2015.01.30.
A felsőoktatásban
megkezdődött az oktatói bértábla kidolgozása
A gólyatáborokban történt erőszakos cselekmények miatt a
hallgatók által szervezett rendezvényeket törvényben akarjuk
szabályozni
17 milliárddal több
pénzből gazdálkodhat a felsőoktatás, amely elegendő lesz a
megfelelő működéshez, és ez a növekedés fontos előrelépés
a hallgatói létszám csökkenése mellett. Palkovics László
felsőoktatásért felelős államtitkár: Azok számára,
akik az egyetemi kompetenciafelméréseken gyengébben teljesítenek,
felzárkóztató tanfolyamokat szervezünk. A cél az, hogy kiderüljenek
a hiányosságok, és fény derüljön arra is, hogy a képzés
során hogyan fejlődtek a hallgató adott képességei, ezért a
kompetenciamérést a végzéskor megismételjük.
Hogyan értékeli, hogy 17 milliárd forinttal több pénzből
gazdálkodhat a felsőoktatás?
– Ezt a többletforrást azért kaptunk a költségvetésből,
hogy azokat a pluszfeladatokat, amelyekkel megbíztak minket, el
tudjuk látni. Természetesen az állami dotáción kívül a felsőoktatás
még több bevételből is gazdálkodhat. Ilyenek például a
projektbevételek és a tandíjakból származó összegek.
A magánmecénások, pénzügyi szervezetek, vállalatok
miért idegenkednek attól, hogy támogassák az egyetemeket?
– A Magyar Nemzeti Bank támogatja a magyar felsőoktatást.
Elengedhetetlen, hogy a mecénások is egyetértsenek azzal, hogy
a felsőoktatás optimális működése mindenkinek érdeke, még
akkor is, ha a különböző vállalatok nem kapnak semmilyen
ellenszolgáltatást támogatásuk fejében. A nyugati országokban
működik ilyen típusú mecenatúra, s ezt szeretnénk Magyarországon
is megvalósítani. A 2015-ös adótörvények tartalmazzák az
intézkedést, miszerint ha a vállalatok támogatják a felsőoktatási
intézményeket legalább öt évig, akkor az adott évben a támogatásuk
összegének 50%-a leírható a vállalati nyereségadó-alapból.
Mindez a társadalmi szerepvállalás keretén belül értelmezhető.
Államtitkár úr korábban említette, hogy csökken
a hallgatói létszám. Mindez minek tudható be? Hiszen számtalan
külföldi diák dicséri a magyar felsőoktatást, s annak intézményeit.
– Köszönöm a kérdését, amelyben szinte benne is
foglaltatik a válasz. A magyar hallgatói létszám a lakosságszám
csökkenésének következménye. Ez azt jelenti, hogy kevesebb
potenciális hallgatónk van, mert kevesebb gyermek született a
releváns időszakban. Mindezt annak elérésével szeretnénk
kompenzálni, hogy intézményeinkben minél több külföldi, térítési
díjat fizető hallgató tanuljon. A külföldi hallgatói létszám
növekedésének több célja is van. Az egyik az intézményrendszerünk
jobb kihasználtsága. Ezenfelül a külföldi hallgatók tanulmányaik
során 4-5 évet töltenek hazánkban, diplomájuk megszerzését
követően pedig jó viszonyt ápolnak Magyarországgal, ami végül
a más országokkal való gazdasági és kulturális kapcsolataink
erősítéséhez járulhat hozzá – ez a másik cél. Emellett
erősödik a felsőoktatási intézmények kapcsolatrendszere, ezért
fontos, hogy az egyetemek kidolgozzák, miként kell egy más
kulturális környezetből érkező diákhoz viszonyulni, s hogyan
kell a szakokon idegen nyelven tanítani.
Módosult-e az elfogadott felsőoktatási stratégia?
– A kormány által elfogadott, és a Felsőoktatási
Kerekasztal által kidolgozott, felsőoktatási stratégia lényegi
pontokon nem módosult. Annyi változott, hogy továbbra is
alapvetően az érettségihez kötné a kormány a felsőoktatásba
való belépést. A következő 15 évre vonatkozó stratégia véglegesítését
széles körű társadalmi és szakmai egyeztetés előzte meg. A
felsőoktatási intézmények, a hazai vállalatok, a kamara és
valamennyi, felsőoktatásban érintett szervezet javaslatát megtárgyalta
a Felsőoktatási Kerekasztal, amelyek nagy része be is került a
koncepcióba. A stratégiában például nagyobb hangsúlyt kap a
tehetséggondozás, a bölcsészet- és társadalomtudományok képzési
területe, és megfogalmazódott a bérrendezés kérdése,
illetve a feladatközpontú és kreditalapú finanszírozás
bevezetése is. Maga a stratégia évente felülvizsgálatra kerül,
így 2015 végén értékeljük azt, hogy szükségesek-e további
módosítások.
Miért vetették el azt a modellt, amit a Magyar Ipari és
Kereskedelmi Kamara is szorgalmazott, hogy szakképzésből
bizonyos felsőfokú képzésekbe érettségi nélkül, felvételivel
be lehessen kerülni?
– Megvizsgáltuk a német modellt, amely szerint a szakképzésben
végzett szakemberek bizonyos gyakorlati idő után – ez Németországban
három év – és felkészítést követően érettségi nélkül
bekerülhessenek a felsőoktatásba. Végül is az a döntés született,
hogy az érettséginek Magyarországon elég nagy a presztízse,
és jelentős tartalommal bír, ezért szükséges, hogy érettségivel
rendelkezők kerüljenek be a felsőoktatásba. Az érettségi már
most is kétszintű, és gondolkodunk a szakmai érettségi
bevezetésén, ahol a közismereti tantárgyak súlya alacsonyabb
lenne.
