2015.02.20.
Mindig
kompromisszumokra törekszem
A karmesternek jó zenésznek, szuggesztív személyiségnek, és
jó pedagógusnak kell lennie
Cser Ádám
karmester, zeneszerző, a Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatója
1979. május 14-én született.
Tanulmányok:
Jorma Panula
mesterkurzusán aktív résztvevő – Porto, Casa da Música,
2011; Bernard Haitink mesterkurzusán aktív résztvevő –
Luzerni Fesztivál, 2011; Karmesteri diploma kitüntetéssel,
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem – Budapest, 2005–2010;
Erasmus hallgató a Bécsi zeneakadémián, 2009; Simon Rattle
mesterkurzus – Bécs, 2009; Eötvös Péter mesterkurzusának
hallgatója – Szombathely, 2009; Peskó Zoltán
mesterkurzusainak hallgatója – Szombathely, 2008, 2011;
Universitat der Künste Berlin, vendéghallgató, 2007, 2008,
2009; Ének-Zene Karvezetés szak – Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem – Budapest, 2000–2005; Zeneelmélet, zongora, karvezetés
tanulmányok – Szegedi Egyetem Zeneművészeti Kar 1997–2000.
Munkahelyek:
Miskolci Nemzeti
Színház – zeneigazgató, 2012-től;
Dunaújváros –
zenei vezető, 2012;
Szolnoki
Szimfonikus Zenekar – karmester, 2012;
Victoria
kamarazenekar – alapító, karmester, 2011;
Szolnoki
Szigligeti Színház – karmester, 2010–2012;
Szegedi Szabadtéri
játékok – korrepetitor, a karmester asszisztense, 2010–2011;
Vendégkarmester a
Pécsi Szimfoniettánál és a Győri Filharmonikus Zenekarnál,
2010–2011;
Zalaegerszegi
Hevesi Sándor Színház – karmester, 2008, 2009, 2011;
Bárka Színház
– karmester, 2010, 2011;
Szegedi Nemzeti Színház
– korrepetitor, 2006;
Vántus István
Zeneművészeti Szakközépiskola – tanár, karmester,
2005–2009;
A Szegedi Victoria
Kamarakórus alapítója, 2003-tól vezetője.
Díjak, elismerések:
A londoni
Donatella Flick karmesterversenyének döntőse (2012.
szeptember);
A MALKO nemzetközi
karmesterverseny résztvevője, Dánia (2012);
Memphis –
karmesterverseny 11. hely (2011);
NKA támogatás
nyertese Új magyar zeneművek létrehozása kategóriában
(2010);
Vántus István
Országos Zeneszerzésverseny közönségdíj (2008);
Vántus István
Országos Zeneszerzésverseny II. díj (2006);
A Harald Andreson
Profi kórusverseny győztese a Victoria Kamarakórussal, Helsinki
(2006);
Európa nagydíjas
kórusverseny résztvevője a Victoria Kamarakórussal Tolosa
(2006);
Gorizia 2 kategória
győzelem, 2 különdíj, nagydíj a Victoria Kamarakórussal
(2005).
I. szimfóniáját
Miskolcon mutatták be 2012 októberében.
Lehár A víg özvegy című operettjének miskolci előadása
előtt beszélgetünk. Mennyire ért egyet azzal a véleménnyel,
hogy Lehár művei nem „szokványos” operettek? Néhány nem végződik
„happy end”-del. A zeneszerző munkásságát Puccini is
nagyra becsülte.
– Így van. Puccini a Víg özvegy második felvonásbeli
ötösét méltatta; azt mondta: boldog lennék, ha én szereztem
volna ezt az együttest. Minden zeneszerző egyéniség, így Lehárt,
s műveit is egészen különleges világ jellemzi. Hozzám közel
állnak művei, főleg a Víg özvegy, szenzibilis hangzásvilága
miatt. Természetesen mindenki más és más művet szeret, de a Víg
özvegy fülbemászó muzsikáját a világon mindenhol kedvelik.
Dallamai, drámai feszültséget sem nélkülöző tablói, zseniális
fináléi, az opera zenei építkezésmódját felhasználó
komponálási stílusa és gyönyörű hangszerelése méltán
arat osztatlan sikert.
