2015.01.16.
Európai szín-fónia
Móser Zoltán kiállítása a székesfehérvári Vörösmarty
Színházban
Író, kultúratörténész,
fotográfus? Versek és dallamok megfejtője, a népművészeti
kincs őrizője? Tájak – főképpen a Kárpát-medence –
bebarangolója, arcok, ünnepek, találkozások, templomok, boglyák,
oromzatok, kutak, szentképek rögzítője? Ez is, az is. Móser
Zoltán valóságos intézmény. Méghozzá olyan vibráló s
magyarázó szem, aki az egyszeri kép, az elkapott karakteres
pillanat mögé lát, és úgy tudja hatalmas művelődéstörténeti
tudással megjeleníteni a múltat, a jelen mozdonyát előrevivő
talán legfontosabb fogaskereket, hogy a szépség és tudás összes
mozaikja irigylésre méltó panorámává áll össze.
A Móser-fotó
egyidejűleg képzőművészeti alkotás és egy karakteres
gondolkodás foglalata. Orbán Balázstól Kassákék és Lengyel
Lajosék szociofotó mozgalmáig több százan próbálták üveglemezeikre
és kis doboz-gépeik filmjére – tájszerelemből vagy a szegénységet
dokumentálandó – fölvinni a képileg megfogható valóságot.
Rögzítéseik dokumentumértéke letagadhatatlan. Ami „álom”
volt fekete-fehér foltjaikban, az is inkább – pragmatikus
szempontokból? – a valót célozta. A szépség szinte a
szerkezeten kívül maradt.
Móser, megannyi
klasszikussal szemben, épp a szépség – a szerkezetet uraló
ökonomikus dinamizmus – megálmodója. Még tárgyfotóiban,
utcaképeiben is ott a hagyománytól – a hagyományos beállítástól
– való elrugaszkodás. Önkifejező szépségkalodája nem csupán
dokumentálni akarja a látottakat – a múzeumok eme látószögéből
szinte a rút is szép –, hanem saját érzelemvilágát is
belevivén úgy meghódítani, hogy ez a „bekebelezés” a nézőre
is kihasson.
Vegye észre, hogy
végső soron ebben az esztétikai kalandban az egyenesek és a görbék,
az egyediek és a párhuzamok, az egymáshoz illők és az
idegenek éppoly szerepet játszanak, mint a gyakorta belőlük következő
kontraszt, illetve a különböző képi elemek, motívumok feszített
szerkezetté való alakítása. Avval, hogy a fotóművész – időlegesen?
– elhagyta a fekete-fehér világot, beevezett egy olyan öbölbe,
ahol csaknem a színkombinációk gazdagsága – természetesen a
szigorú megszerkesztettség mellett – viszi a csónakot.
S ez a csónak,
minthogy Olaszország és az Egyesült Királyság is
bebarangolandó terep lett, a tengerre is kitér. A jól
megszokott, ezerszer körbejárt erdélyi, felvidéki, délvidéki
stb. tájak, kultúrtörténeti ritkaságok mellett tehát
Bologna, London lélegző katedrálisai és házfalai – a történelmi
időt csaknem óraműpontossággal mutató műemlékei – adják
a fotók témáját.
Különleges az,
ahogyan a couleur locale, a helyi szín megőrizvén helyi értékét
egyszer csak egyetemessé változik.
Noszvajnak (fehér
falú ház) is van akkora tisztasága, hogy megél Bologna (egy
palota reneszánsz ablakai) mellett. És a zsámbéki romtemplomba
sem szorult kevesebb hit, noha az idő megteszi hatását, mint a
canterbury érsekség katedrálisába. Ezek a szépségek, töredékekből
kinyert egészek – a képkivágás fontos! – visszaadnak
valamit a több arcú Európa gazdagságából. A kisebb-nagyobb
kontraszt ellenére is a párhuzamosság a döntő.
Ahogyan, kihasználván
a vertikális szerkesztés előnyeit, Szenna gyönyörű kazettás
templomára – hazai a tartószerkezet! – a finn Porvoo vízben
csillogó faházainak sziluettje épül. Vagy, amiként az említett
finn természeti csoda – az életet adó, biblikus szimbólumú
vízzel – egy londoni téglafalas homlokzatrész csöveiben lel
rokonvilágra.
