2015.01.16.
A technika a művészetnek
nem ellensége, hanem segítő eszköze
Színvonalas megjelenésekkel tudjuk elfogadtatni az új képzőművészeti
műfajt
Haász Ágnes képgrafikus
1990-től 1996-ig tagja az Árnyékkötők művészcsoportnak,
1995-től a Magyar Grafikusművészek Szövetségnek. 2000-től
tagja a Magyar Rézkarcoló Művészek Egyesületének, 2001-től
alapító tagja és elnöke a Magyar Elektrográfiai Társaságnak.
1987 óta készít elektrográfiákat. Képeit eleinte „alkotótársa”,
a fénymásológép, azaz a fényvibráció szín- és formaalakító
képessége segítségével készítette. A xerox-gép hullámmozgása,
ritmusa, vibrációja lázgörbeszerűen rajzolta, hozta létre
munkáit. Az egyszeri és a sokszorosított pillanat, a
sorozatszerű és a variáció kódolja, végteleníti alkotásait.
Így születő elektro-ikonjai a teremtés egyszeri
individuumainak és a meditációs, misztikus kreációnak leképezései
és folyamatai. Absztrakt fényképrészleteket használ munkáihoz
nyersanyagként, amiket azután többszörös nagyítás és színpolarizáció
útján alkot újjá. Elektrográfiákon kívül készít művészkönyveket,
ex libriseket, részt vesz a hazai és nemzetközi mail-art
mozgalomban. Országos és nemzetközi elektrográfiai kiállításokat,
művésztelepeket szervez.
Díjai:
1995: Székesfehérvár
öröksége, Kisgrafika, Székesfehérvár – 3. díj
1996:
Csaba-legenda - Millenniumi Kiállítás, Szolnok – Grafika 3. díj
1997: 3. Európai
Avantgarde Grafikai Triennálé Prága, Csehország – Ezüst díj
1997: Nemzetközi
Nyomat Triennálé, Krakkó, Lengyelország, Regulation Awards
MTG’97
1998: FÉNY-TÉR,
2. Renée Művészeti Napok -, Budapest, Magyar Grafikusművészek
Szövetségének Díja
1998: I. Kortárs
Művészeti Biennále és Fesztivál, Tatabánya –
Elektrografika I. díj
1998: 1848–1998,
Veszprém – Nívódíj
1999: 1. Nemzetközi
Mini Grafika & Festészet Biennále, Pisa, Olaszország – II.
díj (megosztott)
1999: 23. Nemzetközi
Grafikai Biennále, Ljubljana, Szlovénia – Ezüst Díj
2000: 2. Nemzetközi
Mini Grafika & Festészet Biennále, Pisa, Olaszország – II.
díj (megosztott)
2000: III. Országos
Színes Nyomat Kiállítás, Művészetek Háza, Szekszárd –
Magyar Grafikáért Alapítvány díja
2000: Honvédelem
a képzőművészetben – Millennium 2000 – Képző- és Iparművészeti
Lektorátus Nívódíja
2001: VI. Nemzetközi
Rajz és Grafikai Biennále, Győr, Magyar Grafikusművészek Országos
Szövetségének díja
2001: Nemzetközi
Mini Nyomat Biennále, Kolozsvár – Ex Aequo díj
2003: Nemzetközi
Nyomat Triennálé, Krakkó, Lengyelország – Regulation Awards
MTG’03
2010: MATRICÁK
Nemzetközi Kisméretű Elektrográfiai Alkotások Kiállítása
– a zsűri különdíja
Mit kell tudni az elektrográfiáról, erről a
viszonylag új képzőművészeti műfajról? S mi a különbség
az elektrografika és az elektrográfia között?
– Amikor 2001-ben megalapítottuk a Magyar Elektrográfiai
Társaságot, akkor azért szakítottunk az elektrografika kifejezéssel,
mert ez a kifejezés a manuális grafikai tevékenységhez áll közelebb.
Viszont elektrográfiát alkotó művész nem kézi, nem hagyományos
eszközökkel, hanem leképező berendezések nem szokványos (nem
rendeltetésszerű) használatával hoz létre képzőművészeti
alkotásokat. Az elektrográfia kifejezést ma már nagyon sokan
használják a szakmában is. Önálló műfajról van szó. A műfaj
művelői pedig elektronikus eszközökkel alkotnak.
