2015.01.30.
Atomokra
bontott világ a képzőművészetben
A jövedelem utáni hajsza háttérbe szoríthatja az alkotómunkát
Gábor Enikő festő-
és fotóművész 1991-ben végzett a Képző- és Iparművészeti
Gimnáziumban. 1996-ban a Magyar Képzőművészeti Egyetemen
szerezte meg festődiplomáját, két évre rá, posztgraduális képzés
keretén belül pedig rajz- és művészettörténeti diplomáját.
Mesterei: Baranyay András, Veress Sándor, Klimó Károly.
Díjak:
Domanovszky díj (1991), a Magyar Képzőművészeti Egyetem Görög
mitológia pályázatának fődíja (1995), Pécsi József fotóművészeti
ösztöndíj (1996), A Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének
díja, XI. Esztergomi Fotográfiai Biennále, Divald Károly Díj
(1998), XII. Esztergomi Fotográfiai Biennále Fődíja (2000),
MAOE Alkotói Ösztöndíj (2003).
Egyéni kiállítások:
Tekovské Múzeum, Fotófesztivál, Léva (Sk) (2012); Halikon, Óbudai
Pincegaléria – Zichy Kastély, Budapest, Valóságcsapdák,
Nessim Galéria, Budapest (2007); Light life, Magyar Fotográfusok
Háza –
Mai Manó Ház
, Budapest (2004); Kortárs Magyar Fotográfia, Horda Galéria, Pécs
(2003); Ferenczy Galéria, Budapest (2000); Macskabölcső, Bolt
Fotógaléria, Budapest (1999); Bolt Fotógaléria, Budapest
(1997); CEU Konferencia Központ, Budapest (1996); Egy estés kiállítások,
Tabán Galéria, Budapest (1994); Tam-Tam Galéria, Budapest
(1993).
Művek közgyűjteményben:
Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét; Nessim Galéria,
Budapest; EuroMarketing, Brüsszel, Belgium; Bolt Galéria,
Budapest; Museum of Fine Arts, Santa Fe, New Mexico, USA; Palais
des Congres, Strasbourg, Franciaország.
Tagság: +Műhely
csoport, Bükki Művésztelep, Magyar Fotóművészek Szövetsége,
Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete, Magyar Elektrográfiai
Társaság.
Surányi Mihálytól, a Nessim Galéria vezetőjétől idézek:
„Gábor Enikő munkái egyszerre kézműves alkotások és a
virtuális világgal való szembesülés eredményei. Ott vannak
bennük a hétköznapjaink, a mindennapi környezetünk, a konyhától
az internetig. Gábor Enikő egy XXI. századi életérzés képi
megfogalmazását olyan módon valósítja meg, a valóságainkat
olyan eszközzel ejti csapdába, melynek ilyen lehetőségeit más
nem fedezte még fel.” Miként érhető tetten alkotásaiban ez
a csapdába ejtés?
– Surányi Mihály megfogalmazása egy sorozatom címére,
a Valóságcsapdákra utal, amit a Nessim Galériában állítottam
ki. Ennél a sorozatnál a virtuális valóság és a valóság
viszonya, a fotó objektivitásának a kérdése foglalkoztatott.
Az itt kiállított munkáim hagyományos fotópapírra készültek.
A „trükk” az egészben az, hogy a képek alapja egy, a számítógép
által összerendezett negatív kép, mely egy soha nem létezett
valóságot tükröz. A fotogram műfaja, ami leginkább érdekel.
Ez a technika lényegében a fotó születésével egyidős, de
megjelenését általában az 1910-es, 20-as évek avantgárd művészetéhez
kötik. A fotogram lényege, hogy fényképezőgép és negatív nélkül
készül a kép. Közvetlenül a fényérzékeny anyagra kerülnek
rá a különböző tárgyak, és ezek körvonala alakítja a végeredményt.
