2015.07.03.
Tájképek modern formákban
Apró részleteket ábrázolva mutatom be a természet szépségét
Simon Endre
Szolnay-díjas erdélyi magyar festőművész, grafikus 1936-ban
született Székesen. A kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti
Főiskola festészeti szakán szerzett oklevelet 1960-ban.
Mesterei: Incze István, Bordi András, Piskolti Gábor, Petre
Abrudan, Teodor Harsia, Miklóssy Gábor és Petre Feier.
1960–67, valamint 1972–86 között a Marosvásárhelyi Képtár
tárlatvezetője, muzeológusa, főmunkatársa, igazgatója.
1986–90 között az Új Élet majd az Erdélyi Figyelő grafikai
szerkesztője. 1997-től a Barabás Miklós Céh alelnöke volt;
2003 áprilisában áttelepedett Magyarországra, jelenleg Törökbálinton
él. Látogatta a művésztelepeket; 1973-ban az árkosi,
1974–91 között a szárhegyi, 1991-ben a marcali és hajdúsági,
1992-ben a hortobágyi, 2003–2006 között a hajdúszoboszlói művésztelepen
dolgozott. Festményei tájképek, portrék, csendéletek és
egyre elvontabbá váló kompozíciós művek. Mint grafikus készített
plakátokat, reklámgrafikákat és illusztrációkat. A Marosvásárhelyi
Képtár munkatársaként Bordi Andrással és Sükösd Ferenccel
együtt számos kiállítást szervezett és katalógust
szerkesztett. Nagy Imre Följegyzések c. önéletrajzi kötete
(Bukarest, 1979) számára összeállította a művész Marosvásárhelyi
Képtárban őrzött képeinek és grafikáinak jegyzékét. Előszavával
jelent meg Fények és árnyak címmel a marosvásárhelyi Kultúrpalota
nevezetes képtári gyűjteményének katalógusa (Budapest,
2002). 2012-ben jelent meg Szücs György művészettörténész
Simon Endre című albuma. Nemcsak Erdélyben és Magyarországon
volt számos kiállítása, hanem 1977 után külföldön is
bemutatkozhatott. Az Amerikai Egyesült Államokban, Ausztráliában,
Új-Zélandon, sőt Kanadában, Ukrajnában, Franciaországban, Kínában,
Tajvanon rendezett kiállításokra is eljutnak a munkái.
Nem követem a divatot, a magam útját járom
Az interneten főleg tájképei láthatók. Mi vonzza a tájakban
egy olyan korban, mikor sokan azt mondják: a tájképfestészet fölött
eljárt az idő.
– Ha valaki úgy fest meg egy tájat, mint a XIX. században,
akkor azt valóban idejét múltan teszi. De ha modern képzőművészeti
formákat felhasználva tesszük azt, akkor igenis kortárs műfaj
a tájképfestészet. A táj mindig is vonzotta a festőt. Ma már
kissé közelebbről nézzük a természetet, míg régebben a távlatokon
volt a hangsúly. Az volt a posztimpresszionizmus, Van Gogh és
Gauguin ideje. Én a tájhoz részleteiben közelítek. Egy-egy ágat,
lombozatot, fatörzset, tájrészt ábrázolok úgy, hogy a vásznon
a természet adta motívumok sorakoznak fel. Ezzel a kép
elvontabbá, kevésbé hétköznapivá válik.
Azért fest modern tájképeket, mert haladni
szeretne a divattal?
–Nem jellemző rám az aktuális trend követése. Tehát
nem készítek olyan dolgokat, melyeket már más is csinált. Az
engem nem érdekel. A magam útját járom. Úgy érzem, csak így
alkothatok egyedi, csak rám jellemző műveket. Már Erdélyben
érdekelt az elvontabb megjelenési mód. Elvontság alatt azt értsük,
hogy jobban megkomponálom a kép belső szerkezetét. S ilyenkor
nem „követem” az egész tájat, hanem csak az általam kiválasztott
lényegi részeket. Nem másolok, hanem a természet motívumaiból
új tájat kreálok.
Főleg az erdélyi tájakat örökítette meg a vásznon?
– Amíg Magyarországra nem költöztünk, addig igen,
hiszen az erdélyi hegyek vonulatai szépek, és szinte rákényszerítik
a festőt, hogy örökítse meg azokat. A színek is változatosak:
a kéktől a vörösig mindenféle színharmónia megfigyelhető.
Régebbi tájképeim sem realisztikusak, kissé elvonatkoztattam
azokat a valóságtól. A minimal arton belül pedig a táj apró
részletét ábrázolva mutatom be a természet szépségét.
Kint a szabadban festett, vagy pedig vázlat után a műtermében?
– Erdélyben, a szabadban a motívumok gazdagsága
ragadott magával. De a síkság is nagyon változatos, mert a növényzetnek
más-más a színe. Ezért az Alföldön ugyanannyi gazdagságot
fedezhetünk föl, ha a természetet közelről figyeljük meg. Általában
a szabadban készültek a régebbi tájképeim. Amikor modern formákkal
festem meg a tájat, akkor vázlat alapján készül el a kép a műtermemben.