Melyek ezek az eszközök?
– Eleinte a fénymásoló gép volt a fő eszközünk,
faxot is használtunk, majd ezeket felváltotta a számítógép.
Ez rendkívüli lépést jelentett, mert számítógéppel ma már
minden művész rendelkezik otthonában. Korábban a fénymásoló
szalonok vezetői támogatták munkáinkat; tehát megengedték,
hogy a gépeken kísérletezzünk, dolgozzunk. A számítógép
megjelenésével nagy volumenű technikai váltás következett
be. Nem csak számítógéppel, hanem szkennerrel, digitális fényképezőgéppel
is dolgoznak társasunk tagjai. Az elektrográfia úgynevezett gyűjtőfogalom,
amelybe beletartoznak már a fény- és videoinstallációk, a fényobjektek,
az animációk. Maga az elektrográfia elektronikus eszközökkel,
újfajta képalkotási módozatokkal létrehozott műalkotás,
mely a digitalizáció során újfajta képi formavilágot, látványt
teremt.
Hogyan született meg ez a műfaj?
– Ezek az alkotások nem tartoztak sem a festészet, sem a
szobrászat műfajába, így csak a grafika területe maradt számunkra.
A grafika, amely nyitott műfaj, s amelynek lehetőségei nem
voltak teljes mértékben kihasználva. Ma már az intim,
szobabelső méretek helyett, hatalmas léptékben, sokféle eszköz
alkalmazásának kombinációjával új technikák születnek, így
jött létre az elektrográfia is. Az elektrográfiával viszont
sokkal árnyaltabban, újszerűen, korszerűbben tudjuk kifejezni
önmagunkat, mondanivalónkat.
Mikor terjedt el az elektrográfia?
– Magyarországon a ’80-as évek végén, a 90-es évek
elején terjedt el ez a műfaj, aminek volt előzménye is, olyan
formában, hogy művészek, művészcsoportok dokumentáltak fénymásoló
gépen performanszokról, kiállításokról készült fotókat.
Ám akkor inkább dokumentumértékűek voltak ezek a munkák, és
nem beszélhettünk még önálló műfaji megjelenéséről. Néhány
alkotó elég korán hozzájutott elektronikus eszközökhöz, és
azok segítségével már alkotott a ’80-as évek elején is, például
Halbauer Ede, akit időnként meghívunk a kiállításunkra. Említhetném
még többek között Lévay Jenő nevét is. Ő elég korán –
édesapja kapcsolati rendszerén keresztül – hozzájutott a
televíziók, a videók általi animációs lehetőségekhez.
Nagyon sokan támadtak minket
Tehát Magyarországon ez egy új műfaj. Nyugaton is?
– Az elektrográfia nemzetközileg elismert, díjazott és
alkalmazott művészeti teljesítménnyé fejlődött a nagyvilágban,
és nem is volt szükség Nyugaton a miénkhez hasonló társaság
létrehozására. Mi azért alapítottuk meg a Magyar Elektrográfiai
Társaságot, mert idehaza ezt a műfajt nagyon sokan támadták a
hagyományos eszközökkel dolgozó művészek táborából. De
nem csak Nyugaton jártak előttünk, hiszen 1994-ben részt
vettem a Krakkói Nemzetközi Grafikai Triennálén, és nem kifogásolták,
hogy digitális nyomattal pályáztam. Magyarországon viszont az
elektrográfiai alkotásokat kezdetben nem fogadták el a grafikai
rendezvényeken. Később is találkoztunk olyanokkal, akik ellenérzéssel
fogadták műveinket; ezért úgy éreztük: önálló szervezetként,
nagyobb hangsúllyal tudjuk a figyelmet ráirányítani az
elektrográfiára, és színvonalas megjelenésekkel el tudjuk
fogadtatni a műfajt. Társaságunk maga szervezi a programokat,
kiállításokat, bemutatókat, s emellett összefogja a hazai
elektrográfiával foglalkozó művészeket.
A társaság tagjai mind elektrográfusok?