Az a művész, akit a média nem ismer, tulajdonképpen
nem létezik
Említette az egyéniség fogalmát. Művész körökben
arról folyik a vita, hogy vannak-e jelenünkben egyéniségek a
fiatal művészgeneráció tagjai között. Egyesek szerint
vannak, míg mások azt mondják, nagyon ügyes mesteremberek a
mai karmesterek, opera- és operetténekesek, de nem egyéniségek.
Mi erről a véleménye?
– Először is biztos vagyok benne, hogy vannak egyéniségek.
A mesterember kifejezés pedig szerintem inkább az érettebb,
tapasztaltabb korosztály, tudásban és gyakorlatban bővelkedő
„öregjeire” vonatkozhat. Másrészt ez egy igen bonyolult kérdés,
mert korunkban megkerülhetetlen a marketing, és menedzsment
rendszerének kérdése. Ezt úgy értem, hogy akit a média nem
ismer, az tulajdonképpen nem létezik… Egyes művészekről
dicshimnuszokat zeng a sajtó: vagy azért, mert jó a menedzserük,
vagy mert jók a kapcsolataik, holott ezek közül nem feltétlenül
mindenki egyéniség. Persze nem szeretnék általánosítani. Azt
gondolom, nagyon nehéz elkezdeni ezt a pályát, és valahogy egészen
máshogy alakul, mint ahogy azt elképzeltük az akadémiai évek
alatt. Sok esetben, kényszerűségből, többünknek olyan utakat
kell bejárnunk, melyeket nem feltétlen választottunk volna.
Személyes példa: karmesteri diplomakoncertem másnapján, amin
nem mellesleg Mahler IX. szimfóniáját dirigáltam fejből, a
Szegedi Szabadtéri Játékok Carmen produkciójának táncpróbáján,
a színház balett-termében zongoráztam. Hazai viszonylatban a
karmestereknek számos dologhoz kell érteniük. Tudniuk, ismerniük
szükséges a szimfonikus repertoárt, a versenyműveket, az
operairodalmat és nem árt ha tudnak zongorázni – tehát
sokoldalúnak kell lenniük. Emellett az is fontos, hogy egy
fiatal karmestert milyen feladatok találnak meg.
Karmesterként másként kell hozzáállni egy
operetthez, mint mondjuk a Nabuccóhoz?
– Karmesterként, muzsikusként ugyanazzal az igényességgel
állok hozzá minden műhöz, színpadi darabhoz. Többször jártam
Berlinben, ahol órákat is látogattam. Az egyik kiváló tanár,
aki hatalmas tudással volt felvértezve, azt mondta: az operetten
lehet igazán megtanulni a karmesteri mesterséget. Egy operettnél
szinte minden ütemre ügyelni kell úgy, hogy „együtt lélegezzen”
a zenekar, az énekkar a szólistákkal. Tele van szövegszerű,
szabad melódiákkal. Az operetthez nagyon jól kell tudni kísérni
akár zongoristaként, akár hangszeresként, és persze
karmesterként is. Tehát az operett esetenként vezényléstechnikailag
talán nehezebb is lehet. Ráadásul nem is könnyű stílusossá,
sikeressé tenni egy előadást. Az operánál már egy egész történetet
kell átívelni, s annak dramatikus megfogalmazása sokkal összetettebb
karmesteri, zenei feladat.
Az operett játszásánál mindig felvetődik, hogy a
kottából induljunk-e ki, vagy a műre az idők folyamán rárakódott
tradícióknak is teret engedjünk.
– A előadói tradíció elengedhetetlen az operettnél,
ezért a próbafolyamat során döntjük el az énekesekkel együtt,
hogy a kottában leírtak szerint, vagy a hagyományok alapján szólaljon
meg egy adott sláger vitatott pontja. Amikor az énekes azt
mondja, hogy másként szeretne énekelni, mint ahogy a kottában
van, akkor megmutatom neki az eredeti verziót. Ez egy összjáték.
Minden esetben.
Tehát nem egy diktátor hajlamú karmester.
