2015.02.13.
Csorja Gergely: Trianon zsidó emlékezete
A Szombat című
zsidó politikai és kulturális folyóirat januári számában
Trianonról olvashatunk. Pontosabban az újság körkérdést tett
fel tizenegy embernek, hogy mi a véleményük Trianon emlékezetéről.
A megkérdezettek
kiválasztásának szempontjait nem ismerjük. Nem tudni, hogy
igazoltan zsidók emlékezhettek-e, vagy esetleg valami más
szempont alapján válogattak. A szerzők többségéről köztudomású,
hogy zsidó identitású, de Szerbhorváth Györgyről, Wekerle
Szabolcsról vagy Szőnyi Szilárdról nem tudom, hogy zsidók-e,
és ha nem, akkor miért kérettek fel.
Csak találgatok,
de Szőnyi mint a Heti Válasz főszerkesztő-helyettese és
Wekerle mint a Magyar Nemzet publicistája talán az
„ellenoldal” véleményét hivatottak artikulálni.
Bár a tematikus
szám szerzői sokféle habitussal és szempontból vizsgálják a
magyar történelem egyik legnagyobb tragédiáját, egy szempont
azonban minden szerzőnél megjelenik. Trianon és a holokauszt összevetése.
Ugyan van, aki
kimondottan ellenzi az összevetést (Somogyi Zoltán, Köves Slomó),
de aztán mégis lényegében a holokausztról kezd értekezni. A
Szombatban mint a neológ zsidók első számú fórumában,
Heller Ágnestől Gerő Andráson át Somogyi Zoltánig terjedő véleménysávban
– tehát tulajdonképpen a zsidó értelmiség elitje – a
megszólalók Trianon kapcsán a holokausztról értekeznek. Méghozzá
leginkább a következő összefüggésben: Trianon ugyan valóban
igazságtalan döntés volt, de micsoda mindez a zsidóság tragédiájához,
a holokauszthoz képest.
Sőt! A szerzők többsége
egyetért abban, hogy a Trianonra adott rossz reakció, az állami
szintre emelt sovinizmus, revizionizmus és antiszemitizmus (!)
vezetett a holokausztig. Somogyi az antiszemitizmus és
revizionizmus összekapcsolására „bizonyítékkal” is szolgál:
Akik a leghangosabban követelték az elcsatolt nemzetrészek
visszaszerzését, azok követelték a leghangosabban a zsidók
befolyásának csökkentését az élet minden területén.
A fenti alapállás
mellett apró csúsztatások is megjelennek, minthogy tulajdonképpen
a magyarság tehet Trianonról, sőt valójában az önálló
modern magyar állam Trianonnak köszönhető, mivel a magyarság
1848–49-ben nem tudta „kivívni” önálló államiságát és
saját államberendezkedését (Szilágyi Ákos).
Mélyen megdöbbentő,
hogy a zsidó elitbe tartozó szerzők, az egyik meghatározó,
deklaráltan zsidó fórum tematikus számában itt tartanak. Azaz
dehogy meglepő. Heller Ágnes és Gerő András alapállása
ismert. Minden és mindenki a holokausztból bújt ki. Csak a
holokauszton keresztül lehet nézni a világot. Aki ezt nem
ismeri el, az antiszemita. Ennek ellenére állítom: érthetetlen,
hogy mit keres programszerűen a Trianont feldolgozni igyekvő írásokban
a holokauszt.
Aztán eljutottam
Szőnyi Szilárd írásáig és megvilágosodtam. A Szombat
megtisztelő felkérése úgy szólt, hogy töprengjünk el azon,
a vészkorszak emlékezete mellett megfelelő helyet kapott-e
Trianon napjaink közfelfogásában.
