, hogy ezek a problémák megszűnnek, mint például
Szlovákia esetében sem szűntek meg, mivel az semmiképpen sem
mondható homogén országnak a lakosság 10 százalékát kitevő
kisebbségek mellett.
Arra a hallgatói
kérdésre, hogy véleménye szerint mi lenne a legjobb a szlovákiai
magyaroknak, Keil úgy válaszolt, bár nem szakértője a kérdésnek,
a legésszerűbbnek azt tartaná, ha lenne autonómiájuk, hogy
maguk dönthessenek az őket érintő kérdésekről. „Ez a
megoldás nem az elszakadás felé sodorja őket, hiszen a
mai Európában
a határok már elveszítették a jelentőségüket, ellenkezőleg,
el tudom képzelni, hogy egyfajta összekötő híd szerepét töltenék
be Szlovákia és Magyarország közt" – mondta az előadó.
„Tudatosítani
kell, hogy a kisebbség nem jelent veszélyt, az ország nem csak
a többségi nemzeté, az államot valamennyi lakosa alkotja. A
megoldás kulcsa tehát a párbeszéd, akkor is, ha azt néha úgy
kell kikényszeríteni" – zárta előadását a brit
szakember.
Dunajszky Éva,
Felvidék.ma
|