2015.01.16.
A vitákat
szakmai alapon, források bemutatásával kell lefolytatni a vádaskodások
helyett
A győzteseknek is lehetnek vétségeik, hibáik, bűneik, ahogy a
veszteseknek is vannak erényei és érdemei
Magyarország kormánya
2013 őszén döntött a VERITAS Történetkutató Intézet létrehozásáról,
azzal a kimondott céllal, hogy az elmúlt több mint másfélszáz
esztendő magyar történéseinek kutatását újra- és átgondolva,
harag és elfogultság nélkül forduljon a magyar nemzet történetében
meghatározó jelentőségű, nem kevés vitát kiváltó – és
feltehetően mindenki számára elfogadható konszenzusos eredményt
soha nem hozó – események felé. Prof. Dr. habil. Szakály
Sándor, DSc, a VERITAS Történetkutató Intézet főigazgatója:
szellemiségünkre a nemzeti gondolkodás, a határon túli
magyarsággal való nemzeti összetartozás jellemző. Mindez nem
avíttas gondolkodás, mert azt mondjuk: minden nemzet legyen büszke
önmagára és a múltjára.
Latinul a veritas igazságot jelent. Létezik a történettudományban
abszolút igazság?
– Erre a kérdésre nehéz válaszolni, mert sokféle
igazság létezik a történettudományban. Ez nem jelenti azt,
hogy ezek az igazságok hamisságok. Gondoljunk bele egy olyan történelmi
eseménybe, amelyben sokan vesznek részt, ott mindegyik fél úgy
véli, hogy a saját igazságát kell győzelemre juttatnia. A háborúk
során is felvetődött, hogy létezik-e igazságos háború.
Szerintem nincs igazságos háború, de minden félnek lehetnek részigazságai.
Én elfogadom, a másik fél részigazságát, ha ő tudomásul
veszi az enyémet. Hadtörténészként el kell fogadnom azt, hogy
a II. világháborúban a szovjetek honvédő háborúról beszéltek,
hiszen megtámadta őket az ellenség. De miért nem tudják a mai
napig egyesek elfogadni azt, hogy amikor Magyarország területén
folytak a harcok, akkor a magyar katonák szintén a hazájukat védték,
és ők sem fasiszták, sem nácik nem voltak. Régi mondás:
mindig a győztesek írják a történelmet, közben a győzteseknek
is lehetnek vétségeik, hibáik, bűneik, ahogy a veszteseknek is
vannak erényei és érdemei. Azt kell elfogadtatni, hogy
mindegyik létező igazságnak teret kell kapnia. A VERITAS Történetkutató
Intézet egyik fő feladata, hogy a hosszú időn keresztül csak
egyoldalúan leírt tényeket másként mutassa be, és mondja ki,
lehet másnak is igazsága. Függetlenül attól, hogy azt említettem,
hogy sokféle igazság létezik, az 1956-os események kapcsán
nehezen képzelhető el, hogy ne fogadnánk el azt: ez egy természetes
fölháborodástól vezérelt népfelkelés, forradalom, majd
szabadságharc volt. Az igazság nem Rákosi Mátyás és az ÁVH-sok
oldalán állt, miközben 1956-ot követően évtizedeken keresztül
a kommunisták által hangoztatott igazságokat kellett tudomásul
venni. A történelemben ezeket a kérdéseket nemcsak 1956 kapcsán,
hanem más események kapcsán is fel lehet vetni, és az érvek,
ellenérvek ütköztetésével ki lehet fejteni olyan dolgokat,
melyek nem biztos, hogy mindenki számára elfogadhatóak. Még
egy történelmi személyiséget sem ítélünk meg egyformán.
Erre egy példa: Szent Istvánt egységes tisztelet övezi a határon
innen és a határon túl egyaránt, de vannak, akik felvetik,
hogy ahogy Koppányt kivégeztette, az nem keresztényi
cselekedet. Holott elképzelhető, hogy Szent Istvánnak ez a
tette kellett ahhoz, hogy a magyarság meg-, illetve fennmaradjon
Európában. Mindig az igazságra kell törekedni úgy, ahogy én
történészként mindig is fogalmazok: „…ezt én így látom,
ez az én véleményem, melyet források tanulmányozása előzött
meg és abból erre a következtetésre jutottam.” Gondolom,
vannak, akik, úgy vélik, ezeket a véleményeket megcáfolhatják,
de nem fogadom el, sőt elutasítom, ha valaki nem a tények alapján
hangoztatja álláspontját, és vélekedése a másik megbélyegzését
szolgálja.
