2015.02.27.
A
román hatalom korlátozza a székelység jogait
A nagy célokat nem lehet szalmalánglobbanásokkal elérni
A Székely Nemzeti
Tanács (SZNT) az elmúlt évek során a székely autonómiaküzdelem
iránymutató kulcsszavaivá tette Jókai Mór szavait: „törvényes,
szabad és független nemzeti állás”. A Székely Szabadság
Napját március 10-én 16 órakor rendezik meg Marosvásárhelyen.
Izsák Balázs, a Székely Nemzeti Tanács elnöke: Székelyföldet
ennyire hátrányos megkülönböztetés nem érte történelme
során – még a kommunista diktatúrában sem.
A székely szabadság eszméje mennyiben változott a madéfalvi
veszedelemtől a mai napig?
– Ma a székelység Székelyföld autonómiájában látja
jogainak intézményi garanciáját, és lényegében az államon
belüli önrendelkezéssel azonosítja a szabadságot, ami azt
jelenti, hogy a maga törvényei, hagyományai szerint akar élni.
Ha arra gondolunk, hogy a madéfalvi veszedelem idején a „székely
jog” a faluközösségek, a székek számára egy eleven fogalom
volt, és szintén azt jelentette, hogy a székelyek a maguk
hagyományai és törvényei szerint akarnak élni, akkor el lehet
mondani, hogy a lényeg nem változott. Ez a fontos mindamellett,
hogy a szabadságot szavatoló intézmények, a törvényi keret a
kor kívánalmai szerint alakuljanak.
Mit jelentett a középkorban ez az eszme, s mit
jelent jelenünkben?
– A filozófia és a teológia egyik legbonyolultabb
fogalma a szabadságé, amely a világ más-más részein, különböző
módon jelentkezett és fejlődött. A modern szabadsággondolatot
egyetemes módon, az emberi jogokkal összefüggésben határozza
meg az ENSZ alapokmánya, valamint a Polgári és Politikai Jogok
Nemzetközi Egyezségokmánya. Ennek megfelelően az emberi jogok
és szabadságok az emberi lény veleszületett méltóságából
erednek. A közösségekre is kiterjeszthető szabadságot a
szubszidiaritás elve fejezi ki a legtalálóbban, úgy ahogyan
azt XI. Pius pápa Quadragesimo anno című enciklikájában
megfogalmazta: …mindazt, amit egy kisebb és alacsonyabb szinten
szerveződött közösség képes végrehajtani és ellátni, egy
nagyobb és magasabb szinten szerveződött társulásra áthárítani
jogszerűtlenség és egyúttal súlyos bűn, a társadalom helyes
rendjének felforgatása, mivel minden társadalmi tevékenység lényegénél
és benne rejlő erejénél fogva segíteni köteles a társadalmi
egész egyes részeit, ellenben soha nem szabad bomlasztania, vagy
bekebeleznie azokat. Úgy lehet erre a meghatározásra tekinteni,
mint a székely autonómiaküzdelem elvi alapjára.
A Székely Szabadság Napjának megrendezését többször
is meg akarták gátolni különböző indokokkal a román belügyi
szervek. Most is számíthatunk ilyen akciókra?
– Tavaly is Marosvásárhely polgármestere próbálta
megakadályozni rendezvényünk megtartását. Akkor egy megkésett,
kötelező jogi érvénnyel nem rendelkező átirattal próbálta
ezt megtenni, most viszont van egy olyan tiltást tartalmazó átirat,
amelyet a bejelentést követő 24 órán belül kaptunk meg. Meglátásunk
szerint ez sem törvényes, de ebben a bíróság illetékes dönteni.
Ezért fordultunk a tiltás ellenében jogorvoslatért a közigazgatási
bírósághoz. 25 évvel a rendszerváltás után ott tartunk,
hogy alapvető emberi jogok sérülnek Romániában: a gyülekezési
jog és a szólásszabadság. Másrészt a Székely Nemzeti Tanács
súlya, tekintélye is nagyobbra nőtt annál, semhogy el lehetne
vele játszani a demokrácia látszatát. Mintha lenne egy hallgatólagos
határ: két-háromszáz embert mozgósító rendezvények még
beleférnek a román demokráciába, a tízezreket utcára vivők
már nem.
Mit gondol: az erdélyi magyar pártok, politikai
szervezetek és történelmi egyházak csatlakoznak az önök felhívásához?
– Az erdélyi magyar pártokkal, politikai szervezetekkel
és a történelmi egyházakkal mindig törekedtünk az összehangolt,
jó együttműködésre, és erre igen jó példa a Székelyek
Nagy Menetelése. Fontosnak tartom, hogy azt az összefogást, együttműködést,
amit 2013. október 27-én sikerült felmutatni a világnak, az egész
autonómia küzdelemben érvényesíteni lehessen a jövőben is.