Ha a fényérzékeny anyagra helyezett tárgyakat megvilágítjuk,
akkor a felületen egy fehér árnyék keletkezik, amely a tárgyak
körvonalát adja vissza. Tehát esetünkben az anyaggal olyan közvetlen
kapcsolat alakul ki, amely eltér a hagyományos fotótól, annak
készítésétől, ahol általában a valóság egy szeletéből
indulunk ki és először egy negatív filmet készítünk, majd
ennek nagyítása során jön létre a fénykép. A fotogramnak
sajátos viszonya van a valósággal, hiszen közvetlen a papíron
alakul ki a fotó, a végső alkotás, ami kevésbé vezethető
vissza a külső látványvilághoz.
Szoba mint „sötét doboz”
Az egyik kedvenc témája, eszköze a camera obscura. Ami
egy lencsetag nélküli optikai eszköz, mely a környezet vizuális
leképezésére szolgál. Miért választotta ezt a technikát?
– A fotogramhoz hasonlóan ez egy olyan technika, ahol a
valóság és a fényérzékeny anyag közvetlen kapcsolatba kerül
egymással. Ha pontosan akarok fogalmazni, akkor a camera obscura
valójában nem is egy technikát, hanem egy jelenséget takar. Ez
a fizikai jelenség az alapja a fényképezőgép működésének,
akár analóg, akár digitális gépről beszélünk, és lényegében
ezen az elven működik a szemünk is. A „sötét doboz” –
ahogyan én használtam – a saját szobám volt. A camera
obscura lényege, hogy ha bármilyen elsötétített helyiségben
egy apró lyukon keresztül beáramlik a fény, akkor a valóság
képe megjelenik az ellentétes oldalon. Ez egy csodálatos
tapasztalat és én azon szerencsések közé tartozom, akik
maguktól fedezhették fel a jelenséget. Ennek története egészen
a gyermekkoromra nyúlik vissza. Egy reggel a szobámban, amikor még
le voltak húzva a redőnyök az ablakon, arra lettem figyelmes,
hogy hatalmas színes autók képe rajzolódik ki a falon. Az autók
egymás után haladtak el az ágyam fölött, ráadásul fejjel
lefele. Döbbenetes élmény volt, nem akartam hinni a szememnek.
Csak később értettem meg, hogy mi történt. A redőny apró
lyukain keresztül beáramló fény szülte meg a külső világ
fordított képét a falon. Amikor jóval később az Esztergomi
Fotográfiai Biennále pályázatot írt ki Camera Obscura címmel,
akkor újra eszembe jutott ez a gyerekkori élmény és visszatértem
a helyszínre. Ekkor készítettem el a Camera Reluxa sorozatomat.
A képek elkészítése során a szoba volt maga a fényképezőgép,
s a redőny rései pedig mind a kamera egy-egy „szeme”. Így
minden egyes lyuk egy külön képet eredményezett. A szemben lévő
ház ez által megtöbbszöröződött az ablakhoz helyezett fotópapíron.
A sorozat tökéletesen szemlélteti, hogy mennyire sokféleképpen
képes visszaadni a fotó a külső képet. Az azonos körülmények
között készült képek teljesen eltérnek egymástól, annak a
függvényében, hogy miként helyezkednek el a rések a redőnyön,
s hogy a papírt milyen távolságra helyezem el az ablaktól. A
kis képek egyetlen történetté, egy nagy képpé rendeződnek
össze. Ezek a munkák nem megismételhető, egyedi alkotások,
hiszen közvetlenül a fotópapíron jönnek létre.
Amikor ilyen fotókat állít ki, segíti-e magyarázó
szöveg a nézőket abban, hogy megértsék a képek üzenetét?
– Egy kiegészítő
magyarázat sokszor segíthet a nézőnek közelebb kerülni az
adott műhöz, de nem szabad, hogy ez a megértés feltétele
legyen. Úgy vélem, egy kép „több síkon működik”. Ha
valaki megnéz egy ilyen képet, akkor az felkelti a figyelmét, s
elgondolkodik rajta. Ez akkor érvényesül, ha a műnek mélyebb
tartalma is van. A képek üzenete, a gondolat, melyet közvetítenek
vagy a kérdések, melyeket felvetnek, a művészet lényegét adják.
Ezt az üzenetet azonban magának az alkotásnak kell hordoznia, közvetítenie
a befogadó felé. Nincs szükség külön magyarázatra.
