2015.01.09.
A Gömöri-műhely
létrehozója
A művészetnek, a legkísérletezőbbnek is erkölcsi, morális
felelősséggel kell bírnia
Máger Ágnes
festőművész Szombathelyen született. 1967–1971-ig tanult
a Magyar Képzőművészeti Főiskolán, ahol Sarkantyú Simon és
Domanovszky Endre voltak a mesterei. 1971-ben diplomázott. (Ebben
az évben rendezte első kiállítását a budapesti Eötvös Kollégium
Galériájában.) 1971-ben Miskolcra költözött, azóta tevékenyen
részt vesz a város művészeti életében.
1971-től
rendszeres kiállító. (Egyéni, csoportos-hazai és külföldi tárlatok
résztvevője.)
1989-től a Gömörszőlősi
Művésztelep, vezetője és szakmai irányítója.
A festészet
mellett szobrászattal, könyvillusztrációkkal, díszlet- és
jelmeztervezéssel is foglalkozik.
Munkásságára
zenei és irodalmi élményei is hatnak. Zenei átiratokból,
irodalmi parafrázisokból több önálló kiállítása született.
1998-tól 2010-ig az országosan is ismertté lett Miskolci
Irodalmi Szalon háziasszonya volt, ahol kortárs írók, költők
mutatkoztak be havi rendszerességgel. Munkásságában jelentős
szerepet kapott a szakrális művészet.
Fontosabb elismerések:
1972–75:
Derkovits ösztöndíj
1975: Miskolc városi
díj
1996: Nívódíj,
Hatvan
1998: Nívódíj,
Veszprém
2002: Kondor Béla-díj
2010: Múzsa díj
Munkái megtalálhatók:
London – Aquarell Múzeum, Bytom – Lengyelország, Salem – Németország,
München – Németország, Eglisau – Svájc, Vatikán –
Auditorium, Magyar Nemzeti Galéria, Szombathelyi Képtár, Herman
Ottó Múzeum – Miskolc
Székely Bertalan oltárképét restauráltam
Tavaly nyáron restaurálták a miskolci belvárosi evangélikus
templom oltárképét, Székely Bertalan alkotását. Több mint
száz éve van a helyén, a belvárosi evangélikus templom oltára
fölött a Getsemáne-kertben imádkozó Jézust ábrázoló kép.
Tudtommal ön is részt vett a restaurálási munkálatokban.
Mennyire nehéz egy olyan képet restaurálni, amely be van
falazva az oltártömbbe?
– Annak az evangélikus gyülekezetnek a tagja vagyok,
ahol, Székely Bertalan csodálatos remekműve díszíti az oltárt.
Tudtam, hogy az egyház régóta szerette volna az alkotást
restauráltatni, de erre nem volt meg a szükséges anyagi
fedezet. A restaurálást drágította volna az oltárkép kibontása,
elszállítása. A híveknek sokáig nélkülözniük kellett
volna ezt a megszokott, szeretett képet. Ezért felajánlottam,
hogy egy szakavatott restaurátor barátom segítségével,
szakmai irányításával rendbe tesszük a festményt. A restaurálás,
különösen ilyen nagy értéknél nagy felelősséggel jár, ezért
egyedül, szakmai tanácsok nélkül nem lett volna etikus elvállalnom
a munkát.
Miért?
– Nagy érték ez a kép. A Miskolci Nőegylet rendelte
meg a mestertől ezt az alkotást, a templom építésének 100.
évfordulójára. Székely Bertalan az egyik legnagyobb festőnk.
Egy ilyen nagy mester munkájába „belenyúlni” komoly felelősség.
Komplikálta a dolgot, hogy a kép be van falazva az oltártömbbe,
így a helyszínen történő restaurálás jöhetett csak szóba.
A feltáráskor derült ki, hogy nincs igazán rossz állapotban
az alkotás, ahhoz képest, hogy 150 éves! Ezért sem kellett
elvinni a képet. Ugyanakkor sok-sok szennyeződést, gyertyafaggyút
kellett letisztítani róla és pótolni kellett a pigmenthiányokat.
