2015.02.13.
Több
pénz a mezőgazdaságnak 2015 és 2020 között
Emelkednek a termeléshez kötött támogatások
A
közvetlen támogatásokat illetően igen jelentős eredmény,
hogy nagymértékben emelkedik a termeléshez kötött támogatások
aránya, ami az állattartáshoz és a növénytermesztéshez
kapcsolódó pénzügyi segítséget jelenti. Czerván György
agrárgazdaságért felelős államtitkár: a kormány a
munkaigényes mezőgazdasági ágazatok számára, a munkahelyek
megőrzése és új munkahelyek teremtése érdekében elindítja
a „Több munkahelyet a mezőgazdaságban!” programot.
Arányaiban mennyivel jut több pénz a
2015–2020-as időszakban a magyar agrárium fejlesztésére,
mint az előző EU-s fejlesztési ciklusban?
– Mintegy 2500 milliárd forint jut a mezőgazdaság
fejlesztésére a 2015–2020 közötti időszakban. Összességében
a jelenlegi 7 éves költségvetési periódusban kedvezőbb lesz
a helyzet, mivel a 2014–2020-as időszakban 1,9 milliárd euróval
nagyobb lesz az agrár- és vidékfejlesztési támogatások összege,
miközben sok tagország kevesebbet kap az előző ciklushoz képest.
A közvetlen termelői támogatások uniós forrásból származó
éves összege meghaladja az 1,3 milliárd eurót. Az eredetileg
rendelkezésre álló évi 1,27 milliárd eurót a vidékfejlesztési
forrásokból Magyarország évi 74 millió euróval megnövelte.
Vannak-e még nyitott kérdések
az új rendszer kapcsán hazánk és az Európai Bizottság közt?
– A közvetlen támogatások esetében 2014. augusztus 1-jéig,
egyes zöldítéssel kapcsolatos részletszabályok vonatkozásában
pedig október 15-éig kellett a szükséges bejelentéseket
megtenni. Az Európai Bizottság ezt követően áttekintette a
megküldött adatokat és több ponton kérdéssel, illetve pontosítással
fordult a Földművelésügyi Minisztériumhoz. Ezeket bilaterális
egyeztetések során megtárgyaltuk. A megbeszélések és
adatszolgáltatások alapján jelenleg már nincs érdemi nyitott
kérdés a bizottsággal folyatott egyeztetésben.
Az uniós forrásból származó
éves összeg tudtommal két részből tevődik össze. Melyek
ezek?
– A Közös Agrárpolitika első pillérét a közvetlen támogatások,
valamint az úgynevezett piaci intézkedések alkotják. A második
pillért a vidékfejlesztési (uniós és nemzeti forrás) források
jelentik. Fontos változás, hogy az Európai Mezőgazdasági és
Vidékfejlesztési Alap, tehát az EMVA támogatásokra már a
Miniszterelnökség írja majd ki a pályázatokat. Ezeknél a támogatásoknál
az élelmiszer-feldolgozás, a mezőgazdasági öntözés, a kertészet
és az állattenyésztés fejlesztése élvez elsőbbséget.
Az új rendszer a korábbiakhoz képest jelentős
változásokat hoz. Miért döntöttek úgy, hogy a korábbi
egyszerűsített területalapú támogatásokat (SAPS) más formában
kaphatják meg a gazdák?
– Fontos hangsúlyozni, hogy a 2015-től induló támogatási
rendszerben több támogatási elem is módosul. Elindul az alaptámogatás
rendszere, ám ez megegyezik a jelenleg is alkalmazott, egyszerűsített
területalapú támogatási rendszerben megszokottal. Az uniós
jog adta lehetőséggel élve, a kormány döntése alapján a
jelenlegi területalapú támogatási (SAPS) elven működő alaptámogatási
rendszert visszük tovább 2020 végéig. A konstrukció azért előnyös,
mert a gazdáknál már jól bejáratott és ismert eljárás
keretében minden évben a jogszerű földhasználó igényelheti
a területek után járó támogatást. A támogatás feltétele,
hogy a termelő támogatási kérelmet nyújtson be. A kifizetés
általános minimumkorlátja minden növényi kultúra esetében
(szántó, gyep, szőlő, gyümölcs stb.) – a támogatási
rendszer működőképességének megőrzése érdekében –
1 hektár
SAPS jogosult terület, vagy ha a gazda állatokra vonatkozó
termeléshez kötött támogatásban részesül, de nincs
1 hektár
SAPS jogosult területe, akkor 100 euró támogatás a minimum,
amelytől a termeléshez kötött támogatások jogcímen kifizetést
kaphat. Támogatásban nem részesülhetnek az ún. negatív listán
szereplő gazdaságok, amelyek repülőtereket, vasúttársaságokat,
vízműveket, ingatlanvállalatokat, állandó sport- és rekreációs
területeket üzemeltetnek, hacsak nem bizonyítják, hogy mezőgazdasági
tevékenységük jelentős (legalább
20 hektár
SAPS jogosult terület), vagy hogy elsődleges üzleti vagy társasági
tevékenységük mezőgazdasági (hivatalos cégnyilvántartás,
egyéni vállalkozók esetében pedig NAV nyilvántartás). Az
alaptámogatás összege – az összes bejelentett területre is
figyelemmel – előreláthatóan 144,7 euró/hektár lesz.
