2015.01.23.
A
digitális anyag mestere
Az alkotások árucikké alacsonyodtak le
Gábos József
festőművész 1956-ban született Budapesten. Festőnek 16 éves
kora óta készült, első tanára Englert Judit volt. 1979-ben közgazdászként
diplomázott, 1989-ben doktorált a Közgazdaságtudományi
Egyetemen. Sok évig közgazdászként dolgozott, a képzőművészeti
tevékenység – amely elsősorban festést jelentett – hol feléledt,
hol hosszú időre abbamaradt. Számítógéppel 1990 óta
dolgozik, de mint művészeti eszközt csak 2001 óta használja.
Az azóta főtevékenységgé vált számítógépes képalkotás
mellett a hagyományos eszközökkel (festés, kollázs) is
foglalkozik, s a fotó is fontos számára. Az Európában
informelnek, Amerikában absztrakt expresszionizmusnak nevezett irányzatok
vonzáskörében dolgozik. A Magyar Elektrográfiai Társaság
vezetőségi tagja.
Önálló kiállításai:
2001 – Arnolfini Galéria, Szigetszentmiklós; 2002 – Írók
Boltja, Budapest; 2003 – BME Leporelló Terem, Budapest; 2004
– Nádor Galéria, Budapest; 2004 – Arnolfini Előszoba Galéria,
Szigetszentmiklós; 2004 – Ferencvárosi Pincegaléria,
Budapest; 2005 – Ökollégium ArtGaléria, Budapest; 2006 –
ELTE-PPK Pszichológiai Intézet; 2006–2007 – Freezoo Galéria,
Budapest; 2011 – Ökollégium ArtGaléria, Budapest; 2012 –
Kulturális Korzó, Marcali; 2014 – Szél Galéria, Budapest;
2015 – Kaptár, Budapest.
Informel stílusban dolgozik. Ez formátlanságot
jelent?
– Valóban, az informel nyersfordítása a forma nélküliség.
Az absztrakt festészeti stílus a XX. század elején alakult ki.
Azt viszont nehéz megmondani, hogy ki készítette az első
absztrakt festményt. Legtöbbször Kandinszkij egyik véletlenségből
megfordított akvarelljét említik a stílus nyitányaként. A második
világháborút követően teljesedett ki igazán az absztrakt
festészet. Ekkor már a súlypont is átkerült Amerikába, ahol
a New York-i iskola absztrakt expresszionizmusa mutatta az irányt.
A háború utáni európai absztrakt festészet megnevezésére
terjedt el az informel kifejezés, a felismerhető forma hiányára
utalva. Az irányzat az ötvenes évek elején volt a csúcson,
Franciaországban és Spanyolországban, de még Japánban is
elterjedt. Akkor ez a stílus uralta a képzőművészeti életet.
Még Magyarországon is?
– Akkor mi el voltunk zárva a világtól, s hazánkban a
szocreál uralkodott.
Hogyan kapcsolódik az Ön formanyelve az akkori alkotókéhoz?
– A posztmodern korban számtalan stílus él egymás
mellett. Ezt tudomásul kell vennie az alkotónak és befogadónak
egyaránt, ahogy azt is, hogy ma nincs igazán uralkodó stílusirányzat
a képzőművészetben. Az elmúlt 100 esztendő izmusai, sőt a
korábbi évszázadok stílusai is jelen vannak, és újraértelmezik
azokat. A nézőnek bizonyára nem egyszerű a sokféle irány között
eligazodnia, de a képzőművészeti alkotásokat soha nem
lehetett elméletek, magyarázatok nélkül megérteni, befogadni.
A kép „néma”, s a jelentését az értelmezés adja.
Többen azt mondják, hogy a képzőművészet mára veszített
a presztízséből. Ennek ellentmond az, hogy számtalan galéria
működik.
– Igaz, hogy sok
a galéria, de a kiállításmegnyitók többségén szinte csak a
rokonok, barátok és a művész kollégái vesznek részt. A
megnyitót követően pedig alig látogatják a kiállításokat.
Az állami források jelentősége felértékelődik
Miért látogatták többen a pártállam idején azokat
a kiállításokat, melyeken új stílusokban készült képeket,
grafikákat mutattak be?