A képszerkezet
szerint ugyan a fotók ütköznek – az organikus táj megidézésével
szemben ott virít mértanian rendezett derűjével a konstruktív
rajzolat –, ám a közeli (szimbólum és jelképrendszer) és a
távoli (földrajzi hely) világok valahol a végtelenben találkoznak.
Európa szín-fóniái szimfonikus gazdagságukkal, rétegzettségükkel
a találkozások, a baráti eszmecserék és a kultúrák közötti
párbeszédek garmadájával – hol az üstdob szól, hol a cselló
vagy a harsona – olyan teremthető (félig kész?), egymás
megbecsülésén alapuló rendszer képi megvalósulását adják,
amelyben a századok nyomatán: erkölcsén és viselkedéskultúráján
kívül magában foglaltatik a humanizmus és a műveltség minden
formája. Móser fotó-szimbólumai legalábbis ezt sugallják: az
egymásrautaltság és az egymás megbecsülésén alapuló barátság-szövetség
fenségét. (A valaminő szakrális „magasabbrendűségben”
egyesülő tornyok – Segesvár–Cangimiano; Genk–Ohrid –
szintén példái eme emelkedettségnek.)
A tárlaton a kételemű
fotókon kívül – helymegjelölés nélkül – a képiség
(festőiség?) oly bámulatos gazdagságát kapjuk, hogy bőségben
előttünk a figurális és absztrakt számtalan módozata. Egy
szentpétervári palota harmonikus ablak-orgonasípjai, egy téglakövezeten
árválkodó vörös tűzcsap magánya (Lengyelország – Torun),
egy lépcsősivatagban megpihenő vándor ülő figurája (Párizs),
és egy tornác mesterien faragott kerítésének emberalakzata
(Erdély – Karcfalva) – mind-mind olyan érzéshullámokat
reveláló beszédes motívumláncolat, illetve egyediségében is
hatásos motívum, amelyben különböző régiók különböző tárgy-
és viselkedéskultúrája ugyancsak rögzül.
Móser Zoltán közvetítő
szerepe abban van, hogy eme szépségformációkban föl tudja
mutatni mindazt a humánumot – elsőbben avval, hogy a variációk
sokaságát ontó káprázatban élő és holt egyesül –, amely
az egyetemes kultúra sarokköve. Hihetetlenül szép – az
objektívet lehet-e ecsetszerűen működtetni? – a Mikes
Kelemen emlékére komponált fotó (nagy, sávos zöld mezőben
boglyas fejével virító fa – Perkő), s tájmisztikájában
ehhez társulva a fotográfus szülőfalujának, Tevelnek nyugságot
sugalló képe.
S a már-már
nonfiguratív kompozícióknak – a bécsi falfirkának, a
Hargita-emlékként funkcionáló fűcsomónak, a Korniss Dezső
emlékének ajánlott, az ő egyik festési módszerét, a csurgatást
idéző falfelületnek (Csíkszereda) és a kászoni medence (Bágy)
zöldjébe Isten késével vágott barna foltoknak-hasadékokoknak
– is megvan a varázsuk. Ám ebben a műfajban a pálmát a
bicskei vasútállomás földjén-aszfaltján véletlenül összeállt,
a tassizmustól aligha idegen kompozíció viszi el. (A
kiismerhetetlenségét tekintve pedig a kékségbe beúszó, azt
szinte talapzatként tartó tarajló fehér hullámok fotója.)
Amikor a fotóművész
az általa kedvelt klasszikusok nyomában jár – Taormina Csontváry-Kosztka
Tivadart, Bihar „mélyzengésű” képe Bartók Bélát idézi
–, tisztában van azzal, hogy táj–kultúra–ember szövetsége
alkotást ösztönző erő. Azért ragad ki az egyetemesből – a
rend csuporjából és a káosz melencéjéből – egy-egy megörökítésre
váró (vágyó!) pillanatot, hogy belénk vésse (akár ábrázolóan,
akár absztrakt módon) a mindannyiunkat boldogító szépség
fotográfiai arculatát. Üzenete? A jó kompozíció szinte világfegyvereket
legyőző hatalom.
Szakolczay Lajos
|