– Ma nincs egységes művészeti kánon, sokan szeretnek kísérletezni,
és keresik az átjárást a műfaji határok között. Ezért társaságunknak
olyan festőművészek, szobrászok, grafikusok is a tagjai, akik
a hagyományos és az új technikát is művelik. Művészeti eszköztáruk
gazdagodott az elektrográfiával. Ez a korszerű műfaj hozzájárul
a hatásosabb önkifejezéshez, s ahhoz is, hogy a környezetet, a
minket körülvevő világot sajátos technikai szűrön keresztül
másképp tudják feldolgozni, másképp tudják megmutatni a művészek.
Bizonyára nem én vagyok az első, aki felteszi a kérdést:
minden jól képzett informatikus tud képeket létrehozni, akkor
hol itt a művészet?
– A számítógépen megszületett műalkotásoknak
ugyanazoknak a kritériumoknak kell megfelelniük, mint a hagyományos
eszközökkel létrehozottaknak. Lényeges esetünkben is a kompozíció,
a színharmónia, és az, hogy az alkotás kifejező erővel bírjon.
Az informatikusok bizonyára akár több képet is létre tudnak
hozni, de művészi kifejezési igény, tartalom nélkül. Erre
egy példa: ecset, ceruza megtalálható minden otthonban, de aki
azokkal fest, vagy rajzol, még nem biztos, hogy művészi
produktumot hoz létre. Ki kell hangsúlyozni, hogy a technika nem
ellensége, nem is célja a művészetnek, hanem segítő eszköze,
amelyet a művész, ha akar, a maga javára fordíthat. Aki nemrég
megnyílt újbudai galériánk (MET Galéria) kiállításait
megtekinti, láthatja: mindegyik művészünk teljesen más utat jár
be. Nálunk nincsenek dogmák, produktumaink szabad műalkotások.
Ebből arra is következtethetünk, hogy különböző irányzatok,
stílusok megtalálhatók a műfajon belül?
– Így van; egyes képek például festői jellegűek. Őszi
kiállításunkat a Magyar Festészet Napja alkalmából hirdettük
meg, Festői effektusok az elektrográfiában címmel.
Tizenhárom olyan művészünk alkotását mutattuk be, akiknek
munkásságát a festői karakter jellemzi. Úgy vélem: nem lehet
„bezárkózni” csak egyetlen képzőművészeti területre,
mert ma nincs meghatározott irányzat, és a művészeti műfajokban
gyakori a kombináció, az átfedés. Még a hagyományos műfajok
között is felfedezhetünk „átjárásokat”; a grafikus is
használ festői módszereket, és a festő is belerajzol a festményébe.
Nem egyszer szobrokat festenek meg. Jelenlegi téli tárlatunk, a
Mozaik, tematikus kiállítás, és csak a művek méretét határoztuk
meg a meghirdetésnél, más megkötés itt sem szerepelt. Nemcsak
társasági, hanem nyílt, pályázaton meghirdetett országos és
nemzetközi kiállításokat is rendezünk. A pályamunkákat 3-5
tagú szakmai zsűri bírálja el.
Társaságunk egyszerre művészeti fórum és érdekképviselet
Ön a Magyar Elektrográfiai Társaság elnöke. Ez tehát
egy művészeti érdekvédelmi tömörülés?
– A társaság célja, hogy tömörítse és képviselje
azokat a képzőművészeket, művészettörténészeket, művészeti
írókat, akik az elektrográfia művelői, valamint hogy mind szélesebb
körben mutassa be és népszerűsítse ezt a viszonylag új képzőművészeti
műfajt, ügyelve a magas színvonal megőrzésére. Jelenleg 62 művészből
áll a társaság, míg a többiek elméleti szakemberek; művészettörténészek,
művészeti írok, és vannak tiszteletbeli tagjaink is. Társaságunk
egyszerre művészeti fórum és érdekképviselet. Vannak, akik
csak elektrográfiával foglalkoznak, de legtöbben párhuzamosan
hagyományos eszközökkel is alkotnak. Ezért képzőművésznek
nevezzük magunkat. Képgrafikus vagyok, s ezért sem szeretem
magam elektrográfusnak nevezni, hiszen művészkönyveket,
objekteket is készítek, régebben pedig festettem is.
Tagjaik csak iskolázott művészek lehetnek?