Korunkban a művészet szerepe alapvető változáson megy keresztül.
Ez a tény arra ösztönzi az alkotókat, hogy olyan kérdéseket
tegyenek fel, melyek a művészet helyzetére, annak létjogosultságára
irányulnak. Az én munkáim is kérdésfelvetések.
Ezekre a kérdésekre művésznő megtalálta a megoldást?
– Nem igazán hiszek a mai korban megoldásokban. A
feladat inkább az, hogy pontosan lássuk magukat a kérdéseket.
És a Camera Reluxa sem más, mint olyan vizuális ismeretelmélet-kritika,
amely szerint nem létezik egyetlen valóság. Egyik kép sem
olyan, mint a másik. Éppen ez izgat benne, hogy a valóság
mennyire sokféleképpen felfogható vagy láttatható. Az, hogy különböző
műfajokkal foglalkozom, jól tükrözi azt, hogy ugyanarra a kérdéskörre
mennyiféle választ lehet adni. Az éppen választott technika
mindig más jelentéssel bír, a kérdések azonban általában
ugyanazok. Ahogy említettem, különösen foglalkoztat a művészet
helyzete, szerepe a mai világban. Jelenleg egy rendkívül
izgalmas időszakot élünk. A technikai fejlődésnek köszönhetően
óriási változások mennek végbe a művészet területén.
Ennek egyik szegmense a digitális technika térhódítása,
melynek köszönhetően megváltozott a képekhez való
viszonyunk. Képek milliói árasztanak el bennünket, fotók
uralják az életünket. Ezeknek a képeknek nagy része monitoron
vagy valamilyen kijelzőn érkezik hozzánk. Olyan vizuális élmények,
melyeknek nincsen anyaguk, testük, hiszen lényegében jelek csupán.
A közvetlen kapcsolat a külvilággal megszűnik, bináris kódok
kerülnek kép és valóság közé. Ez a jelenség arra késztetett,
hogy visszatérjek az analóg-archaikus technikákhoz, hiszen a régi
eljárások szerepe a mai kor fényében új értelmet nyert. De
ugyanezt a kérdéskört közelítettem meg az ellenkező irányból,
amikor elkészítettem a digitális fotogramokat.
A technika által könnyen elérhető sikerélmény, nem
növeli-e a középszerű alkotások számát?
Jelenleg, amikor már egy ötéves gyermeknek is van
digitális fényképezőgépe, vagy okostelefonnal készít fotókat,
mennyire érdeklik a nézőket a fotókiállítások?
– Ma már mindenkinek a kezében ott van a fényképezőgép
és mindenki képes rá, hogy technikailag jó képeket készítsen.
Ott kezd elválni a dolog, amikor egy fotó jó képi látásmódot
tükröz és mondanivalóval is rendelkezik. Mostanában egyre több
fotótanfolyam indul és a kiállítások is megszaporodtak ebben
a műfajban. Az érdeklődés tehát adott, a kérdés inkább az,
hogy a technika által könnyen elérhető sikerélmény, nem növeli-e
a középszerű alkotások számát.
Ma nagyon sok stílus él egymás mellett. Ezt pozitívumként
értékeli, vagy van ennek buktatója is?
– Ha a néző megfelelő képzettséggel, fogékonysággal
áll egy műalkotás elé, akkor ez nem okoz számára zavart. Ezért
nagy a felelőssége a vizuális oktatásnak. Fel kell kelteni a
gyerekek érdeklődését a saját koruk iránt, meg kell tanítani
számukra, hogyan igazodjanak el a kortárs művészet területén.
Megfelelő támpontok segítségével képessé válunk értelmezni
és élvezni egy mai műalkotást. Éppen ezért szükséges, hogy
minél gyakrabban vigyük múzeumokba, kiállítótermekbe a
gyermekeket. Minden korban több irányzat működött, és nagy kérdés,
hogy a művészettörténetben melyek maradnak meg belőlük. Ma már
nem tudunk, s nem is lehet izmusokban gondolkodni, nincs meghatározó
kánon, a műfaji határok elmosódtak, új műfajok alakulnak és
akár több művészeti ág is képes egy adott műalkotáson belül
érvényesülni.