– Az ilyen kiállítások szinte ellenzéki politikai eseménynek
számítottak. Tehát minden olyan tárlat, amelynek megvalósítását
valamiképpen eltűrték, de nem támogatták, az a rendszer
elleni tiltakozásnak számított. Mára viszont átalakultak a
kulturális szokások. Az alkotások nagyrészt kereskedelmi tárggyá
váltak a galériákban. Ebben a szférában is csak pénzből
lehet pénzt csinálni, és mindenért fizetni kell, a művésznek
is. A kiállítóhelyért, a megjelenési lehetőségekért, de akár
még az egy galériához való tartozásért is. Aki ebből
kimarad vagy nem akar beállni a sorba, óhatatlanul más megélhetés
után kell néznie. Nagyon kevesen tudnak ma, pláne nálunk, megélni
a művészetből. A magánmecenatúra sem alakult ki, és ha
vannak is gyűjtők, azok főleg a klasszikus avantgárd alkotásokat
vásárolják, nem a kortárs alkotók műveit. Ezáltal az egyre
szűkülő állami források jelentősége felértékelődik.
Az nem zavaró, hogy árucikké válik a műalkotás?
– Reigl Judit, az egyik ma élő legnagyobb magyar képzőművész
mondta: nagy szerencséje volt, amiért csak későn figyeltek fel
rá, mert így azt csinálhatta, amit szeretett, és nem a galériás
mondta meg neki, hogy mire van igény.
Ön főleg nonfiguratív alkotásokat készít. Ez egy
tudatos elhatározás volt, vagy valaki ezt tanácsolta?
– Amióta kizárólag képzőművészettel foglalkozom, azóta
tudatosan készítek nonfiguratív műveket. Előtte „vasárnapi
festőként” realista képeket is festettem, de ezzel szakítottam.
Ennek ellenére, bár nem festek alakokat, mégis sokszor belelátnak
a képeimbe figurákat, tárgyakat.
Elképzelhető, hogy mást látnak bele a képébe, mint
amit ön próbál üzenni?
– A New York-i
iskolának is az volt az ideája: amennyiben elég tehetséges és
jó a festő, felvihet a vászonra bármit, annak üzenetértéke
van. Ebből az is következik, hogy minden egyes stílusban lehet
nagyon jó, és lehet igen csapnivaló alkotásokat készíteni.
Nem az adott stílus követése, hanem a művész tehetsége határozza
meg az alkotás minőségét. Az a fontos, hogy egy festményről
valami eszébe jusson a nézőnek, tegyen rá benyomást. A művész
üzenetéről egy saját, paradox módon figurális példa: egy
vidám párizsi kiránduláson készült fotó alapján festettem
magamról egy önarcképet, sok évvel később. Amikor erre sor
került éppen meg voltam rémülve, hogy gyógyíthatatlan beteg
vagyok – szerencsére, kiderült, hogy ez csak vaklárma volt.
Akkoriban úgy készítettem a portrékat, hogy epidiaszkóppal
kivetítettem a vászonra, és így festettem át, másolva, mint
egy kifestőkönyv előrajzolását követve. Mégis, amikor elkészült
a mű, rajta volt, átjött rajta az akkori kétségbeesésem, félelmem,
bár az eredeti fényképen jókedvűnek látszottam. A mű akkor
jó, ha a művész alkotás közbeni hangulatát, érzelmeit képes
„sugározni”.
A New York-i iskola ideálját, módszereit egy az egyben
át lehet ültetni egy kelet-közép-európai ország kultúrájába?
– Lehet, mert ma már nagyon kevés műből vehető ki
alkotója nemzetisége, hiszen a világ minden téren globalizálódott.
Kedvenc magyar festőm Frey Krisztián, s időnként mondják,
hogy néhány képem emlékeztet az övéire, amit nem szégyellek.
De az igazi művész nem epigon. A festészetet lehet másolással
tanulni, de azokból lesz nagy festő, akinek kialakul az egyéni
stílusa.
A médiában be kéne mutatni a kortárs törekvéseket
is
Sokan a
nonfigurativitás, az absztrakt és a polgárpukkasztás közé
egyenlőségjelet tesznek. Mi erről a véleménye?
– A polgárpukkasztás főleg a dadaistákra volt jellemző
– annak is már száz éve –, akik a tradicionális művészetet
kifigurázták, s a hagyományos esztétikai normák radikális szétzúzását
követelték. Az absztrakt mára teljes mértékben konszolidálódott,
így a polgárpukkasztás nem jellemző rá. Magyarországon még
mindig Munkácsy a legnépszerűbb festő, rajta kívül alig
ismer mást a társadalom nagy része. Nehogy azt gondolják, hogy
Munkácsy Mihály munkásságát lenézem, de azóta eltelt másfél
évszázad, és szükségét érzem, hogy az iskolákban, a médiában
bemutassák a kortárs törekvéseket is. Nem kötelező azokat
szeretni, de jó lenne, ha megismernék az új stílusokat, és
csak azután mondanának róluk véleményt.
