2015.02.27.
Törvényes
és nehéz volt a büntetés-végrehajtás tavalyi munkája
Célunk, hogy a munkaképes elítéltek mindegyike dolgozzon
Csóti András
vezérőrnagy, a büntetés-végrehajtás országos parancsnoka:
2015 első negyedévében 600 új férőhelyet adnak át
Budapesten, Martonvásáron és Szombathelyen, további két
jelentős beruházást terveznek Szirmabesenyőn és Solton.
Tavaly az átlagos fogvatartotti létszám 18 204 fő volt, amely
ugyan meghaladta az egy évvel korábbit, de a férőhely-bővítési
program segítségével a zsúfoltság aránya a 2013-as 143 százalékról
141-re csökkent.
Hogyan fogadták, hogy Tasnádi László, a Belügyminisztérium
rendészeti államtitkára csillagos ötösre értékelte a büntetés-végrehajtás
(bv) 2014-es tevékenységét?
– Nagy megelégedéssel, munkánk elismeréseként
fogadtuk államtitkár úr értékelését. Szerinte fegyelmezett,
szakszerű, csendes, nyugodt, botrányoktól mentes év van mögöttünk,
s a szervezet alapvető célkitűzését túltejesítve kiemelkedően,
a közrendet és köznyugalmat sértő rendkívüli esemény nélkül
zárta a 2014-es esztendőt. Kollégáimmal együtt büszkék
vagyunk arra, hogy államtitkár úr ilyen méltató szavakkal
ismerte el munkánkat.
Milyen változást hozott a büntetés-végrehajtás
szerkezetében, hogy 2013 decemberében az Országgyűlés
elfogadta a bv-kódexet?
– A büntetés-végrehajtási kódex nagy jelentőségű,
mert szakmánk történetében most először szabályozza törvény
a munkánkat. Egyrészt egy 35 éve hatályban lévő törvényerejű
rendeletet váltott ki ez a szabályozás, másrészt azzal, hogy
az Országgyűlés 2013. december 17-én elfogadta a 2013. évi
CCXL -es törvényt, amellett, hogy pontos iránymutatást adott a
szakmai munka végrehajtására, ezzel a jogszabállyal elismerte
azt, hogy mennyire lényeges feladatot teljesítünk. 2014-ben
ennek megfelelően végrehajtási rendeleteket és belső szabályokat
dolgoztak ki annak érdekében, hogy a törvényi rendelkezéseknek
megfelelően az alacsonyabb szintű normák is egyértelműen iránymutatást
adjanak a végrehajtásban dolgozóknak. Számunkra nagy elismerés,
hogy ugyanúgy, ahogy a törvény kodifikálása során, a Belügyminisztérium
és az Igazságügyi Minisztérium vezető munkatársai mellett a
bv szakemberi a végrehajtási rendeleteknél is egyenrangú
partnerként vettek részt a szabályok megalkotásában. Tíz
igazságügy-miniszteri és öt belügyminiszteri rendeletet adtak
ki a törvényhez szorosan kapcsolódóan, és mi magunk is elvégeztük
az úgynevezett szakutasítások, az országos parancsnoki intézkedések
és az intézmények, intézetek belső rendelkezéseinek felülvizsgálatát.
A törvény által bővült a tevékenységi körünk. Fontosnak
tartom, hogy a felhívási tevékenység a bíróságok
bv-csoportjaitól átkerült az országos parancsnokság erre a
feladatra szakosodott új szervezeti egységéhez. Azáltal, hogy
mi hívjuk be a szabadlábon lévő, de jogerős szabadságvesztésre
ítélt egyéneket, jobban tudjuk tervezni és végrehajtani szállítási,
befogadási feladatainkat a költségek és az elhelyezés
szempontjából is. Nagyon régi szakmai elgondolásunk vált valóra
azzal, hogy a pártfogói tevékenység egy része, kifejezetten
az, ami a szabadságvesztés büntetés-végrehajtásához konkrétan
kapcsolódik, integrálódott a büntetés-végrehajtás szervezetébe.