Tehát nekem éppúgy kell absztraktan, elvontan gondolkodni, mint
ahogyan a természet világát csodálni, és visszaadni a képekben.
A természet motívumgazdagsága pedig végtelen. Emellett minden
egyes vidéknek megvan a maga sajátossága.
A különböző népek művészetének is van jellemző a
sajátossága?
– Hogyne, hiszen ezek alkati kérdések. A franciák, a
spanyolok sokkal festőibben, ábrázolnak, rájuk, ahogy az
olaszokra a könnyedség, a lazaság jellemző, míg a német
rajzosabb vonalú, ami már a Dürer előtti művészeknél is látható.
Az egyes színek hordoznak-e önnél valamilyen szimbólumot?
– Általában nem használom az ilyen fajta stilizációt.
Amiket stilizálok, azok formai elemekből állnak. Inkább az évszakok
különbözőségei érhetők tetten nálam.
Egyik erdélyi napilapnak nyilatkozta, hogy a színek
nagyon sokat jelentenek.
– Természetesen,
mert azokkal komponálok. Színek nélkül nem is tudom elképzelni
a világot. Ha körbe tekint a műtermemben, lát egy triptichont,
ami a színekre épül; a színek harmóniája adja a felületet.
Mennyire törekszik arra, hogy elvonatkoztatott képei közérthetőek
legyenek?
– Közérthető a szín, amit lát a néző. De a modern művészetben
nincs magyarázat. Ebben különbözik a nyugati művészet a
keletitől. A keleti festők még megmagyarázzák azt, hogy mit
miért csinálnak. A nyugati viszont meghagyja a nézőnek, hogy
igazodjon el az alkotáson.
Fogadjuk el, amit mond. De azért a hazai nézőkre
jellemző, hogy ha nem ért valamit elsőre, akkor elsétál a kép
mellett.
– Abban bízom, hogy mivel a színharmóniára építkezem,
ezért arra felfigyel a néző. Nem mesélnek a műveim, szeretném
inkább gondolkodásra késztetni az embereket. Régebbi képeimmel
is ez volt a célom. Persze, a tájélmény elindítja a fantáziát,
de a látottakból le kell szűrni a lényeget, megtalálni az összefüggéseket,
melyek mondandónkkal, szándékainkkal is összecsengenek.
Folyton követtek a szekusok
A különböző történelmi események is hatottak önre?
– A Hirosima és a Rémmadarak keringője című képem
akkor készült, mikor tudatosult bennem, hogy a nagyhatalmak
milyen brutálisan beavatkoztak más államok belügyeibe. A történelmi
képek körébe tartozik a Lélekmadár is, amelynek alsó részén
nagypapám látható, és mellette a rájuk jellemző hit- és motívumvilág.
Így a kopjafa, a madarak, a Nap, a Hold… Erdélyben arra kényszerítették
az embereket, hogy jelentsék föl a társaikat. Így volt ez a művészvilágban
is. Ekkor született meg Intrika című képem, ami már nagyon
modern, mert az alakokat nem realisztikusan ábrázoltam. A képen
a kínai konty a hatalmat szimbolizálja, míg a sárgászöld szín
az irigységet. Ami bosszantott, amivel nem értettem egyet, azt
mindig megfestettem. Természetesen ez feltűnt a cenzoroknak, és
akármerre jártam Marosvásárhelyen, mindig követtek a belügyesek.
Annyi volt a „bűnöm”, hogy nem értettem egyet sem a
politikai, sem a hivatalos művészpolitikai rendszerrel.
Mi jellemezte az akkori művészetpolitikát?
– A naturalizmus és a romániai diktatúra kiszolgálása.
Aki az ellen fel merte emelni a hangját, a legjobb esetben
feketelistára került.
Megalkuvás nélkül nem is lehetett művészként érvényesülni?
– Nagyon nehéz volt. Aki nem volt elég figyelmes, értelmes,
gerinces, azokat be tudták hálózni…
Akkor miként tudta elérni azt, hogy a ’70-es évek végétől
Nyugaton is kiállíthatott?
– Amikor Nicolae Ceausescu eladta a zsidókat és a németeket,
akkor nagyon sok munkám külföldre került, s azokat kiállították.
Tehát nem számomra rendeztek egyéni kiállításokat, hanem a műveimből.
1990-ig még Magyarországra sem jöhettem át, nemhogy azt engedélyezték
volna, hogy Nyugatra menjek kiállítani.
Rendszerellenes képeit Erdélyben sem lehetett kiállítani?
– A legtöbb ilyen jellegű képemet azért kiállították.
Ez a zsűri döntésén múlott. Az egyik francia származású műkritikus
kissé engedékenyebb volt.
Menjünk vissza egy kicsit az időben… Volt olyan művész,
aki nagy hatással bírt önre?
