2015.02.27.
Csorja Gergely: Egymásrautaltság
Talán kissé
visszás, hogy a Magyar Fórumban két hete megjelent írásból
indulok ki, de nincs mit tenni, Medveczky Attila kollégám
nagyszerű interjúja Rostás Árpáddal elindított egy
folyamatot, melyről muszáj beszámolnom.
A Kossuth Klubban
havi rendszerességgel folyik Szellemi Kerekasztal címen egy beszélgetéssorozat,
melynek vendége a múlt héten Rostás Árpád volt. A beszélgetésen
részt vett Szűcs Balázs atya is, aki a Remény kis emberei közösségben
együtt dolgozik többek között Märle Tamás kollégánkkal a Kárpát-medence
nehéz sorsú gyermekeiért. Erről a kivételes munkáról már többször
beszámoltunk, de arról kevés szó esett, hogy a Remény kis
emberei közösség bizony sok nehéz sorsú cigány gyermekkel is
foglalkozik.
Így aztán a
kerekasztal-beszélgetésből, mely a meghirdetett program szerint
az elvándorlásról, a multikulturalizmusról és a cigány–magyar
együttélésről szólt, Rostás Árpád és Balázs atya beszélgetése
lett. Tegyük hozzá, hogy a közönség legnagyobb örömére,
ugyanis cigányokról, a cigányság problémáiról, a cigány–magyar
együttélés nehézségeiről és erényeiről ilyen nyílt,
ennyire emberközeli és értékes beszélgetést ritkán hallani.
A beszélgetés
alatt egy új világ nyílt meg előttem. Nem azért, mintha a cigányság
helyzetét vagy problémáit nem ismerném. Erről már több
cikket írtam, júniusban Cigánykártya címen egy hosszabb összeállítást
is közöltünk a cigányságról. Sokkal inkább abba a lehetőségbe
láttam bele, hogy létezik az a közeg Magyarországon, melyből
valódi előrelépés, a cigány–nem cigány ellentétek
esetleges feloldása és a magyarság jövőjét alapvetően
meghatározó kérdés tisztázása is megszülethet.
Hogy az említett
kérdés mibenlétéhez közelebb kerüljünk, kénytelen vagyok
Pokol Béla 2010-ben megfogalmazott felvetését idéznem: 2050-re
Magyarország összlakossága mintegy hétmillió lesz, ennek
egyharmada cigány, azaz több mint kétmilliós lesz a kisebbség.
Már ez is meghökkentő adat, de ha az elöregedést is
figyelembe vesszük, akkor arra kell felkészülnünk, hogy a
munkaképes korú lakosságnak több mint a fele lesz cigány származású.
Jelen pillanatban a dolgozó cigányok legnagyobb része segéd-
vagy betanított munkát végez, közöttük nagyon nagy a munkanélküliek
aránya, egyes településeken 80-90 százalékos. Ha ez a helyzet
továbbra sem változik, a magyar nyugdíjrendszer összeomlik, jóval
a XXI. század közepe előtt, már tíz-tizenöt év múlva. De
nemcsak a nyugdíjrendszer, hanem a cigányság túlnyomó része
megélhetésének alapját jelentő állami segélyek mögötti költségvetési
rendszer is.
Pokol felvetése
ugyan kissé direkt és talán kevéssé bizonyítható pontosságú
számadatot tartalmaz, de jelentős megállapítás. Ha a számok
nem is teljesen bizonyosak, a tendencia igaz.
Ez a kérdés idáig
a Jobbik tematizálásában úgy jelent meg, hogy itt valamiféle
cigányveszedelemmel állunk szemben, polgárháborús helyzetben
vagyunk és a cigányok lényegében az ellenség. A jogvédők és
a liberális értelmiség tematizálásában úgy jelent meg, hogy
a cigányok az áldozatok és a többségi társadalom előítéletei
nem hagyják, hogy integrálódjanak és különben sem lehet különbséget
tenni cigány és nem cigány között.
A kormányoldal az
Emberi Erőforrások Minisztériumán keresztül Balog miniszter
irányítása alatt és a többi között Zárug Péter Farkas
megalapozott szakértésével pedig valamiféle integrációs
tervet dolgozott ki. A létrehozott Társadalmi Felzárkózási és
Cigányügyi Tárcaközi Bizottság a cigányság felemelésén,
integrálásán, jobbításán dolgozik.
Ennek a programnak
az alapja, hogy a cigányságot valahogyan be kell rángatni a
munkaerőpiacra, először úgy, hogy megmutatjuk, hogy akár
dolgozni is lehet.
Bár a három megközelítésből
messze a kormányoldali megközelítés a legtisztességesebb, múlt
csütörtökön a Kossuth Klubban mégis megjelent egy negyedik,
eleddig rejtett lehetőség is.
