2015.01.23.
Nem
ajándékpénzek az EU-s források
Január végétől nagy számban jelennek meg uniós pályázati
kiírások
Az előző,
2007–2013-as uniós költségvetési időszakhoz képest az új
hétéves ciklusban kevesebb pályázat jelenik majd meg, de a
kormány szándéka szerint ezek komplexebbek lesznek a korábbiaknál.
Csepreghy Nándor a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai
kommunikációért felelős helyettes államtitkára: január
31-éig a kormány nyilvánosságra hozza a teljes évre vonatkozóan,
hogy mely konstrukciók esetében mikor hirdet pályázatokat,
milyen felhívásokat hirdet meg. Így kalkulálható lesz az
indulni szándékozóknak, hogy az év melyik részében milyen támogatási
lehetőség nyílik meg.
A magyar operatív programok többsége megkapta-e már a
szakmai jóváhagyást az Európai Bizottságtól?
– December végén az Európai Bizottság sajtótájékoztatóján
az összes tagállam programjairól szót ejtettek, és a biztosi
szóvivő kijelentette, hogy a Magyarország által benyújtott
nyolc operatív program többsége megkapja a szakmai jóváhagyást,
amely után azokat még a főigazgatóságok közötti jóváhagyásra
kell bocsátani, de amely egyúttal jelzi a programok tartalmának
elfogadását is. A szakmai jóváhagyás birtokában a magyar
kormány pénzügyi kötelezettséget vállalhat az EU-s források
terhére, és előlegeket is hívhat le Brüsszelből. Tehát a
hazai költségvetés helyett az EU-s költségvetés kezdi el
finanszírozni a 2014–2020-as programokat. Szükséges, hogy
minderről Magyarországnak dokumentumot küldjenek, de ez eddig még
nem érkezett meg. Reméljük, hogy minél hamarabb megkapja a
kormány ezt az írásbeli jóváhagyást, amelynek birtokában képes
arról dönteni, hogy mennyi új pályázatot ír ki, illetve az
eddig kiírtakat a hazai költségvetési finanszírozás helyett
már az uniós költségvetésre fordítja át.
A 2014–2020-as európai hétéves ciklusról van
szó. 2014 már elmúlt. Akkor miért nem 6 és miért 7 éves
ciklusról beszélünk, ha csak idéntől lehet EU-s pénzekre pályázni?
– Logikus felvetésére a válasz: egyrészt később
fogadták el azt a jogszabályt és a költségvetési számokat
is, melyek a hét éves fejlesztési ciklusra vonatkoznak. Azért,
hogy emiatt egyik tagállamot se érje pénzügyi érdeksérelem,
kedvezőbb döntést hoztak. Elméletileg a tagállamok számára
meghatározott keretet hét évre osztják fel. S mindegyik évre
előre meghatározzák, hogy mekkora összegre kell kötelezettséget
vállalni a tagállamoknak, amelynek elköltésére aztán három
év van nyitva. Mivel az EB saját hibája miatt csak megkésve
tudta megválaszolni ezeket a kérdéseket, ezért azon a tagállamok
számára, melyeknek programjait 2015 első negyedévéig jóváhagyja,
engedélyezi, hogy a 2014-es kötelezettségvállalásokat átcsoportosítsák
2015-re, és így kitolja a felhasználás határidejét egy évvel.
Tehát amire nekünk 2014-ben kellett volna kötelezettséget vállalni,
azt csak a 2015-től datált három éven belül kell számlákkal
alátámasztva elköltenünk és lehívnunk a bizottságtól. Így
pénzügyi érdeksérelem nem ér bennünket a bizottság késlekedése
miatt.
Nem érzi abszurdnak, hogy a halgazdálkodási program
esetében még hiányzik az az európai uniós jogszabálycsomag,
amely lehetővé tenné a beadást?
– A jogszabálycsomagot várhatóan márciusban dolgozzák
ki, és bizony ezt is megkésve. Viszont azt is tudni kell, hogy
ennek a programnak az összköltségvetése a többinek a töredéke.
Amíg például egy közlekedési programra körülbelül 1100
milliárd forintot lehet felhasználni, addig a halgazdasági
program kerete hozzávetőlegesen 15 milliárd forint. Így ha erről
a csomagról még évekig vitatkoznának, akkor is lenne esély a
fenti összeg biztos felhasználására.
Az első kilenc pályázatot az operatív programok jóváhagyása
előtt, a magyar költségvetés kockázatára kiírták. Tehát
előre felkészültek a késlekedésre, és a büdzséből meghatározott
összeget különítettek el?
– Amennyiben nagyon későn fogadták volna el a magyar
operatív programokat az Európai Bizottságnál, akkor a magyar költségvetésnek
azokat úgy kellett volna előfinanszíroznia, hogy mögöttük még
nincs ott a biztos uniós fedezet. Egyébként viszont a normál
ügymenetre is az jellemző, hogy a pályázóknak az összeget
nem az EB fizeti ki, hanem a magyar költségvetés, amely 3-4
havi rendszerességgel számol el egységesen Brüsszel felé. Tehát
a magyar költségvetés az elsődleges kötelezettségvállaló.
A programok jóváhagyásával azonban már bizonyosságot szerzünk
arról, hogy a költségvetés által előfinanszírozott összegeket
Brüsszel meg fogja részünkre téríteni.
Kik nyerhetnek az EU-s pályázatokon?