Függetleníteni tudja-e magát a történelemtudomány
a napi politikától?
– Alig akad olyan történész, aki ne mondaná ki, hogy függetleníteni
akarja magát a politikától. Ezt a kérdést fordítva kéne
megvizsgálni: mennyire akarja a mindenkori politika elérni azt,
hogy a történelemtudomány a kiszolgálója legyen. A felkészült,
magabiztos, és a tudomány szabadságát is tiszteletben tartó
politikus soha nem akarja, hogy a történelemtudomány igazolja a
cselekedeteit. Nem a mindenkori politikai erők igazságát kell a
történelemtudománynak igazolnia, hanem azt kell megvizsgálni,
hogy a tudomány egyes kérdések megítélésében milyen álláspontra
jut. Amennyiben konszenzus jön létre bizonyos témák megítélésében,
azt használja föl a politika arra: ez az út, amit eleink bejártak
jó volt, és ha az ő tapasztalataikra építünk, akkor ez az út
most is jó lesz.
A VERITAS, és annak főigazgatója kapott politikai utasításokat?
– Nem kaptam semmilyen utasítást, megrendelést a kormányzattól.
Ez így korrekt, mert a politika elfogadja azt, hogy ez az intézet,
amely a magyar kormány jóvoltából jött létre, működik –
s remélem, hosszú ideig fönnmarad –, s nem ideológiai célokat
szolgál, hanem tisztességesen akarja bemutatni a magyar múltat.
A VERITAS a magyar múlt mintegy 150 éves időszakával
foglalkozik. Sokan azzal vádoltak bennünket, hogy át akarjuk írni
a történelmet, pedig mi csak arra törekszünk, hogy Magyarország
1867 és 1994 közötti történetének eseményeit elfogultságtól
mentesen mutassuk be. Lássuk be, azok a történelem tankönyvek,
történeti munkák, amelyekből én is tanultam, a ’60-as,
’70-es években íródtak, s nem elfogultságmentesen mutatták
be a magyar történelmet.
A történelemkönyvek mennyire befolyásolják az
emberek múlthoz való viszonyát, hiszen a legtöbben úgy ítélnek
meg egy személyt, egy korszakot, ahogy azt tanították neki.
– Valóban, a
lakosság a történelemkönyvekből, a történelemórákon
elhangzottakból ismeri meg a múltat, s közben nem adjuk meg a
lehetőséget a kételkedésre sem. Ezért is hangoztatom sokszor
azt: „ez így történt, vagy így történhetett”. Évszázadokkal,
vagy évezredekkel ezelőtti eseményeket hogyan is tudnánk megítélni,
mikor napjaink, a közelmúlt történéseiről is vitatkozunk. A
történelemtankönyvön és a történelemoktatáson kívül
meghatározó még a történelemi ismeretterjesztési
publicisztika. Elég csak arra gondolni, hogy a II. világháború
éveinek Magyarországáról az emberek jelentős része Bokor Péter
egykori Századunk sorozatából szerezte meg ismereteit. Ezt a
munkát az akkori politikai viszonyoknak és elvárásoknak
megfelelően készítették, mégis érződött benne a szakmai
tisztességre törekvés. Magam is általa szerettem meg történelmünk
e tragikus időszakát. Nem ábrázolta a magyar katonákat, és
Horthyt elfogult „fasisztaként”, mégsem a valóságot
mutatta be. Természetesen egy-egy történelmi személy megítélése
különböző lehet. Viszont a történelemben bizonyos alaptényeken
nem szabadna vitatkozni. A mohácsi csatát a magyar királyi
sereg elveszítette, ami tény és való, azon már lehet
vitatkozni, hogy mi lehetett ennek az oka.
Többen Szapolyait kiáltják ki bűnbaknak.
