2015.02.20.
Csorja Gergely: Hatalom – cél vagy
eszköz?
Az ember alkotta közösségek
egyik legnagyobb kérdése a hatalom mibenléte. Ezt a kérdést a
tudomány átsöpörte a szociológia, a politológia és a kulturális
antropológia határvidékeire, de érdemi kutatásokról alig
hallani.
A hatalom fogalma
leginkább, mint politikai hatalom, vagy mint a hatalmi ágak
megjelenése artikulálódik a közbeszédben, bár gyakorta
hivatkozunk a gazdasági vagy tájékoztatási hatalomra is.
(Ahogy a későbbiekben látni fogjuk, ezek nagyon szorosan összefüggnek.)
A kutatások inkább a hatalmi viszonyok lelki folyamatait vizsgálják,
illetve a különböző függési viszonyok megjelenésének szociálpszichológiai
aspektusait elemzik, esetleg az alkotmányjog elméleti modelljeit
mutatják be.
A politikai
hatalom vizsgálata azért is ingoványos terület, mert tisztán
politikai hatalomról nem beszélhetünk. A képviseleti demokráciákban
a politikai hatalom birtokosai formailag az alkotmányokban meghatározottak,
és azonosíthatóak (a politikai pártok, a törvényhozás többsége,
a kormány, az elnök és a többi), de a valóság ennél sokkal
összetettebb.
A gazdaság nagy
szereplői, a tömegtájékoztatás, sőt az igazságszolgáltatás,
a bürokratikus apparátus, a szakértelmiség, a pénzügyi
rendszer üzemeltetői és sok más terület bonyolult kölcsönhatása
eredményezi egy-egy politikai erő felemelkedését vagy lesüllyedését.
Mégis: felvetődik
a kérdés, hogy milyen céllal kerül a hatalomba egy-egy erő,
egyáltalán a hatalom megragadásán túl létezhetnek-e reális
célok, van-e valós mozgástere a hatalomban lévőnek, azaz végeredményben
valódi hatalom-e a képviseleti demokráciában a politikai
hatalom?
A kérdésre nyilán
nem ez a cikk ad kielégítő választ, de azért néhány mai
szemponton érdemes átrágni magunkat.
Ahhoz, hogy a választásokon
egy szervezet a szavazatok többségét megszerezhesse, bizonyos
alapvető feltételeknek meg kell feleljen. Az első feltétel,
hogy rendelkezzen országos hálózattal. Az országos hálózat
nem azt jelenti, hogy lelkes emberek álljanak rendelkezésére az
adott ország településein, hanem hogy a bürokratikus szervezetépítés
szabályai szerint, a bürokratikus szervezetek követelményeinek
megfelelő apparátust állítson fel.
Ehhez a pártépítésben
jártas bürokratákra, az ügyiratok, listák, dokumentumok kezelésére
képes szakszemélyzetre, továbbá alá- és fölérendeltségi
rendszerben működő struktúrára van szükség. Irodák,
informatikai rendszer, járművek kellenek.
A fenti rendszer
finanszírozása jelentős anyagi terhet jelent.
Ennek előteremtésére
a különböző választási rendszerek különböző forrásokat
tesznek elérhetővé. Az Egyesült Államokban adományok, támogatások,
míg Európában többnyire az állam által garantált összegek
állnak rendelkezésre. Emellett természetesen rendkívüli
jelentősége van annak, hogy a gazdasági elit ki mellett áll.
E tekintetben különböző
történelmileg kialakult modellel találkozhatunk. Vannak társadalmak
– az Egyesült Államok tipikusan ilyen – ahol a tőke rendkívül
erős befolyással bír a politikai döntésekre és vannak olyan
társadalmak, mondjuk Kína, ahol a politika bír rendkívüli
befolyással a tőkére. De akárhogy is, még a tőke uralmát
tagadó kommunista rendszerekben is létezett bizonyos kölcsönhatás
a tőkehatalom és a politikai hatalom között.
Bár elméletben a
politikai hatalom hivatott a közügyek intézésére, továbbá
az egyén veleszületett jogainak egy részét éppen a politikai
hatalmon keresztül, tehát áttételesen és közösségi szinten
gyakorolhatja, egyre inkább az látszik, hogy a tisztán
politikai hatalom illúzió. Még a diktatúrákban is létezik
valamiféle hatalommegosztás, még ha rendkívül csekély is.