Szőnyi és
Wekerle – bocsánat a kissé durva megfogalmazásért – de
ostobán sétáltak bele a kérdésbe szerelt csapdába. Ha érdemben
mertek volna foglalkozni a kérdéssel, akkor azt az első
mondatukban utasították volna viszsza. Mi az, hogy a vészkorszak
mellett? Mi köze van a vészkorszaknak Trianonhoz? Lengyelországban,
Romániában legalább ugyanúgy, de inkább jobban akarták kizárni
a közéletből és a gazdaságból a zsidókat, ráadásul
mindenféle német megszállás előtt. Ott vajon mivel kapcsolják
össze az antiszemitizmust?
Trianonnak ily módon
a vészkorszakhoz nincs semmi köze. Különösen fájó Szőnyi történelmietlen
csúsztatása, ahogy ebbe az összefüggésbe, tehát Trianon és
a magyar zsidók elhurcolása álságos összekötésének
rendszerébe belehúzza a Tanácsköztársaság vezetőségének
zsidó többségét, vagy a baloldalon a zsidók kétségtelen felülreprezentáltságát.
Ha a magyar társadalomból
a fenti tények pogroméhes antiszemita reakciót váltottak volna
ki, akkor a vidéki zsidókat nem 1944-ben, hanem 1921-ben hurcolták
volna el. Akkor ’21-ben a kijevi eseményekhez hasonló lincselésekkel
tarkított zavargások törtek volna ki.
Erről azonban szó
sem volt. A magyar zsidóságot Trianon után és annak következményeként
nem érték joghátrányok. Olyanok sem, melyek a szabadság hazájában,
az Egyesült Államokban még a hatvanas években is sújtották a
feketéket. Még a numerus clausus megfogalmazásakor is ügyeltek
arra, hogy az formailag ne a zsidóság ellen, hanem általános
arányosításként jelenjen meg, még akkor is, ha a bizonyos
karokon 50 százalék feletti hallgatószámot produkáló zsidóságot
a szabályozás nyilvánvalóan hátrányosan érintette. Azt már
tényleg csak zárójelben jegyzem meg, hogy ugyanekkor a
Harvardon hasonló szabályozás volt életben, természetesen a
feketéket kivéve, mert azok nem vétettek emberszámba.
A 11 jeles szerző
közül egyik sem tartotta érdemesnek megemlíteni, hogy Trianon
következményeként a felvidéki, a kárpátaljai vagy az erdélyi
magyarság még ma is jelentős joghátrányban és megkülönböztetésben
él. Szlovákiában még ma is hátrány magyarnak lenni, még ma
is megfoszthatnak állampolgárságuktól embereket, akik
anyanemzetükhöz – még ha szimbolikusan is – csatlakozni
akarnak.
A székelyföldi
autonómia még ma is irredenta kísérletnek ítéltetik a román
politika – és egyes baloldali magyar értelmiségiek – által.
Az elhallgatás
mellett, a szerzők igen nagyvonalúan kezelnek néhány további
fontos tényt is.
Trianon zsidó emlékezete
1920 után egészen más volt, mint ma. A magyar zsidóság fájlalta,
hogy az országot feldarabolták, és hogy lényegében megszűnt
az a politikai, közigazgatási és kulturális egység, melyben a
zsidóság soha nem látott fejlődése végbement. A román, a
csehszlovák vagy a jugoszláv közeg nem teremtett a zsidók számára
olyan lehetőségeket, mint a magyar tette. Sőt! Különösen a
román hatóságok próbálták meg elüldözni és jogfosztottá
tenni a zsidókat – is. (Nagyapámékat például a román hatóságok
minden további nélkül kidobták Erdélyből, magyarságuk,
birtokaik, valamint tisztázatlan vélt családi bűneik miatt.)
Az 1921 és 1939 közötti
időszakban, azaz majd két évtizeden keresztül Magyarországon
jobb volt zsidóként élni, mint Európa ezen felének legtöbb
országában. És ahogy Jean Ancel, a romániai születésű zsidó
történész munkájából kiderül, 1939 után, a német megszállásig
is óriási különbség volt a magyarországi és romániai zsidó
lét között: „Románia volt a nácik egyetlen szövetségese,
amely saját tervvel rendelkezett a zsidó lakosság likvidálására,
és amelynek hadserege tevékenyen részt vett gyilkolásukban”
– írja Ancel.
