2015.02.27.
Megerősödött a református Tiszántúl
Szabó András: „Téged Isten dicsérünk” – Bocskai István,
Erdély és Magyarország fejedelme
Ki volt Bocskai
István? Hogyan lett a lázadó bihari uraságból Erdély első
fejedelme, s általa az Erdélyi Fejedelemség a magyar államiság
és a magyar protestantizmus védőbástyája? Ennek bemutatására
vállalkozott Dr. Szabó András professzor, a Károli Gáspár
Református Egyetem Bölcsészettudományi Karának egyetemi tanára,
akinek, saját bevallása szerint, s ahogyan a kötet rövidsége
is mutatja, nem az volt a szándéka, hogy a korábban megírt
nagymonográfiákat felülmúlja. E gazdag és szép fotóanyaggal
kiegészített kötetben inkább arra vállalkozott, hogy a nagy
fejedelem életútját népszerűsítő, ismeretterjesztő formában
összefoglalva, egy olyan ember példáját állítsa az olvasók
elé, aki politikai, művelődés- és egyháztörténeti
szempontból egyaránt meghatározó személyisége volt történelmünknek.
A szerző a mohácsi katasztrófa utáni hazai társadalomról
szó fejezetében leírja, hogy Magyarország egyházi életében
a reformáció hozott gyökeres változásokat. Szórványosan már
1526 előtti is terjedt, de a nagyobb tömegeket csak az 1540-es
években érte el. A protestantizmus térhódításával egy időben
a középkori egyház válságba került, elfogyott az alsópapság,
kiürültek és elpusztultak a kolostorok, egyedül a papi
hierarchia legfelsőbb része maradt meg többé-kevésbé. Miután
a mezővárosi polgárság többsége a reformáció mellé állt,
az 1550-es évekre a nemesség és a főnemesség túlnyomó része
is csatlakozott az egyházat megújítani szándékozókhoz.
Megindult a felekezetek képződése is: először
Kelet-Magyarországon és Erdélyben vált szét egymástól a két
protestáns felekezet, a Luthert követő evangélikusok és a svájci
teológusok nyomdokaiban járó reformátusok, majd mindez lejátszódott
a török hódoltságban, illetve a XVI. század végén az ország
nyugati felében is. Olasz értelmiségiek hozták be Erdélybe
1565-ben a Szentháromságot tagadó hitet, amely rövidesen erős
és elismert egyházzá vált, s a török hódoltságban, Pécs környékén
is megvetette a lábát. Hazai egyetem híján a protestáns
felekezetek kialakították a maguk sajátos iskoláit, a kollégiumokat,
amelyek a gimnázium és a főiskola tulajdonságait egyesítették.
Az evangélikusoknál ekkor Brassó és Bártfa emelkedett ki a
tanintézmények sorából, a reformátusoknál Sárospatak,
Debrecen, Pápa és a hódoltsági Tolna, míg az unitáriusok –
a Szentháromság-tagadók – Kolozsvárott képezték értelmiségük
zömét. A reformáció megjelenése serkentő hatással volt a
magyar nyelvű irodaalomra, amely már a középkor végén
kezdett kialakulni. Az iskoláikban latinul tanuló protestáns
lelkészek a néphez anyanyelven szóltak, s célul tűzék ki a
Biblia anyanyelvre való lefordítását.
