2015.02.27.
Minden
idők legnagyobb fejlesztése valósul meg az Országos Mentőszolgálatnál
Legfontosabb célunk, hogy a mentők gyorsabban érjenek ki a
betegekhez
Győrfi Pál, az
Országos Mentőszolgálat (OMSZ) kommunikációs és PR igazgatója:
nemcsak az autók felét cseréljük le, hanem megújítjuk a mentésirányítás
országos rendszerét, és újabb állomásokat építünk hazai
és uniós forrásból.
Megkönnyíti munkájukat, hogy 2010 és 2014 között 20 milliárd
forintból fejleszthetett az Országos Mentőszolgálat?
– Pontosítsunk: valóban évekkel ezelőtt kezdődtek meg
a fejlesztések megvalósulásának fázisai, de a beruházások
idén fejeződnek be. Az említett, közel 20 milliárd forint uniós
és állami forrásokra oszlik. Az uniós források felhasználása
pedig igen hosszú folyamat, ezért annak bizonyos elemei idén
fejeződnek be.
Kérem, ismertesse a fejlesztéseket.
– A mentőgépkocsi-parkkal kell kezdenem, hiszen a mentőautók
a mentőszolgálat működőképessége szempontjából a
legfontosabb eszközök. Mobil egészségügyi szolgáltató intézményként
fontos számunkra, hogy megfelelő számú, jól felszerelt mentőautóval
rendelkezzünk. A mentőautó-programot sosem lehet befejezettnek
tekinteni, mert mindig lesznek olyan mentőautók, melyeket
elhasználtságuk miatt le kell cserélni. Intézményünknél évről
évre meghatározott mennyiségű autót kell cserélnünk ahhoz,
hogy folyamatosan működőképes maradjon a flotta. 2008 és 2010
között nem került sor új mentőautó megrendelésére, s egészen
addig az időpontig gyakorlatilag érdemi előkészület sem történt
erre vonatkozóan. Emiatt nagyon rossz állapotba került a Mentőszolgálat
flottája. Ezért volt számunkra lényeges, hogy 2010-ben újraindult
a mentőautócsere-program. Először állami forrásból szereztük
be az autókat. Összességében 120 új mentőautó beszerzésére
nyílt lehetőségünk. És ezzel párhuzamosan uniós források
is érkeztek erre a célra, hiszen az EU-s fejlesztési program
fontos eleme a mentőautó-beszerzés. Ennek köszönhetően még
178 mentőautót vásároltunk és állítottunk szolgálatba. Összesen
711 futó autóból áll a Mentőszolgálat kocsiparkja, s így a
298 új mentőautó beszerzésével flottánknak közel a fele
kicserélődött az elmúlt években. Amint említettem, továbbra
is szükségünk van új autók beszerzésére, a folyamat nem ért
véget, amit jól bizonyít, hogy nemrég állt szolgálatba 21 újabb
mentőautó – köztük 8 rohamkocsi –, melyeket 500 millió
forint állami forrásból vásároltunk meg. A 8 rohamkocsi már
szolgálatba is állt Tiszaújvárosban, Móron, Szegeden, Budaörsön,
Szigetszentmiklóson, Érden s a fővárosban a pesterzsébeti és
a Markó utcai mentőállomásunkon. Áprilisra várjuk az újabb
32 mentőautóból álló kontingenst, melyre az állam biztosított
770 millió forintot. Az uniós program részeként 22 úgynevezett
mentőorvosi kocsit szerzünk be 2015 novemberéig. Emellett négy
koraszülött mentőautót is vásárolhattunk, melyeket a koraszülött
mentőalapítványok üzemeltetnek, de ezeket is az OMSZ szerezte
be és adta át az alapítványoknak. A gazdasági társaság által
üzemeltetett légiflottánkat is meg kellett újítani, mert a hét
helikopterből kettőt az uniós előírások miatt ki kellett
vonni a forgalomból. Állami dotációból sikerült a két mentőhelikoptert
pótolnunk a legkorszerűbb gépekkel.
Megújul a mentésirányítás országos rendszere is?
– Az országos irányítás fejlesztésének a célja,
hogy a mentők gyorsabban érjenek ki a betegekhez. Magyarországon
sajnos ezen a téren nagy a lemaradásunk, mert eddig papír alapú
volt a rendszerünk. Tehát, amikor befutott a hívás a 104-es számra,
akkor a kolléga, miután felírta a címet a papírra, maga döntötte
el, hogy melyik mentőautó tartózkodik a legközelebb a
beteghez. Ezért került bele az uniós fejlesztési programba az
új, számítógépes mentésirányítási rendszer. Az új
rendszer tavaly elkészült, s most kezdődik fokozatos használatbavétele.
A rendszer moduljait, elemeit teszteljük, és használatát
oktatjuk is. Nyolc megyében már működik a rendszer, de a
teljes bevezetést késő tavaszra tervezzük. A következő elem:
a mentőállomások építése, felújítása. Huszonkét olyan
településen építünk november végéig mentőállomást, ahol
eddig nem volt. Ez azért lényeges, mert az itt élő betegekhez
távolról érkezett a mentő az esetek nagy részében. Február
3-án adtuk át az első új mentőállomást Bátaszéken két
korszerű mentőautóval. Országos szinten így már 232 mentőállomásunk
van, de ezeknek egy része felújításra szorul. Ezért hatvanat
kiválasztottunk közülük, melyek bekerültek az EU-s projektbe.
Bár felújítást mondtam, de jobb szó a dinamizálás, mert a
korszerűsítések egyik legfontosabb célja, hogy a mentőállomásról
gyorsabban induljon a segítség a betegekhez. Költséghatékonysági
szempontokat figyelembe véve pedig például napkollektorokat
szerelünk a mentőállomásokra. A megtakarított pénzt a
betegellátásra fordítjuk.
Korábban azt nyilatkozta, hogy az ország területének
csupán 70-75 százalékán tudják biztosítani azt, hogy a mentő
negyedórán belül odaérjen a beteghez. A fejlesztésekkel változik
ez az arány?
– Természetesen; míg korábban körülbelül a lakosság
70%-át tudtuk elérni negyed órán belül a mentőállomásokról,
ez az arány 90% felé közelít.
A statisztika szerint minden tizedik esetben rátámadnak
a kiérkező mentősökre verbálisan vagy tettleg. Hogyan lehet
ezeket a támadásokat kivédeni?
– A mentők közfeladatot ellátó személyek, így ha őket
bántalmazzák, akkor akár szabadságvesztésre is ítélhetik az
elkövetőt. A jelenség nem új keletű, hiszen egyes esetekben a
munkánkkal jár együtt… Pszichiátriai betegek, részegek,
drogosok, de arra is van példa, hogy a hozzátartozó támad rá
a mentősre, vagy éppen az, aki kihívott minket. Egy életmentő
ellátást egyesek úgy próbálnak igénybe venni, mintha pizzát
rendelnének. A rokonok, miközben nem rendelkeznek kellő egészségügyi
ismeretekkel, gyakran azt is meg akarják határozni, hogy a mentősök
milyen gyógyszert adjanak be a betegnek.
Elképzelhető, hogy a mentős elhagyja ezt a hivatást,
ha többször azt tapasztalja, hogy ahová hívják, ott őt szidják,
fenyegetik?
– Félő, hogy elbizonytalanodik a mentődolgozó, és
esetleg elhagyja a pályát, amit hivatástudatból választott,
hiszen nem elég, hogy kemény a munka és szerény a fizetés, de
a betegellátás során még fizikai vagy verbális támadások is
érhetik őket.
Medveczky Attila
|