30 pártfogót vettünk át, akik egyrészt ismerik a kinti
munkahelyi lehetőségeket, másrészt pedig azt a fajta reintegrációra
felkészítő tevékenységet, amely a legnehezebb krízisidőszakot,
a szabadulást megfelelően elő tudja készíteni, már bent el
tudják kezdeni. A törvény legfontosabb üzenete a reintegráció,
tehát az, hogy szabadulása után a fogva tartott, amennyiben szándéka
és akarata van rá, lehetőség szerint képes legyen
visszailleszkedni a társadalomba, s ott találjon munkalehetőséget.
A reintegráció szempontjából fontos a törvénynek az az üzenete
is, amely az együttműködésre helyezi a hangsúlyt. A fogva
tartottak kötelessége, hogy ők is tevékeny részesei legyenek
a felkészülésnek. Így a munkavégzési és a tanulási kötelezettség
is elő van írva. A munka alapú társadalomban reintegrálni
csak úgy lehet, hogy az elítélt a szabadságvesztés ideje
alatt kapcsolatba kerül a munkával, s így kialakul a munkakultúra.
Terveink szerint az oktatási rendszer jobb működtetésével a
fogva tartott olyan új ismereteket kap, amelyeket adekvátan képes
alkalmazni szabadulása után. Szintén lényeges, hogy a törvény
bevezette a kockázatelemzési és kezelési rendszert. Ezáltal
standard, központilag kidolgozott módszertan alapján felmérjük
a szükségleteket és a kockázatokat. Ennek alapján a fogva
tartottal közösen alakítjuk ki az egyéni reintegrációs
tervet, amelyben a lehetőségek alapján meghatározzuk az ő kötelezettségeit
is annak érdekében, hogy a szabadulása után minél jobban
beilleszkedjen a társadalomba. Fontos, hogy a törvény szelleme
az együttműködésre helyezi a hangsúlyt olyan szempontból is,
hogy a civil és egyházi szervezetekkel erősítsük meg eddigi
kapcsolatainkat, hogy ők is vegyenek részt a rabok felkészítő
munkáiban.
A pártfogórendszerrel el lehet érni, hogy a
szabadultak ne lépjenek újra a bűn útjára? Tehát mindez
prevenciónak is tekinthető?
– Mindenféleképpen tekinthető prevenciónak és a
reintegrációt segítő módszernek a pártfogórendszer. Nem
vagyok naiv, tudom, hogy ettől nem változik meg lényegesen a
visszaesési mutató, de bízunk és hiszünk benne, hogy abban az
esetben, ha az egész szabadságvesztés letöltése a szabadulás
utáni életre fókuszál, és segítő támogatást kap az elítélt,
akiben a szándék és az akarat is megnyilvánul a társadalomba
való beilleszkedésre, akkor vélhetően sikeres lesz a pártfogórendszer.
Megerősítették a gyógyító-nevelő, valamint a kábítószer-prevenciós
részlegeket is?
– Természetesen. Az új törvény külön fókuszál a különböző
speciális csoportokra. A drogambulanciákkal, szakértőkkel történő
együttműködés, és a belső csoportok működtetése révén
próbálunk a kábítószereseken segíteni. Ugyanúgy előtérbe
kerül a szexuális bűnelkövetőkel és az időskorúakkal való
speciális foglalkozás, s az a segítő-támogató környezet,
amit a gyógyító-nevelő csoportok működése hoz létre.
Akiket tényleges életfogytiglani szabadságvesztésre
ítéltek, nem lehet a szabadulásuk utáni új életre felkészíteni.
Náluk lényegesebb a pszichológiai szolgálat?
– A tényleges
életfogytig tartó szabadságvesztés területén tavaly lényeges
változás történt. Az elméleti lehetőség a szabadulásra –
40 év utáni felülvizsgálat során – jogszabály útján is
megnyílt. Ezért az ő helyüket, szerepüket is meg kell találni
a rendszeren belül. Így nekik is dolgozniuk kell, s képzési
programokon szükséges részt venniük annak érdekében, hogy
ezt az ítéletet biztonságos, önmaguk szempontjából élhető
környezetben tudják leélni. Ez is bizonyítja, hogy az összes
fogva tartottnak meg szeretnénk találni a helyét az egyéni
kezelési rendszeren belül.