Meg lehet-e ma élni a képzőművészetből? Milyen ma a
kortárs művészet piaca? Szükséges-e, hogy egy művész
valamelyik galériához tartozzon?
– A műtárgypiac itthon nagyon kicsi a művészek számához
képest. Ha valaki nagyon tehetséges, elhivatott és még
szerencséje is van, bekerülhet egy galéria védőszárnyai alá.
A galériáknak meghatározó szerepük lehet nem csak a művészek,
hanem egy irányzat, műfaj sorsára nézve is azáltal, hogy
hogyan képviselik, támogatják azt. A Magyar Képzőművészeti
Egyetem első évében lehetőségem nyílt egy önálló kiállítás
megrendezésére a Tam-Tam Galériában. Az itt bemutatott munkáim
alapján meghívást kaptam a Pozsonyi Fotóhónap rendezvényére.
A kiállítás címe „Filozoo” volt és döbbenetes felismerést
jelentett számomra, hogy munkáimmal nemcsak a tematikát
tekintve, de a képzőművészeti fotóhasználat terén is társakra
találtam. Ajánlásukra kerültem kapcsolatba a Bolt Fotógalériával,
amely akkoriban az egyetlen fotógalériaként működött
Budapesten. A galéria megalapítója, Detvay Jenő a fotográfia
és a képzőművészet határterületén dolgozó művészeket gyűjtötte
maga köré, és rendszeresen szervezett számukra kiállításokat
itthon és külföldön. Óriási dolognak számított, hogy
minden egyes kiállítást nyomtatott katalógus kísért. A közel
hetven darabból álló, többnyelvű katalógus sorozat mára a
90-es évek fotográfiai törekvéseinek meghatározó dokumentációjává
vált. A galéria kiadásában jelent meg továbbá a Contemporary
Hungarian Photography (Kortárs Magyar Fotográfia) című kétkötetes
album is, amely négy nyelven mutatta be a Magyar Fotótörténet
fordulópontjait. Az első kötetben tizenhárom munkám
szerepelt, a kiadvány borítójára pedig a Bolt Galériában
megrendezett Macskabölcső című kiállításom címadó képe
került. A kiállítások egy-egy koncepció köré szerveződtek,
legtöbbször kimondottan ehhez készültek a munkáink. Így születtek
meg a tükörtojásról készült fotogramjaim, melyek a Műcsarnok
Tojásbolt című tárlatán kerültek bemutatásra, vagy az apró
állatokról, rovarokról készült miniatúrák. Ezek a munkák több
francia város, Párizs, Montpellier, Royan, Lyon kiállítótermeibe
is eljutottak, de Brüsszelben és Új Delhiben is bemutatták őket.
Visszatérve az eredeti kérdésre, egyértelmű és több
szempontból is nagyon fontos, hogy egy művészt egy galéria képviseljen,
annak közösségéhez tartozzon. Azonban ma hazánkban még egy
sikeres művésznek is több lábon kell állnia. Az alkotók többségének
van polgári foglalkozása, ami biztos megélhetést jelent számukra.
Ez azonban gyakran ahhoz vezet, hogy a jövedelem utáni hajsza háttérbe
szorítja az alkotómunkát. A művészeti ösztöndíjak segíthetnek,
hogy időnként több idő és pénz jusson az alkotásra, de a
megélhetést biztosító anyagi feltételeket más forrásból
kell egy művésznek megteremteni.
Egyetlenegy stílus vagy technika sem volt a kezdetekben
hatással pályájára?
– A Kisképző, azaz a Magyar Képzőművészeti Szakközépiskola
díszítőfestő szakára jártam. Ott a hagyományos táblaképfestészet
technikáinak elsajátítása mellett arra is volt lehetőségünk,
hogy a murális művészet különböző műfajaiban kipróbáljuk
magunkat. A pasztellrajzok, akvarellek, és olajképek mellett készítettünk
freskót, szekkót, sgraffitót, mozaikot és tűzzománcot is.