Balázs atya és
Rostás Árpád beszélgetéséből két alapvető felismerés szökkent
szárba: egyrészt, hogy a cigányság széles rétegeit nem lehet
felemelni. Nincs olyan módszer, amivel integrálni, munkára erőltetni,
megszabályozni, megváltoztatni lehetne ezt az egyre jelentősebb
tömeget. Nem segít a szegregáció tiltása, mert a vegyes közösségekben
a cigányok elkülönítik magukat, sőt az iskolai vegyes közösségekben
még rossz érzések is keletkeznek a cigány gyerekben, mert többségük
nehezen tart lépést a nem cigány gyerekekkel a tananyag elsajátításában.
A cigányság jelentős tömegei egyáltalán nem akarnak vegyülni,
nem akarnak más szomszédokat. Bár a legtöbb gondolkodó cigányban
legalább egyszer felvetődik, hogy milyen jó lenne nem cigánynak
lenni. Ugyanis cigánynak lenni ma nem jó érzés. Nem előnyös.
A másik, tehát
nem cigány oldalról pedig megjelent egy másik soha nem látott
jelentőségű szempont a beszélgetésben. Hogy nem feltétlenül
kell megváltoztatni a cigányokat, a viszonyban önmagában óriási
javulást jelenthet, ha csak megértjük őket.
Ezek a szempontok
ma Magyarországon a katolikus pap és a műbútorasztalos nyilvános
beszélgetésében megjelennek, máshol alig.
A cigányoknak ma
elsősorban lehetőséget kell biztosítani. Annak a lehetőségét,
hogy minél több Szűcs Balázst engedjenek magukhoz közel, hogy
minél több Rostás Árpád tudja nekik elmagyarázni, hogy ha
azt akarod, hogy jobb legyen cigánynak lenni, akkor ne uzsorás,
tolvaj, vagy verekedő akarj lenni, hanem mondjuk asztalos, üzletkötő,
hegedűművész, vállalkozó, vagy éppen igazgató. Mert ha megérted,
hogy mit kell csinálni, akkor talán lehetsz is az, ami szeretnél.
Felesleges
ezermilliárdokat önteni a felzárkóztatásba, a néhány jól
behatárolható érdekcsoport kezelésében lévő támogatásokra,
amíg az alapok nincsenek megteremtve. Legelőször is meg kell értsük,
hogy mi zajlik a mélyszegény cigány réteg fejében és lelkében.
Másodszor meg kell teremtsük a lehetőséget, iskolával, csak
cigány iskolával – bármekkora mumus, bizony szegregált cigány
iskolával is – úttal, közművel, munkahellyel, biztos megélhetéssel
és ha kell, rendőrőrssel.
A többségi társadalom
a cigányságot felemelni nem tudja, csak ha ezt a cigányság
akarja. Ha az egyes cigányember megérti, hogy van lehetősége,
hogy érdemes más utat választani, ha maga is fel akar
emelkedni. Minden fillér, amit a kívülről jövő felemelésre
költünk kidobott pénz.
Rostás Árpád élete
a bizonyosság, hogy a saját elhatározásból adódó felemelkedés
óriási erőt képvisel. A pápai trónszék elkészítése és
eljuttatásának terve vagy hogy katedrálist akar építeni, természetesen
nem lehet általános cél, nem mutatható be, mint mindenkinek elérhető
vágy. De a mentalitás igen.
Balázs atya tevékenysége,
hogy egyetemisták sokaságát hozza közvetlen kapcsolatba mélyszegénységben
élő cigány gyermekekkel, a megértés felé vezető utat
mutatja.
Ezek óriási
jelentőségűek. Nem csak a cigányságnak, de a magyarságnak
is.
Ha a cigányság
nem talál magára az elkövetkező évtizedekben, akkor
Magyarországnak nincs jövője. Ezt vagy tudomásul vesszük,
vagy együtt pusztulunk.
Bizonyítandó,
hogy a cigány–magyar együttélés problémái a huszadik században
nem sokat változtak, idézzük Móricz Zsigmond nagyszerű írásának
részletét 1932-ből. Móricz tudósítása a Péróból – vagy
ahogy ma mondanánk –, a gettóból, tulajdonképpen ma is ráillene
bármely cigánysorra.
Nagy macska ugrik le az ágyról.
– Ejnye, de szép
macska. Kutyájuk is van?
– Az nincs kérem,
mert azért adót kell fizetni.
Egy menyecske
hangoskodik.
– Ha a rendőr jön,
felírja, hogy kutya. Lehet fizetni öt pengőt meg tízet érte.
Mi nem fizetünk, hogy az uraknak legyen szivarra.
– De hiszen nem
szivart vesznek rajta, hanem ugye ebédet adnak maguknak.
– Azt nem abból
adják, csak hogy betömjék a szegény cigányok száját.
Adjanak munkát. Vásároljanak szeget.
– Hát tyúk,
liba, kacsa, malac van-e?