– Nincs nálunk ilyen kritérium. Ha valaki folyamatosan
foglalkozik elektrográfiával, és a munkáiban felfedezzük a művészi
értéket, sikeresen részt vesz legalább 2-3 nyitott kiállításunkon,
akkor bekerülhet tagjaink körébe. Tehát csak a jó alkotások
alapján döntünk, s nem nézzük a végzettséget, a szakmai pályafutás
állomásait.
És az országhatárokat?
– Határon túli magyar művészek is csatlakozhatnak hozzánk.
Két felvidéki, három hollandiai, egy kanadai művész is társaságunk
tagjai, folyamatosan részt vesznek kiállításainkon. Ezek a külföldi
kapcsolatok azért is gyümölcsözőek, mert általuk nemzetközi
kapcsolatainkat tudjuk bővíteni, építeni.
Tanítható az elektrográfia?
– Saját tapasztalatom alapján állíthatom: tanítható
ez a műfaj. A ’90-es évek végén a Magyar Művelődési Intézet
olyan továbbképzést indított a rajztanárok számára, melynek
keretén belül lehetőség nyílt az akkor még elektrografikának
nevezett műfaj bemutatásra. Felkértek, hogy ismertessem meg ezt
az új művészeti irányzatot a tanárokkal, hogy ők továbbadhassák
a diákoknak. Az elméleti részét én állítottam össze, s
bemutattam a fénymásolós és faxos technikákat, míg Hernádi
Paula grafikustársam a számítógépes módszerrel ismertette
meg a hallgatókat. Az elektrográfia egy bizonyos szintig tanítható,
onnantól mindenki a saját művészi útját járja.
Az elméleti részt nehéz volt összeállítani?
– Nem volt könnyű, de lényeges forrásom volt a
’90-es évek elején létrejött Árnyékkötők művészeti
csoport, amely folyóiratot is kiadott. A lap és a csoport egész
működése során maga is egyfajta alternatív kultúrát képviselt,
hiszen a hazai képzőművészeti élet közösségeitől szinte
elszigetelten működött, pedig országszerte kiállításokat
szervezett. Én is tagja voltam ennek a csoportnak. A Magyar
Elektrográfiai Társaság alapítóinak nagy része az 1996-ig működő
Árnyékkötőkből érkezett. Az Árnyékkötők azért is volt
számomra fontos forrás, mert ez a csoport számos ország művészeivel,
csoportosulásaival, intézményeivel ápolt kapcsolatot – ezáltal
tájékozódtunk a külföldi művészek munkásságáról.
Akkoriban szinte mindenki fénymásoló géppel dolgozott – bár
Vera Molnár, Franciaországban élő híres művésznő már
akkor elkezdte a számítógépes alkotást.
Társaságuk tagjainak szükséges megismerniük a számítógépes
programokat, ám az informatika világától több művész távol
tartja magát.
– Valóban, vannak, akik a számítógépet „szükséges
rossznak” tartják. Azok a művészek, akik elektrográfiával
foglalkoznak, és számítógéppel alkotnak, különböző
programokat ismernek meg. Ma már többféle 3D-s program is telepíthető.
A különböző technikai eszközök megismerése, azok kombinációinak
kidolgozása, megtapasztalása nem megy egyik napról a másikra,
így évekbe telik, míg valaki kialakítja sajátos módszerét,
stílusát.
Ebben a műfajban nincs mester–tanítvány kapcsolat
A tagok egymásnak tanácsot is adnak?
– Bemutatjuk, beszélünk az új programokról, technikai
lehetőségekről, kicseréljük tapasztalatainkat, és mindenkire
rá van bízva, hogyan alkalmazza-e vagy sem, ill. beépíti-e az
új információkat, ismereteket a saját formanyelvezetébe. Sőt
törekszünk arra, hogy mindenki a maga saját útját járja.
Ebben a műfajban nincs mester–tanítvány kapcsolat, mert
sokkal több a lehetőség az egyéni alkotások létrehozására,
mint a hagyományos technikával bíró képzőművészeti ágazatokban.
A régebbi korok mestereinek módszerei, stílusai általában
tetten érhetők a műveken, s az izmusok indirekt módon hatnak a
művészekre.
Konkrétan miként készül el számítógéppel egy
elektrográfia?
