2015.02.13.
Csurka István: 1993: Mit látna a
revizor?
Sokan emlékeznek
’90 tavaszára, amikor szerintük „a kommunisták a padlón
voltak”, „össze voltak csomagolva”, és akkor igen könynyen
félre lehetett volna állítani őket. Ez a vélekedés személyes
tapasztalatokon alapszik. Ugyanígy a következő is, amely
szerint ez az eltávolító mozdulat elmaradt. Sokan ekkor kezdtek
gyanakodni a kormányra. Látták a régi kulcsemberek lógó orrát,
alázatos előre köszönését márciusban, áprilisban, és felbátorodásukat,
elszemtelenedésüket a paktum után.
Igencsak nagy riadalom törne ki Budapest városállamban,
ha híre kelne, hogy megérkezett a Revizor – a Gogolé –, aki
a rendszerváltozást vizsgálja meg kérlelhetetlen szigorral.
Valószínűleg nem az elsinkófált milliók, milliárdok okoznák
a legnagyobb pánikot, nem a kisebb-nagyobb panamák, törvénytelenségek,
zsarnokoskodások napvilágra kerülése volna a leginkább kétségbeejtő
a politikai osztály, a vezetőségek számára, hiszen a panamákat
javarészben az előző rendszer vezető rétege követte és követi
el, s legfeljebb juttat az újaknak, hanem annak a nyilvánvalóan
népi dührohamot keltő körülményeknek a megvilágosodása,
hogy a rendszerváltozás, mint olyan, valójában nem is volt
eltervezve, s hogy a magyar társadalom – no meg sok másik közép-európai
is – valójában egy szemfényvesztés áldozata. Nem az történik
vele, amit előbb remélt, majd később szavazataival útjára kívánt
indítani, hanem valami más. Például, hogy a régi rendszer nem
változik, hanem újraszerveződik.
Nem véletlen,
hogy annyi rémhír kering titkos összejövetelekről, paktumokról,
titkos záradékokról, egyes személyek ide- vagy odatartozásáról.
De ezek közül a mesék közül sokat a félig bukott régi
rendszer agyal ki és terjeszt, rendszerint emigrációban élő
szélsőjobbos társaságok igénybevételével, némelyek pedig a
népi ponyván keletkeznek, mert a nép gyanakszik. A rémhírek
azért élnek meg, mert a tettek és a szavak nem fedik egymást.
A szovjet megszállás
különböző, Sztálinhoz viszonyítva enyhültebb vagy ridegebb
rokonainak ez nem okozott problémát. Amikor a megszállást
felszabadulásnak kellett nevezni, a hősi forradalmat
ellenforradalomnak, akkor természetes volt, hogy a helytartóság
mindenható pártja hazudik, sőt később azt is tudta mindenki,
hogy ők is tudják, hogy mi tudjuk, hogy hazudnak. Ez volt a „közmegegyezés”.
A szocialista
rendszernek úgy lett vége, hogy elfogytak a „közmegegyezés”
anyagi alapjai, a rendszer már nem tudta megfizetni az emberek
elnéző hallgatását, és ezért azok beszélni kezdtek.
A rendszerváltozástól
az emberek azt várták, hogy az új vezetés buzdítja őket:
beszéljenek még többet, beszéljék ki magukból a sérelmeiket,
a megaláztatásaikat. Nem így történt. Az új rend nem határolta
el magát a régitől. És még csak azt sem mondta meg, hogy miért
ilyen szégyenlős. Ezért a politikai játéktér minden játékosa
felelős.
Így most nagyon
sokakban gyanakvás bujkál. A gyanakvók szerint a rendszerváltozás
most abból áll, hogy az új kormányzat, új minisztereivel és
néhány új intézményi vezetőjével, felváltotta ugyan az előzőeket,
de a célja nem az, hogy valóban eltörölje a régiek hatalmát,
hanem hogy megmentse őket.