Ezeknél a technikáknál a téma megválasztásában teljesen
szabad kezet kaptunk. A hangsúly általában nem az ábrázolás
tárgyán, sokkal inkább az adott technika sajátosságainak
megismerésén volt. Az egészben az volt számomra a
legizgalmasabb, hogy olyan témát kellett találnunk, amely
megfelelően szolgálja az éppen elsajátítani kívánt technika
jellegzetességeinek kidomborítását. Ezzel a hagyományos metódus
tulajdonképpen teljesen megfordult és ez egyértelművé tette
számomra, hogy a különböző technikák sajátosságai éppen
annyira hozzátartoznak egy mű mondanivalójához, mint annak tárgya.
Ez a felismerés a későbbi munkáimnál is fontos szerepet játszott
és játszik a mai napig olyan módon, hogy maga a technika válik
a kép témájává. Erre jó példa Színzörej c. sorozatom,
amely révén kapcsolatba kerültem a Magyar Elektrográfiai Társasággal.
Ezen a sorozaton két évvel ezelőtt kezdtem el dolgozni, mert az
a kérdés foglalkoztatott, hogy az analóg technikát miként
tudom átértelmezni digitális viszonyokba. A képek elkészítése
során olyan hétköznapi tárgyakat használtam, melyek mozgását
a szkenner viszonylag könnyen tudja követni, így a kép nem egy
adott pillanatot jelenít meg, hanem egy idő-, illetve mozgásfolyamatot
tartalmaz. A szkenner harmonikus mozgásával pedig „körbejárhatóvá
válik” az adott tárgy. A folyamat során kialakult digitális
hibák, színzörejek, a kép részévé, alkotóelemévé válnak.
Ahogy a hagyományos fotogramok esetében, a lényeg itt is maga a
metódus, a kép megmutatja létrejöttének folyamatát.
A „véletleneknek” is van szerepük az alkotói
folyamatban?
– Alapvetően nem hiszek a véletlenekben, de az irányított
véletleneknek megvan a maguk szerepe. Ha megadjuk az alkotás
folyamatában a szükséges „kereteket”, és csak ezen belül
engedünk teret a kiszámíthatatlanságnak, akkor beszélhetünk
irányított véletlenről. A kísérletezések során tapasztalt
jelenségek egy része indirekt módon jön létre, ezek tudatos
alkalmazása viszont már a koncepció része.
Honnan lehet tudni azt, hogy egy alkotás elkészült, s
már nem kell javítani rajta?
– Amikor fotózással kezdtem foglalkozni, akkor
tudatosult bennem igazán, hogy egy adott festménynél nem beszélhetünk
egyértelmű befejezésről, mint, tegyük fel, egy fotó esetében.
Utóbbinál a technika szabja meg a határt, hiszen amikor lefixálunk
egy fényképet, az lényegében a mű elkészülését, befejezését
jelenti. Ez természetesen csak az analóg fotóra igaz, hiszen
egy digitális kép, már attól függően is változik, hogy
milyen képernyőn, vagy egyéb felületen jelenik meg. Nincs végleges
formája, folyamatosan alakul.
Mi jellemző alkotói folyamatára?
– A probléma, amely adott esetben foglalkoztat, vagy a kérdések,
melyek ennek kapcsán felvetődnek, szoros összefüggésben állnak
azzal, hogy milyen technikát választok a megvalósításhoz. Az,
hogy a kép milyen tárgyat ábrázol majd, csak a megfelelő
technika kiválasztása után dől el. A már említett Színzörej
című sorozatomnál például a szkenner tehetetlenségét
kihasználva hoztam létre digitális hibákat. Ahhoz, hogy
megfelelően tudjam szemléltetni, hogy mi befolyásolja a színzörejek
kialakulását, meg kellett találnom az erre alkalmas tárgyakat.
Így lettek végül labdák és porolók a képeken. Előbbi azért,
mert harmonikus, guruló mozgásra képes, ezáltal könnyen körbejárható,
utóbbi pedig, mert kiszámíthatatlan, gyors vibráló mozgása követhetetlen
a szkenner számára. Ez a kétfajta mozgás hozta létre a képet.