Említette az egyházi szervezetekkel való együttműködést.
Hogyan ítéli meg a börtönlelkészek tevékenységét?
– Államtitkár úr szavaival élve, a börtönlelkészek
tevékenységét csillagos ötösre értékelem. 1989-ben nyílt
meg a lehetőség a börtönökben az egyéni vallásgyakorlásra
és lelki gondozásra. Jelentős lépés volt 2000-ben a börtönlelkészi
szolgálat megalakítása a történelmi egyházakkal közreműködve.
Tudvalévő, hogy az elítéltek egy részét mi a hagyományos
pedagógiai módszerekkel nagyon nehezen tudjuk elérni. Számukra
lelki támaszt ad a vallás gyakorlása, és az egyház segítő támogatása.
A börtönlelkészeken kívül az egyházi szervezetek önkéntes
segítőinek tevékenysége is jelentős, ők többek között
csomagküldő szolgálatot létesítenek, foglalkozásokat
vezetnek.
Tavaly arról cikkeztek a lapok, hogy az Európa Tanács
szerint a magyar börtönök is túlzsúfoltak. Ez megfelel a valóságnak?
– Közismert, hogy a magyar büntetés-végrehajtás
legnagyobb problémája évtizedek óta a túlzsúfoltság. A
konzervatív büntetőpolitika pedig azt eredményezi, hogy a
fogva tartottak létszáma folyamatosan nő. Miután nekünk
befogadási kötelezettségünk van, egyedüli járható út az új
férőhelyek létrehozása. 2010 óta erre a kormányzat is
kiemelt hangsúlyt helyez. Így ahogy tavaly, úgy az elkövetkezendő
években is az egyik központi projektként hajtjuk végre a férőhelybővítést.
Hosszú évek trendje változott meg azáltal, hogy 2014-ben a túlzsúfoltsági
mutató 2 százalékponttal csökkent – bár így is az egyik
legmagasabb Európában: 141%-os. 2015 első negyedévében 600 új
férőhelyet adunk át, folytatjuk az északkelet-magyarországi
új börtön építését Szirmabesenyőn, illetve Solton új szálláskörletet
hozunk létre. Börtönépítési programunk 2019-ig szól, s ha
az realizálódik, akkor jelentősen csökkenne a zsúfoltság a börtönökben.
Erre a Belügyminisztériumtól kapnak forrást?
– Költségvetési forrásról van szó. Idén a börtönépítésre,
férőhelybővítésre az államtól 4 milliárd forintot kaptunk.
S az is a célunk, hogy a börtönök működtetését minél
kevesebb forrásból oldjuk meg a benti foglalkoztatás növekedése
által.
Mi az oka annak, hogy nőtt a külföldi állampolgárságú
fogva tartottak száma?
– Valóban növekedett a külföldi állampolgárságú börtönbüntetésre
ítéltek száma, de ha az arányokat vesszük figyelembe más európai
államokkal összehasonlítva, akkor ez minimális. Egy példa: a
svájci börtönökben raboskodók 80%-a idegen állampolgár. Nálunk
a 18 204 fogva tartott közül körülbelül 700 külföldi állampolgár.
A nem magyar állampolgárok őrzői idegen nyelvet is
beszélnek?
– Ez természetes. Hiszen ezek a fogva tartottak más kultúrkörből
érkeztek. Esetükben fokozottan jelentkezik a családtól és a
megszokott környezettől való távollét problematikája.
Szerencsére egyre több kollegánk beszél idegen nyelveket, ezért
a napi gyakorlatban nem jellemző a kommunikációs probléma.
Azzal, hogy a fegyveres szervekre vonatkozó életpályamodell
bevezetésével anyagi megbecsülést is kapnak az állomány
tagjai, elképzelhető, hogy növekszik a büntetés-végrehajtásban
dolgozók száma?