Az úgynevezett zöldítés
kapcsán mire kell odafigyelniük a termelőknek?
– A Közös Agrárpolitika az európai uniós polgárok
javát szolgálja, és hosszú távon hozzájárul a vidéki életminőség
javításához. Ez a 2015–2020-as időszakban az éghajlat és a
környezet szempontjából előnyös mezőgazdasági
gyakorlatokat, vagyis a zöldítést jelenti. Ezeket a
gyakorlatokat minden gazdálkodónak alkalmaznia kell, aki területalapú
támogatásban részesül. A rendszert illetően szeretném
eloszlatni az aggodalmakat, hiszen sokkal könnyebben lesz teljesíthető,
mint ahogy az a bizottság eredeti javaslatában szerepelt, értékes
termőterületeket nem kell a termelésből kivonni, a teljesítéshez
többlet anyagi ráfordításra sem lesz szükség, továbbá az
első két évben, ha a gazda nem teljesíti maradéktalanul a követelményeket,
akkor a mulasztással arányos, de a zöldítés összegét a
legrosszabb esetben sem meghaladó szankcióban részesül. A zöldítés
összege 2015-ben előreláthatólag évente mintegy 81,3 euró/hektár
lesz, melyet a gazdálkodók az összes SAPS jogosult hektárjukra
megkapnak. A zöldítés három eleme a növénytermesztés
diverzifikálása, az állandó gyepterületek fenntartása, és
az ökológiai jelentőségű terület kijelölése. A növénytermesztés
diverzifikálása értelmében a
10 hektár
fölötti szántóterületen gazdálkodóknak adott évben legalább
két különböző növénykultúrát, míg a
30 hektár
feletti szántóterülettel rendelkezőknek legalább háromféle
növénykultúrát kell termeszteniük. A legnagyobb területen
termesztett növénykultúra a szántóterület legfeljebb 75%-át
foglalhatja el, három növény esetén pedig a két legnagyobb
területen termesztett növénykultúra együttesen nem teheti ki
a szántóterület több mint 95%-át. Az állandó gyep fenntartása
nem üzemenkénti kötelezettség, azt országos szinten kell
betartani. Magyarországnak a 2012-ben állandó gyepként használt
referenciaterület figyelembevételével meg kell állapítani a
teljes, 2015-ben bejelentett mezőgazdasági területhez viszonyított
állandó gyeparányát, az ún. referenciaarányt. Ha ehhez a
referenciaarányhoz képest az állandó gyep aránya 5%-nál
nagyobb mértékben csökken, akkor a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési
Hivatal visszaállítási kötelezettséget állapíthat meg azon
gazdálkodók részére, akik feltörték a gyepterületüket. Az
ökológiai jelentőségű területek kijelölését úgy kell véghezvinni,
hogy a 15 hektárnál nagyobb szántóterületen gazdálkodóknak
a bejelentett szántóterületük legalább 5%-ának megfelelő
kiterjedésű ökológiai jelentőségű területtel kell
rendelkezniük. A gazdálkodóknak a gyakorlat betartásához,
ahogy ebből a rövid összefoglalóból is látszik, sok mindenre
figyelniük kell, de a Földművelésügyi Minisztérium eddig is
és a továbbiakban is minden segítséget megad a követelmények
megértéséhez. Ebből a célból már számos közleményt
adtunk ki a zöldítés témájában a tárca honlapján, illetve
hamarosan megjelenik a Zöldítés Gazdálkodói Kézikönyv,
melynek az a hivatása, hogy a gyakorlatot szemléletesen és
gyakorlatias megközelítésben közölje a gazdálkodókkal.