Mitől lesz valami igazán jó fotó?
– Egy műalkotás értékét az alkotó szempontjából három
kérdés mentén lehet megítélni. Elsőként fontos, hogy belső
indíttatásból szülessen, és annak megfeleljen. Nálam előfordul,
hogy évekig érlelődik egy-egy gondolat. Fejben rengeteg képet
készítek egy problémakör kapcsán, de jó néhány belső szűrőn
át kell mennie ahhoz, hogy gyakorlatilag elkezdjek dolgozni
rajta. Egyébként is azt gondolom, hogy képeket világra hozni
óriási felelősség. A második szempont, hogy az adott mű
hogyan illeszkedik az alkotó életművébe. Hiszen minden egyes
munka egy egyéni gondolatmenet része, és bár önmagában is
meg kell állnia a helyét, a valódi megítéléshez ismernünk
kell az előzményeket. A harmadik kérdés egy mű értékének
megítélése kapcsán az egyetemes kontextus, azaz a művészettörténet.
Lehetnek ideáink arról, hogy ami éppen bennünket foglalkoztat,
az hozzátesz majd valamit a művészet fogalmához, az azonban,
hogy mi kerül be valójában a művészet nagykönyvébe, ennél
jóval bonyolultabb kérdés. Alkotóként nekünk elsősorban az
első pontra kell koncentrálnunk, vagyis a belső indíttatásnak
kell eleget tennünk, a többi már a befogadó és a kritikusok
feladata. Nagyon ritkán adódik arra lehetőség, hogy egy
tematikus vagy csoportos kiállításon ne csak egy-egy képet láthassunk
az egyes alkotóktól, hanem azt is, miként jutottak el odáig.
2013-ban a Nemzeti Galériában rendezték meg a Magyar fotóművészet
az új évezredben című kiállítást, amely számos művész
teljes életműsorozatát mutatta be. A kiállításon egy külön
teremben tizenhárom munkám szerepelt, egy válogatás az
ezredforduló után készült alkotásokból.
A tárlat nem csak
azt mutatta meg, hogy milyen folyamatok zajlottak a fotó területén
az adott időszakban, hanem abba is betekinthettek a látogatók,
hogy az egyes alkotók milyen úton jutottak el odáig.
Szüleim féltettek a művészi pálya buktatóitól
Már említette a Kisképzőben folytatott tanulmányait.
Szülei képzőművészek. Eleve művészpályára készült?
– Szüleim el akarták kerülni, hogy a művészpálya
nyilvánvaló legyen a számomra. Féltettek, nehogy rosszul válasszak.
Rengeteget rajzoltam és bár a biológia is komolyan érdekelt,
egyértelmű volt számomra, hogy mivel szeretnék foglalkozni.
Elszántan készültem a felvételire és párhuzamosan két felkészítő
tanárhoz jártam rajzolni.
Általános
iskolában több rajzversenyen is szerepelt?
– Igen, de ennek nincs nagy jelentősége. Természetesen
a gyerekek örülnek, ha megnyernek egy versenyt, de nem biztos,
hogy egy iskolai rajzversenyen a tehetség megmutatkozik. Amikor
felvettek a Kisképzőbe, a következő évben már felvételi előkészítőt
tartottam nyolcadik osztályosok számára. Pontosan tudtam, mi szükséges
a sikeres felvételihez. El kell sajátítani bizonyos szabályokat,
mint mondjuk a perspektíva törvényei vagy az arányok alkalmazása,
ami elengedhetetlen a megfelelő rajztudáshoz. Ez azonban nem
elegendő, a felvételin a kreativitásnak is meg kell
mutatkoznia. Ezt nehezebb felmérni, mint azt, hogy valaki tud e
rajzolni, vagy sem. Készség és képesség egyaránt fontos, de
a gondozatlan tehetség egy iskolai rajzversenyen észrevétlen
maradhat.
Még érettségi előtt megnyerte a Domanovszky-pályázatot.
Mit jelentett ez akkor egy 18 éves lány számára?