Sokan emlékeznek
’90 tavaszára, amikor szerintük „a kommunisták a padlón
voltak”, „össze voltak csomagolva”, és akkor igen könnyen
félre lehetett volna állítani őket. Ez a vélekedés személyes
tapasztalatokon alapszik. Ugyanígy a következő is, amely
szerint ez az eltávolító mozdulat elmaradt. Sokan ekkor kezdtek
gyanakodni a kormányra. Látták a régi kulcsemberek lógó orrát,
alázatos előre köszönését márciusban, áprilisban, és felbátorodásukat,
elszemtelenedésüket a paktum után.
Ezek a gyanakvó
emberek azóta távol maradnak, nekik már semmi sem jó és semmi
sem hiteles, mindenben összeesküvést sejtenek, s a tájékoztatási
helyzet, a liberális túlsúly a Rádióban és a Televízióban
még csak fokozza undorukat. Igazolva látják magukat.
Ebben a közegben
már egyenesen veszélyes a rendszerváltási retorika, mert
amikor a kormányzat a saját eredményeiről beszél, vagy a saját
maga által fenntartott stabilitás értékét hangsúlyozza, ez a
gyanakvó réteg mindebben már az azoknak a kezére való dolgozást
látja, akiket legjobban utál. Színjátéknak fogja fel az egészet.
„A kommunisták
találták ki az egészet”. Amikor már nem ment nekik sehogyan
sem, kerestek maguk helyett egy kormányt, amelyik négy év alatt
elvégzi azt a munkát, amibe ők bele sem mertek fogni, úgy összehúzza
a nadrágszíjat, mint még soha, átalakítja a gazdaságot, szépen
átjátssza a tulajdont a régi elit kezébe, és mire kitelik az
ideje, szépen visszaadja a hatalmat a kommunistáknak, akik most
már kapitalistaként folytatják.
Hamis mese? Az, de
mégsem lehet rálegyinteni.
A rendszerváltozás
lehetősége olyan állapotban érte a magyar társadalmat, amikor
a népi kezdeményezőkészség már alaposan elsorvadt, a vezető
elit, a politikai osztály viszont, a menedzserek és technokraták
csoportjai és az értelmiség már nem volt rákényszerülve a közvetlen
pártideológiára, és egy kis távolságtartást is
megengedhetett a kenyéradó gazdáival szemben, maga a pártelit,
a valódi hatalombirtokosok pedig megosztottak voltak, egymással
viaskodtak, és halvány fogalmuk sem volt a saját jövőjükről,
mert a moszkvai vonalak süketek voltak.
’89 nyarától
kezdve voltaképpen senki nem volt már hatalmon hazánkban. Nem
volt hatalma a pártnak, mert már nem használhatta szokásos
eszközeit: davajgitár, szögesdrót, padláslesöprés… A
nyugat kegyeit keresve súlyosan esett volna a latba, ha éppen a
legliberálisabbnak kikiáltott magyar kommunisták rúgják fel a
gorbacsovi enyhülést, és ők robbantják fel a nagy kiegyezés
vonata előtt a síneket.
A kommunistáknak
akkor szalonképesnek kellett mutatkozniok, véres agyaraikra tehát
piros-fehér-zöld kendőt kötöttek. De nem volt még hatalma az
újonnan alakult ellenzéki pártoknak sem. Nekik ehhez csak a
megalakulásra futotta. Sikerük az elismertetés és a tárgyalások
kikényszerítése volt. Forradalomra ők sem törekedhettek, mégpedig
ugyanazon okból, mint amiért a párt a szalonképességet választotta:
senki nem vette volna jó néven, ha Magyarországon „megint”
kitör valami, amit Gorbacsovnak erővel kell elnyomnia, ezzel elárulván
magát.
Volt másik oka is
a szerénységnek. Ahogy a párthatalom elvesztette a közmegegyezést,
ugyanúgy az ellenzék minden sikeres részgyőzelme ellenére sem
tudhatta, hogy vajon a nép valóban vele tart-e, és hogyha netán
valóban harcba hívná a párthatalom ellen, jönne-e. Valószínűleg
nem jött volna ki a barikádokra komoly tömeg, mert a nagy
bevonulásban, a második gazdaságban a végére egy kicsit
mindenki besározódott, és kimondatlanul is élt a szörnyű
’56-os tapasztalat: nem érdemes fellázadni, mert úgyis
cserbenhagynak.