Említette egyik nyilatkozatában, hogy az érettségi
vizsgát felül kell vizsgálni.
– Így van, de ez nem felsőoktatási, hanem köznevelési
kérdés.
Az érettségi kapcsolódik a felsőoktatáshoz, ezért
gondolom, hogy a két államtitkárságnak ebben a témában tárgyalnia
kell.
– Most készül a köznevelési stratégia, és természetesen
egyeztetünk a köznevelési államtitkársággal, hogy olyan érettségi
követelményeket határozzanak meg, amely alapján a diák könnyebben
bekerülhet az általa kiválasztott felsőoktatási intézménybe.
Miként képzelik
el a felsőoktatási törvény változtatását?
– 2015 közepén létrejönnek az egyetemi szenátusok
mellett a konzisztóriumok, amelyek a rektor és a kancellár, két
egyetemi tag mellett külső szakemberekből állnak, utóbbiakat
a fenntartó delegálja. Az ellenőrző funkció mellett egyetértési
joga is lenne a konzisztóriumnak, és bizonyos területen a szenátusnak
kötelező lesz hozzájuk fordulni. Ez az egyik oka a törvény módosításának.
A stratégiához kapcsolódva változik a felsőoktatási törvény,
annak rendeletei, módosul majd az államháztartásról szóló
jogszabály vonatkozó része is. Ezeket januártól kezdődően
az év közepéig szeretnék benyújtani.
2015 szeptemberétől bevezetik minden felsőoktatási
intézményben a kompetenciaméréseket a felsőoktatásba belépő
hallgatóknál. Ezt vizsgaként kell értelmezni?
– Ez egy olyan vizsga, amelyen nem lehet megbukni. Azok számára,
akik az egyetemi kompetenciafelméréseken gyengébben teljesítenek,
felzárkóztató tanfolyamokat szervezünk. A cél az, hogy kiderüljenek
a hiányosságok, és fény derüljön arra is, hogy a képzés
során hogyan fejlődtek a hallgató adott képességei, ezért a
kompetenciamérést a végzéskor megismételjük.
Felháborítóak
a gólyatáborokban történt erőszakos cselekmények. Ezeket törvényi
vagy rendeleti szinten meg lehet-e akadályozni?
– Olyan előírásokat kell megfogalmazni, amelyek a
biztonsági rendszerre vonatkoznak, és a gólyatáborokban történő
alkoholfogyasztást a megfelelő keretek közé szorítják. E
szabályok betartásával az erőszakos események előfordulását
csökkenthetjük. A bűneseteket pedig erőteljesen szankcionáljuk.
A hallgatói önkormányzatok nemcsak gólyatáborokat működtetnek,
hanem egyéb rendezvényeket is szerveznek. Ilyen esetekben ezek
az önkormányzatok úgynevezett cégként működnének, mégpedig
professzionálisan, az intézménytől függetlenül. Lényeges,
hogy a hallgatói méltóság ezeken a rendezvényeken ne sérüljön.
A hallgatói érdekképviselet jelenlétét a szenátusokban
viszont nem tervezzük megváltoztatni.
Megkezdődött az oktatói bértábla kidolgozása. Ezzel
elérhető, hogy a főiskolai és egyetemi tanárok még nagyobb
megbecsülésben részesüljenek?
– Ez a célunk, hiszen hat éve nem történt béremelés
a felsőoktatásban. Azt vizsgáljuk, miként tudjuk a teljes jövedelemstruktúrát
olyan módon átalakítani, hogy a felsőoktatásban is átláthatóak
legyenek a viszonyok. A felsőoktatási intézmények abban különböznek
a köznevelési intézményektől, hogy a jövedelem nem egyenlő
a bérrel, hiszen az egyetemeken kutatásokat is végeznek, ezért
nemcsak állami bértábláról, hanem jövedelemrendezésről és
annak struktúrájáról is beszélünk. A kancellároknak mint az
intézmény gazdasági menedzsereinek fontos feladata, hogy a jövedelmi
egyenlőtlenségekre felhívják a figyelmet. A Felsőoktatási
Dolgozók Szakszervezetével közösen végezzük el azokat a számításokat,
amelyek alapján eldönthető, hogy a bérrendszert milyen formában
lehet és kell átalakítani. Át kell tekinteni a jövedelmi
viszonyokat, mert jelenleg rendkívüli helyzetek is előfordulnak.
Államtitkár úr szerint a hazai felsőoktatási
rendszer mennyire van összhangban az európai tendenciákkal, és
van-e bármilyen téren okunk a szégyenkezésre?
– Semmilyen szégyenkezésre nincs okunk. Megvizsgáltuk,
hogy a felsőoktatási stratégia miként illeszkedik az európai
országok felsőoktatási rendszerébe. Decemberben tárgyaltunk
az OECD felsőoktatási igazgatójával és kollégáival. Az OECD
szerint Magyarországon igen magas az intézményi autonómia, ami
indokolja a kancellária bevezetését, illetve javaslatot tettek
felsőoktatási menedzsment szakirány létrehozására, hogy az
intézmények gazdasági irányítását felkészült szakemberek
végezhessék. Fontosnak tartják a stratégiában is kiemelten
szereplő intézményi és szakmai fókuszt, illetve a gazdasági
és társadalmi helyzet kiszolgálását.
Medveczky Attila
|