Ha az Egyesült Államokra,
a világ elsőszámú katonai, még elsőszámú gazdasági és
feltehetőleg elsőszámú politikai hatalmára nézünk, akkor a
hatalommegosztás előbb említett sajátos, a rögzített normákkal
részben, a konszenzuális erkölcsi normákkal pedig lényegében
teljesen ellentétes hatalommegosztási mód megdöbbentő következményekkel
jár.
Még mielőtt e következményeket
kibontjuk, meg kell magyarázzuk, hogy miért hatalommegosztásról
beszélünk. Létezik a hatalommegosztás ma már klasszikusnak
mondott montesquieu-i elve, mely az alkotmányjog történeti
elvei között impozánsan fest, de valójában sohasem valósult
meg. A hatalommegosztás alkotmányjogi fogalma azóta könyvtárnyi
irodalommal gazdagodott, de itt most nem a kifejezés jogi, hanem
tényszerű, mondhatnánk, szociológiai valóságát vizsgáljuk.
Az amerikai társadalom
rendkívül összetett és végletesen bonyolult rendszerekben működik.
Az egyik ilyen sajátos
rendszer az amerikai védelmi erők, tehát a haderőt alkotó számtalan
szervezet működése. A haderőben szolgáló katonák egy sajátos
– hogy most az éppen közszájon forgó kifejezéssel éljünk
– életpályamodellt kapnak. Miután beléptek a hadseregbe vagy
valamelyik katonai iskolába, arra ösztönzik őket, hogy
folyamatosan lépjenek előre, majd amikor elérték katonai
karrierjük csúcsát, ahonnét már képességeik, koruk vagy képzettségük
miatt nincs tovább, akkor hagyják el a haderőt. Ha ez a karrier
sikeresnek mondható – és ehhez nem kell a tábornoki rangot elérni
–, akkor számtalan, korábbi katonák által uralt óriásvállalatnál
helyezkedhetnek el, méghozzá magas beosztásban.
Ezek a magánvállalatok
megbízásaikat többnyire az államtól kapják, ráadásul
komoly befolyással bírnak bizonyos politikai körökre. Emiatt létezik
egy meglehetősen befolyásos közösség, mely egyrészt elkötelezett
a haderő felé, másrészt gazdasági hatalommal bír, harmadrészt
kapcsolatrendszerén keresztül jelentős befolyása van a politikában.
A másik sajátos
rendszer a rendkívül nagyra nyílt és végletesen aszimmetrikus
társadalmi ollóból adódik. A társadalom felső egy százaléka
nagyobb vagyonnal rendelkezik, mint az alsó 90 százalék. Ebből
és a már említett pártfinanszírozási rendszerből adódik,
hogy a felső 1, kiterjesztve a társadalom felső 5 százaléka lényegesen
nagyobb politikai befolyással, ha úgy tetszik, részhatalommal
rendelkezik, mint az alsó 90.
A harmadik érdekes
jelenség a soknemzetiségű társadalom nemzetiségi alapon
szervezett érdekérvényesítő csoportjai, melyek közül
kiemelkedik az AIPAC, az Izrael érdekeit szem előtt tartó zsidó
lobbicsoport. Ezt a szervezetet tartják a második legbefolyásosabb
lobbierőnek, az NRA, a fegyvertartók érdekképviseleti
szervezete után. (Az már csak külön érdekesség, hogy az
NRA-ben jelentős szerepet vállalnak a fegyveres erők veterán
tagjai.)
Negyedjére meg
kell említsük a tömegtájékoztatást, mely valódi hatalmi ágként
működik, melyet lényegében megint csak a felső 1-5 százalék
ural.
Ezt a hatalmi
rendszert árnyalja a politikai osztály, azaz a pártokban
karriert építő különböző szintű politikusok és bürokraták,
akik a már említett hatalomrészes csoportok mellett, azért a
szavazatokra is rá vannak utalva, mely szavazatok megszerzése az
egyéni munka és pártstruktúra működésének minősége
mellett, a hitelesség látszatától és az említett hatalmi tényezőktől,
különösen a tömegtájékoztatástól nagyban függ.
