2015.01.09.
Belga –szindróma:
jobb vitatkozva együtt élni, mint gyűlölködve szétválni
Felháborító, hogy a magyar baloldali EP- képviselők minden
lehetséges fórumon gyalázzák a hazájukat, kormányukat.
Prof. em. Prof.h.c.Dr.
Bangó Jenő 1934-ben született Szombathelyen. Szociológiából
szerzett diplomát a leuveni egyetemen, ahol doktorált is.
Belga állampolgár. Tanított Svájcban, a Kongói Köztársaságban,
Düsseldorfban, illetve az Aacheni Technikai Egyetemen és
Katolikus Szociális Főiskolán. Kutatómunkát végzett Liége-ben
a Provinciális Iparfejlesztő Társaságnál. Magyarországon
tanított az esztergomi Vitéz János Római Katolikus Tanítóképző
Főiskolán, a Szegedi Tudományegyetemen. A Budapesti Corvinus
Egyetem Szociológia Doktori Iskolájának vendégprofesszora.
Még 2012-ben a
La Libre Belgique
című francia nyelvű belga napilapban öt Belgiumban élő
magyar professzor – köztük ön is – cikket jelentetett meg
ezzel a címmel: Az Orbán elleni támadások túlméretezettek?
Miniszterelnök urat és kormányát azóta is nemtelen módon
ócsárolják belföldön, külföldön egyaránt. Mi állhat a támadások
mögött?
–Ezt így általánosságban nem lehet kijelenteni. Természetesen,
ahogy a flamandok közül is vannak, akik szeretnének Hollandiához
tartozni, úgy a vallonok egy része is szeretné, ha francia
fennhatóság alatt élne. Ráadásul a vallonok külön
dialektusban beszélnek, ahogyan a Brüsszelben élők is. Föderális
államról beszélünk, így a kulturális életben is felfedezhetők
a különbségek. A német nyelvterületen a német mentalitás erősen
befolyásolja a kulturális életet. Erre egy példa: a Rajna-vidéki
karnevál egyik meghatározó helyszíne Eupen, a belgiumi német
nyelvi közösség 17 ezer lakosú székhelye. Karácsony után
kezdetét veszi az „ötödik évszak”, a karnevál ünnepségsorozata,
amelyik Hamvazószerdáig tart. Az ország lakósainak hatvan százaléka
katolikus vallású. A nagyhét előtti csütörtökön
felgyorsulnak az események. Általában félhivatalos ünnepnap,
az üzletek délutánra bezárnak, ez az asszonyok napja. Ekkor az
asszonyok átveszik polgármestertől a város kulcsát, és
kihirdetik az egy napig tartó asszonyuralmat. Tehát, ahogy
vannak hungarikumok, hogy lehet beszélni belgikumokról is.
Lehet belgikumról beszélni akkor, mikor az ország
egy mesterséges alakulat?
–Ez az én külön kifejezésem; s valóban Belgium föderális
királyság. Lakói kifelé mind belgának mondják magukat, de az
országon belül megkülönböztetik magukat egymástól. Amiben
egyezségre jutottak, az a futball világa.
Valóban
beszélhetünk-e flamand gazdasági csodáról?
–Természetesen, mert a flamandok nagyon ügyesen, a II.
világháborút követően átálltak a modern termelésre. Erre
azért volt szükség, mert a flandriai bányák kiürültek,
elfogyott a szén. Ezért a ’60-as években nagyok sok japán és
külföldi céget telepítettek le, akik elektronikával, vegyi
anyagok, gyógyszerek előállításával foglalkoznak. A vallonok
pedig ragaszkodtak a nehéziparukhoz – helytelenül, mert az
indiaiak sokkal olcsóbban adják az acélt. Ráadásul a nagy
belga acélöntödéket éppen egy indiai milliomos vette meg. Érdekesség:
az indiai acélt, Liége-ben dél-afrikai szénnel állítják elő.
Olcsóbb idehozni Dél-Afrikából a szenet, mintha itt bányásznák
ki. Amíg nem volt Belgium föderális állam, addig nagy gondot
okozott, hogy a fejlettebb flamandok adóiból tartották fönn a
vallonokat. Most már ennek az időszaknak vége, mert a vallonok
is kezdenek „ébredezni”.
Létezik flamand-vallon
ellenségeskedés?
