2015.02.27.
Adalékok
a Felvidék műveltségi világából a Wesselényiek, Széchyek,
Thökölyek, Csákyak korában
Egy barokk tézislap,
a megrendelője és a hozzá kapcsolódó személyiségek kapcsán
egy történeti körképet kívánok bemutatni, mely egyben a 17.
századi magyar műveltségi viszonyoknak, a korabeli hatalmi és
művészeti világképnek is tükre. E tükörben olyan, a
hazaszeretetet felmutató értékek látszódnak majd, melyek
mintaként kellenek, hogy hassanak napjainkban is, mert egy
korszak csak annak jegyében értelmezhető, hogy milyen válaszokat
ad az adott életviszonyok értelmezése és megoldása irányában,
akár az országhatárokon is átnyúló hazaszeretet jegyében.
Sikeres emberek életútja tárul itt föl, mely siker nem pusztán
az öncél jegyében volt számukra elérendő, hanem ezen túlmenően
a hazához való kötődés zsinórmértékén, mely életérzés
nagyon is értékelendő a mai kor embere számára. A tézislapok
formáját és típusát a jezsuiták alakították ki: e művészi
alkotás műfaji jelentősége abban áll, hogy általuk a művészetek
révén is képesek voltak azt a világképet közvetíteni,
amelyet növendékeikkel elfogadtatni kívántak. Ezzel a képzőművészetet
is sikerrel kapcsolták be a nevelés folyamatába. Növendékeik
e tézislapokon találkoztak először azzal a jelenséggel, hogy
a barokk művészet közvetlenül róluk és nekik szólhat, hogy
a műalkotás önmagukra és környezetükre is vonatkoztatható,
s hogy a barokk művészet eszközei alkalmasak arra, hogy a világhoz
való viszonyukat megjelenítsék és értelmezzék. A 17. században
e tézislapok úgy készültek, hogy a diák tanára meghatározta
a tézislap témáját, elkészítette annak tartalmi programját,
majd többnyire az egyetemi, főiskolai város valamelyik művészével
megrajzoltatta a kompozíciót. A 17. századi tézislap, bár
sokszorosított grafika volt, mégis egyedi darabnak számított.
Ugyanis egyszeri alkalomra, egy adott év meghatározott napjára,
egyetlen diák ünnepélyes disputájára készült. Egy olyan
korszak ez, amikor a török hódoltság miatt egy három részre
szakadt országról beszélünk, és amikor a török hatalom két-három
évtizeddel későbbi visszaszorulása a magyar területekről még
semmilyen körülmények között nem látszik.
A sokszorosított
grafika csúcsteljesítményeit jelentő tézislapok műfaját
sokféleképpen meg lehet közelíteni. A 17. század alkotóinak
tézislapjai általában nagyméretű papírra vagy textilre
alkotott művészeti értéket hordozó alkotások, melyek művészi
színvonala eltérő ugyan, de fontos lenyomatok a korszak világának
megértését, gondolkodási modelljét illetően. Ismertek ájtatos
képek, tézislapok vagy azok nyomán készült festmények,
doktori tézislapok, sőt geometriai tankönyv ábráinak élénkítéseként
is alkalmaztak tézislapot. A 17. századi tézislapok közül
igen sok a török elleni küzdelem propagandáját és Habsburg
Lipót dicsőítését szolgálta: a kettő ekkoriban nyilvánvalóan
össze is függött. Ezen tézislapokban a török fölötti dicsőséges
császárábrázolás egyben azt a magyar rendi elvárást is
megfogalmazta az uralkodóval szemben, hogy tegye meg, ami hatalmában
áll, szálljon szembe Magyarország királyaként a törökkel.
A magyarországi
diákok tézislapjairól önálló feldolgozás még nem készült,
de számos tézislapot tett közzé Galavics Géza, aki sokrétű
és rendkívül magas színvonalon elemezte a barokk kor magyar
vonatkozású tézislapjait. Galavics Géza kutatása mutatott rá
arra, hogy „három évszázad hazai képzőművészetének is
van egy olyan vonulata, amely ugyanúgy a török veszedelem szorításában
született, s amely az egykori irodalommal párhuzamosan a maga
sajátos képi nyelvén szólt a török elleni harc szükségességéről”.
E tézislapok ugyanazt fejezték ki, mint gróf Zrínyi Miklós
harcba hívó kiáltása: „Kössünk kardot az pogány
ellen.”.
Egy tanulmányi
ciklus lezárását jelentette a vizsga, a disputa: az „embléma”
rézmetszetű tézislap volt, ami egy olyan nagyméretű, legtöbbször
allegorikus jelentésű rézmetszet volt, amely egy nagyobb tanulmányi
időszakot lezáró ünnepélyes disputához kapcsolódott. Ezen
voltak olvashatók a vizsga tézisei, a vizsga helyéről, idejéről
és a vizsgázó tanáráról szóló információk, valamint egy
magas rangú pártfogónak szóló hódoló ajánlás is. Mai értelemben
e tézislapok valójában plakátok, emléklapok és az ünnepi
dekoráció eszközei is voltak egyszerre. Minden tézislap az
adott diáknak a saját maga személyre szabott műalkotás volt:
ez kiterjedt a megrendelő diák, annak családja, tanárai, diáktársai,
a disputában résztvevők és a tézislap ajánlásával meg Az
ifjú Koháry azonban jól érzékelte a tézislap készíttetés
társadalmi presztízsnövelő szerepét: leveleinek tanúsága
szerint bécsi tanulmányainak egyik legfontosabb problémája az
volt, miként tud megfelelni azoknak a társadalmi elvárásoknak,
amelyeket a hozzá hasonló előkelő, báró és grófi rangú diáktársai
közt magára nézve érvényesnek tartott. Ő is mindenképpen
„emblémával”, azaz tézislappal akart disputálni: ennek érdekében
anyjával szemben is keresztül vitte akaratát.