– A kormány úgy döntött, hogy nem a vállalkozások életben
maradását kell hogy szolgálja az EU-s vagy a hazai költségvetési
támogatás. A vállalkozások csak abban az esetben kaphatnak tényleges
pénzügyi dotációt, ha két cél valamelyikéhez vagy mindkettőhöz
hozzájárulnak. A két cél: a munkahelyteremtés és az ország
gazdasági növekedésének elősegítése. Azokat az iparágakat
szeretnénk fejleszteni, melyek egyre jobban hozzájárulnak az
export bővítéséhez, így olyan mértékű jövedelmet hoznak
be az országba, amely által hazánk gazdaságpolitikája 2020 után
akár csökkenő EU-s források mellett is fenntarthatóvá válik.
Az a pályázó, aki mindkét célt teljesíti a projektjével,
okkal számíthat EU-s támogatásra.
Miként lehet azt tudni, hogy az év melyik részében
milyen támogatási lehetőség nyílik meg?
– Január 31-éig a kormány nyilvánosságra hozza a
teljes évre vonatkozóan, hogy mely konstrukciók esetében mikor
hirdet pályázatokat, milyen felhívásokat hirdet meg. Így
kalkulálható lesz az indulni szándékozóknak, hogy az év
melyik részében milyen támogatási lehetőség nyílik meg. A hétéves
fejlesztési keret éves keretekre osztódik, így mindenki előre
látja majd a következő évre vonatkozó terveket. Ez azt
jelenti, hogy 2015 végén nyilvánosságra hozzuk a 2016-ra
vonatkozó kereteket, s azt, mikor melyik hónapban, mekkora összeggel,
és melyik operatív programban jelenik meg pályázat.
Mely szerv ellenőrzi, hogy az elnyert pályázatot mire
használták fel a nyertesek?
– Négy minisztérium illetékes az uniós források
felhasználásában. A Földművelésügyi Minisztérium a normatív
földalapú támogatások, a Nemzetgazdasági Minisztérium a területi
és gazdaságfejlesztési, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a
közlekedési és energetikai, az Emberi Erőforrások Minisztériuma
pedig a szociális és humán pályázatokról dönt. Ezenkívül
a Miniszterelnökség felel a közigazgatási fejlesztésekért,
azon felül, hogy a horizontális koordinációt is ellátja
valamennyi program esetében. Minden esetben a hozzájuk tartozó
és a minisztériumi struktúrába olvadt közreműködő
szervezeti egységek végzik az ellenőrzéséket. Amennyiben a támogatási
szerződésekben vállaltakat a pályázó nem teljesíti, az
szankciókat von maga után. A szankciók mértéke pedig függ a
szabálytalanságok súlyától. Amennyiben a szerződésben rögzített
célokkal ellentétes módon használják föl a megítélt összeget,
a teljes támogatást a kamatokkal együtt visszakövetelik. S ha
a garanciamentesség intézményével él vissza a pályázó,
akkor az adott cég adószámát is törölhetik, s így a vállalkozásnak
be kell fejeznie működését.
A hazai kkv-szektor megerősítését mennyire tartják lényegesnek
a pályázati kiírásoknál?
– A hazai foglalkoztatásban körülbelül 4 millió 1 százezer
fő dolgozik, ebből közel 1 millió az államigazgatás
valamelyik alrendszerétől kapja a fizetését. Tehát piaci területen
több mint 3 millió ember dolgozik, melynek 70%-át a kkv-szektor
foglalkoztatja. 2020-ig el szeretnénk érni, hogy 5 millió adófizető
legyen Magyarországon, s ennek nagy részét a piac
foglalkoztatassa, így a kkv-k szerepe kiemelten fontos. Célunk,
hogy ennek a szektornak ne csak a foglalkoztatási potenciálja
legyen magas, hanem a GDP-hozzájárulási képessége is erősödjön.
Ehhez pedig szükséges, hogy az a technológia, ami a kkv-k
rendelkezésére áll olyan színvonalú gyártást tegyen lehetővé,
ami sokkal költséghatékonyabb az eddigi működési modelleknél,
és versenyképesebb, azért is, mert ezeket az új eszközöket részben
támogatásokon keresztül vásárolhatják meg. Ezért várhatóan
az elsők között írjuk ki a kis- és középvállalkozások
technológiai fejlesztéseihez kapcsolódó pályázatokat.
Innovációra is szeretnének fordítani az EU-s pályázatokból?
– 700 milliárd forint áll rendelkezésre innovációs célokra.
Ebből egyrészt azokat a kis- és középvállalkozásokat támogatjuk,
akik innovációs tevékenységet folytatnak. Másrészt azokat a
nagyvállalatokat támogatjuk, akik saját innovációs tevékenységük
elvégzésére hazai kis- és középvállalkozásokkal működnek
együtt. És azok a felsőoktatási intézmények is támogatásban
részesülnek, ahol kutatás-fejlesztést végeznek, mégpedig úgy,
hogy a munka során azonnal piacra vihető terméket állítanak
elő.
Miért döntöttek úgy, hogy a 2007–2013-as uniós költségvetési
időszakhoz képest az új hétéves ciklusban kevesebb pályázat
jelenjen meg?
– A 2007–2013-as uniós költségvetési időszakhoz képest
az új hétéves ciklusban valóban kevesebb pályázat jelenik
majd meg, de a kormány szándéka szerint ezek komplexebbek
lesznek a korábbiaknál. Egy kiírás keretében lehet majd az összefüggő,
egymást erősítő projektekre pályázni. Tehát a kormány célja
hatékonyabban erősíteni és gyarapítani az exportképes vállalkozásokat,
emelni ezek technológiai színvonalát, illetve gyártási
kapacitását.
Medveczky Attila
|