– Nem vagyok az. Megegyezésre törekszem az énekesekkel,
hiszen nagyon fontos, hogy a színpadon biztonságot, zeneiséget,
jó értelemben vett irányítást, szabadságot, bizalmat
kapjanak a művészek. A zenekarral más a helyzet. El kell érni,
hogy a produkcióra a zenekar és a karmester „eggyé váljanak”.
Ez egy rendkívül összetett folyamat… Én az együtthangzásra
és a stílusra fektetem a legnagyobb hangsúlyt.
A Miskolci Nemzeti Színház társulatában kevés az
operaénekes. Hogyan történik a vendégművészek meghívása?
– Az adott darab rendezőjével közösen megtervezzük a
szereposztást, s meghívjuk az énekeseket. Ezt követi a
hathetes intenzív próbafolyamat. Az első „lépés”, hogy
mindegyik énekessel egy teljes napon át zongora mellett próbálunk.
Ezután a rendelkező próbák mellett mindig tartok zenei próbákat.
A próbafolyamat ideje alatt pedig remek munkaközösség alakul
ki.
Mostanában nem csak a nagyszínpadon, hanem a kamaraszínházban
is bemutatnak operákat. Mi tette ezt szükségessé?
– Nagyon szeretik a nézők a Miskolci Nemzeti Színház
zenés produkcióit. S ezért is döntöttünk úgy, ebben az évadban
először, hogy kamaraoperát is színre viszünk kísérleti
jelleggel, mégpedig Cimarosa Titkos házasságát. Tehát
nyitottunk a kamaraopera felé, ami egyezett Kiss Csaba igazgató
úr szándékával. A művet kis létszámú zenekarral mutatjuk
be, a kamaraszínház remek akusztikája pedig még jobban hozzájárul
a megfelelő hangzásvilághoz. A tervek szerint a jövő évadban
is színre viszünk egy kamaraoperát.
Egy adott évad megtervezésekor miként választják ki
a zenés darabokat?
– Megnézzük,
hogy az adott darabot mikor játszották utoljára Miskolcon, s
annak milyen volt a fogadtatása. Tudjuk, hogy közönségünk
nagyon szereti a hagyományos és ismert nagyoperákat. Így
biztosak voltunk benne, hogy a Nabucco sikerdarab lesz! Don
Giovanni előadásunk pedig megnyerte a 2014-es Primavera Fesztivált,
mely a vidéki operaelőadások versenye. Közönségünk –
tapasztalataink alapján – főleg Verdi és Puccini műveit
kedveli. A publikumot szeretnénk kiszolgálni, ezért nem veszünk
elő olyan műveket, amelyek bár nagyszerűek, de itt alig
ismertek. Ezért 25-30 operacím közül válogathatunk az évadok
megtervezésekor.
Ebben a vidéki nemzeti színházban magyar operaszerzők
művei fel sem vetődnek az évad kialakításakor?
– Számtalanszor felvetődik, hogy magyar komponisták műveit
mutassuk be. Tavaly egy ideig a Bánk bánban gondolkodtunk. A
rendező azt mondta, szívesen színre vinné a Bánk bánt, végül
mégis a Don Giovanni mellett döntött. Tervbe vettük a Bánk
koncertszerű előadását.
Mit tapasztal, a Miskolcon bemutatott operákra,
operettekre mennyire kíváncsi a „nagybetűs szakma”?
– Ha a „nagybetűs szakma” alatt a fővárosi
kritikusokat és kollégákat értjük, akkor nyugodt szívvel megállapíthatjuk
a viszonylagos érdektelenséget. Vannak helyi és a színházunkhoz
kötődő újságírók, akik rendületlenül és fáradhatatlanul
adnak hírt eseményeinkről, amiért hálásak vagyunk. Aztán
egyszer-egyszer lejön Miskolcra Fáy Miklós és ír egy borzasztó
kritikát például arról, hogy kinek milyen vastag a lába. Az
énekes „szakma” esetében az a tapasztalatom, hogy ők nagyjából
tudják egymásról, hogy ki hol és mit énekel, és általában
azt is, hogy nálunk milyen szereposztással megy az aktuális
operabemutató.