Közben még egy lényeges,
mindent eldöntő dolog történt: egyre nehezebb lett az élet.
Ám ez most már – 1989-től – nemcsak az állampárt számláját
terhelte, hanem az ellenzékét is. Ennek pedig az volt az oka,
hogy az átalakulás, a rendszerváltozás első perctől fogva
nem volt népi ügy, hanem elit ügy. Nagyon nagy tömegek figyelték
gyanakvással az alkudozásokat. A tájékozatlanságban hagyott nép
nem tudott különbséget tenni, számára az ellenzék is a felülvalók
közé tartozott.
A legtöbb
hatalommal a háttérbe szorult vezető réteg, a nómenklatúra
és kapcsolt részei bírt. Már évekkel előbb elkezdődött a
vagyonátmentés. Mire a politikai változás bekövetkezett, ez a
réteg már helyzetben volt. Folyt a privatizáció, a bankalapítás,
a tőkegyűjtés, a kiterjedt nyugati üzleti kapcsolatok kihasználása,
a jövő gyors törvényekkel való biztosítása és a szétszóródás
a különböző pártokba.
A németek a sztálingrádi
vereség után gyakran használták a visszavonulásuk jellemzésére
a rugalmas elszakadás kifejezést. A magyar kommunista vezető
osztály rugalmas elszakadásban messze felülmúlta a Wermacht
teljesítményét. A technokraták végignézték, hogyan vonul ki
az MSZMP az üzemekből, s ezzel együtt hogyan nem jönnek be az
új pártok, ellenben ottmaradnak ők, a régi középvezetők,
akik a párt hatásköri listájáról kerültek oda. Számukra
nem volt már kényszer kitartani a régi párt mellett, és nem
volt kényszer átállni az újak mellé. Pontosabban eldönthették,
hogy melyik oldalra álljanak, s azt is, hogy nyíltan vagy
burkoltan.
A szomorú és talán
tragikus is, hogy ennek a rétegnek a túlnyomó többsége szinte
semmit nem érzett meg a magyarság történelmi lehetőségeiből,
a sorsból. Kissé viszolyogva rálegyintett az MDF-re mint írók-költők
donkihóti mezei hadára, az SZDSZ-től akkor még annak
radikalizmusa tartotta vissza, az MSZP-nek meg jó volt úgy is,
ha nem lép vissza, csak hagyja magát számon tartani. Az értelmiségi
magatartás lényege a kívülállás volt, a közöny a magyar
sorskérdések iránt. Dőljön el, mindegy hogy merre, aztán
majd beállok a sorba…
Pedig a magyar értelmiség
zömének, a pedagógusoknak, a különféle technokráciához
tartozó csoportnak az odaállása egy mozdulattal eldönthette
volna a rendszerváltozás kérdését, mivel a felső felsorakozás
után a nép megindulása sem váratott volna magára. Csakhogy amíg
a népet, a tájékozatlanságban tartottakat és rettenetesen
kicsi lehetőségekkel rendelkezőket nem nagyon lehet okolni a távolmaradásért,
addig a fentebbiek felelőssége megáll. Mentség persze erre is
van: a Kádár–Aczél-rendszer elvégezte küldetését:
lefejezte a nemzetet, végtelen anyagiasságot, felelőtlenséget,
nemzetietlenséget hagyva maga után.
Van persze más
magyarázat is. Az értelmiségi középrétegnek, a technokráciának
a Kádár-rendszerben nem csak egy útja volt a nagy karrierhez:
úgy is be lehetett kerülni ugyanennek a rétegnek a felső osztályába,
a nagy pénzűek, nagyhatalmúak, a nagyban játszók közé, hogy
az illető munkásőr lett, de úgy is, hogy jóban volt a munkásőrökkel.
