2015.01.30.
Értékrend
Az elmúlt időszakban
szinte minden héten érkezett valami újabb hír arról, hogy a
zsidó hitközség berkein belül komoly viharok dúlnak. Őszintén
megvallva, az érintettség legteljesebb hiánya miatt jómagam
csupán felszínesen olvastam el az ezzel kapcsolatos híreket, így
nem tudnám megmondani, hogy egész pontosan min folyik a vita,
arra pedig végképp nem mernék vállalkozni, hogy eldöntsem, a
perlekedők melyik táborának van igaza.
Annál inkább
megdöbbentett ugyanakkor egy nyilatkozat, amelyet a Dohány utcai
zsinagóga főrabbija, Fröhlich Róbert adott a Népszavának. A
lap online felületén január 15-én Bíznak benne, elindul a
megtisztulás címmel megjelent interjúban ugyanis egészen elképesztő
dolgot olvastam. Fröhlich Róbert rabbi a Budapesti Zsidó Hitközség
(BZSH) megválasztott ügyvezetőjéről, Schwezoff Dávidról
nyilvánult meg. „Schwezoffról megválasztása után kiderült,
hogy transzvesztita előadóként és katolikus kántorként is
tevékenykedett, sőt evangélikus teológiai tanulmányokat is
folytatott. Hogyan lehetett így a BZSH ügyvezetője?” – kérdezi
a Népszava újságírója. Fröhlich Róbert válasza szó
szerint az alábbi: „Úgy, hogy betért, és elvégzett mindenféle
kántorképzőt, majd a Bethlen téri zsinagóga kántora lett.
Tudtuk róla, hogy jó gazdasági szakember, a körzete is támogatta.
A múltjának egy szelete közismert volt. Arról, hogy korábban
transzvesztita előadó volt, magam is tudtam. Csak én liberálisabb
gondolkodású vagyok, és azt mondtam magamban, valamiből meg
kellett éljen. Arról viszont, hogy zsidóként katolikus kántor
is volt, nem tudtunk. Az evangélikus tanulmányok védhetők.
Annak idején Scheiber Sándor előadásait is sok nem zsidó teológusjelölt
hallgatta a Rabbiképző Intézetben. Amikor odajártam,
Schweitzer József óráira járt be az egyik református lelkészjelölt.
Amikor a katolikus kántorság kiderült, azt mondtam Schwezoffnak,
ez vállalhatatlan és védhetetlen.”
Kétszer is
elolvastam a szóban forgó bekezdést, és magát az interjút
is. Nincs benne elírás, a fentiek szó szerint így szerepelnek
benne. Emellett vélelmezem, hogy ez egy jóváhagyott verziója
az újságíró által megírt interjúnak, hiszen lassan egy hete
kint van a Népszava online felületén és azóta nem történt
benne semmilyen korrigálás.
Jómagam keresztény,
azon belül római katolikus vallásúként megdöbbentőnek
tartom, hogy egy másik felekezet vallási elöljárója ilyen mértékben
becsmérelje hitemet, vallásomat, azt a vallást, amely immár
ezer évnél is régebb óta államvallás Magyarországon. Ennél
is megdöbbentőbb, hogy ezt nem egy néhány éve vagy egy-két
évtizede létező „buliegyház” képviselője nyilatkozza,
amely esetleg ez által akar feltűnést kelteni, hanem a földkerekség
egyik legrégibb vallásának egyik magyarországi elöljárója,
akinek szemében a transzvesztita „művészi tevékenység”
belefér, hiszen – a főrabbit idézve – valamiből meg kell
élni, a katolikus kántori ténykedés viszont vállalhatatlan és
védhetetlen.
Ha meg nem is döbbenek
rajta, furcsállni azért furcsállom, hogy ez a kijelentés
senkit nem késztetett nyilvános reakcióra. Sem az egyház, sem
a média keresztény értékrendű része nem kapta fel a döbbenetes
nyilatkozatot. Elképzeltem egy fordított esetet, amelynél egy
katolikus papot ki akarna tagadni a püspöke, majd nyilatkozna ez
ügyben és közölné: az, hogy a plébános családanyákkal és
fiatal bakfisokkal is kikezdett, még belefér, elvégre mégiscsak
egy férfiemberről van szó, az viszont már nem fér bele, hogy
az Újszövetségi Szentírás mellett a Tórát is olvasni
szokta, mert ez vállalhatatlan és védhetetlen. Az ügy
alighanem Ferenc pápa hivatalában is téma volna, de az a
minimum, hogy közleményhegyek kiadására kényszerülne az egyház,
és maga a képzeletbeli püspök is, jelezve, hogy csak tévedés
történt, és egyébként is milyen mélyen megvetendő más
felekezetek becsmérlése, hiszen ez ellenkezik Jézus Krisztus
tanításaival.
Most csend van,
teljes csend. Ebből arra kell következtetnem, hogy semmi különleges
nincs abban, ha egy zsidó vallási vezető – korántsem mellékesen
Európa legnagyobb zsinagógájának főrabbija – számára
nagyobb bűn katolikus kántornak lenni, mint transzvesztita művésznek.
Ha ez így van, az egyszerre elgondolkodtató és elszomorító,
és roppant finoman fogalmazva is sajátos értékrendet tükröz.
Javíthatatlanul
naiv és jóhiszemű keresztényként azonban maximálisan hiszek
– vagy legalábbis nagyon szeretnék hinni – abban, hogy ez a
vélemény csupán Fröhlich Róbert személyes álláspontja és
zsidó nemzettársaink elsöprő többségének szemében azért mégiscsak
kevésbé elfogadható, ha a közösségükből valaki
transzvesztita művészként keresi kenyerét, mintha katolikus kántori
tevékenységet folytat.
Kovács Attila
|