Mit kell tudni a miskolci Operácska-sorozatról?
– Kiss Csaba pályázatában Silló Istvánt nevezte meg
zeneigazgatónak, de ő végül nem vállalta el ezt a posztot,
hanem azt javasolta, hogy én legyek a színház zenei vezetője.
Silló már dolgozott azon, hogy opera-keresztmetszeteket
mutassanak be a kamaraszínházban. A koncepciót viszont már
Kiss Csabával közösen dolgoztuk ki. Tavaly három
keresztmetszetet mutattunk be, idén pedig egyet játszunk,
viszont több alkalommal. 2014 óta már én rendezem az Operácskákat.
Az Operácska-sorozattal a jövő közönségét akarjuk
kinevelni
Milyen formában kerül például a Figaro házassága a
gyerekek elé?
– A korábbi Operácskák gyakorlatával ellentétben a
Figaro házassága kapcsán azt találtam ki, hogy nem magyarázom
el a gyerekeknek az opera keletkezésének történetét, nem beszélek
hosszasan Mozart zsenialitásáról, hanem arra törekszem, ismerjék
meg a darab egész történetét. Meghúztam az operát, kihúztam
áriákat is, de ahhoz, hogy az egész történet elhangozzon,
olyan átvezető prózákat írattam és adtam az énekesek szájába,
melyek humorosan is összefoglalják a kényszerűségből
kihagyott jeleneteket. Úgy rendeztem meg az előadást, hogy a
zenekar középen, a forgószínpadon van, és előttünk énekelnek
a szereplők. Annyira jól sikerült ez a produkció, hogy a
gyerekek néha közbe is szóltak, ami azt mutatja, hogy teljes
odaadással részt vesznek a darabban. Többször hangosan
felkacagtak egy-egy humoros jelenetnél.
A gyerekek nem egyedül, hanem felnőttek kíséretében
jönnek a sorozat darabjaira. Így nem csak a kicsinyekkel, hanem
a felnőttekkel is meg lehet szerettetni az Operácskák által az
opera műfaját?
– Természetesen, de a fő cél, hogy a jövő közönségét
kineveljük – ez a színház felelőssége. A fiatalok pedig
teljesen másként reagálnak a zenés művekre, és nyitottabbak
is az opera felé. Több iskola is vesz bérletet az Operácska előadásaira,
és nagyon örülök annak, hogy vannak olyan osztályok, melyek a
sorozat eddigi összes darabját megtekintették. Így már
rendelkeznek ismeretanyaggal; a tanárok sokszor felkészítik a
diákokat az előadásra – az utóbbiért nagyon hálás vagyok
nekik.
A nemzetközi hírű „Bartók+…” Miskolci
Operafesztivállal milyen közös munkában vesz részt Kesselyák
Gergely fesztiváligazgatóval?
– Minden szinten együttműködünk a Miskolci
Operafesztivállal a kezdetektől fogva. Ez igazán gyümölcsöző
kapcsolat.
Miért döntöttek úgy, hogy magyar nyelven menjenek az
operák?
– A magyar nyelvű operajátszásnak Miskolcon hagyománya
van. Arra is figyelemmel kell lennünk, hogy több ifjúsági bérletet
hirdetünk meg. A fiatalok pedig nem tudják és nem is szeretik
egyszerre a színpadot figyelni és a vetített magyar nyelvű
fordítást olvasni. Az persze kérdéses, hogy mennyit lehet érteni
az énekelt magyar szövegből. Szeretném, ha eredeti nyelven adnánk
elő az operákat, de ezt a törekvésemet meggátolja, hogy sokan
tartanak a közönség reakciójától.
Ma sokan azt mondják, az opera „múzeumi” darab. Mások
meg átesnek a ló túlsó oldalára, és öncélúan rendeznek.
Meg lehet találni az arany középutat?
– Az opera fantasztikus műfaj. Nem gondolom és nem is
gondolhatom másképp. Élő, lenyűgöző, felkavaró, szórakoztató,
minden érzékszervet kielégítő és megmozgató élmény. A színpadra
állítás mikéntje a másik kérdés. Egy színházban a
mindenkori művészeti vezetés ízlésén múlik, hogy milyen
alkotókat kér fel a művek színre vitelére, hogy milyen
olvasatban kerülhet színpadra egy opera.