– Az egyik módszer, hogy konkrét tárgyat, fotót vagy már
kész művet „viszünk be” a gépbe. A másik: csak a számítógépes
programok által adott formák és színek vegyítéséből hozzuk
létre a művet. Még árnyalatokat is lehet keverni a „mesterséges
palettán”. Szükséges ez esetben is a művészi technikai tudás,
a kreativitás és a kísérletezés. A számítógépes alkotás
egyik előnye, hogy vissza lehet térni az előző fázisokra, így
sorozatok is létrejöhetnek.
Mit kell tudni a szigetvári Bohár András Magyar
Elektrográfiai Múzeumról?
– A múzeum egyik alapítója a társaságunk. Szigetváron
a Szigetvári Kultúr- és Zöld Zóna Egyesület – akik kezdeményezték
és működtetik a múzeumot – 1999 óta ad otthont a magyar
elektrográfiai szimpozionoknak, tematikus kiállításoknak. A
harmadik alapító a Képírás Művészeti Alapítvány. A Magyar
Elektrográfiai Múzeum a fiatalon elhunyt Bohár András nevét
vette fel, átmeneti otthonra pedig a Makovecz Imre tervei alapján
készült szigetvári Vigadó épületében lelt. A Vigadó
viszont kevéssé alkalmas ennek a műfajnak a bemutatására, ezért
a Kultúr- és Zöld Zóna Egyesület pályázati forrás felhasználásával
megvásárolt egy raktárépületet, melyet átalakítottak. A
tervek szerint, az új múzeum épületét 2015 tavaszán nyitják
meg. Közben nem álltak le a kiállítások; és mi is segítünk
utaztatni határon innen és túl a múzeum képanyagát.
Miért éppen Bohár Andrásról nevezték el a gyűjteményt?
– Bohár András, a 2006-ban tragikus hirtelenséggel
elhunyt filozófus, esztéta és képzőművész is volt. Nagyon
sajátos, egyéni elektrográfiai alkotásokat készített, már a
kezdetektől fontos személyisége, elméleti szakembere volt a
hazai elektrográfiának. Gyakran megfordul a szigetvári rendezvényeken,
és szinte állandó résztvevője volt azoknak. Bohár András
tanított is, és minden lehetséges fórumon bemutatta munkáinkat,
könyveket írt, s kéziratban lévő műveit a mai napig
folyamatosan igyekszünk kiadni a KÉPÍRÁS Művészeti Alapítvány
segítségével. Ápoljuk emlékét, örökségét. Még mindig
nagyon fontos számunkra, „iránytűt adott”, s ő is társaságunk
alapító tagja volt, kiállításainkhoz koncepciókat
fogalmazott meg.
Önt mi motiválta a grafika, később az elektrográfia
irányába?
– A kezdetektől festőnek, és a Képzőművészeti Főiskolára
készültem. Családi okok miatt – férjhez mentem, fiam megszületett
– egy ideig felhagytam a képzőművészettel, így aránylag későn,
35 évesen folytattam művészeti tanulmányaimat, de autodidakta
módon – hiszen ebben az életkorban már nem lehetett a Képzőművészetire
jelentkezni. Ez nem vette el kedvem, hanem különféle művészeti
szabadiskolákban tanultam tovább. Jártam a TIT szabadegyetemre,
az ELTE művészettörténeti kurzusaira. Abban az időben
dolgoztam a Sugárbiológiai Kutatóintézetben, s ott használtam
először fénymásoló gépet – mely művészi metódusomra
nagy hatással volt. Kérték tőlem az egyik ceruzarajzomat, mely
egyedi darab, ezért ódzkodtam megválni tőle, így lefénymásoltam.
Akkor döbbentem rá, hogy mennyire más a ceruzarajz, és az arról
készült fénymásolat: elomlókká váltak a vonalak, és a
grafit szürke árnyalatai elmélyültek, kontrasztosabbak lettek.