Egy
személy identitását nagyban meghatározza a család, különösen
így volt ez a magyar nemeseknél, akik pontosan számon tartották
leszármazásukat és rokonságukat. A köznemességhez tartozó,
tehát nem túl gazdag bocskói Bocskaiak (nevüket egyaránt írták
„y”-nal és „i”-vel) eredetileg Északkelet-Magyarországon,
Zemplén megyében voltak birtokosok. A család egy közkeletű
monda szerint Simon Miczbántól származik, akinek hét ikerfia
született. A leszármazottak őrizték a történetet, s sírfeliratokon,
temetési prédikációkban is elmondták. Valójában a legendának
annyi a valóságmagva, hogy 1280 körül tényleg élt egy
bizonyos Simon comes, akinek hat fia született. A hat fiú
egy-egy nemesi család őse lett: innen származnak a Csapyak,
Szerdahelyiek, a gálszécsi Széchyek, a sóvári Soósok, a
bocskói Bocskaiak és a Szürtheyek. Bocskai Simon (István
nagyapja) szerezte meg házasság révén a Bihar megyei Kismarját,
és alapította meg a család kismarjai ágát. Az ő fia volt
Bocskai György, akinek igen nehéz körülmények között
kellett helytállnia, hiszen birtokai a két király közötti határzónába
estek. Az övé volt Bihar vármegyében az egész Kismarja község,
és részbirtokai voltak a Diószeg melletti Kerekegyházán, Okányban,
Balkányban, a Biharfélegyháza melletti Gyapolyon és Hencidán,
de voltak Északkelet-Magyarországon, s később Erdélyben is földjei
és jobbágyai. Kismarja a Szűz Mária tiszteletére szentelt Árpád-kori
templomától kapta a nevét. Nagy
pusztítást okoztak a környéken az 1658–1659-es tatár-török
hadjáratok. Maga Bocskai István első, 1595-ös végrendeletében
beszél részletesen a település templomáról: „Mivelhogy
Kismarjáról iratom magamat, temetségömnek is helyét az én
Istenemtől ott kívánom szüleim mellett.” Még többet árul
el a következő mondat: „Feleségömnek és az én atyámfiainak,
az kikre az én jovaim maradnak, átok alatt hagyom nekik, hogy
azt az kis szentegyházacskát igen szépen megcsináltassák, és
mikoron az én testemet az koporsóban beteszik, annak az rakott sírnek,
kit én szüleimnek és magamnak temetségére csináltattam,
minek előtte az ajtaját berakják, földdel megtöltsék…”
Ha a felesége ide akar temetkezni, megteheti, de „egyebektől békesség
adassék az sírnak.” A forrás világosan megmondja, hogy a
kriptát maga Bocskai István építtette szülei és maga számára
(minden bizonnyal az 1570-es évek végén), s a feleségén kívül
senki más nem temetkezhet bele. Az utódokra csupán a lépcső földdel
való betömését, s a templom padlójának kikövezését
hagyta. Az építészeti stílus ez esetben nem mond ellent a végrendeletnek,
hiszen a központoktól távol nagyon is elképzelhető egy
konzervatívabb ízlésvilágú építkezés. A templomban talált,
gyermekektől származó csontok arra utalhatnak, hogy kis
korukban elhunyt testvérei is valahol itt nyugodtak, de ugyanitt
lehetett a nagyszülők, Bocskai Simon és felesége, valamint a
Marjai ősök végső nyughelye is. Csak mellékesen utalunk rá,
hogy a Tiszántúli Református Egyházkerület törvényei, az ún.
„articuli maiores” tiltották a templomokba való temetkezést.
Bocskai György valamikor az 1540-es évek második felében
vehette feleségül lekcsei Sulyok Krisztinát, István édesanyját.
A lekcsei Sulyokok eredetileg Dél-Magyarországon voltak
birtokosok: Bács-Bodrog és Somogy vármegyékben, s a nagyhatalmú
enyingi Török család famíliájába tartoztak, annyira, hogy
Krisztina nagyapja, Sulyok István, enyingi Török Bálint veje
lett, miután feleségül vette Török Krisztinát. Az ő fiuk,
Sulyok Balázs fiatal korában az ország déli védelmében vállalt
szerepet, többek között őt vádolták Nándorfehérvár
1521-es elvesztése miatt is. Sulyok Balázs a Balaton-felvidéki
Tátika várát birtokló gersei Pethő családból nősült,
feleségétől, Erzsébettől három lánya maradt: Anna,
Krisztina és Sára. A török hódítás elől először a
Balaton déli partján fekvő Egyházasszentgyörgyre (a
mai Balatonszentgyörgy
területén) költöztek, majd 1544-ben innen is tovább menekültek,
s a falut zálogba adták a rokonságnak. Végül Északkelet-Magyarországon,
Szatmár vármegyében találtak új otthonra. A három lány jó
házasságot kötött: Anna először Muthnoky Mihály, majd annak
halála után 1553 tavaszán gyarmati Balassi János felesége
lett: az ő fiuk volt Balassi Bálint. Krisztina kismarjai Bocskai
Györgyhöz ment feleségül, míg Sára 1550-ben ruszkai Dobó
Istvánnak nyújtotta a kezét. Az eredetileg Szapolyai-párti
Sulyok Balázs Török Bálint 1541-es török fogsága után átállt
Habsburg Ferdinánd hívei közé, s ezt az irányzatot erősítette
lányainak házasságkötése is. Sógornőin keresztül Bocskai
György szintén a Habsburg-párt elkötelezett hívévé vált, s
amikor Dobó István erdélyi vajda lett, ő is vele ment.