Többen a túlzottan absztraháló művészekre,
nonfiguratív alkotókra úgy tekintenek, hogy ők képtelenek tájképet,
realista művet festeni. S csak a divatot követik.
– Egyik ismerősöm kirakott két rajzot egy teljesen
absztrakt műveket felsorakoztató kiállításán, hogy
megmutassa, nagyon is tud rajzolni, csak éppen nem a realista
vonulat képviselője. Az alapokat ismerni kell, és csak azt követően
alakulhat ki, hogy a művész melyik stílusban tudja a legjobban
kifejezni magát.
Lát-e árkot, ellenségességet a figurális és a
nonfigurális alkotók között?
– Amire én rálátok, az az elektrográfia. A Magyar
Elektrográfiai Társaság tagja vagyok, és mi főleg számítógéppel
készítünk képeket. A tagok közül vannak, akik figurális módon
alkotnak, míg mások teljesen absztrahálva. Nincsenek e téren köztünk
viták, a lényeg, hogy a saját stílusában mindenki jó alkotásokat
hozzon létre.
Közgazdászból festőművész
Miként került kapcsolatba az elektrográfiával?
– Eredeti szakmám közgazdász, és így számítógéppel
már korábban is dolgoztam. Majd digitális fényképezőgépet vásároltam,
s hozzá képszerkesztő programot. S ezt követően a fényképekkel
„kísérleteztem” a számítógépen. Később megismertem több
képzőművészt, akik komolyan foglalkoztak számítógépes képalkotással,
s utána kezdtem el elektrográfiával foglalkozni. Próbálgattam
a műfaj által kínált lehetőségeket, és azt is, ki hogyan
használja fel a különböző képalkotási programokat. Így
autodidakta módon sajátítottam el ennek az új keletű műfajnak
a „fogásait”. Természetesen, ahogy minden művész, úgy én
is megmutatom alkotásaimat azoknak, akiknek a véleményét
fontosnak tartom.
Hogyan születnek meg a képei? Ihlet alapján?
– A legfontosabbnak azt tartom, hogy rendszeresen
alkossak, s ne várjak az ihletre. Szükséges a technika alapos
ismerete is azért, hogy ne arra koncentráljak, hogy bizonyos képeket
technikailag miként készítsek el. Számítógéppel pedig több
fázisban dolgozom. Sokan a fotókból indulnak ki, míg én kis képecskéket
készítek kézzel, melyeket beszkennelek, majd azokon számítógéppel
tovább dolgozom, sokszor több lépésben is, kinyomtatom a munkát.
Ezt követően manuálisan tovább dolgozom, majd újra
beszkennelem és így tovább. A végső alkotás digitális
marad.
Ha kinyomtatom,
hogy kiállíthassam, akkor viszont keretezem. A keretet a kép részének
tartom, a kerettől válnak igazán teljessé, befejezetté.
Szinte mindig fekete fakeretet használok a festményeimhez. A
nyomatoknál nem alakult ki ilyen egységes módszer, a vásznakat
inkább vakkeretre feszítem, a papírra készült nyomatokat
szoktam keretezni.
A számítógépes műalkotás is ugyanolyan bonyolult,
mint ha valaki hagyományos eszközöket használna?
– Amikor először kezdünk neki számítógépen alkotni,
könnyű látványos eredményre jutni. Például egy fotót
kicsit átszínezünk, eltorzítunk, ráteszünk néhány előre
beállított szűrőt és máris azt hisszük, hogy ezzel valódi
műalkotást hoztunk létre. De idővel rájövünk, hogy ez mégsem
az igazi, tovább kell lépnünk, és akkor már olyan alkotásokat
tudunk létrehozni a gépek segítségével, ami egyenrangú a
hagyományos eszközök alkalmazásával. Számomra azért
jelentett felszabadító érzést a számítógéppel történő képalkotás,
mert egy hagyományos alkotói folyamatban mindig elérkezünk egy
olyan ponthoz, amikor a festmény már majdnem jó, és ilyenkor
vetődik föl a „hogyan tovább” kérdése. Ha rossz irányba
indulunk, akkor elrontjuk a képet. A számítógép alkalmazása
lehetővé teszi, hogy visszatérjünk egy adott fázishoz, amit
nem lehet megtenni a hagyományos alkotói folyamatban. Véletlenszerű
hatásokat is elérhetünk a gép segítségével, majd kiválaszthatjuk
azt, ami a legjobban sikerült. Úgy vélem, az utolsó száz év
képzőművészetében a kollázs megszületése mellett a „véletlen”
művészi felhasználása a legfontosabb újdonság. Mindez nem
jelenti azt, hogy minden esetben könnyebb egy képet számítógépes
programok segítségével befejezni, viszont a lehetőségek tárháza
sokkal bővebb.