–Ellenségeskedés nincs, de ellentétek azért még
felfedezhetők. Néha rendeznek békés tüntetéseket, főleg a régiós
határvidékeken, ahol nem deklarálták pontosan, hogy egy
bizonyos község vallon vagy flamand nyelvű. Belgium a
kompromisszumok országa. Ezért nem hullik darabjaira, hiszen
jobb vitatkozva együtt élni, mint gyűlölködve szétválni.
Mennyire érdekli
Belgium lakosságát a politika?
–A lakosok csak akkor vonulnak ki nagy számban tüntetni,
ha olyan intézkedést akar a kormány bevezetni, ami kiveszi az
emberek zsebéből a pénzt. Egyébként a parlamenti csatározásokra
nem igazán figyelnek. Pedig az állam mindent megtett annak érdekében,
hogy a politikát népszerűsítse, érdekessé tegye. Így olyan
törvényt hoztak, hogy kötelező részt venni a választásokon.
Aki nem megy el, azt elvileg pénzbírságra büntetik. De csak
elvileg, mert gyakorlatban erre alig volt példa.
Ön ifjan papnövendék
volt, ezért is vetődik föl a kérdés: mi jellemzi az ország
vallási életét?
–A polgárok nagy többségben katolikusok, a többiek –
főleg a németek –evangélikusok, reformátusok és anglikánok.
A lakóság 5%-a muzulmán. Mégis a belga eutanázia-törvény
talán a legliberálisabb a világon. Két szakorvos véleménye
elegendő ahhoz, hogy a betegnek be lehessen adni halálos injekciót.
Ráadásul életkori korlátozás nélkül kiterjesztette a törvényhozás
az eutanázia lehetőségét kiskorúakra is. Ez azért abszurdum,
mert a gyermekeknek törvényileg nincs joguk gazdasági vagy érzelmi
kérdésekben komoly döntéseket hozni, de arról mégis képesek
lehetnek dönteni, szülői hozzájárulással, hogy valaki a halálhoz
segítse őket. Évente 2-3 ilyen eset fordul elő.
Professzor úr több
külföldi egyetemen oktatott, sőt Kongóban is. A diákok, a
munkatársai érdeklődtek Magyarország felől?
–Nagyon sok helyen érdeklődtek a magyarság múltja felől.
A legkellemetlenebb esetem éppen Kongóban volt, amikor elmagyaráztam
a diákoknak az 1956-os forradalmat, és akkor az egyik diák azt
kérdezte: miért volt szükség forradalomra, amikor Magyarországon
az emberek kőházakban laktak, míg mi viskókban élünk. Majd
beszéltem egy kongói miniszterrel, aki elmondta, ismerek egy
nagy magyar embert. Arra gondoltam Szent Istvánra vagy Mátyás
királyra gondol. De nem: Kun Bélát nevezte meg. Így kénytelen
voltam neki elmagyarázni, hogy valójában ki is volt Kun Béla.
Talán éppen ezért kéne
minél több hiteles magyar történelmi munkát lefordítva
eljuttatni külföldre?
–Erre hatalmas szükség
lenne! A brüsszeli Balassi Intézet munkássága kiemelkedő,
mert szinte minden héten rendez magyar kulturális eseményt. Talán
szerénytelenségnek hangzik, de nagyon örülök neki, hogy a
Belgiumban írt könyveim nagyon sok magyarhoz eljutottak, és még
most is meg lehet vásárolni azokat. Jó lenne, ha a magyar iskolásoknak
azt is oktatnák, hogy Belgiumban németek is élnek. Tehát a külföldieknek
jobban meg kéne ismerniük hazánk történelmét, de a
magyaroknak is tanítani kéne a kisebb államok, mint például
Belgium múltját, társadalmi berendezkedését.
Tartja a környezetében élő magyar tudósokkal,
professzorokkal a kapcsolatot?
–Szerencsés helyzetben vagyok, mert bár Belgiumban
lakom, de Aachentől 10 kilométerre élek. Aachenben jelenleg is
nagyon sok magyar kutató, mérnök, vegyész, diák él.
Megszervezték a magyar kört, és vasárnaponként beszélgetésekre
gyűlünk össze. Rendezvényeket is szervezünk; februárra Tőkés
László képviselő urat hívtuk meg.
Medveczky Attila
|