– Azt mondják, Szapolyai direkt nem vett részt a csatában,
mert magának akarta a hatalmat. Holott Szapolyainak arra kellett
figyelnie, hogy az oszmán-török sereg nem változtat-e útirányt
Erdély felé. Nemcsak a mohácsi csatavesztés ilyen alapigazság,
hanem az is, hogy a trianoni békediktátum „eredményeként”
Magyarország óriási területeket veszített el, s magyar
nemzetiségű lakosságának több mint egyharmada került idegen
uralom alá. Arról már lehet vitatkozni, hogy mi vezetett
Trianonhoz. Még most is vannak olyan történészek, akik azt
mondják, a magyar vezetés a nemzetiségiekkel mostohán bánt,
ezért ők revánsot vettek. Ezzel nem értek egyet, de arra lehet
utalni, hogy milyen feszültségek uralkodtak az országban, és
csak 54%-os volt a magyarság aránya. Egy másik példa: Horthy
István kormányzóhelyettes halálának kérdése. Azt gondolom,
hogy sajnálatos repülőbalesetről volt szó, de nyilván sokkal
népszerűbb kijelentés, ha azt mondják, a németek ölték meg
Horthy Istvánt. Visszatérve a kérdésére: jó történelemtankönyvekre,
hiteles történelemoktatásra, jó értelemben vett népszerűsítő
előadásokra és azok médiában való megjelenésére nagy szükség
lenne.
Kétségtelenül befolyásolják az embereket a televízióban
sugárzott történelmi dokumentumfilmek. Amennyiben egy amerikai
készítésű filmet tekintünk meg a Szovjetunióról, akkor
abban azt hangoztatják, Sztalin volt a gonosz, aki nem folytatta
a tisztességesebb Lenin politizálását. A magyar filmek pedig
azt mutatják be: Kádár milyen sokat tett a magyarság érdekében,
nem úgy, mint a megátalkodott Rákosi.
– Tény, hogy nem mindegy, ki egy ország vezetője. Az is
tény, hogy a szocialista rendszer hatalmas elnyomógépezetet működtetett.
Az megint tény, hogy nem mindegy, hogy valaki a ’70-es években
Budapesten vagy Bukarestben volt egyetemista. Amit pedig Sztalin
továbbfejlesztett, azt Lenin alapozta meg, s nem hiszem, hogy ők
más világot akartak volna „megteremteni”. Kádárról pedig
elég csak azt kijelenteni: az 1956-os szabadságharc vérbefojtását
követő megtorlásban többen veszítették életüket, mint az
1848–1849-es szabadságharc után.
Tudtommal a VERITAS-nak más szellemiséget kell képviselnie,
mint a már meglévő történettudományi kutatóműhelyeknek. Mi
jellemzi ezt a más szellemiséget?
– A más szellemiséget a nemzeti gondolkodás, a határon
túli magyarsággal való nemzeti összetartozás jelenti. Mindez
nem avíttas gondolkodás, mert azt mondjuk: minden nemzet legyen
büszke önmagára és a múltjára, úgy hogy közben más népeket
nem szorít perifériára. Nem kell állandóan szégyenkeznünk a
történelmünk miatt. A szomszédos országokban például olyan
emberek számítanak nemzeti hősnek, akiket a mi történelmünkben
másként ítélünk meg. 1849-ben Abrudbányán és környékén
a magyar lakosok közül a románok meggyilkoltak sok száz
embert. Ezt az eseményt, vagy azt, amikor román felkelők rohanták
meg a Nagyenyedet – s megközelítőleg 1000 embert mészároltak
le –, a magyarok és a románok másként ítélik meg. A románok
hősnek titulálják azokat, akik a magyarokat megölték, mi
pedig ezeket a mészárlásokat elítéljük. Egyetemi hallgatóként,
és kutatóként azt tapasztaltam, hogy 1945 után bizonyos személyeket,
eseményeket, intézményeket különböző jelzőkkel illettek.
Ismeretes, hogy a Horthy-korszakra ráaggatták a félfeudális címkét.
Ezt a fogalmat senki sem tudta megmagyarázni. Ez a jelző azt
sugallta, mintha Horthy kormányzósága idején hazánk Európától
nagymértékben eltávolodott volna. Holott a két háború közötti
Magyarország gazdasági és szociális helyzete nem volt rosszabb
számos európai országénál, miközben a trianoni tragédia utáni
helyzetből kellett felépíteni az országot. Többen
Horthy-rendszerről beszélnek, tévesen. Hiszen nem az európai
gyakorlattól elkülönülő, speciális rendszer jött létre
Horthy kormányzósága idején. Magyarországon nem a német
nemzetiszocializmushoz vagy az olasz fasizmushoz hasonló rendszer
létezett. Akkor miért beszélnek még ma is Horthy-rendszerről?
