vissza a főoldalra

 

 

 2015.01.23. 

Alkotmányos bűvésztrükkök

A VERITAS Történetkutató Intézet vitaestje az országgyűlési választásokról

Magyarország államigazgatási struktúrája, vezetése és választójogi rendszere 1848 után jelentős átalakuláson esett át. Megalakult az első felelős magyar kormány, az országgyűlés Pozsonyból Pestre költözött, és kialakult Magyarország választási rendszere. Az 1848 és 1945 közti időszakban azonban a választójog és annak törvényi szabályozása nagyon sok változáson ment keresztül. A vagyoni cenzus mértékének változása, majd a műveltségi cenzus jelentőségének növekedése, végül a nemzetiségek „kiszűrésének” fontossága mellett változott a szavazás nyílt, majd részben titkos, végül teljesen titkos módja, illetve az országgyűlés kétkamarás és egykamarás szerkezetének kialakítása és helyszíne is.

 Január 6-án a VERITAS-estek sorozat keretén belül, a Budapesti Gazdasági Főiskola Lotz-termében történészek mutatták be az elfeledett 1913. évi XIV. törvénycikket az országgyűlési választásokról, beszéltek annak előzményeiről, s arról is, hogy ennek a jogszabálynak egyes elemeit hogyan is ültették át a következő választási törvényekben. Dr. Szakály Sándor, az est moderátora elmondta: az újkori magyar történelmet meghatározták az országgyűlési választásokról szóló törvények, s maguk a voksolások is. Az 1913-as törvény kuriózuma, hogy bár a maga korában nagyon jónak számított, de az alapján – hiszen rá egy évre kitört az I. világháború – soha nem tartottak országgyűlési választásokat. A VERITAS főigazgatója elsőként arra kereste a választ, hogy 1848-tól miként módosult a választójog kérdése.

Gergely András professzor kifejtette, hogy valóban 1848-tól kell kiindulni, hiszen az akkori választójogi törvény adta az alapot a későbbi választójogi passzusok számára. Akkor népképviseleti alapra helyezték az országgyűlést, de ez nem általános, hanem cenzusos választójogot jelentett a korabeli Európa szokásainak megfelelően. A nők akkor még nem szavazhattak. A ’48-as törvény kétfajta cenzust ismert el, az értelmiségit és a vagyonit, s a kettőt teljesen különválasztotta egymástól. Az értelmiségi lehetett akár szegény is, mégis választójoggal rendelkezett. Az értelmiségiek körébe beletartoztak a diplomások, jegyzők, tanítók, tanárok lelkészek, gyógyszerészek, az Akadémia által elismert művészek, a Magyar Tudós Társaság tagjai. Ez egy kis létszámú csoport volt a XIX. századi Magyarországon. A nagyobbikba a „vagyoni cenzusos választók” tartoztak. A legnépesebb csoportot a fölszabadított jobbágyok alkották. A vagyoni cenzus alapján a legalább egynegyed jobbágytelekkel, vagy 300 ezüstforint értékű városi házzal, vagy évi 100 Ft értékű fizetéssel rendelkezők választhattak. Így a teljes lakosság 6%-ának volt akkor választójoga. Ez az arány megmaradt a dualizmus korában is, ami azt jelzi, hogy nem sokat változtattak érdemben a választójogon, s átvettük azt az angliai rendszert is, miszerint választókerületeket alakítottak ki. A 6%-ot meg kell dupláznunk, hiszen a nőknek nem volt választójoga. S mivel minden 20. életévét betöltött férfi szavazhatott, így a 12% sem felel meg a valóságnak. Tehát a ’48-as törvények alapján a férfiaknak majdnem 24%-a szavazhatott. Így kimondható, hogy minden ötödik férfi rendelkezett választójoggal. A dualizmus korában pedig „modernebb nyelvezetet” kapott a vagyoni cenzus, hiszen a befizetett adó mennyiségéhez kötötték a választójogot. Az 1874-es törvény a cenzusok megállapításakor nagyrészt az adóalapot és a kivetett adókat vette tehát figyelembe, a földtulajdon mellett megfelelő nagyságú föld-, ház- és jövedelemadóval is szavazati joghoz lehetett jutni. A vagyoncenzusok közül a földbirtok volt a legfontosabb. A XX. század elejére egyre többen harcoltak a választójog bővítése érdekében. Gergely professzor közölte, megjelentek a szociáldemokraták és a polgári radikálisok. Az utóbbi egy kisebb csoport, míg az előbbi nagyobb bázissal rendelkezett. Mindkét tömörülés az általános választójog mellett kardoskodott. Természetesen a kormány nem óhajtotta kiterjeszteni minden állampolgárra a választójogot, hanem kisebb engedményekben gondolkodott.