Ezen felbuzdulva, önállóan, minden külső behatás nélkül
– akkor még nem is hallottam az elektrográfiáról – kísérleteztem
és kezdtem dolgozni a fénymásoló gép segítségével. S az így
készült, vegyes technikai alkotásokat állítottam ki a
szabadiskolában. A ’80-as évek végén, az egyik napilapban
olvastam Joseph Kádár, Párizsban élő magyar képzőművész
felhívását, mely szerint, aki fénymásolóval vagy fax által
alkot, küldjön neki munkákat, melyeket külföldi kiállításokon,
folyóiratokban bemutat. Joseph Kádárnak tetszettek alkotásaim,
és úgymond levelező tanfolyamon keresztül oktatott. Őt
mesteremnek tartom, ő adta számomra az első instrukciókat, de
a munkáimból nem lehet rájönni arra, hogy nála tanultam. Kádár
1989-ben hazajött, és kezdetben egyik mentora, tanácsadója
volt az Árnyékkötőknek. Ő ajánlott be az Árnyékkötőkhöz,
s ez a csoport számomra felért egy szabadegyetemmel. Önálló,
eddig még nem látott képi világot, vizuális látványt,
szerettünk volna létrehozni. Akkor hagytam fel a hagyományos
technikával, s mellette megismerkedtem olyan alternatív műfajokkal
is, mint amilyen a mail-art, vagy a művészkönyv. A művészkönyv
műfaját a mai napig művelem. 1993-ban amatőr pályázaton díjat
nyertem, és Butak András, a Magyar Grafikusművészek Szövetségének
elnöke azóta figyelemmel kísérte pályámat, és arra ösztönzött,
hogy jelentkezzek a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületébe.
Többen tanácsolták, hogy az egyesületbe való felvételhez
eredeti rajzokat vigyek, de én csak elektrográfiai munkákat
mutattam be, és felvettek. Majd 1995-ben felvételt nyertem a
Magyar Grafikusművészek Szövetségébe. A Magyar Rézkarcoló Művészek
Egyesületének is a tagja lettem, de nem rézkarcolóként, hanem
ott is új módszerekkel készített műveket állítottam ki.
Addigra már egyre több képzőművész nyitott az új műfaj felé
– egyre nagyobb számban jelentek meg elektrográfiák az országos
és nemzetközi rendezvényeken. A kisgrafikai biennálékon rám
osztották azt a feladatot, hogy külön szekcióban rendezzem meg
az elektrográfiai alkotások kiállítását. Majd három helyszínen,
háromféle csoportosításban mutattunk be munkákat. A Vigadó
Galéria volt a színhelye a nemzetközi, a Kortárs Galéria a
hagyományos és elektrográfiai kiállításoknak, míg a Magyar
Szabadalmi Hivatalban a magyar grafikus művészek archívumából
rendeztünk tárlatot. 2001-ben úgy éreztem, hogy elég
tapasztalattal és merészséggel rendelkezem ahhoz, hogy az Árnyékkötők
csoportjából ismert társakkal létrehozzuk a Magyar Elektrográfiai
Társaságot. Az is motivált, hogy hiányzott a kohéziós erő,
és igény volt egy újabb összefogó csoportosulásra. Ma is
nagy az érdeklődés a műfaj iránt, annyira, hogy 5-6 helyen
rendezzük nyitott kiállításainkat.
Elnökként menedzseli is ezt a társaságot? Sok művésznél
nem érhető tetten az ilyenfajta ambíció.
– Szeretem a szervezőmunkát, és változatlan lelkesedéssel
végzem a feladatomat – így pályázatokat írok, és egyre több
művésszel, művészcsoporttal, kulturális intézménnyel veszem
föl a kapcsolatot. Társaságunk művészei pedig saját
kapcsolati tőkéjükkel járulnak hozzá működésünkhöz.
Emellett a Vízivárosi Galériában is munkatársként dolgozom.
A sok szervezés nem megy a művészi munka rovására?
– Az utóbbi néhány évben kevesebb önálló kiállításom
volt, de csoportos tárlatokon folyamatosan részt veszek. Idén készülök
új sorozatom bemutatására, melynek Virtuális tájobjektek a címe.
A társaságon belül törekszem, törekszünk a fiatalításra,
hogy munkánknak, mindannak, amit 13 év alatt felépítettünk,
folytatói legyenek. Célunk, hogy nyitottak legyünk más művészi
technikai megoldásokra, és fogadjuk be azokat, és találjuk meg
a kapcsolatokat akár a hagyományos műfajokkal is.
Medveczky Attila
|