Milyen módszerrel hozták létre az intézet három
kutatócsoportját?
– Szakmai tevékenységünkben a legfontosabb a dualista
állam, illetve a két világháború közötti, valamint az
1944-től 1994-ig tartó időszak politika-, társadalom- és
eszmetörténetének tárgyilagos bemutatása.
A kiegyezést követő
Magyarország Európában politikailag, társadalmilag, gazdaságilag
integrált ország a Monarchia társországaként. Ekkor veszi
kezdetét az igazi politikai fejlődés, a pártpolitizálás, a
gazdasági fejlődés, s a XX–XXI. század magyar történelmét
csak úgy lehet megérteni, ha innét indítunk. Az intézeten belül
három kutatócsoport alakult, az első a Dualizmus-kori Kutatócsoport
(1867–1918). A Horthy-kori Kutatócsoport a két világháború
közötti időszakot kutatja, az 1945 utáni Kutatócsoport pedig
a II. világháborútól az Antall-, majd a Boross-kormány működéséig
tartó időszakkal foglalkozik. Ezen belül az 1945-ös és
1956-os időszakkal, a sztalini rendszerrel szembeni ellenállás
történetével, az 1956-os forradalommal és szabadságharccal.
Ez azért is lényeges, mert többen azt hangoztatják, hogy a
forradalmat a „reformkommunisták” készítették elő és ők
robbantották ki, amihez a magyar nép asszisztált. Holott szó
sincs „reformkommunista” – maga a kifejezés is későbbi
„találmány” – folyamatról, bár a hajdani kommunista személyek
némelyikének szerepe vitathatatlan, de a felkeléshez és a
forradalomhoz éppen a volt kommunisták asszisztáltak –
gondoljunk csak Nagy Imre tevékenységére. Azok a pesti és vidéki
srácok, akik életüket áldozták Magyarországért, mind a független,
kommunistáktól mentes Magyarországért harcoltak. Az igazi hősök
az utcákon veszítették életüket.
Munkájukat mennyiben nehezítik meg, hogy nem minden
hagyaték kutatható?
– Ha egy személy vagy egy család levéltárban helyezi
el hagyatékát, kitételeket tehet arra, hogy az kutatható-e.
Azt tapasztalom, hogy jelentősen rejtett, és a történelmet
nagymértékben átíró iratanyagok már nincsenek. A szakmában
is létezik egy olyan hozzáállás, hogy ha először „nem én
kaptam meg a lehetőséget arra, hogy egy esetről publikáljak,
akkor megadom a lehetőséget másnak.” Annak sincs értelme,
hogy ha egy kutató nem tud egy eseményről vagy személyről
publikálni, akkor a nála lévő forrásokat más elől elzárja.
Kialakítottak-e
már hazai és külföldi levéltárakkal, történetkutató intézetekkel
együttműködéseket?
– Tudományos kutatóintézetként az érvényes levéltári
törvények alapján kutathatnak munkatársaink. A külföldi levéltárakban
az ottani szabályok alapján lehet kutatni, míg a más országok
történetkutató intézeteivel való kapcsolatfelvétel és a közös
kutatási projektek megvalósítása még folyamatban van. Ne
feledje el a kedves olvasó, egy éve „zöldmezős beruházásként”
kezdte meg működését intézetünk. Nem voltunk könnyű
helyzetben, és ehhez képest elég tisztességesen helytálltunk.
Kiadják a kutatócsoportok munkáit?
– Szeretnénk 2015-től minden esztendőben megjelentetni
a VERITAS Évkönyvet, ami az intézetben dolgozó munkatársak
tanulmányain kívül külsős kollégák írásait is
tartalmazza. Szintén 2015-ben indul el a VERITAS Könyvek és a
VERITAS Füzetek sorozatunk. Az előbbiekben alapvetően monográfiákat,
forrásközléseket jelentetünk meg. Az utóbbiakban pedig olyan
nagyobb tanulmányok kapnának helyet, melyek terjedelmi okok
miatt nem férnek bele az évkönyvbe. Eddig két anyagunk van már
a füzetekhez, az egyik Botos János külsős kollégánk munkája,
aki írásában a magyarországi zsidóság vagyonvesztését tárgyalja
az 1944 és 1947 közti időszakban. A másik nagyon érdekes
anyagban, Büky Orsolya a Corvin-lánc történetét mutatja be.