– A Kisképző festő szakán, a negyedik évben
mindannyian olajjal dolgoztunk. Ugyanakkor én kaptam egy fényképezőgépet
az édesapámtól, aki azt is megmutatta, hogy miként tudom előhívni
a képeket. Nagyon hamar elsajátítottam a labormunka fortélyait.
Egy idő után az kezdett érdekelni, hogyan közelíthetném a
fotót a festészet irányába. A nagyítógépet kifordítottam,
függőlegesen a falra kivetítettem a negatívot, majd szivaccsal
és ecsettel hívtam elő a képeket. Amikor a Domanovszky-pályázatra
készültünk, ezeket a munkákat állítottam ki. Sokan nem nézték
jó szemmel, hogy fotóval vettem részt a festő szak pályázatán,
ennek ellenére megkaptam a fődíjat. Akkor még nem volt az az
átjárás a különböző műfajok között, mint manapság. Azóta
azonban a Kisképző festőszakán már a fotogram is a tananyag része.
Miért döntött úgy, hogy a diploma után posztgraduális
képzésre jelentkezik?
– Szeretek
tanulni és hasznosnak tartottam az egyetemen töltött éveket. A
képzés két évében Klimó Károly volt a mesterem, és ő
hagyta, sőt bátorított arra, hogy más médiumokat is kipróbáljak.
Ez idő alatt szereztem meg pedagógiai diplomámat, ami fontos
volt, mivel tudtam, hogy tanítani is szeretnék.
Az akkori diáktársak véleményét kikéri egy-egy munkájáról?
– A régi osztálytársak egy részével folyamatosan
tartjuk a kapcsolatot. Mindig ott vagyunk a kiállításokon,
megbeszéljük, hogy kit mi foglalkoztat aktuálisan. Hálás
vagyok az őszinte kritikáért és a beszélgetések is fontosak
egy-egy megnyitó után. Az egyetemről néhányan évente közös
művésztelepen veszünk részt. Itt a tapasztalatcsere mellett
lehetőség van a közös alkotásra is.
Miként került kapcsolatba a Magyar Elektrográfiai Társasággal?
– A Magyar Elektrográfiai Társaság (MET) működését
lényegében már a kezdetek óta nyomon követtem, hiszen sokan
vannak a tagjai között, sőt az alapítók között is olyanok,
akik szintén a fotográfia területéről érkeztek. Közülük
legtöbben részt vettek annak idején a már említett Bolt Fotógaléria
kiállításain is. Az új technikai eszközökben rejlő kifejezési
lehetőségek természetes módon érdekelni kezdtek sok olyan
alkotót, akik a képzőművészeti fotográfia területén
dolgoztak. Kiváltképp azon fotósok váltak fogékonnyá az új
műfaj iránt, akik az analóg technikát is szabadon kezelték,
vagy kezelik ma is. Sokan közülünk párhuzamosan is használják
a hagyományos és az új technikákat. Néhányan például a
munkájuk során analóg képeket dolgoznak fel, illetve gondolnak
tovább digitális eszközök segítségével. Mások éppen
ellenkezőleg, azaz a virtuális térből kiragadott képet
kezelik úgy, mint egy hagyományos fotónegatívot és ennek
megfelelően kémiai úton rögzítik azt. A hagyományos technikák
újraértelmezése, természetesen nem csupán a fotósokra
jellemző a társaságon belül. A MET jelenlegi 62 tagja közül
sokan a grafika, a festészet vagy a szobrászat felől érkeztek
az elektrográfia területére. A műfaj iránt nagy az érdeklődés
és az egyre növekvő feladatok elvégzéséhez folyamatosan meg
kell osztanunk egymás között a munkát. Igyekszem a család és
a munka mellett időt szakítani arra, hogy a társaság elnökétől,
Haász Ágnestől átvegyem a szervezési feladatok egy részét.
A Magyar Elektrográfiai Társaság a múlt év őszén
megnyitotta saját galériáját, állandó budapesti kiállítási
fórumot teremtve a műfajt képviselő alkotóknak. A MET galéria
programtáblázata a 2015-ös évre a nyitást követően szinte
azonnal megtelt, ezzel is bizonyítva, hogy mekkora szükség volt
a létrehozására.
Medveczky Attila
|