Fel kell tehát
tennünk a kérdést: Romániában is a Trianonra adott rossz
reakciók okozták a zsidók kiirtását?
Trianonnak nincs
releváns különálló zsidó és magyar olvasata. Trianon a zsidóságnak
és a magyarságnak egyaránt hátrányos volt. Sőt még ennél
is tovább kell menjünk. Visszanézve tulajdonképpen a szlovákok,
az erdélyi románok és természetesen a szászok is rosszabb
helyzetbe kerültek Trianon miatt. Ha az első világháború után
a Kárpát-medence politikai, közigazgatási, kulturális és
infrastrukturális egysége fennmarad, akkor a 40-es évek elejére
Európa egyik meghatározó gazdasági és katonai erejévé nőhette
volna ki magát. A lakosság arányszámai amúgy is szükségessé
tették volna a szlovákság és a románság bevonását az
igazgatásba. Bár megjegyezzük, hogy éppen a nemzeti radikális
és népi gondolkodók munkáiból tudjuk, hogy ekkor az igazi
nagy társadalmi feszültséget elsősorban nem a nemzetiségi kérdés,
sokkal inkább a földosztás, a középbirtokosi réteg lesüllyedése
és a rendkívül nagyszámú nincstelen zsellér problémája
jelentette. A nagyarányú és rövid idő alatt bekövetkezett
zsidó megjelenés a gazdasági és kulturális életben persze szült
feszültségeket, mint ahogy a jelentős német befolyás is.
Végezetül vizsgáljuk
meg a 11 írás mindegyikében megjelenő toposzt. Hibáztatható-e
a magyar állam, a magyar táradalom vagy a magyar elit Trianonért,
majd a holokausztért?
Bár a dualista
rendszerben létezett magyar közigazgatás, de önálló magyar külpolitika
nem. Szilágyi állításával szemben 1848–49-ben nem az történt,
hogy a magyarság nem tudta kivívni önálló államiságát és
saját államberendezkedését, hanem hogy egy lényegében
elnyomott állapotból harccal próbált kitörni, és miután a
Habsburg birodalom önmagában nem tudta, két nagyhatalom
fojtotta vérbe a magyarság kísérletét. Majd az egyik
szisztematikus terrorral próbálta az önállósodás gondolatát
kiirtani. Tegyük hozzá, sikertelenül. Az ellenállás eredményeként
megmaradt valamiféle önállóság, de ahogy fent írtam önálló
külpolitika nem.
Eközben a zsidóság
terjedelmi okokból nem részletezendő körülmények között
soha nem látott fejlődésen ment át.
Az első világháború
alakulásában, melyben a hatalmi elmúlással küszködő európai
arisztokrácia, a már meggyökeresedett és erős hatalmi igényeket
megfogalmazó tőkekoncentrációk és a tömegtársadalmak új igényei
egyszerre artikulálódtak, az ekkorra valódi gazdasági és részben
politikai erővel is rendelkező zsidó elit szerepe
feldolgozatlan. Az esetleges zsidó befolyásra vonatkozó kérdéseket
antiszemitává nyilvánítás nélkül fel sem lehet tenni.
A háborús összeomlás
utáni káoszból kirobbanó valóban többségében zsidók
vezette kommunista kísérlet pedig óriási károkat okozott a
magyarságnak és tegyük hozzá, hogy a Kárpát-medencei zsidóságnak
is.
Ez a kettősség,
ahogy a Michael K. Silber szerkesztésében megjelent Magyar zsidó
történelem – másképpen című munkából megtudhatjuk, lényegében
a zsidóság belső feszültségeinek kivetítéséből adódik.
Azaz a zsidóságon belül lecsúszó tanult réteg, mely egyrészt
megélhetés híján szembefordult az ortodoxiával, ugyanakkor
ellenséget látott az egyre tehetősebb zsidó tőkés elitben,
radikalizálódott és a kommunizmus, illetve egyéb baloldali
eszmék felé fordult. Azonban indulatait az egész társadalomra
kivetítette. A magyar származású Silber a Jeruzsálemi Héber
Egyetem történésze, így antiszemitizmussal talán nem vádolható.