Miért jó, ha gazdák a kisgazdaságok számára
kialakított egyszerűsített támogatási formát választják?
– A mezőgazdasági kistermelői támogatási rendszer a
tagállamok számára önkéntesen bevezethető, amelyet
Magyarország is működtetni fog. E jogcím révén nyújtott támogatás
minden közvetlen kifizetést helyettesít, továbbá felmenti a
termelőket az Európai Unió által jogszabályban rögzített zöldítés
követelményeinek teljesítése alól. A támogatás igénybevételére
jogosult minden olyan termelő, aki minimum egy hektáros területtel
rendelkezik. Az intézkedésre az éves támogatási keret maximum
10%-a fordítható. A támogatás egyösszegű, amelynek gazdálkodónkénti
éves mértéke minimum 500, maximum 1250 euró lesz. Azon gazdálkodók
esetében, akik a normál rendszerben kevesebb mint 500 euró támogatásra
lennének jogosultak, a támogatást 500 euróra felkerekítik,
500 és 1250 euró között a normál rendszerben járó támogatásnak
megfelelő összeget kap a termelő. A minimum 500 euró/év/gazda
támogatási összeg hozzávetőleg 1-
2,2 hektár
jogosult területet jelent, a maximum 1250 euró/év/gazda hozzávetőleg
1-
5,5 hektár
jogosult területnek felel meg.
A
kisgazdaságok egyszerűsített támogatási rendszerébe csak
egyszer, 2015-ben lehet belépni, az akkor megállapított összeg
jár évente a termelőnek 2020-ig, ha megtartja a belépéskori földterületét.
A belépés megkönnyítése érdekében a termelők számára
rendelkezésre fog állni egy olyan kalkulátor, mely lehetővé
teszi, hogy a támogatási kérelem véglegesítése előtt minden
termelő eldönthesse, hogy számára kedvező-e a jogcím vagy
sem.
A
mezőgazdasági kistermelői támogatási rendszerben való részvételük
során a mezőgazdasági termelőknek rendelkezniük kell a támogatás
igénylésének teljes időszaka alatt, az első évben, 2015-ben
bejelentett támogatható hektárok számának megfelelő támogatható
hektárszámmal. A Földművelésügyi Minisztérium számításai
szerint a gazdálkodók csaknem 50%-a léphet be ebbe az egyszerűsített
kistermelői támogatási rendszerbe (mintegy 85-88 ezer termelő).
Újdonság, hogy elvonják az
1200 hektár
felett gazdálkodóktól a területalapú támogatásokat. Miért
volt szükség arra, hogy az uniós elvárásoknál is szigorúbb
rendszert vezessenek be?
– Ez a megfogalmazás így nem pontos, mivel nem az összes
területalapú támogatást vonjuk el ezektől a gazdálkodóktól.
A közvetlen kifizetések csökkentésének (ún. degresszivitás)
elve az alaptámogatás 150 ezer euró feletti összegére
vonatkozik Az intézkedésre az európai uniós jogszabályok
alapján volt szükség, de az elvonás csak az egységes területalapú
támogatási komponenst érinti, a zöldítést, a termeléshez kötött
és a fiatal gazda támogatásokat nem. Igaz, hogy a támogatási
szabályok és a földtörvényben megállapított birtokmaximum
összhangjának megteremtése érdekében a jogszabályi minimumnál
magasabb összeg lett meghatározva, de ez az Európai Unióban
nem egyedülálló. A döntéssel megvalósul a közvetlen termelői
támogatások rendszerének olyan kiigazítása, amely a földforgalmi
törvénnyel együtt érdemben képes az egyik legfontosabb agrárpolitikai
prioritás megvalósításának irányába mozdítani a magyar mezőgazdaságot.
Nevezetesen a kis- és közepes gazdaságok 80%-os, a nagygazdaságok
20%-os földhasználati arányának elérése irányába. A támogatási
rendszer átalakításának vesztese néhány száz nagy, döntően
szántóföldi növénytermesztéssel foglalkozó gazdaság lesz,
hiszen a kormány a munkaigényes mezőgazdasági ágazatok számára,
a munkahelyek megőrzése és új munkahelyek teremtése érdekében
elindítja a „Több munkahelyet a mezőgazdaságban!”