Mekkora kihívást, felelősséget jelentett Székely
Bertalan festményét javítani, tisztítani?
– Ezt a munkát csakis – mint minden más képzőművészeti
alkotás létrehozását – felelősséggel lehet elvégezni. Székely
Bertalan alkotásait, művészetét nagyon tiszteltem, szeretem,
ezért természetes, hogy nagyon érzékenyen és óvatosan végeztem
el a vállalt feladatot. Eddigi pályám során többször
dolgoztam templomokban, műemlék templomban is. Ezek a szakrális
terek tele vannak remekművekkel, felbecsülhetetlen nemzeti,
kulturális értéket képviselnek. Ezen értékek jelenlétében,
velük egy szakrális térben dolgozni, az illatukat érezni, együtt
élni velük munkáim során, számomra óriási adomány. A
szendrői római katolikus templomban van egy gyönyörű rokokó
oltár. Mikor a templomot festettem, az eredeti oltárképet
elvitték restaurálni. Ebbe a gyönyörű rokokó oltárba
festhettem egy 4×2 m-es oltárképet, hogy a templom ne legyen
oltárkép nélkül, míg az eredeti visszakerül. Mikor egy kortárs
festmény kerül egy rokokó oltárba – igen, ez kihívás és
felelősség!
Szárnyas oltáromat a Vatikánban őrzik
Az egyik munkáját a vatikáni Auditórium őrzi.
– II. János Pál pápa kétszer tett látogatást
Magyarországon, először 1991 augusztusában. Abban az időben,
szülővárosomban, Szombathelyen volt egyéni kiállításom. Több,
kisebb zárható szárnyas oltárt állítottam ki, többek közt
egy Veronika-oltárt is, melynek közepén a Veronika-kendő motívum
látható. Szombathely városa ezt ajándékozta a Szentatyának,
így került a művem a Vatikánba a pápai Auditóriumba.
Szombathelyi kiállításom eredményeként új és megtisztelő
feladatot kaptam. Svájcból érkezett egy atya a pápalátogatásra,
és megtekintette a kiállításomat. Munkáim annyira elnyerték
tetszését, hogy meghívott Svájcba dolgozni. Eglisauban – a
Rajna menti városkában – szárnyas oltárt készítettem. Két
hónapig dolgoztam ezen a munkán egy eglisaui asztalos és egy építész
segítségével. Nagyon szeretettem abban a kis hangulatos Rajna
menti városban alkotni, amelynek arculatát meghatározzák a szőlődombok
és az öreg fagerendás házak. Én is egy ilyen kis domboldalon
fekvő házikóban laktam.
A templomok építészeti stílusa mennyiben befolyásolja
azt, hogy milyen típusú, stílusú képeket fessen?
– A szendrői templom 1730-ban épült, barokk stílusban.
A régi képeket, freskókat már nem lehetett helyreállítani,
olyan rossz állapotban voltak. A templom, teljes felújításra
szorult. Meg kellett oldani a vízelvezetést, hiszen salétromosak
voltak a falak. A fűtést, a padok felújítását, a szobrok, az
oltárok restaurálását kellett elvégezni. Ez Lengyel Gyula plébánossága
idején történt. Ő végtelenül humánus, embert tisztelő,
ugyanakkor hatalmas munkabírású személyiség, aki képes volt
összefogni ezt a gigantikus munkát, melyet természetesen a Műemlékfelügyelet
felügyelt. A Műemlékfelügyelet látta, hogy mivel a régi
freskókat már nem lehet helyreállítani, új festés szükséges.
