2015.02.27.
Több ponton módosult az útdíjrendszer
Az igazságosság elvét tartottuk fontosnak
Dr. Becsey
Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős
helyettes államtitkára: a települések útvonalai nem
terheltebbek, mint eddig, mert az olcsóbb megyei matrica révén,
aki eddig a régi utat használta, most a gyorsforgalmi úton éri
el a célját. A januári matricarendszer bevezetése a közös
teherviselést is szolgálja. Ugyanakkor lényegi pontosításokat
valósított meg a kormány február 1-jével: azok a szakaszok,
ahol nincs alternatív útvonal vagy áthaladási lehetőség, ismét
ingyenesek lettek.
Mi az útdíjrendszer módosításának lényege?
– A módosítás mögött az a filozófia húzódik, hogy
szeretnénk, ha megvalósulna a könnyebb személyi mobilitás. Az
új termék, a megyei matrica bevezetésével nagyobb választási
lehetőséget akartunk biztosítani mindenkinek, különösen
azoknak, akik egy adott megyén belül vagy egyik megyéből a másikba
ingáznak munkahelyük és lakhelyük között. A megyei matricák
bevezetésével az autósok jelentősen csökkenthetik úthasználati
költségeiket. Aki például egy megyében használja az autópályákat
munkába járáshoz, évi ötezer forintért tudja ezt megtenni az
eddigi 43 ezer forint helyett. Ezt a lehetőséget természetesen
sokan kihasználják. A megyei matricarendszernek tehát nagyon
sok nyertese van. Az időalapú – heti, havi, éves – matricák
mellett évi ötezer forintos áron elérhető területi alapú
matrica nagyobb kényelmet és gyorsabb, biztonságosabb közlekedést
nyújt. A módosítás következményeként azok az autósok is a
gyorsforgalmi utakat választják, akik eddig azért haladtak a
mellékutakon, mert a 43 ezer forintot túl drágának találták.
Lényeges szempont az igazságosság elve. Egyre hosszabb a magyar
úthálózat, főleg a gyorsforgalmi, melynek fenntartása pénzbe
kerül, és azt szeretnénk, hogy ehhez minden autós járuljon
hozzá. Eddig bizonyos városok esetében voltak ingyenes elkerülők,
a többségnél viszont nem. A matricarendszer bővítésének
januári bevezetése viszont a közös teherviselést is szolgálja.
A kormány a rendszer elvi alapjait megerősítve több módosításról
is döntött az útdíjrendszerrel kapcsolatban. Február 1-jétől
a megyei matricák nem a megyehatár előtti utolsó, hanem a
megyehatár utáni első csomópontig érvényesek, illetve több
új díjmentes szakaszon is lehet autózni. Az új rendszerben segítenek
eligazodni a megyei térképek, ezeknek köszönhetően az autósok
felmérhetik, mely úthálózati szakaszokon jogosultak egy adott
megyei matricát használni. Nemcsak a matricarendszert módosítottuk,
hanem a 3,5 tonna feletti teherautókat érintő, a megtett úttal
arányos útdíjfizetési (UD) rendszert is. Az UD rendszerben
valamennyi tehergépjármű-kategóriában – az inflációnövekedést
követő – általános 5%-os díjnövekedés kalkulálható, kivéve
az M0-s körgyűrű bizonyos szakaszain.
A települések útvonalai nem lettek terheltebbek
azzal, hogy a korábbi ingyenes szakaszokat fizetőssé tették?
– A Magyar Közút
Nonprofit Zrt. folyamatosan végzi az erre vonatkozó fölméréseket.
Azt már most kijelenthetjük, hogy mivel többen vásároltak
gyorsforgalmi úthálózat igénybevételére matricákat, valószínű,
hogy a települési szakaszokat kevesebben veszik igénybe. A
pontos adatok ebben a kérdésben késő tavasszal állnak majd
rendelkezésünkre.
Meghatároztak-e valamilyen türelmi időszakot az autósok
számára?