Térjünk rá pályájára. Művészdinasztia sarja. Így
adott volt, hogy karmester lesz önből?
– A karmesterségre már érettebb fejjel gondoltam… Anyámtól
a humán és képzőművészeti beállítottságot kaptam, apámtól
egyértelműen a zenei géneket. Zenei általános iskolába jártam,
kilenc éves koromtól zongoráztam, énekeltem is. Otthon magamba
szívtam a zene szeretetét, de sokáig nem gondoltam arra, hogy
zenei pályára lépek. Általános iskolában az is felvetődött
bennem, hogy matematikus vagy csillagász leszek. Nem jártam
konzervatóriumba, de orgonálni tanultam, és autodidakta módon
zenét szereztem. A művészeteket kedveltem, és az alkotás
adott számomra örömet. Festeni, rajzolni is szerettem, sőt még
verseket is írtam. Negyedikes gimnazista voltam, mikor komolyan
fordultam a zenei pálya felé.
Senki sem akarta lebeszélni a pálya buktatóiról?
– Édesapám nagyon csodálkozott, amikor bejelentettem,
hogy zenei pályára megyek. Ő, nagyapám hatására, már
gyermek korától karmesternek készült, ezért elmondta, hogy jóval
hamarabb kellett volna nekem ezt a döntést meghoznom. Miután
felvettek a Zeneakadémiára, megnyugodott. Annak is örülök,
hogy nagyon szereti műveimet.
Ma nem beszélhetünk egységes izmusról. Nem nehezíti
meg ez a zeneszerző dolgát?
– Talán eleinte jelent ez nehézséget. Idővel minden
zeneszerzőnek kialakul a stílusa, s akkor már saját zenei
nyelvezetében fogalmaz, és az önmaga által megszabott „törvénynek”
próbál megfelelni.
Első szimfóniáját Miskolcon mutatták be Kovács László
vezényletével, majd Szolnokon már saját művét dirigálta. Az
utóbbi mennyire nehéz?
– Amikor a szimfóniáimat írtam, tudtam pontosan, hogy
dirigensként nehéz dolgom lesz velük. A műveimet megszólaltatni
talán nem is annyira nehéz, viszont dirigálni nagyon is az. Általában
kerülöm az atonalitást, és a hangszertechnikai „bűvésztrükköket”.
Főleg a hangzástípusok érdekelnek. Rajongok a különleges, öngerjesztő,
új formákért.
Első munkahelye Szegedhez kötődik, ahol megalapította
a Victoria Kamarakórust.
– A Victoria Kamarakórus nagyon fontos része az életemnek,
szakmai és emberi vonatkozásban is. Ez inspirált arra, hogy kórusműveket
írjak. Nagyon örültem, mikor háromtételes zsoltáromat egyik
finnországi professzionális kórus CD-re vette. Szavakkal nem is
lehet kifejezni, hogy mit érzek akkor, mikor visszahallom a műveimet.
A zeneszerzés mellett készültem a karmesteri pályára. Az volt
a vágyam, hogy szimfonikus zenekart vezényeljek.
Számtalan szakmai elismerésben volt része. Mennyire
hatottak a díjak inspirálóan pályájára?
– Igen, nagyon inspiráló egy díj, újabb lendületet és
hitet ad. Büszke vagyok arra, hogy részt vehettem Luzernben
Bernard Haitink mesterkurzusán. 170 jelentkező küldött be a részvételhez
anyagot, és belőlük 20 embert hívtak meg. Ők vezényeltek
Haitinknak, s belőlük választottak ki hetet. Egy zalaegerszegi
Mágnás Miska főpróbát követően utaztam a repülőtérre, s
másnap a mesternek – aki mellett még ott ült öt karmester
– kellett vezényelnem Brahms IV. szimfóniáját és Bartók
Concertóját. Beválasztottak a hét szerencsés közé, s az
volt a jutalmunk, hogy a luzerni tavaszi fesztiválon vezényelhettünk.