De térjünk
vissza utolsó kérdésünkhöz. A magyarságot, a magyar társadalmat
vagy akár a magyar elitet Trianonért felelősségre vonni
egyszerűen méltánytalan. A magyarság sorsa alakításába 1849
után meglehetősen korlátozottan tudott beleszólni. Az I. világháborúban
a magyar elit, és főleg a magyar társadalom csak
statisztaszerepet játszott. Meghalhatott, szenvedhetett és
harcolhatott. De dönteni, szinte semmiben sem dönthetett. Hibának
elsősorban az róható fel, hogy a szétrobbanó monarchia
romjain nem tudta magát megszervezni, és átengedte a kezdeményezést
előbb Károlyiéknak, majd a kommünnek.
Azt a kérdést
felvetni azonban, hogy a trianoni döntés a magyarság hibája
lenne, tulajdonképpen egyenértékű azzal a tézissel, hogy a
holokausztért tulajdonképpen a zsidókat kell okolni.
Más kérdés,
hogy a magyar állam 1939-től nem volt képes betölteni funkcióját.
Képtelennek mutatkozott arra, amire Európában egyedül a finn
állam volt képes, hogy egy nagyhatalommal szemben megvédje polgárait.
Magyarország ezen
az erőpróbán elbukott. Képtelen volt megvédeni zsidó és nem
zsidó polgárait, képtelen volt távol tartani magát a német
befolyástól, képtelen volt haderejét megerősíteni, képtelen
volt távol tartani magát a halálos szövetségi rendszertől. A
bukás, ellentétben a 1848–49-es állapothoz képest részben a
magyar társadalom és nagyban a magyar elit hibája. Közel két
évtized állt rendelkezésre. 1931-től, megfelelő politikai bátorsággal
és a sokszor tehetetlenségbe és egyéni érdekekbe fulladt
fegyverkezés megszervezésével jobb pozíciókat érhettünk
volna el. (Csak összehasonlításul: 1990 óta már 25 év telt
el, van haderőnk?)
Kifogásunk persze
lehet, mert a magyar haderő növekedését éppen a későbbi szövetségesek,
illetve az ún. kisantant fenyegetése gátolta. De ez a tényen
mit sem változtat. A magyar állam elbukott, először a német
birodalommal, majd a Szovjetunióval szemben.
Ezeknek a bukásoknak
tragikus következményei lettek a magyar zsidókra, németekre,
cigányokra, szerbekre, szlovákokra, románokra, horvátokra és
legnagyobb számban a magyarokra nézvést.
A tragikus következmények
gyakorlati kivitelezésében részt vettek magyar zsidók, németek,
cigányok, szerbek, szlovákok, románok, horvátok és magyarok
és a vörös hadsereg számtalan hadosztálya.
Ha bármely nép,
bármely tagját sanyargatják, másodrendű állampolgárként
kezelik, kirángatják a házából, elzavarják otthonából, tönkreteszik,
kizsákmányolják, megverik, megalázzák, vagonokba zárják,
vagy megölik azért, mert ahhoz a néphez tartozik, vagy mert éppen
ott van, azért minimálisan bocsánatot kell kérni. A Kárpát-medence
népei sokat szenvedtek egymástól, sok bocsánatkéréssel
tartoznak egymásnak.
De legalább
azokat a bűnöket ne kelljen magukra vegyék, melyeket nem ők követtek
el.
A magyar zsidók
kiirtására tett kísérletért a magyarságot vádolni, még ha
voltak is magyarok, akik abban tevőlegesen is részt vettek, éppen
olyan aránytévesztés, mintha a kommunizmus bűneiért a zsidókat
tennénk felelőssé, még ha éppen Magyarországon is voltak
zsidók, akik azokban tevőlegesen részt vettek.
|