A grisaille-stílus mellett döntöttek. Egy régi fotó tanúskodott
arról, hogy a Szentháromságot ábrázoló kép és a négy
evangélista volt annak idején a szentélyben. Én is ezt a témát
festettem oda. Jeleztem a Műemlékfelügyelet felé, hogy ebben a
barokk templomban „száraz dolog” lenne a grisaille-festés,
én kissé oldottabb módszerrel, akvarelles tónusban szeretnék
dolgozni. Mikor kész lett a szentély akkor kicsit meglepődtek a
technikán, de tetszett, elfogadták ezt a módszert, és a
templomot végig ezzel az oldottabb technikával festettem ki. A
mennyezeten Assisi Szent Ferenc stigmatizációja, az angyali üdvözlet
és a feltámadás látható – ezek mind 4×2,5 m-es
ellipszisek. Az oldalfalakon pedig Jézus életének történetét
ábrázoltam. Ez a munka – kisebb szünetekkel – egy évig
tartott.
Ináncson milyen képekre kapott megbízatást?
– Ináncson is nagyon szép feladattal bíztak meg. Azt kérték
tőlem, hogy olyan képet fessek, melynek tematikája: az egyház
a 3. évezred felé. A plébános úr, Szalay József atya azt kérte,
hogy a kandidált magyar szenteket is ábrázoljam. Így pl. Apor
Vilmost, Mindszenty Józsefet Salkaházi Sárát. A „várományos”
szentek a kép baloldalán helyezkednek el, és II. János Pál
vezetésével bebocsátást kérnek Máriától a szentek országába.
Jobb oldalon pedig az Árpád-ház szentjeit ábrázoltam. Egy térben
megfestett oszlopon, Sarlós Boldogasszony látható. Lábánál
az egyik oldalon a mai magyar címer, a másik oldalon az Árpád-ház
címere látható. Ez egy 9×4 m-es secco-technikával készült
falkép. Végtelenül sajnálom, hogy ezt a szép gondolatot nem
sikerült szélesebb körben kinyilvánítani. Azt idő elteltével
értékelem igazán ennek a nemes gondolatnak akkori súlyát. Szép
munka volt még a miskolci Jezsuita templom katolikus kápolnájába
készített szárnyas oltár festése, stukkókkal való díszítése.
Ezt a munkát Ferencz Istvánnak köszönhettem, aki építésze
volt az egész jezsuita komplexumnak. Ennek külső szárnyán a
Golgota látható, belül az angyali üdvözlet, és a szárnyakon
az evangélisták stukkó formában.
A szakralitástól térjünk rá a művészi táborokra,
s az oktatásra. Tavaly művésznő vezetésével zajlott az ózdi
Örökségvédelmi Festőtábor. Ózdról sok minden juthat eszébe
az olvasónak, de az, hogy művésztábort tartanak ott, bizonyára
nem.
– Ózd, bármennyire hihetetlen, kultúrváros volt, és
ma is az. Példaértékű volt a munkásművelődéssel
kapcsolatos kultúrpolitikája. Az Örökségvédelmi Festőtábor
is egy olyan projekt része volt, mely művészeti alkotásokon
keresztül hivatott megörökíteni Ózd hajdani munkásnegyedét
a Velence-telepet, melyet Marschalkó Béla tervezett és most örökségvédelem
alá került. A helyi önkormányzat megőrzi a Marschalkó-örökséget,
és két lépcsőben megújítják a Velence telepet. A festőtábor
csak mellékszereplője volt a nagy projektnek, mely a műemléképületek
felújítását célozta meg. A Velence-telepet ma roma családok
lakják. Két-három család lakik egy-egy kétszintes házban. A
festőtábor, ahová hívtak, egyébként 10 éve működik
rajztanárok, amatőr művészek közreműködésével.
Roma származású művészek vettek részt ebben a
feladatban?
– Természetesen roma származásúak is jelentkeztek, főleg
gyerekek, és bekapcsolódhattak egészen kezdők is, de általánosságban
a festőkör tagjai vettek részt ebben a táborban. Nagyon lelkes
és elhivatott emberekkel dolgozhattam együtt. Sok szép munka született.
A kész alkotásokat a belvárosban, utcakiállításon, elegáns
festőállványokon állítottuk ki. Ezt az anyagot azóta már több
helyen is kiállították. A festés szabadban történt, a
gyerekek jöttek kíváncsiskodni, aztán2-3 nap múlva egyre többen
kaptak kedvet. Egyikük nagyon szépen dolgozott, és biztattam a
szüleit, hogy érdemes a gyermeknek művészettel foglalkoznia.