programot. Látni kell azt is, hogy a degresszió eredményeként
az unió által megengedett támogatási pillérek közötti átcsoportosításokat
követően 177 ezer földhasználó úgy kap majd hektáronként
12 euróval több támogatást, hogy a vidékfejlesztés forrásait
érdemben nem kellett csökkenteni. A degresszió hatását úgy
is meg lehet közelíteni, hogy az említett néhány száz cég támogatásainak
részleges átcsatornázásával százezrek jutnak magasabb támogatáshoz,
egyúttal a vidékfejlesztés keretében is több forrás marad
majd olyan jogcímekre, mint agrár-környezetgazdálkodás, a mezőgazdasági
beruházások vagy a tejtermelők támogatása. Fontos azzal is
tisztában lenni, hogy az említett vállalkozások ezekből a vidékfejlesztési
intézkedésekből is többletforrásokhoz juthatnak majd.
Egyes állattenyésztők úgy vélekednek, hogy ha
a nagy gazdaságoktól elvonják a támogatást, akkor azok
nemcsak az állatállomány egy részét építik le, hanem sok
munkást is elbocsátanak. Mennyire jogos ez a félelem?
– A „Több munkahelyet a mezőgazdaságba” program
keretében 2020-ig 212 milliárd forint – amelyből 180 milliárd
forint nemzeti forrás – támogatásban részesülnek a munkaigényes
mezőgazdasági ágazatok. Fontos megjegyezni, hogy a közvetlen támogatásokat
illetően – amelyek többségében az állattartóknak kedveznek
– igen jelentős eredmény, hogy nagymértékben emelkedik a
termeléshez kötött támogatások aránya, ami a munkaigényes
állattartáshoz és a kertészethez kapcsolódó, a termelésüket
direkt módon segítő pénzügyi segítséget jelent. A termeléshez
kötött támogatások közül kiemelném a tejágazat támogatását,
amely a 2014. évi 28,93 milliárd forinthoz képest 2015-ben
49,85 milliárd forintra emelkedik, de jelentős emelkedés
figyelhető meg a húsmarha (2014-ben 16,7 milliárd Ft, 2015-ben
23,8 milliárd Ft), a zöldség (2014-ben 1,8 milliárd Ft,
2015-ben 5,6 milliárd Ft) és a gyümölcságazat (2014-ben 2,7
milliárd Ft 2015-ben 5,1 milliárd Ft) támogatásában is.
Végezetül: a sertés ezúttal is kimaradt a
kedvezményezettek köréből. Miként érjük így el azt a
2013-ban megfogalmazott célt, hogy 2017-re megduplázódjon a
sertéslétszám?
– Az EU-n belül még mindig a sertéshús számít a
legkeresettebb húsfélének, így nem véletlen, hogy összes hústermelésének
több mint 50 százaléka sertéshús. Legfontosabb a meglévő
piacaink továbbépítése és új piacok szerzése, a fogyasztói
bizalom erősítése, amelynek érdekében itthon és külföldön
is nagy hangsúlyt fektetünk a jó minőségű, ellenőrzött
magyar hústermékekhez kapcsolódó Kiváló Minőségű Sertéshús
védjegy megismertetésére, amely a legjobb garanciát jelenti
mindenki számára. Az ingadozó, eredményes gazdálkodást nehezítő
áringadozások közepette – amely a boltok hűtőpultjaiban nem
is mindig jelenik meg – a sertéstartókat állatjóléti támogatásokon
keresztül tudjuk segíteni. A 2015. évi költségvetés egyik
jelentős eredménye, hogy a sertés ágazatban a hízók után járó
állatjóléti támogatás 8,5 milliárd forintos összeggel kerül
meghirdetésre 2015-ben. Ezenfelül 2015-től be kívánjuk
vezetni a sertéskocák után járó állatjóléti támogatási
programot is amelynek forráskerete várhatóan évi 8,6 milliárd
forint lesz. A program keretében az egyes állatbetegségek megelőzésére
és leküzdésére, valamint az állati hulla elszállítására
és ártalmatlanítására a jelenlegi 10,5 milliárdos kereten
felül további 1,6 milliárd forinttal több forrást lehet
2015-ben felhasználni. Az összegek első ránézésre soknak tűnhetnek,
de azt látni kell, hogy az élelmiszerellátás biztonsága érdekében
egész Európában komoly támogatási rendszerek működnek. A
magyar sertéstartás érdekében megalkotott program következetes
véghezvitele jó alapot jelenthet arra, hogy a 2013-ban indult
program a tervezett 6-7 éves időtartam alatt meghozza a várt
eredményeket.
Medveczky
Attila
|