A versenyeken kívül a hangversenyek hallgatása, s a karmesterek
munkájának figyelése számomra nagyon lényeges. Többször
utazom külföldre, hogy operaelőadásokat tekintsek meg. A
berliniek Elektráját különösen kedvelem… A BBC zenekara, a
Berlini Filharmonikusok, a francia rádió zenekara próbáit is többször
hallgattam, hiszen ezen a pályán nincs megállás, folyamatosan
fejlődni kell.
Kik voltak a kedvenc karmesterei?
– Nagyon szeretem Claudio Abbadót, ő volt az egyik
kedvenc karmesterem Carlos Kleiber és Kertész István mellett,
és nagyon nagyon sokan mások is persze. Meghatározó élményem
volt, mikor Abbado 2004-ben Budapesten Mahler IX. szimfóniáját
vezényelte. Akkor, negyedéves karvezetős hallgatóként döntöttem
el végérvényesen, hogy karmester leszek. 2005-ben felvételiztem
a karmester szakra, és azt is elhatároztam, hogy Mahler említett
mesterművével diplomázom.
Valóban sokáig szimfonikus zenekarokat vezényelt, s
zenés színpadi művet nemcsak Zalaegerszegen, hanem Szolnokon is
dirigált.
– Szolnokon a színháznál és a szimfonikusoknál is
dolgoztam. Operetteket, daljátékokat vezényeltem; a János vitéz
és a Cirkuszhercegnő különlegesen jól sikerült. Nem véletlenül,
mert a próbafolyamat alatt külön is dolgoztam az énekesekkel,
a kórussal és a zenekarral. Színházi munkáimnak köszönhető,
hogy most Miskolcon vezénylek, és zenei vezető vagyok.
Sosem vetődött fel önben, hogy külföldön érvényesüljön?
– Többször is gondoltam arra, hogy külföldre szerződjek,
és úgy gondolom, ha kapnék egy nekem való feladatot, szívesen
mennék.
Említette, hogy miként vállalta el a Miskolci Nemzeti
Színház zeneigazgatói posztját. Az igazgatás súrlódásokkal,
konfrontációval, papírmunkákkal jár. Tehát nem stresszmentes
feladat. Nem kényelmesebb egy szimfonikus zenekart vezényelni?
– Kétségtelen, hogy a szimfonikus zenekari munka
kevesebb stresszel járna… Zeneigazgatóként meghatározhatom a
színház zenei életét, mindennapos munkám van a társulattal
– úgy gondoltam, hogy ilyen lehetőséget nem szabad visszautasítani.
Bevallom, az első évem Miskolcon nem volt egyszerű.
Visszatekintve úgy látom, hogy az egyéniségek harcoltak egymással.
A zenekarral rögtön jó kapcsolatot alakítottam ki, mert az
itteni zenészek országos viszonylatban is jól képzettek és
nagyon fegyelmezettek. Ma már mindenkivel, feszültségmentesen,
jól tudok dolgozni.
Egy zeneigazgatónak, karmesternek jó pedagógusnak is
kell lennie?
– Muszáj. A vezénylés roppant összetett dolog, a
karmesternek jó zenésznek, szuggesztív személyiségnek és jó
pedagógusnak kell lennie. A karmesteri munka lényege a próba, a
gyakorlás. Ehhez pedig sok türelem és kitartás kell, s nem
utolsósorban pedagógus tehetség. Imádok tanítani, főleg
kamarazenét. A zenekari munka valójában kamarazenélés, csak
annak a gigantikus formája.
Felesége, Herczenik Anna, opera-énekesnő. Szoktak egymásnak
tanácsokat adni?
– Szoktunk. Mindkettőnk számára nagyon fontos a másik
véleménye. Együtt muzsikálni pedig az egyik legszebb dolog a
világon.
Néhány perc, és kezdődik az előadás. Izgul?
– Nem jellemző rám, hogy izgulnék, de az egészséges
drukk ott van bennem, mikor az árok felé megyek az utolsó „hívó”
után. Magányos szakma ez valahol, amelyben az ember még sincs
soha egyedül.
Medveczky Attila
|