Ezen a telepen viszonylag jók a körülmények, mert az ott élők
közül elég sokan dolgoznak. A feladat az épületek megörökítése
volt, de én ezt a projektet kissé kiszélesítettem, így
nemcsak a házakat, hanem a körülette lévő tájat, az
embereket is lefestettük. Több portára sikerült bejutnunk, így
a tábor résztvevői portarészleteket is festhettek.
Mennyire nehéz, főleg egy amatőrnek, meglátni azokat
az érdekességeket, melyek aztán majd a festővásznon is
visszaköszönnek? Meg kell őket tanítani látni, hogy ne csak nézzenek?
– Először megbeszéltük, hogy ki milyen témát
szeretne megfesteni és milyen technikával. Megnéztem a helyszíneket,
megbeszéltem velük, hogy azokból mi vehető ki, mi kerülhet rá
a vászonra. Volt, akit meg kellett tanítani a látásra. Egy
adott épületet vagy utcarészletet megörökíteni azért is nehéz,
mert a háromdimenziós tér síkfelületen történő ábrázolása
nem egyszerű feladat.
Azt meghatározta, hogy milyen stílusban és módszerrel
alkossanak a tábor résztvevői?
– Amennyiben már volt egyedi stílusuk, akkor engedtem,
hogy abban alkossanak. Egy ilyen alkotótáborban, ahol konkrét
feladatok vannak, jobb a célszerűség. Jobb az utat megmutatni,
mint hagyni sikertelenségbe fulladni, ezért át kellett beszélni
a témát és az anyaghasználatot.
Picinyke faluban híres művésztelep
1989-ben alapította meg a Gömöri Műhelyt, aminek azóta
is a vezetője. Mit kell tudni erről az egyesületről? Annál is
inkább lényeges ez a kérdés, mert a történelmi Gömör vármegye
egy részét a trianoni békediktátummal elszakították
Magyarországtól.
– A Kis-Gömör maradt meg nálunk, melynek Putnok a központja.
A gömöri kultúra nagyon színes, ízes, palócos beszédű. Gyönyörű
dombos tájak szorgalmas emberek de nehéz megélhetés kevés
munkalehetőség. Ez ma Kis-Gömör. Ám ha az egyetemes kultúrájára
gondolok; itt dolgozott Szinyei Merse Pál, szinte látom a dombok
mögött előbukkanó kalapos, napernyős figuráját. Mellette
itt festett Mednyánszky, Csontváry, itt szolgált Tompa Mihály
költőnk lelkészként Kelemérben 1849-ben, s itt éltek a Serényiek.
Gömörszőlős – ahol a művésztelep működik – egy 80 lélekszámú
kicsi falu. Úgy kerültem Gömörszőlősre, hogy férjem, Végvári
Lajos művészettörténész szerevezett oda egy Kondor-kiállítást.
Nem véletlenül, hiszen ezen a településen kisgaléria és
szabadtéri néprajzi gyűjtemény is működik. Akkor a település
polgármestere É. Kovács László volt, s minden hónapban
rendezett kiállításokat. S miután megismerte páromat, Borsos
Miklós-, Kondor Béla-kiállításokra is sor került ebben a kis
faluban. A kiállításoknak annyira elterjedt a hírük, hogy
megnyitásukra a környező falvakból és Putnokról is érkeztek.
Dr. Ujvári Zoltán professzor, a környék szülöttje is nagyon
patronálta ezt a munkát, és több kiállítást megnyitott.