Egy figuratív alkotónál adódik a téma, a tárgy,
amiből a kép készül. Hogyan alakul ez egy nonfiguratív művésznél?
– Sokszor maga a képcsinálás módszere adja a „témát”,
máskor van konkrét téma, hívó szó.
Többnyire nem
egyedi képeket készítek, hanem sorozatokban gondolkodom.
Ugyanazok a problémák, amik foglalkoztatnak vissza-vissza térnek
a képeken, ha más formában is.
Léteznek fontos témái?
– Igen, ilyen például az írás, a kézjegy. Ilyenkor a
saját kézírásom vagy nyomtatott szöveg jelenik meg a képen.
Vannak olyan alkotásaim, melyeken csak írások, szövegek,
szavak, töredékek láthatóak. Ennek az előzménye, hogy kollégáimmal
közösen szitamappát készítettünk, a tematika a születéshez
kapcsolódott. Kilenc szitát alkotottunk, finom pauszpapírra fehér
festékkel szitáztunk, majd hosszasan tanakodtunk azon, hogy miként
lehetne ezeket megfelelően aláírni, szignálni. S ekkor gyártottam
pauszra nagyon sok saját aláírást, mindenféle eszközzel, s
ezekből később kollázs-sorozatot is készítettem. Akkor vetődött
föl bennem, hogy létezik-e személyesebb ecsetvonás a saját aláírásomnál.
Ezután „borítottam be” ezeket a képeimet aláírásommal.
Egyes kritikák hatással vannak a pályára?
– Vannak, akik azt mondják, hogy nem érdeklik a kritikák,
de én mindig elolvasom azokat. Amikor évekkel ezelőtt egyszer
nem fogadták el a beadott képemet egy kiállításra, teljesen
le voltam törve. Pedig tudtam, hogy nem a kép minőségét értékelték,
hanem az számított, mennyire vagyok vagy nem vagyok ismert, kik
ülnek a zsűriben. Tudom, hogy ezzel nem állok egyedül, mert
világhírű festőknek is voltak rossz periódusai a kritikák
miatt.
Hiú embernek tartja magát?
– Ha nem lennék az, akkor nem törekednék arra, hogy képeimet
kiállítsák. Igaz, alapvetően introvertált vagyok, de egy kiállítás,
valljuk be, alapvetően magamutogatás, még ha nem is olyan közvetlenül,
mint egy előadó művész esetében.
Miért határozta el kamaszkorában, hogy festészettel
foglalkozzon?
– Hát nem az iskolai rajzórák hatására! A televízióban
láttam egy krimit, amely egy festménylopásról szólt. Ezután
a könyvtárban kicsit utánanéztem, talán Van Dyck volt a festő.
Ezt észrevette a könyvtáros, és azt tanácsolta, iratkozzam be
a művelődési ház rajzszakkörébe. Ebben a szakkörben
tanultam meg a rajz alapjait.
Festő szeretett volna lenni, mégsem a Képzőművészeti,
hanem a Közgazdasági Egyetemen diplomázott.
– Közgazdasági szakközépiskolába jártam, és bár már
ekkor az volt az álmom, hogy festő legyek, úgy gondoltam: az
akkori rajztudásom nem elegendő, hogy felvételt nyerjek a Képzőművészeti
Főiskolára. Előbb az ELTE-re jártam matematika–fizika előkészítőre,
de ahhoz nem igazán volt közöm. Végül úgy döntöttem, hogy
inkább a Közgazdasági Egyetemre megyek, oda nagy valószínűséggel
felvesznek.
Felvették, sőt még le is doktorált a Közgazdasági
Egyetemen, végül mégis művész lett. Mint említette, kevés művész
képes megélni alkotói tevékenységéből. Ez nem okozott
kellemetlenséget?
– De okoz. Végül is nem feltétlenül kell olyan sok
minden az élethez. Nem törekszem nagy díjakra, elismerésekre;
örülök annak, hogy azzal foglalkozhatom, amit szeretek.
Medveczky Attila
|