Schwarzwölder Ádám a már említett 1874-es törvénycikkel kapcsolatban kifejtette, hogy voltak kizáró okok is. Nem szavazhattak azok, akik adóhátralékkal rendelkeztek, akik gondnokság alatt álltak, akik cselédek, ipari tanoncok voltak, s akik nem tartoztak valamely törvényesen bevett valláshoz. A századforduló idején, a Széll-kormány alatt is voltak kisebb módosítások. 1899-ben már szavazhattak az adóhátralékkal rendelkezők, és a választási visszaélések számát szerették volna törvényi úton csökkenteni azáltal, hogy az esetleges törvénysértések fölötti bíráskodást a korábbiakkal ellentétben a Magyar Királyi Kúriához utalták. Szakály Sándor arra kérte a szakértőket, beszéljenek a csalások módozatairól.

Gergely András elmondta: a választások nyíltak voltak. A választási rendszerek átalakításának két sarkalatos mozzanata volt a képviseleti demokráciák történetében. Az egyik a nyílt szavazás felváltása a titkossal, a másik a választói bázis radikális kiszélesítése. A nyílt szavazás azt jelentette, hogy a választó bemondta a bizottságnak, hogy melyik jelöltet támogatja. Azt is kimondták, hogy fegyvert, furkósbotot, kést nem lehet bevinni a járási választási központba. A választás egész nap tartott. Herczegh Ferenc emlékirataiban meséli el, hogy amikor az 1896-os választásokon kormánypárti színekben indult, pár száz ellenzéki szavazót a bizottsági elnök úgy tartott vissza a voksolástól, hogy hamarább tűzte ki a választás idejének végét. S mikor az ellenzékiek hangot adtak nemtetszésüknek, akkor a csendőrség szétkergette őket. Tehát az alkotmányos bűvésztrükkökkel többször éltek a választási bizottsági elnökök. A választókat ígéretekkel lehetett befolyásolni. Tény, hogy a parasztság számára a dualizmus idején mindegy volt, hogy ki képviseli őket a parlamentben. Arra szavaztak, aki etette, itatta, és a választási központba befuvarozta őket. Hiszen a jogszabály nem tiltotta meg azt, hogy a választókat ne itassák addig, amíg le nem szavaznak. Ezért a kormánypártok a magánbankoktól kértek pénzt ahhoz, hogy megnyerhessék a választásokat. Az ellenzéknek nehezebb dolga volt, mert nem adtak nekik kölcsönt. Viszont az ellenzéknek voltak úgynevezett „ingyen kerületei”. A Függetlenségi Párt mindig nyert az alföldi magyar körzetekben. Hiszen a parasztok szívesen emlékeztek vissza az 1848-as forradalomra és Kossuth Lajos személyére. A magyar választójogi törvény megérett a változásra, mert eléggé konzervatívnak bizonyult, s már Európában kiszélesítették a választójogot. Schwarzwölder Ádám szerint az 1848-as választójogi törvény még megfelelt az európai trendeknek. A századforduló első évtizedében Angliában körülbelül 16%-ra, a Német Császárságban 22%-ra, Franciaországban 28%-ra, Olaszországban 8%-ra emelkedett a választójoggal rendelkezők aránya. Magyarországon viszont a nemzetiségi kérdés miatt sem emelték föl a választójog arányát, hiszen Romániában és a balti államokban sokkal többen szavazhattak. Az 1913-as választójogi törvény 8-9%-ra