Izabella királyné 1556-os visszatérésekor a Szapolyai-párt
emberei családostul fogságba vetették. Szabadulása után
Bocskai György feltehetően a birtokaira húzódott, s nem Bécsben
vállalt állást, mint azt a korábbi szerzők hitték. Fazekas
István publikációja a Lymbusban tisztázta, hogy egy távoli,
Horvátországba szakadt rokona, razinai (vagy razinakeresztúri)
Bocskai György volt az, aki ebben az időszakban, 1575-ös haláláig
királyi titkárként tevékenykedett. A család ráadásul előszeretettel
használt bizonyos keresztneveket, ezért ennek a Györgynek is
volt egy István nevű fia. Kismarjai Bocskai György életében
az újabb változás 1566 körül következett be, s ennek két
oka volt. Egyrészt számításba kell vennünk a magyar nemesség
e korszakbeli általános elégedetlenségét Miksa uralmával
szemben. A második ok Bocskai Györgyöt közelebbről érintette:
Gyula várának elestével ugyanis bihari törzsbirtokai közeléből
eltűnt a Habsburg-hatalom. A logikus lépést a következő
esztendőben tette meg, s 1567-ben átállt János Zsigmond oldalára,
s a választott magyar király tanácsosa lett. Bocskai György
1570-ben bekövetkezett halála teljesen új helyzetet teremtett.
János Zsigmond, majd az új erdélyi fejedelem, somlyai Báthory
István is pártfogásába vette az elárvult rokon családot, az
utóbbi 1571. október 25-én levelet írt az érdekükben Johann
Trautson főudvarmesternek Bécsbe. Ennek nyomán egyezség jött
létre Miksa császár és köztük, s visszakapták zempléni
birtokaik többségét. Talán ennek az egyezségnek köszönhető,
hogy a tizennégy esztendős Bocskai István a bécsi udvarba került.
Az időpontban némileg bizonytalanok vagyunk, ugyanis az említett
Báthory levél arról beszél, hogy Sulyok Krisztina egyik fia már
az uralkodó udvarában szolgál. . Bocskai István 1583 végén nősült
meg, menyasszonya egy dúsgazdag fiatal özvegy volt, név szerint
Hagymásy Margit. E házasság révén jutott hozzá Bocskai
Nagykereki várához és a hozzá tartozó falvakhoz. A
Bocskai-testvérek között erős családi összetartás volt,
István az első, 1595-ös végrendeletében így fordul még életben
lévő három lánytestvéréhez (Judit, Krisztina, Ilona):
„Intlek is szerelmes hugaim szeretöttel bennetöket, hogy
megemlékezzetök az mi megholt boldog emlékezető szerelmes anyánknak
intísiről, hogy az atyafiúi szeretöt köztetök megmaradjon,
úgy leszen Istennek áldása rajtatok, hogyha az Istent szemetök
előtt hordozzátok, és az atyafiúi szeretöt megmarad köztetök.”
S
mi vezetett a Bocskai-felkeléshez? Szigetvár eleste után
negyedszázados béke következett. Ezt a helyi végvári csatározásokból
kinőtt „hosszú háború” törte meg, amelyet tizenöt éves
háborúként is emlegetnek. 1593-ban végül a török üzent
hadat. A török kiűzése érdekében összefogott a
Habsburg-udvar, a magyar nemesség és az Erdélyi Fejedelemség.
A pápa és a német fejedelmek is támogatták a törökellenes háborút.