Az utolsó évtizedben már nem egyszerűen a pártkarrier volt a
legjobb, noha a párttagság jócskán segített az előrejutásban,
hanem a klikk- karrier. Kapcsolatokkal mindent el lehetett érni,
a „jó társaságba” bekerülve még reakciósnak is lehetett
mutatkozni. Eben a függőségi rendszerben a pedagógusnak például
nem az elvont párthatalomhoz, vagy a helyi pártbizottsághoz
kellett igazodnia, hanem az iskola rendszerint kommunista igazgatójához,
aki munkáltató volt elsősorban, és javak, juttatások fölött
rendelkezett. S amikor eljött a rendszerváltozás ideje, a
gyenge, senki által nem támogatott új hatalomból és pártokból
mit látott a tanár-tanító? Azt, hogy nem rendelkezik munkáltatói
jogokkal, nem tud neki túlórát elszámolni, vagy nem tudja jó
beosztásba tenni. Lázadjon az igazgatója ellen? Ki védi meg?
Ki ad enni a gyerekeinek? Inkább mellé áll. Így esetleg még
az újratanulást is megússza, ami az új nemzetközi rend megerősödésével
elkerülhetetlen lesz.
A helyzet más
szakmákban is hasonló volt. A gazdasági élet és tulajdonváltás,
a magántulajdonosítás kulcsemberei jelenleg a privatizációs
tanácsadó cégekben vannak. Átvilágítani, felértékelni
egy-egy vállalatot és tanácsot adni a vevőnek, megkeresni a
vevőt, és ugyanakkor szem előtt tartani a megrendelő, a még
hivatalban lévő vállalatvezetőség érdekeit, sokkal több
hatalmat jelent, mint ami egy minisztériumi főosztályvezetőnek
van. Ezekbe a káeftékbe bejutni nemcsak megfelelő képesítés
függvénye, hanem összeköttetéseké is, elsősorban az. Ezek
mind az utolsó két szocialista év verbuválásai, a nemzetközi
rutinra is szert tett bankos, pénzügykutatós, tervhivatalos és
egyéb Marx Károly-intézményes, egymást ismerő, sajátos
beltenyészetben élő társaság emberei, akik a rendszerváltozásban
csak a nagy üzletet látják – az is, nekik! –, és akiknek
politikai hatalma azért nagy, mert kényszeres helyzetek elé
tudják állítani a kormányzatot.
A példákat nem
szükséges folytatni. A volt elit, illetve a volt elitből, a pártelitből
képződött új elit kormányzattól függetlenül nagy maradt
azután is, és a taxisblokád óta nőttön nő.
A kormányzat,
Antall József kormánya kényszerhelyzetbe került, és meg
kellett keresnie a kiegyezés módjait. Ez az elit befurakodott az
MDF-be és átvette a kulcspozíciókat, maga mellé állított
vagy kényszerített ős MDF-es személyiségeket, és ma már lényegében
háttérből irányít.
A formákra természetesen
ma még mindenki ügyel. Az MDF-es elkötelezettség hangoztatása
természetesen alapfeltétel, nemzeti ünnepeken tapsolni kell és
lelkesedni, templomba járás is ajánlatos, csak éppen a
privatizációs kérdésekben kell elites-reformkommunistás álláspontot
elfoglalni és megelégedni a „struktúraváltással” a személycserék
helyett. Az igazságtétel sem ízléses már, igaz egyre képtelenebb,
ahogy az idő halad. Reálpolitika kell, centrumpolitika. Minden jó,
ami nem igényel ütközést a hatalmon lévő elittel s azt szolgálja.
A leghasznosabb pártember
pedig, aki mindezt jól eladja a népnek. Ez az ügynökölés
persze egyáltalán nem megoldhatatlan. A közömbös, tájékozatlan
tömeg kezdetben sem remélt sokat a fent folyó rendszerváltásnak
nevezett tárgyalásoktól, és a választásoktól is jelentős mértékben
távol maradt. Aztán a magyar becsület egy másik, hál’
Istennek nagyobb részét mégiscsak oda sodorta az urnák elé,
de nem nagy meggyőződéssel. Azóta érkezett valami kis kárpótlás,
valami kezdésre is csorog már lehetőség, de a keserű szájíz
megmaradt. Ha most megjönnek a magyarázók, ő bizony csak
hallgat. Hát, jó. Mindegy már.