emeli a választójoggal rendelkezők arányát, ezzel közelít az európai számokhoz, de nem éri azokat utol. Ausztriában fokozatos bővítést figyelhetünk meg, ahogy Angliában is. 1907-ben az osztrákoknál bevezették az általános választójogot, ami nem egyenlő a demokratikus állami berendezkedéssel. Ez a példa Magyarország számára mégis nyomásgyakorlással bírt. Ahogy az is, hogy idővel Franciaországban és a Német Császárság területén is általános lett a választójog. Magyarország kormányai viszont óvatosak voltak. Úgy ítélték meg, hogy ha a szocialisták és a nemzetiségiek mind az urnához járulhatnak az a birodalom egységét veszélyezteti. Gergely András megemlítette ifj. Andrássy Gyula reformtervét. A belügyminiszter 1908-ban előterjesztett javaslatában általános, de – belga mintára – plurális választójogot vezetett volna be. Vagyoni és műveltségi cenzusokhoz kötve lettek volna kettős, illetve hármas szavazattal rendelkező választók, ugyanakkor a választójogot a cenzusoknak meg nem felelő, írni-olvasni tudó, 24. életévüket betöltött férfiakra általában kiterjesztette volna (egy szavazattal), sőt az analfabétáknak is biztosította volna a szavazás lehetőségét oly módon, hogy ők „ősválasztóként” tízen választhattak volna egy választási megbízottat (elektort), azaz szavazatuk 1/10-et ért volna. Bár a javaslat ezzel 2,6 millióra növelte volna a választásra jogosultak számát, a pluralitás miatt minden oldalról komoly támadások érték, és végül Andrássy úgy döntött, hogy visszavonja azt. Tisza István ellenezte a legmerevebben a választójog kibővítését, még 1918-ban is. Végül Lukács László kormányfő 1912 decemberében beterjesztett törvényjavaslata vált csak törvénnyé, amely szintén korlátozott és még mindig csak a férfiakra kiterjesztett választójogot irányzott elő. A parlament által elfogadott, 1913. évi XIV. törvénycikként becikkelyezett jogszabály a fővárosban és a törvényhatósági városokban előírta ugyan a szavazások titkosságát, azonban ennek megvalósítására a háború miatt nem került sor. 1910-ben tartották az első világégés előtt az utolsó képviselőválasztásokat, még az 1874-es szabályok alapján.

Az is érdekes, hogy maga az uralkodó mennyire szólt bele a választásokba. Az uralkodó hívta össze és oszlatta fel az országgyűlést, nevezte ki a kormányokat. Ezenkívül megillette az úgynevezett előszentesítés joga, vagyis a kormány minden törvényjavaslatát előbb be kellett mutatnia az uralkodónak jóváhagyásra, és csak ezután kerülhetett tárgyalásra az országgyűlésben. S bizony maga Ferenc József is sürgette azt, hogy Magyarországon bővítsék ki a választójogot.

Kevesen tudják, hogy Karl Luegert, az Egyesült Keresztények Pártjának tagját nagy többséggel megválasztották Bécs polgármesterének. De az uralkodó, arra hivatkozva, hogy bizonyos körök Luegert antiszemitának tartják, nem volt hajlandó kinevezni. Ezért új választást írtak ki, amin megint Lueger győzött. Végül a negyedik választás után fogadta el Ferenc József a bécsiek akaratát.