– Az, hogy bevezetik az életpályamodellt és megalkották
a rendvédelmi szervek hivatásos állományának szolgálati
jogviszonyáról szóló törvényt, még nem jelent automatikusan
létszámfejlesztést. A lényeg, hogy a szervezet állománymegtartó-képességében
az életpályamodell pozitív változással jár. 2014-ben is
javultak fluktuációs mutatóink; csökkent a távozók száma, s
többen léptek be szervezetünkbe. Feltöltöttségi mutatónk
96,7%-os, utánpótlási gondjaink a két nyugati börtönünket
leszámítva nincsenek. Az életpályamodell nemcsak anyagiak területén
hasznos, hanem azért is, mert a felvételizők közül a
legalkalmasabbakat tudjuk kiválasztani. 2014-ben a legfontosabb
feladatunk az állomány felkészítése volt az új joganyagból,
amelyből a szervezet minden tagja sikeres vizsgát tett.
Rengeteg olyan filmet sugároznak a tévécsatornák,
melyekben a börtönőröket szadistaként mutatják be. Mindez
mennyire befolyásolja a szakma társadalmi presztízsét?
– Komolytalannak tartanának az olvasók, ha azt mondanám,
hogy a fegyőri szolgálatnak magas a társadalmi megbecsültsége.
Tudatában vagyunk szakmánk megítélésének, ezért is tartjuk
fontosnak azt a kommunikációs stratégiát, amely alapján minél
szélesebb körben szeretnénk a közvéleményt megismertetni
munkánk fontosságával. Lényegesnek tartom a szimbolikus jóvátétel
intézményét, a „Zárt falak, nyitott világ” programot. Ez
azt jelenti, hogy a börtöneink együtt élnek a környezettükkel.
A szimbolikus jóvátétel keretében a közösség érdekében végzett
munkát végzik el a rabok. A projektek során – együttműködve
a helyi önkormányzattal és más szervezetekkel – a börtön
igyekezett kinyílni a település felé, megismertetni és
elfogadtatni a szigorú szabályok szerint működő büntetés-végrehajtási
intézet belső rendjét és az ott elhelyezett fogva tartottakat,
továbbá elősegíteni a bűnelkövetés ismétlésének megakadályozását.
Tavaly az egyik börtönünk nyerte a „Három jó cselekedet”
projekt első helyét, mert rendszeresen megjelenik a környezetében.
Sőt az árvízi védekezésben is részt vettek a rabok.
Zéró toleranciát hirdettek a korrupció és a fogva
tartottak bántalmazása terén. Ezt sikerült megvalósítani a
gyakorlatban?
– A korrupciós esetek és a rabok bántalmazásának száma
igen alacsony. 8300 személy dolgozik a büntetés-végrehajtásban,
s közös érdekünk a korrupt személyektől való megszabadulás.
Hiszen a médiában nem azt halljuk, hogy egy bizonyos fegyőr
korrupt, hanem, hogy korrupció uralkodik a büntetés-végrehajtásban.
Ezért többször elmondom kollégáimnak, hogy a sztereotípia
ellen csak úgy tudunk védekezni, ha a korrupt fegyőröket
kivetjük sorainkból.
2015 mennyire lesz egyszerű vagy könnyű a büntetés-végrehajtásban?
– 38 éve dolgozom ennél a szervezetnél, s azt
tapasztaltam, egyetlenegy könnyű évünk sem volt. Az ideiről
sem feltételezem, hogy könnyű lesz; de ha nem lennének kihívások,
akkor nem is vállalnánk ezt a szakmát. A legfontosabb, hogy
2015. január 1-jétől az új kódex hatályba lépett, s ennek
megfelelően kell dolgozni. Az új szabályoknak működniük kell
a gyakorlatban, s a legnagyobb figyelmet a belső szabályzórendszer
folyamatos ellenőrzésére, monitoringozására kell fordítani.
Fel kell készülni a központi kezelésű rendszer teljes körű
bevezetésére a meghirdetett céljaink elérése érdekében. Bővíteni
kell a foglalkoztatást is 5-8 százalékkal. Létkérdésünk a férőhely
bővítési program végrehajtása, s hogy biztonságos, a szakma
szabályainak megfelelő, de költséghatékony intézményeket üzemeltessünk.
Medveczky Attila
|