vissza a főoldalra

 

 

 2015.01.09. 

Ne csak beszállítók legyenek a kis-és középvállalkozások

Minél több kedvezményes exportösztönző hitelt szeretnénk biztosítani a kkv-szektornak

Exportösztönző programot indított a kormány az exportképes árukat és szolgáltatásokat előállító kis- és közepes vállalkozások (kkv-k) támogatására. Dr. Szabó László külgazdasági és külügyminiszter-helyettes: a magyar munkaerő közel kétharmadát a kkv-k foglalkoztatják, míg az ország exportjának nagy részét a nagyvállalatok adják. Ezen a helyzeten szeretne változtatni a kormány.

 Milyen meggondolásból indították el az Exportra fel! elnevezésű programsorozatot, és előtte születtek-e a témában különböző tanulmányok?

 –Természetesen; a tanulmányokon, elemzéseken kívül lényegesebb, hogy átfogó, mindenre kiterjedő stratégia született külgazdasági szempontból, hogy bemutassa, Magyarország szeretne élni exportlehetőségeivel. A bruttó hazai termék (GDP) nagysága összevethető az exportunk nagyságával. A KSH adatai szerint 2014 első félévében ez az arány meghaladta 96%-ot. Ez azt mutatja, hogy annyira lényeges a magyar gazdaság számára az export, hogy vétek lenne figyelmen kívül hagyni jelentős gazdasági, főleg külgazdasági döntések meghozatalakor. Már júniusban átalakult a Külügyminisztérium, Külgazdasági és Külügyminisztériummá, és olyan új struktúra jött létre, amelynek a kifejezett célja az exporttevékenység javítása. A kis- és középvállalkozások sajnos nagyon alulreprezentáltak az exportban: a teljes magyar export 15-20%-át bocsátja ki a kkv-szektor, melynek növelése kiemelt kormányzati szándék különös tekintettel arra, hogy a munkavállalók 73%-át ők alkalmazzák. Ez igen nagy kitettséget jelent, mert túlságosan is függ a magyar GDP a nagy, multinacionális vállalatok exportjától, és ezért is szükséges, hogy a kis-és középvállalatokat minden elérhető eszközzel segítsük. Az új struktúrájú Külgazdasági és Külügyminisztérium illetve a hozzá kapcsolódó háttérintézmények is most kifejezetten ezt a cél szeretnék elérni. Ezért indítottuk el az Exportra fel! exportfejlesztési fórumsorozatot is, amelynek célja a kkv-k külpiacra lépésének ösztönzése.

 Kérem, részletezze a struktúra elemeit, és a háttérintézmények feladatait.