A trónörökösben, Ferenc Ferdinándban pedig a szlávok nagy patrónusukat, megmentőjüket látták, ugyanakkor a főherceget nem vezette semmiféle szlavofil elképzelés, pusztán a magyarokat akarta a szlávok bevonásával letörni. A főherceg sok esetben szláv nemzetiségű tanácsadói véleményét kérte ki magyarokat is érintő ügyekben, Magyarországi képviselők közül főleg ellenzékiekkel tartott fent kapcsolatot, többek között Zichy János gróffal, és Linder György képviselővel, a későbbi, rossz emlékű Linder Béla honvédelmi miniszter apjával, illetve Kristóffy Józseffel. Elképzelései között szerepelt a választójog kiszélesítése, mely kedvezően befolyásolta volna a nemzetiségek részvételét a magyarok rovására. Ebben nagy ellenfele volt Tisza István miniszterelnök. Ferenc Ferdinánd nagyon rossz véleménnyel volt mindenről, ami magyar.

Az 1913-as törvény alapján a választáshoz való jogosultság a következő esetekben illette meg a lakosságot – továbbra is csak a férfiakról beszélünk – : azon analfabéták, akik legalább 40 korona adót fizetnek, vagy legalább 16 hold földbirtokkal rendelkeznek; azon írni-olvasni tudók, akik 20 korona adót fizetnek vagy 8 hold földbirtokkal rendelkeznek; azon iskolázottak, akik a népiskola hatodik osztályát elvégezték és legalább 30 évesek, valamint önálló iparosok-kereskedők vagy már adót fizetnek; azon iskolázottak, akik középiskolát végeztek és legalább 24 évesek. Az első világháború idején élénk vita volt a parlamentben a választójog tárgykörében, amikor is elsősorban gróf Károlyi Mihály, Justh Gyula és a választójogért felelős miniszter, Vázsonyi Vilmos képviselte a jogkiterjesztő álláspontot. Vázsonyi 1917. december 21-én előterjesztett törvényjavaslata – először a magyar történelemben – a nőkre is kiterjesztette volna a képviselőválasztói jogot, azonban a Ház választójogi különbizottsága ezt nem tartotta időszerűnek. A Károlyi-kormány 1918. évi I. sz. néptörvénye a 21 éven felüli férfiakat, és a „bármilyen hazai nyelven írni-olvasni tudó” 24 éven felüli nőket ruházta fel titkos választójoggal (amivel a választójogú lakosság részaránya elérte volna az 50%-ot) – Svájc 1971. február 7-én, a nyugati demokráciák közül utolsóként, adott választójogot női állampolgárai számára –, azonban ennek a törvénynek az alkalmazására sem kerülhetett sor a kommün hatalomátvétele miatt. Az 1919. november 12-ei Friedrich-féle választójogi rendelet nem tért el lényegesen az első néptörvénytől, de egyéb kisebb változtatások mellett a férfi választók korhatárát 24 évre emelte. A magyar lakosság szavazásra jogosultjainak aránya így 40% lett, de a szavazás titkosságának elve változatlanul megmaradt.

Gróf Klebelsberg Kuno 1922-ben törvényjavaslatot terjesztett elő a választójog törvényi szintű szabályozására, ez azonban továbbra is váratott magára. Helyette gróf Bethlen István 1922. évi 2200. miniszterelnöki rendelete került kiadásra. Ez a jogszabály a szavazásra jogosultak esetében megemelte a vagyoni és műveltségi cenzusokat, amivel a választásra jogosultak összlakossághoz viszonyított aránya 29%-ra esett vissza. Ugyanez az arány a 24 éven felüliek esetében 75%-ról 58%-ra változott, ugyanis a női választójogosultság korhatárát a Bethlen-kormány 30 évre emelte föl. Lényeges változás volt még, hogy Nagy-Budapest, illetve 10 (később 7) város kivételével a szavazás módja ismét nyílt lett. Ennek következtében a 245 parlamenti képviselőből 199-et nyílt szavazással választottak meg. Az összlakosság mintegy 20%-a szavazhatott csak titkosan. Egy szó mint száz, a demokratikus választásnak is egyetlen jó alapja lehet: az erkölcsi alap. Ha minden felnőtt polgártársunk érett megfontolás után voksolna.

 

Medveczky Attila