Azaz összességében
az látszik, hogy az amerikai politikára, ideértve a külpolitikát
az említett csoportok jelentős befolyással bírnak. Részesei a
politikai hatalomnak.
Amikor azt látjuk,
hogy az amerikai külpolitika teljesen értelmetlen háborúkat és
konfliktusokat provokál vagy éppen indít, akkor felvetődik az
eredeti kérdés: milyen céllal teszi ezeket? Mert látszólag
eredménytelenek, sőt pusztítást és Amerika-ellenes rezsimek
feléledését, rablóhordák hatalomra jutását eredményezik.
Az amerikai külügy
tevékenységét, a hírszerző közösség mibenlétét az elmúlt
hónapokban többször bemutattuk, ugyanígy bemutattuk az önjáró
amerikai bürokrácia mozdíthatatlanságát. Mindezek nyilván
okai a nehezen értelmezhető, sőt kudarcos amerikai külpolitikának.
A kérdés azonban
most az, hogy a politikai hatalom részesei, tehát a fent leírt
négy csoport miért dolgozik azon, miért költ óriási összegeket
arra, hogy része legyen ennek a hatalomnak?
Irak szétverése,
Szíria polgárháborúba taszítása, az arab tavasz után bekövetkező
káosz, az Iszlám Állam megjelenése, Ukrajna háborús zónává
változtatása, az amerikai belpolitikai döntések elodázása,
az egészségügyi rendszertől a pénzügyi rendszeren át a
gigantikus költségvetési hiányon keresztül a közszolgáltatások
minőségének drasztikus romlásáig mind olyan kérdések,
melyekkel a politikai hatalom nem tud, és úgy tűnik nem is akar
mit kezdeni.
A dolog odáig
jutott, hogy egy kizárólag pusztításra szakosodott harcosokból
összeálló csoport a legalávalóbb kegyetlenségek sokaságát
követi el, lefejez és élve eléget embereket, komplett népeket
irt ki, és az amerikai politika egyszerűen nem akar és nem is
tud mit kezdeni velük, holott éppen az amerikai hadsereg iraki
inváziója tette lehetővé, hogy ezek a gyilkolásból
Youtube-eseményt csináló elmebetegek szabadon pusztítsanak.
Ezekből a tényekből
az látszik, hogy a politikai hatalom önmagában cél. Ezek a
csoportok egyszerűen csak hatalomra akarnak kerülni, és nem
tudják vagy nem is akarják hatalmukat valamiféle értelmes cél
érdekében felhasználni. Nézzük Colleen Bell nagykövet
asszonyt. Kifizet több millió dollárt azért, hogy nagykövet
legyen Magyarországon, majd megérkezik, és kideríthetetlen,
hogy mi a célja nagykövetségének. Feltehetőleg semmi. Azért
akart nagykövet lenni, hogy nagykövet legyen. Pont.
Ha már Magyarországon
járunk, nézzünk körbe itt is. Az Orbán-kormány és az előző
kormányok közötti jelentős különbség az, hogy Orbántól
hihetőnek tűnik, amikor a hatalmat eszközként és nem célként
kezeli. Hogy hihetőnek tűnik, amikor a kormányzás elmozdul a
szuverén akaratnyilvánítás felé, és nem hagyja, hogy a tőke
vagy más hatalom irányítsa a politikát. Hanem éppen fordítva,
a politikának kell meghatároznia a tőke mozgásterét.
A politikai
hatalom – ahogy azt már korábban megállapítottuk – persze
semmilyen rendszerben sem képes csak magában gyakorolni a
hatalmat. De mégis, ha a fenti okfejtésből logikus, bár úgy tűnik
általánosan nem elfogadott következtetést vonhatunk le, akkor
az az alábbi:
A politikai
hatalom akkor jár el helyesen, ha önmagát nem célnak, hanem
eszköznek tekinti. A politikai hatalom akkor érdemes támogatásra,
ha van célja és erről a célról legalább elhihetjük, hogy értelmes,
mindannyiunk érdekét szolgáló cél.
Ha nem is eget
rengető jelentőségű, de egyet megígérek olvasóimnak. Csak
ilyen hatalom erőfeszítéseit támogatjuk.
|