Igazi, „nagy szent öregek” vettek részt eleinte a műhely
munkájában, olyanok, akik nemcsak szűkebb pátriájukért,
hanem az országért is nagyon sokat tettek; felkutatták a helyi
közösségeket, leírták a néprajzi hagyományokat. Ezekből a
füzetekből azt is megtudhatjuk, hogy Gömörszőlősön korábban
cserhántással foglalkozott a lakosság, s azt is, miként is
arattak. Amikor „beleszerettem” ebbe a településbe, akkor
valamelyest éltek még az ottani hagyományok. Az volt az elképzelésem
hogy a festőtáborba az elszakadt, határon túli magyar részekről
is hívok gyerekeket, hogy ismerjék meg a helyi értékeket, s mi
is az övékét. Így az én tanítványaim és a hozzánk érkező
fiatalok nagyon sokat tanultak egymástól. Erdélyből, Felvidékről
jöttek magyar gyerekek. Ez nekik és nekünk is nagyon sokat
jelentett. Diákjaim igazán „tiszta forrásból” tudtak táplálkozni…
A Gömörszőlősi Művésztelepen nyaranta húsz, de volt, hogy
harminc felvételire készülő anyaországi és külországi
magyar diák dolgozott, így mintegy 450-500 alkotó fordult meg
20 év alatt. S a határon túli gyermekek közül néhányan
Magyarországon folytatták képzőművészeti pályájukat. Lányommal,
Végvári Zsófiával, megalapítottunk egy vándordíjat, a
Lepke-díjat, amelynek formája a kovászra és a kenyérre utal,
s tágabb értelemben a művésztelepre. A kovász előtészta, mi
is a hagyományok felélesztésére, gondolatébresztésre törekedtünk.
Lányommal, 2008-ban készítettük el a Gömöri Műhely
1989–2008 c. színes, 20 éves jubileumi kiadványunkat, melyben
honismereti, néprajzi, népzenei – a Borókás Együttes járt
le hozzánk muzsikálni –, művészettörténeti anyagokat
hoztunk le. Természetesen tartalmazza 20 év festmény- és
rajzanyagának válogatását is. A műhely még mindig működik,
június első vagy második hetében kerül megrendezésre, de már
„családi” jelleget kapott, hiszen, az akkori diákok felnőttek,
megházasodtak, s hozzák magukkal párjukat, gyermekeiket.
Azt vettem észre az említett kiadványt lapozgatva,
hogy a benne lévő alkotásokra jellemző a realizmus, de a
hiperrealizmus távol áll a művészektől.
– Így van; ezek az alkotások főleg figurálisak, de nem
a valóságot utánozzák.
Ha már beszélgettünk az izmusokról; művésznő
milyen stílusba sorolja be magát?
– Lehet, hogy viccesen hangzik, de a Máger-stílusba…
Figurális festő vagyok, aki belekapaszkodik a fantáziájába. A
vidéki élet, megóvott önmagamnak. Viszont, szívesen
kalandozok akár még nonfiguratív képeket is festek.
És ha a kísérlet eredményes lesz, azt továbbviszi?
– Nem jellemző. Számomra lényeges, hogy képeim „beszédesek”
legyenek, A művészetnek, a legkísérletezőbbnek is erkölcsi,
morális felelősséggel kell bírnia, csak így lehet beszédes lélektől-lélekig.
Igaz, hogy szobrászattal is foglalkozik?
– Amikor időm engedi, és ha van megbízás. Egy időben
részt vettem a ravennai bronzbiennálén az érmeimmel. Az
egyiket Az isteni színjáték inspirálta, s az érmen megformáltam
Paolót és Francescát, Dante és Beatrice alakját. Köztérre
is dolgoztam. Polgárra például 1956-os szobrot készítettem. Több
portrét is mintáztam, vannak reliefek, érmek…
Pályája során díszleteket festett, jelmezeket
tervezett és illusztrált. Ezekre mind felkérik. Ilyenkor
mennyire tud érvényesülni a művész autonomitása?
– Amikor a
Miskolci Nemzeti Színháznál dolgoztam, az alkotói csoportmunka
volt. A rendező nem mondta ki, hogy konkrétan mit vár tőlünk.
Viszont sokat olvastunk a darabhoz. Ezért voltak jó előadások.