– Honnan vóna?
Vót két kis malacom – mondja egy asszony –, megdöglött.
– És mit csináltak
vele?
Nevetnek.
– Megettük kérem.
Mink csak dögöt eszünk, mink csak akkor jutunk egy kis húshoz,
ha valahol döglik.
A vajda megszólal:
– Tetszik látni,
mink még ma is ezek vagyunk, megesszük a dögöt. Már a paraszt
vagy az iparos régen nem eszi, de minket még ma is csak úgy
tartanak, hogy megegyük a dögöt. Iskola kell nekünk kérem,
hogy tanítsanak. Én most már tanulok, hogy a gyerekeimnek könyve
van, tanulom. A történelmet, azt én nem is tudtam soha, hogy történelme
is volt az embereknek. Most bizony jobban elolvasom, mint a
gyerekeim. Meg szociális könyveket olvasok, ha hozzájutok.
– Hát regényt
olvas-e?
– Azt kizárólag
soha. Minek az nekem, kérem, a regény az nem szól semmit a cigányok
sorsáról, az minket nem tanít semmire. Itt van az öreg bátyám,
ha regény kell, az mesél nekünk akár egész éccaka a Mirkó
királyfiról.
Megelevenedik az
egész társaság, nevetnek, férfiak, asszonyok, leányok,
gyerekek. Valami ősi, valami meleg vidámság önti el a kemény
panaszok helyét, az ősi cigányvidámság, amely a legmélyebb
nyomorban is mindig megőrizte a lelküket és fenntartotta a jövő
baja számára.
– Folyamodványt
kellene beadni a főkormányzóság számára és egy kéttagú
deputációt küldeni. De az csak úgy lehetne, ha a főispán úr
is aláírná, mert ha így megyünk, akkor kivernek bennünket.
Azt már megtanultam, hogy hiába íratok én folyamodványt akárkivel,
az mind csak a szemétkosárba kerül.
Órák telnek el a
beszélgetésben, ömlik, ömlik, mint a vulkánból a láva, szörcsögve
és fortyogva az emberi élet egy különös rétegének évszázados,
évezredes nyomorúságáról.
– Még a mi anyánkat,
ha kétnapos gyerekágyat feküdt is, ha éjfélkor megzörgették
az ablakot, fel kellett kelni és vinni a levelet a más falukra.
Mert azelőtt a cigány hordta a levelet. De ma is csak úgy
gondolkodnak a cigányról. Mikor a harctéren voltam, három legény
innen a Péróból elesett, mikor bejelentették, azt mondta az őrmester
úr: „Fene egye meg őket, három cigánnyal kevesebb van.” Így
kérem, ma is ennyi a cigány, pedig az én fiam tud tanulni és
akkor a többi is tudna, ha valaki gondolna rá, de soha még az
nem történt meg, hogy két úriember idejött volna és leült
volna itt a mi asztalunk mellett, a mi székünkre és
meghallgatta volna a mi panaszainkat. Pedig mi is két lábon járunk
és nekünk is van szívünk és mi is becsületesek vagyunk. Soha
nincs itt kérem semmi csendzavarás. Se tolvajlás. Azt mondta a
főbíró úr: „Mit csináljak veletek, én nem telepíthetnélek
ki benneteket, csak akkor, ha azt jelenthetném, hogy a Péróban
mindenkit vason kell tartani. De itt nincs soha a legkisebb
zenebona.” Azelőtt a mi asszonyaink bejárók voltak a polgárokhoz
és ők végezték a bevásárlást nekik, ők hozták mindennap a
cukrot meg a kávét a boltokból, és soha nem volt semmi baj. A
cigányasszony megmosdatta a gyerekeit az iparosnénak és
kiseperte a házát és cselédmunkát végzett neki egy kis lisztért,
egy kis zsírért, ma már ez nincs, mert úgy elvadították a
cigányoktól a népeket, hogy szóba se mernek velünk állani,
mintha mind betörő gyilkosok volnánk.
– Hát mikor
volt csendőr utoljára a Péróba?
A vajda egy kicsit
elhallgat.
– Tegnap kérem.
Tegnap, mert van itt vagy két csirkefogó gazember legény, akik
megkéselték egymást. Bár meg is ölték volna, hogy
megszabadulna a cigányság az ilyen lingár naplopóktól. Ez
rontja a cigányság hírét, az ilyenek, de egy-két csavargóról
nem lehet az egész cigányságot megítélni. Mind a tudatlanság
az oka kérem és a rossz nevelés. Iskola kell nekünk meg munka
és kenyér és orvosság, egyéb nem kell. Adjanak jó lakást,
hogy abba élni lehessen, akkor más lesz ez is.
Lámpával kísértek
ki a Péróból. Nem sajnálták a maguk cipőjét, csizmáját,
hogy minden lépésnél megmutassák az utat, hova lehet lépni.
|