Miért döntöttek úgy, hogy stratégiai partnerségre lépjenek
az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanáccsal?
– A Székely Nemzeti Tanácsot és az Erdélyi Magyar
Nemzeti Tanácsot nemcsak a közös cél, a közös eredet köti
össze, hanem van közös elvi alapunk is: az egész erdélyi
magyarságra kiterjedő háromszintű autonómiamodell. Ezek után
természetes a stratégiai partnerség két olyan szervezet között,
amely nem pártként, hanem közképviseletként határozza meg önmagát,
és az autonómia különböző formáiban látja a romániai
magyarság, ezen belül a székelység jogainak a biztosítékát.
Miként lehet az ellen védekezni, hogy a román kormány
Székelyföldet ne olvassza be egy román többségű régióba?
– Ez egy nagy kihívás nemcsak nekünk, székelyeknek, de
az egész magyarságnak is. A maga eszközével kell fellépnie
ellene mindenkinek: az egyes egyéneknek, magyar pártoknak és
szervezeteknek. Mi magunk ezért kezdeményeztük, hogy a székelyföldi
önkormányzatok határozatban mondják ki, egyetlenegy közigazgatási
egységbe akarnak tartozni. Ezekre a határozatokra felfigyelt az
Európa Tanács Helyi és Regionális Önkormányzatainak
Kongresszusa, március végén tárgyalja ügyünket a Monitoring
Bizottság. Szeretnénk elérni, hogy a romániai közigazgatási
folyamatot figyelemmel kísérje a testület, esetleg megfigyelőket
küldjön Romániába ebből a célból. De a magyar államnak is
joga és lehetősége a magyar–román államközi szerződés
15. szakaszának 9. pontja alapján kérni, hogy Románia ne
rajzolja át közigazgatási határait úgy, hogy az itt élő
magyar közösséget hátrányosan érintse.
Amennyiben ez a beolvasztás megtörténne, elképzelhető,
hogy többen elhagynák szülőföldjüket?
– Kétségtelen, Székelyföldet, a székelységet ilyen léptékű
hátrányos megkülönböztetés nem érte történelme során még
a kommunista diktatúrában sem. Azt jelentené egy ilyen lépés,
hogy történelmi létezésének területi-intézményi kereteit végleg
elveszíti, hiszen a jelenlegi megyehatárok nagyjából még
mindig széki határok is, két megyében jelentős többséget
alkotunk ma is. A beolvasztás lehetőségét nem kívánom még
latolgatni sem, mert ennek nem szabad megtörténnie!
A román kormány tehát az önrendelkezést ellenzi. Léteznek-e
olyan román politikusok, történészek, politológusok, akik
tudják, hogy az autonómia nem az „ördögtől való”?
– Vannak olyan ismert román személyiségek, akik nyíltan
kiállnak a székelyek ügye mellett. Gabriel Andreescu, Valentin
Stan, Lucian Mandruta, Smaranda Enache, Catalin Avramescu, Sabin
Gherman, Tudor Duica, hogy csak egy párat említsek azok közül,
akiknek megnyilvánulásai elérhetők az interneten.
Márton Árpád RMDSZ-es országgyűlési képviselő
szerint az ő autonómiatervezetük lényegesen jobb, mint az
SZNT-é. Mi erről a véleménye?
– Minden politikus a saját pártja elképzelését tartja
a legjobbnak. Ezzel nincs baj. A baj azzal van, hogy a Dél-Tirol
autonómia-statútumáról másolt tervezet nem kapcsolódik a székelyföldi
valósághoz, és számos olyan rendelkezést tartalmaz, amely Székelyföldre,
a székelységre nézve káros. Márton Árpádnak is megírtam,
hogy tervezetük a Nicolae Ceausescu megyésítése során létrehozott
három megyére épül. Kényelmességből, konformizmusból,
Maros, Kovászna és Hargita megye együttesét nevezik Székelyföldnek,
amelyen belül a magyarság részaránya ma alig lépi túl az
50%-ot, míg ez az arány a mi, rosszabbnak ítélt tervezetünkben
megjelölt közigazgatási határok között közel 75%.
Milyen feltételek mellett lehet győzelemre vinni Székelyföld
autonómiáját?
– A legfontosabb az lenne, hogy a céllal azonosuljon
minden magyar ember. Ne kívülállóként szemléljék a székelyek
küzdelmét, hanem belső, nemzeti ügyként. A nagy célokat nem
lehet szalmalánglobbanásokkal elérni. Szívósság kell hozzájuk
és hit; az kell, hogy boldognak érezze magát mindenki, aki létformájává
tudta tenni ezt a küzdelmet akár egy életre.
Medveczky Attila
|