Meg persze fiatalok voltunk és nem ismertünk lehetetlent. Nagyon
szerettem ezeket a munkákat. Természetesen, amikor bemegyek a műterembe,
akkor bármi lehet a téma, minden festői elgondolásból kép születhet.
Gyakran nem úgy állok az állvány elé, hogy nem tudom azt,
hogy milyen alkotás jön majd létre. A kép törvényszerűségekkel
bír, építi önmagát, s gyakran már az első ecsetvonásnál rájövök,
hogy nem lesz végső stádium.
Az a sok téma egy adott képen belül jelenik meg, vagy
sorozatokat készít?
– Jó kérdés. Egyetlenegy képben nem lehet mindent összesűríteni,
a témát nem akarom elbeszélni. Szeretek parafrázisokat, átiratokat
készíteni. Egy-egy témáról rengeteg „jó bőrt lehet lehúzni”
úgy is, hogy felhasználom zenei, irodalmi élményeimet.
Már említette, hogy Szombathelyen élte ifjúságát.
Majd felvételt nyert a Képzőművészeti Főiskolára, s 1971
jelentős dátum az életében. Akkor kapta meg diplomáját,
akkor volt első kiállítása, és akkor költözött le
Miskolcra.
– Igen. Végvári Lajos művészettörténésszel költöztünk
Miskolcra. Itt házasodtunk össze. Őt a Herman Ottó Múzeum hívta
le. Megépítette a Miskolci Képtárat, mely 2 évszázad magyar
festészetéről adott áttekintést. Miskolcról járt
Budapestre, hiszen továbbra is vezette a tanszéket.
Volt-e valami szakmai pozitívuma annak, hogy Miskolcra költözött?
– Számtalan, de a leglényegesebb, hogy az éppen aktuális
képzőművészeti trend nem befolyásolhatott – nem is vagyok
az a művésztípus, aki a divatot követi, Szintén fontos, hogy
művészileg szélesebb spektrumú életet élek, nem lettem
beskatulyázva, és mivel számomra meghatározó a közösségi
szellem, ezért a művészeti közéletben is részt vehetek.
Ma egy kiállítás után, pár baráti vállveregetéssel
meg kell elégedni, mert a többi néma csend
Néhai férje híres művészettörténész volt. Diákként
én is hallgathattam előadásait. Végvári professzor úr beleszólt
az ön munkájába?
– Férjem soha nem szólt bele abba, hogy mikor, mit és
hogyan fessek. Sőt, mikor elégedetlen voltam a képeimmel, akkor
mindig megnyugtatott. Sokan azt hitték, menedzsel, de ez nem így
volt. Élete utolsó éveiben segítettem könyvei kiadásában.
Hiánya ma is fájlalom, mert hihetetlen intenzív szellemi közeget
teremtett otthonunkban. A művészetről alkotott véleményemet
is formálta, hiszen mindig mindent megbeszéltünk. Nyitott,
befogadó szellem volt. Az az igazi történész, aki a kortárs,
modern művészeti alkotások közül is elfogadta azt, ami jó,
ami nem blöff, s rajongott a klasszikus avantgárdért.
Zeneszeretetemet is neki köszönhetem, mert a Képzőművészeti
Főiskolán zeneirodalmat tanított. Még nem voltam a diákja, de
már bejártam az előadásaira, mert képzőművészeti körökben
elterjedt a Végvári-féle zeneórák híre.
Kiállításainak visszhangjai mennyire befolyásolják művészetét?
– Minden egyes kiállítás számomra egy pályaszakasz összegzését
jelenti. Egy kiállítással be lehet mutatni azt, hogy a művész
mit ért el szakmai téren, mi határozza meg szellemiségét, hol
tart saját törzsfejlődésének útján. Hiszem: életünk végéig
kell tanulnunk, gyakorolnunk hivatásunkat. Kiállításaim
visszhangjai nem befolyásoltak. Régen legalább írtak kritikát!
Ma egy kiállítás után, pár baráti vállveregetéssel meg
kell elégedni, mert a többi néma csend.
Medveczky Attila
|