Növelte a bizakodást az erdélyi had fényes győzelme az oszmánok
felett. 1596-ban azonban a törökök elfoglalták Egert, és győztek
a döntő jelentőségű mezőkeresztesi csatában. Bár itt
kezdetben a keresztény sereg állt győzelemre, a fegyelmezetlen
katonák túl korán kezdtek a török tábor fosztogatásához, s
így a szultáni had megfordította a csata sorsát. A hosszú háború
rengeteg emberéletet, pénzt, hadianyagot emésztett fel. Váltakozó
szerencsével folytak a harcok, jelentős változást csak Kanizsa
török kézre kerülése jelentett. A hatalmas létszámú
csapatok mozgása sok szenvedést okozott. A császáriak éppúgy
raboltak és fosztogattak, mint a törökök. Feldúlták Erdélyt
is, amely kilépett a szövetségből. Az elhúzódó háború
pusztításai, a zsoldosok visszaélései a Királyi Magyarország
számára is problémát jelentettek. Fokozta a feszültséget,
hogy a Habsburg-udvar koholt vádak alapján felségsértési
pereket indított magyar főurak ellen. Ezek célja a kiürült
kincstár feltöltése volt, hiszen a „bűnösöket” halálra
és vagyonelkobzásra ítélték. A jogsértő perek mellett felháborodást
váltott ki a rendi kiváltságok sorozatos megsértése is. Az
országnak például évekig nem volt nádora. Vallási ellentét
is kialakult a katolikus Habsburgok és a túlnyomórészt protestáns
magyar nemesek között. Bocskai István kelet-magyarországi főúr
volt. Korábban tevékenyen részt vállalt abban, hogy az Erdélyi
Fejedelemség csatlakozott a törökellenes szövetséghez. Most
felismerte, hogy az országot a pusztulás fenyegeti, s ezért a
legfontosabb a béke megteremtése. Mivel ezt nem remélhette a
Habsburg uralkodótól, az oszmán hatalommal vette fel a
kapcsolatot. Bocskai korábban szolgálatába fogadta a fizetetlen
fegyveres hajdúkat. Így amikor a Habsburg-udvar le akarta tartóztatni
felségsértés vádjával, szembeszállt a császári
csapatokkal. Miután az első ütközetekben győzelmet aratott,
csatlakoztak Bocskaihoz a felső-magyarországi nemesek és városok
is. Kitört a magyar rendek első Habsburg-ellenes fegyveres
felkelése. Bocskai seregei rövid idő alatt jelentős sikereket
értek el, a Királyi Magyarország nagyobb részét elfoglalták.
Bocskait erdélyi fejedelemmé választották, a török szultán
pedig koronát küldött számára, hogy legyen magyar király. Ő
a koronát megtartotta, de a királyi címet elutasította. Nem
akart a törökök bábja lenni, hanem az ország érdekében a
megegyezés, a béke lehetőségét kereste. A felkelést végül
az 1606-ban megkötött bécsi béke zárta le. A Habsburgok ebben
elismerték Erdély önállóságát, területét pedig három vármegyével
növelték. Ígéretet tettek a vallásszabadság és a rendi
jogok tiszteletben tartására is. Bocskai közvetítésével jött
létre a Habsburgok és a törökök között 1606-ban a
Zsitva-toroki béke. Ez zárta le a hosszú háborút. Bocskai
letelepítette a hajdúkat. Földet adományozott nekik, és az adófizetés
alól is mentesítette őket. Ezért cserébe katonáskodni
tartoztak. Így sorra jöttek létre a hajdútelepülések, például
Hadház, Nánás, Szoboszló.
Végigolvasva
a lázadó bihari nagyúr történetet, felvetődhet a kérdés,
hogy valóban egy nagy formátumú történelmi személyiségről
van-e szó. Történelmi távlatból tekintve a kérdést, egyértelmű
igent kell válaszolnunk. 1600 körül a magyar államiság és a
magyar protestantizmus válságos helyzetbe jutott, egyre erősödtek
a Habsburgok abszolutista és erőszakos ellenreformációs törekvései.
Könnyen a cseh forgatókönyv játszódhatott volna le, ahol 1620
után felszámolták a rendi szervezetet, s erőszakkal eltüntették
a protestantizmust. Bocskai mozgalma elzárta ezt a lehetőséget,
s először jelenítette meg a magyar törvényekben is az evangélikus
és református egyházat. Az evangélikus egyház számára lehetővé
vált a katolikustól független önálló egyházszervezet létrehozása,
míg a hajdúk letelepítésével megerősödött a református
Tiszántúl. Bocskai István fokozatosan kialakuló politikai
koncepciója maradandó nyomot hagyott a magyar történelemben:
az Erdélyi Fejedelemség a magyar államiság és a magyar
protestantizmus védőbástyája lett.
(Szabó András: „Téged Isten dicsérünk” – Bocskai
István, Erdély és Magyarország fejedelme; Kálvin János Kiadó,
Budapest, 2010)
M.A.
|