 –A minisztériumon belül elsősorban azt vettük figyelembe, hogy az eddigi „klasszikus” diplomáciai feladatok mellett kulturális diplomáciával és külgazdasági diplomáciával is foglalkoznunk kell. Azért, hogy segítsük a külképviseleteket ebben a „többletmunkában”, minden egyes külképviseletre – így főkonzulátusra, nagykövetségre – külgazdasági attasékat küldünk, hogy nemzetközi külkereskedelmi tapasztalattal rendelkező szakemberek segítsék a munkát a külképviseleteinken. A nagykövetek részére is egyértelmű, hogy a nemzetgazdasági érdekek képviselete az egyik legfontosabb feladatuk, amellett, hogy természetesen a „klasszikus” és a kulturális diplomácia képviselete továbbra is nagyköveti feladat marad. Emellett a háttérintézmények is az új külügyi és külgazdasági struktúrát segítik. A Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) kifejezetten a nagybefektetők Magyarországra vonzásával foglalkozik, bemutatva a kedvező hazai befektetési környezetet, az adórendszert, az ipari parkokat, a szakembergárdát, a szakiskolai, az egyetemi hátteret, ahogyan azt is, hogy milyen finanszírozások szükségesek a külföldi beruházásokhoz. A Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt.-nek kettős feladata van; egyrészt felméri és megpróbálja minél pontosabban beazonosítani azokat a magyarországi kis-és középvállalkozásokat, amelyek exportképes árut vagy szolgáltatásokat kínálnak, vagy már exportálnak; másrészt segítséget nyújt abban, hogy ezek a szolgáltatások és termékek eljussanak a nagyvilágba. A Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. jelenleg már 22 külföldi képviselettel rendelkezik, év végére 25 iroda fog működni, és 2015 végére 45-50 –re szeretnénk emelni ezt a számot. A Kereskedőház segítséget nyújt a kkv-k számára piacok, ügyfelek felkutatásában, segít a nyelvi akadályok leküzdésében, a szerződések, az üzleti tervek megírásában, s felveszi a kapcsolatot a helyi kamarákkal. Tehát ügynökszerepben próbálja a magyar kis-és középvállalkozás sikerét elősegíteni. Ehhez tudnia kell azt, hogy mely cégek termékeit, szolgáltatásait lehet külpiacokra szállítani mennyiségi és minőségi volumenben. A cél, hogy minél hamarabb beazonosítsuk azt a 3-4 ezer kis-és közepes vállalatot, amelyek már ma is tudnának exportálni, vagy exportálnak is, és ezt a számot szeretnénk megháromszorozni a következő 4-5 évben. A siker érdekében a Kereskedőház továbbképzéseket szervez, de együttműködik felsőoktatási intézményekkel is, illetve a nagyvállalatok know-how-ját, tudását próbálja felhasználni ahhoz, hogy minél jobban, és minél nagyobb számban váljanak exportképessé a kis-és középvállalkozások. A harmadik háttérintézményünk az Eximbank, amelynek célja, hogy a magyar exportőrök számára hatékony finanszírozási és biztosítási konstrukciókat szolgáltasson. Ez a bank nyújtja az eddig felsorolt feladatokhoz a pénzügyi szolgáltatásokat. Így azokhoz a projektekhez, melyeket beazonosít a HIPA, a Kereskedőház vagy közvetlenül a minisztérium, az Eximbank nyújt kreatív eszközökkel támogatást. Célunk az, hogy a kis-és középvállalkozók minél több kedvezményes hitelhez jussanak, és bátran merjenek vállalkozni. A minisztérium és az EXIM szervezésében megvalósuló Exportra fel! elnevezésű exportfejlesztési fórumsorozat keretében kilenc olyan vidéki városban adunk tanácsot a kkv-knak, ahol a banknak már fiókja működik, vagy hamarosan nyílni fog. Először Győrött tartottunk ilyen programot, utána pedig Nagykanizsán. 2015 első negyedévében folytatjuk a sorozatot, hogy minél több kis-és középvállalkozóval megismertessük a felvázolt lehetőségek tárházát. Azoknak a kkv-knak, amelyek exportképes termékeket és szolgáltatást állítanak elő, meg kell erősödniük, hogy ne csak a nagyvállalatok beszállítói legyenek. Emellett bátorítani kell azokat a kkv-kat, amelyek nem is gondoltak még arra, hogy exportáljanak.

 Említette az Eximbank szerepét; viszont azt tapasztalom, hogy a gazdasági világválság óta tízszer is átgondolja valaki, hogy hitelt vegyen föl.

 –Az Eximbanknak nagyon széles a portfoliója, és így nagyon sokrétű termékpalettát biztosít a kis-és középvállalkozóknak: így magyarországi befektetést finanszíroz, de a leendő vásárlót, a külföldi piacon lévő céget is segíti vevőhitellel annak érdekében, hogy a magyar terméket megvásárolhassa. Az Eximbanknak, mint állami tulajdonú pénzintézetnek nem a profittermelés a lényege, hanem a jó hitelek kihelyezése, alacsony kamatokkal. Az átlag kamat az elmúlt években 1,99%-os volt euróban. Szeretném hangsúlyozni, hogy a külgazdasági célok megvalósítására és az export fejlesztésére soha nem állt még rendelkezésre ennyire szinergista, összefüggő struktúra, amely hatékonyan, úgynevezett egyablakos módszerrel segít a kis-és középvállalkozóknak.

 

Medveczky Attila