Tehát az elit átalakulása,
új módon való hatalomgyakorlása jelenti a rendszerváltozás lényegét.
A döntés mindenképpen az ő kezében van. Választhatja akármelyik
pártot, de óvatosnak kell lennie, mert nem mindegyikhez fűződik
számára is kedvező várakozás.
Ennél tovább a
legkeményebb revizor se jutna el. Bizonyítani csak ezt lehet, de
ez éppen elég. És különben is: a jövő szempontjából és a
saját feladataink szempontjából mindegy, hogy voltak-e különalkuk,
előzetes megegyezések. Most ez a helyzet, ebből kell kiindulni.
Az elit ezután
azt a pártot választja, amelyik a legkényelmesebb hatalomban és
döntési helyzetben maradást ígéri neki. Ez nem feltétlenül
azokat a pártokat jelenti, amelyek eddig a legtöbbet nyújtották
számára. A liberális pártok, különösen az SZDSZ össze
vannak fonódva ezzel a vezető osztállyal, ám ha nyíltan ők
birtokolják a hatalmat, az visszatetszést szülhet. Nem mindegy,
hogy mit utálnak meg a magyarok. Ez egy kicsit veszélyes. Sokkal
kényelmesebb ez a mostani helyzet: háttérből megfogni a
dolgokat.
Az MSZP kézenfekvő
a régi-új elit számára. Megvannak a régi szálak. Egyetlen
bizonytalanság van a dologban: vajon nem nő-e a fejére? Egyszer
már megszabadult tápláló pártjától ez az elit, de nemcsak a
hízlalásra emlékszik, hanem a kordában tartásra is. Voltak súrlódások.
Hátha van egy jobb választás. Egy olyan, amelyik kielégíti a
nép igényeit is, legalábbis a látszatok szintjén.
Ez nyilvánvalóan
az MDF. Ezt a sok morgolódó Petúrt, hűségtől zokogó
Tiborcot valahogy ki kell szűrni belőle. Olyan MDF, amelyik
fenntartja eredeti igényeit, amelyik még akar valami rendszerváltozás-félét
ezután is, olyan nem kell az elitnek. De hát az MDF nevelhető.
Egy liberalizált
– a reformkommunizmusba úgy belesavanyított, hogy közben nem
káposzta-, hanem rágógumiillatot árasztó – MDF már
igencsak kézre állna a felsőház urainak.
A centrumszemlélet
most ezt jelenti: legyünk olyanok, amilyennek a valódi hatalom,
a régi-új elit látni akar bennünket. Legyünk hercig kereszténydemokraták
és nagyon megértők a szabad rablás iránt. Akkor elfogadnak
bennünket, és megint mi jövünk.
Ezt látná a
Revizor, ha betoppanna. Az elért társadalmi változások csekély
voltához képest a népi ráfordítás irdatlanul nagy. A nagy
ellentmondás az, hogy a régiből újjávarázsolódó elit
tulajdonhoz jutását a semmihez hozzá nem jutók fizetik meg.
Lehet, hogy ebből
még botrány lesz.
A Magyar Útnak
tehát két feladata van: be kell bizonyítania, hogy egy népi gyökerű
középosztályi mozgalom még vissza tudja terelni a saját
politikai erőket az eredeti programokhoz, és végre is tudja
hajtani ezeket, egy nagy újrakezdés keretében.
A másik feladat
gyakorlatibb: jelen lenni és védelmezni a kioltásra ítélt
nemzeti igényeket. Magyar, ne mondj le! Ne mondj le új, tiszta
élet iránti igényedről, kulturális kiteljesedésedről, arról,
hogy te vagy itt az úr, te alkotod a törvényt és nem-et is
csak te mondhatsz! Megállj-t is csak te.
És ha már megállítottad
a rossz irányba tülekedést, akkor el is kell indulni. Tavaszias
lendülettel. Ezt is látni kell a Revizornak, ám ez csak rajtunk
múlik.
|