– A kormány eltörölte az 1470 forintos szolgáltatási
díjat a megyei matricák bevezetésével összefüggő ügyekben.
Azok tehát, akik januárban jogosultság nélkül hajtottak díjköteles
szakaszokra, nemcsak a pótdíj alól mentesülnek, ha február végéig
éves matricát vesznek, hanem az egyéb esetekben kötelező
szolgáltatási díjat sem kell megfizetniük. Viszont, aki februártól
matrica nélkül veszi igénybe a fizetős szakaszokat, már ki
kell hogy fizesse a pótdíjat. Az is lényeges, hogy a Nemzeti
Fejlesztési Minisztérium több szakmai érdekképviselet és
tudományos szervezet, közlekedési és közszolgáltató vállalat,
települési és megyei önkormányzat, önkormányzati szövetség
véleményét hallgatta meg. Amellett, hogy jelezték észrevételeiket,
fenntartásaikat, abban teljes volt az egyetértés, hogy a megyei
matrica bevezetése helyes döntés volt.
Milyen típusú kedvezményt vezettek be a nagycsaládosok
részére?
– Két szociális kategóriában vezettünk be utólagos
kompenzációt – tehát a kedvezmény kifejezés nem helyes. Az
egyik kategóriába azok a nagycsaládosok tartoznak, akik négy
vagy több gyermeket nevelnek. A másik kategóriába a mozgásukban
korlátozottak tartoznak. A négy vagy több gyermek után családi
pótlékban részesülő vagy mozgáskorlátozott parkolási
igazolvánnyal rendelkező autósok a D2 és D1 kategóriák díjai
közti különbséget igényelhetik majd vissza április 1-je után
a járási hivatalokban. D1 díjkategóriába tartozik a motorkerékpár,
valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű
– a személygépkocsi vezetőjét is ideértve legfeljebb 7 személy
szállítására alkalmas – személygépkocsi és annak vontatmánya.
A D2-esbe pedig a D1 kategóriába nem tartozó valamennyi személygépkocsi,
amely 7 főnél több személy szállítására alkalmas, valamint
a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsi
és a lakóautó.
A Budapesti
Önkormányzatok Szövetsége szerint „az M0-s körgyűrű fizetőssé
tétele katasztrofális állapotokat okozna a külső kerületekben
és az agglomerációs településeken is.” Miért döntöttek a
körgyűrű díjasítása mellett?
– Az egységes gyorsforgalmi úthálózat elve alapján
lehetne fizetős az egész útgyűrű. Az EU is kötelez minket
arra, hogy költsünk megfelelő pénzt a magyar közúthálózat
fenntartására. Ezért is kell nekünk a fenntartáshoz megfelelő
kasszát képeznünk. Ezért vezettük be a körgyűrűre és
annak bevezető szakaszaira is a matricahasználatot. Figyelembe
kell venni, hogy két fizetési konstrukció szerint készültek a
szakaszok. Egy részüket az állami költségvetés finanszírozta,
a másikat nagyrészt az Európai Unió. Ezért, amíg a különböző
elméleti kérdéseket nem tisztáztuk az EU-val, addig a keleti
szakaszt ingyenesen lehet használni. A körgyűrű déli
szakasza, tehát az M5-östől az M1-esig hosszú évekig nem lesz
fizetős, mert uniós pénzből építettük, építjük.
Elképzelhető, hogy a jövőben kibővítik az M0-st?
– Tervezzük a 10-es és a 11-es főutak közötti szakasz
megépítését. Ez nem egyszerű feladat, mert az út nagy része
alagutakban épülne, és fajlagosan nagyon drága a kivitelezés.
S mivel a következő hét évre az unió főleg a vasút fejlesztésére
ad pénzt, és nem autópálya építésre, a kormány úgy döntött,
hogy a megyehatárokat és a megyeszékhelyeket gyorsforgalmi úton
meg kell közelíteni, ezért még nem tudható biztosan, mikor
jut forrás a körgyűrű folytatására.
Medveczky Attila
|