Koháryhoz több
tézislap is köthető, de az 1666 augusztusában letett vizsgájához
tartozó első tézislapja nem maradt fenn: egyébként ennek a költségeit
is anyja fizette ki.
A második tézislapja
költségeire az ifjú Koháry István 1666 augusztusában 100
aranyat kért: az összeg nagyságát jelzi, hogy a diák Koháry
a kívánt 100 arany előkerítésének módjára azt írta Bécsből,
hogy „nincs kétségem, hogy két-három holnap alatt az füleki
korcsmával ez a pénz meggyünne”. Az ifjú báró közvetlen
kapcsolatban állt a királlyal, melyet beleszőtt a fenti
augusztusi levelébe, hogy édesanyját meggyőzze e tézislap
jelentőségéről: „disputatiom pediglen, minthogy ma egy hete,
Istennek hála, elég szerencsésen dob- és trombitaszó alatt végbe
ment: nem akaram elmúlatni, hogy Nagyságodnak is emblémámmal
is ne kedveskedném, ő Fölségének magam is bevittem s magam is
praesentáltam”, és ekkor a király azt mondta, hogy a következő
disputatio sikere esetén „egy szép aranylánccal bizonyos
dolog, hogy megajándékozna”.
E tézislapot a
diák az uralkodónak, I. Lipótnak ajánlotta: Koháry István
személyesen mutathatta be tézislapját a császárnak, aki őt
aranylánccal tüntette ki, és ekként valójában egy életre
„magához láncolta”, királyhűségen tartotta. Ezt az aranyláncot
Koháry igen nagy becsben tartotta: 1719-ben, 70 éves korában Máriacellbe
látogatott, ahol hálaadó ajándékként adományozta e szent
hely részére a fél évszázaddal korábban a tudásával kiérdemelt
aranyláncot. Koháry tézislapja kiemelten fontos művészettörténeti
és kordokumentum, mivel a Közép-Európában tanuló magyar diákoktól
csak mintegy 22 tézislap maradt fenn (ebből 17-et augsburgi rézmetszők
készítették el: közöttük tartoztak Bartholomäus Killian és
Philipp Killian). Spillenberg János volt e tézislap rajzolója,
a rézmetszet elkészítője pedig Bartholomäus Kilian volt, akit
e korszak legjelentősebb augsburgi rézmetszőjeként ismerünk.
Ifjabb Spillenberg János egyik leánya, Spillenberg Mária Erzsébet
1669-ben született Augsburgban: 1703-ban Augsburgban férjhez
ment Killian Jeremiáshoz. Killian Jeremiás 1665. július 22-én
született Augsburgban, és itt is halt meg 1730. augusztus 23-án.
Killian Fülöp (Augsburg, 1625-93., Augsburg) és Lotter
Zsuzsanna fia volt. A tézislapok tekintetében fontos körülmény,
hogy a diák feladata volt a rézmetszés és a nyomtatás
megszervezése, s a költségeknek a disputáló diák családjára
hárítása is. S mert a magyarországi diákok 17. századi tézislapjainak
rézlemezre metszését a jezsuiták többnyire az európai
sokszorosított grafika egyik központjának számító
Augsburgban végeztették (a tézislapok 2/3-át sokszorosította
augsburgi művész), ezek a metszetek az európai sokszorosított
grafika csúcsteljesítményei közé tartoztak. Spillenberg János
(1628–1679) családjának augsburgi adatai tekintetében két körülményt
is érdemes fölemlíteni. 1664. július 11-én a Kassáról származó
nemes Spillenberg János ugyanis Regensburgban vette feleségül
„az erényes szűz” Anna Maria Lidl kisasszonyt, aki nemes
Melchior Lidl (Lüdel) augsburgi aranyműves, kereskedő és
Veronica Hopfer leánya volt. Erről a Nürnbergi Tartományi Egyházi
Levéltárban található, a regensburgi egyházból származó
irat tanúskodik. Greschik Viktor az „Alt Leutschau in
historischen Einzell-Darstellungen” (Leutschau, 1932.) címet
viselő igen terjedelmes, rengeteg adatot tartalmazó kéziratában
arról írt, hogy a Spillenberg-családról az augsburgi városi
krónikák 1690-ig tartalmaznak adatokat. Ez alapján nem túlzás
azt állítani, hogy valójában személyes kapcsolat is fennállhatott
ifjabb Spillenberg János és Koháry István báró között. Ezt
a feltevésemet tovább valószínűsítik a Koháry- és Wesselényi-,
valamint a Spillenberg-nemzetség összetett kapcsolatrendszere.
Dr. Diószegi György Antal
|