Azt szeretnénk, ha az intézet munkatársainak kéziratait mi adnánk
ki. Bízom benne, hogy évente lesz 2-3 olyan munka, amelyet meg
tudunk jelentetni anyagi lehetőségeink függvényében.
Ha egy külföldön élő diák, kutató Magyarország történelmét
szeretné megismerni, főleg idegen szerzők munkáiból jut
információkhoz. Mi lehet a gyógyír erre a problémára?
– A felvetés jogos; örök problémája a mindenkori
magyar kulturális diplomáciának, politikának és a magyar történelemtudománynak,
hogy hogyan és milyen módon juttassák ki külföldre magyar
szerzők tudományos műveit. Már a két világháború között
megfogalmazódott az az igény, hogy minél több hiteles monográfia,
tanulmány idegen nyelven is eljusson az olvasóközönséghez.
Magyarországon jelenleg kevés szakmai folyóirat jelenik meg más
nyelveken. A Történettudományi Intézet elindította angol
nyelvű történelmi szemléjét The Hungarian Historical Review címmel,
amit még ismertebbé kell tenni. Minél több tudományos munkát
kéne átültetni idegen nyelvre, ehhez viszont pozitív értelemben
vett nemzetpropagandát kell folytatni, amit más államok is
megtesznek. S talán még ennél is lényegesebb, hogy sok fiatal
magyar kutatót és egyetemistát küldjünk ki külföldi kutatóhelyekre.
Ezáltal ők megismerhetik az adott ország nyelvét, hagyományát,
kultúráját, múltját, és közben barátságokra, szakmai
kapcsolatokra tesznek szert. Ezután ők „kulturális, tudományos
nagyköveteink” lehetnek. Ez pénz és elhatározás kérdése.
Hiszen sokat jelenthet az, ha egy nyugati egyetem kelet-közép-európai
intézetében magyar professzor, docens is előadhat, és így nem
csupán a térség többi államaiból érkező tudósok tanítják
Európa ezen térségének a történelmét.
A VERITAS több konferenciát, vitaestet is szervezett.
Mi ezeknek a célja, és mennyire tartja ezeket eredményesnek?
– Eddigi konferenciáink mind teltház előtt zajlottak,
aminek üzenetértéke van, emellett jelentős sajtóvisszhangot váltottak
ki. Számos esetben tudtunk egy adott témában újdonságot
felmutatni. S mindez azt jelenti, hogy a VERITAS közismert kutatóműhellyé
vált. A vitaestek megrendezése azért lényeges, hogy havonta akár
egy kisebb létszámú közönség is megismerhesse intézetünk
kutatásainak eredményeit.
A fiatalabb korosztály is látogatja ezeket a rendezvényeket?
– Ez a témától függ. A Horthy-konferenciára főleg idősebbek
jöttek el, de történész kollégák és egyetemisták is részt
vettek rajta, ahogy a vitaesteken is. Amennyiben lesz rá lehetőségünk,
energiánk, el szeretnénk jutni egyetemi városokba, ahol olyan témát
választanánk ki, amely megvitatására az adott felsőoktatási
intézmény egyik oktatója lenne intézetünk munkatársának
vitapartnere, és közönségünk az egyetem hallgatói.
Ha már az ifjakról esett szó: nem sajnálja, hogy a főigazgatói
poszt miatt fel kellett hagynia az egyetemi oktatással?
– Összeférhetetlenség miatt 2014. január elsejével
lemondtam a tudományos rektorhelyettesi tisztségemről a Nemzeti
Közszolgálati Egyetemen és az év közepén megváltam az intézménytől.
Főigazgatói tisztségem mellett a Károli Gáspár Református
Egyetem tanszékvezető egyetemi tanára vagyok 2014 októberététől.
Amikor a Károlitól megkerestek, hogy visszamennék-e hozzájuk
tanítani, azt feleltem, hogy ha megállapodunk az óraszámról,
akkor szívesen vállalom a felkérését. Nem akarok panaszkodni,
de az intézmény vezetése mellett nem igazán jut időm kutatómunkára.
Remélem, hogy a VERITAS egyre jobb, sikeresebb működése idővel
lehetővé teszi számomra, hogy hetente legalább egy napot levéltárban
üljek, mert egy kutató számára nincs annál békésebb,
nyugalmasabb tevékenység.
Medveczky Attila
|