–A Marosvásárhelyi Művészeti Középiskolában remek
tanári gárda oktatott bennünket. Ők mind a háború előtt végezték
el az egyetemet, így másfajta szellemiségben oktattak, mint a
szocialista naturalizmus képviselői. Hiszen akkor a szocreál
volt a képzőművészet legnagyobb ellensége; megszüntette a változatosságot,
a szabadságot. S ha már a művészeket kérdezte: Incze István,
középiskolai tanárom Van Gogh bűvöletében élt. Bordi András
a magyar akvarellfestészet egyik megújítója volt. Az akvarell
technikája nem is engedte számára, hogy naturálisan dolgozzon.
Piskolti Gábor művészetére a kubizmus volt jellemző. Ők mind
példaképeim voltak abban az értelemben, hogy megmutatták,
hogyan kerüljük el a művészi pálya útvesztőit. A főiskolán
Miklóssy Gábor, aki Rudnay növendék volt, pedig olyan rangot vívott
ki magának, hogy amit tőle tanultunk, azt senki sem kérdőjelezhette
meg. Miklóssy szinte az összes előadásában megemlítette
Rudnayt, vagy Munkácsyt. Igaz, a főiskolán kötelező volt természethűen
ábrázolni, de Miklóssynál ezt festőien, kissé absztrahálva,
kellett megoldani. Tehát a fotószerű aprólékosság helyett bátrabb
ecsetkezeléssel dolgoztam.
Nemcsak alkotott, hanem sokáig a Marosvásárhelyi Művészeti
Múzeum muzeológusa volt, s később igazgatója is. Mit kell
tudni erről az intézményről?
– A képtárnak a Marosvásárhelyi Kultúrpalota ad
otthont. Dr. Bernády György a XX. század elején volt a város
polgármestere. Működését egyetlen nagy alkotás jellemzi:
maga a város. Polgármestersége idején épült a téglagyár, a
gázgyár, a villamostelep, a marosi gát, több közegészségügyi
intézmény, iskola. Megépítette az új városházát és az új
közművelődési házat. Így jött létre a magyar szecesszió
remekműve: a Kultúrpalota, amelyben ma is könyvár, városi
filharmónia és képzőművészeti múzeum működik. A képtár
létrehozása Bernády szívügye volt. Még épült a palota,
mikor a polgármester elkezdte gyűjteni a képtár anyagát. Gyűjtötte
a Monarchia legjobb alkotásait a XIX és a XX. század első évtizedeinek
művészeitől. Csak néhány nevet sorolok föl: Barabás Miklós,
Ferenczy Károly, Feszty Árpád, Fényes Adolf, Kernstock Károly,
Koszta József, Lotz Károly, Munkácsy Mihály, Paál László,
Stróbl Alajos, Tornai Gyula, Wágner Sándor, Zichy István.
Ilyen jellegű gyűjtemény Magyarországon egyedül Hódmezővásárhelyen
található.
Mikor került a múzeum kötelékébe?
–1960-ban, s végigjártam a „ranglétrát”, s ahhoz,
hogy feljebb lépjek tanfolyamokra kellett járnom Bukarestbe. Először
tárlatvezető voltam, majd muzeológus, főmuzeológus, s végül
a képtár igazgatója lettem. Közben volt egy ötéves „szünet”,
mikor ipari kiállításokat rendeztem a román fővárosban. A
Kultúrpalotában nagyon szerettem kiállításokat szervezni.
Hiszen a kiállítás-rendezés olyan, mint a képfestészet –
össze kell rakni a kész színelemeket.
Bizonyára a képtár igazgatóját is felügyelte
valaki.
– Szerencsémre a város pártbizottságának első titkára,
Veres Nicolae, nagy művészetbarát volt. Ceausescu később el
is rendelte a likvidálását. Aki ott volt a temetésén, azokról
a szekusok listát készítettek.
Állami képlopások
Miért készítette el a Marosvásárhelyi Képtárban őrzött
képei és grafikái jegyzékét?
– Azért, hogy a képtárból ne vigyenek el képeket.
Hogy ne lopják el azokat?
– Nem arra gondolok, hogy valaki betör a képtárba, és
ellop onnan egy műalkotást, hanem arra, hogy többször előfordult,
hogy egyes erdélyi múzeumokból képeket vittek el Bukarestbe.
Mi viszont elég bátrak voltunk, s nem adtunk ki képeket.
Pályáját szakaszokra lehet bontani?
–Igen, mert a festészet mellett párhuzamosan grafikákat
is készítettem. S bizony sokat számít a motívumok grafikai
tisztázása. Egy időben illusztráltam, reklámgrafikákkal
foglalkoztam. Ezután szinte csak festettem, s mikor fiam grafikákat
készített, akkor az ő hatására újra felfedeztem magamnak ezt
a műfajt. A rajz számomra nem más, mint a megjelenítés, a
megidézés kulcsa.
Reklámgrafikákat is készített. Ebben a műfajban
mennyire kötött az alkotó keze?
– Ez az alkotótól függött. Én mindig úgy készítettem
el a reklámgrafikákat, ahogy akartam, s a megrendelő döntötte
el, hogy közli vagy sem.
Ma sok művész azt mondja, zárkózzunk el a társadalomtól.
Mi erről a véleménye?
– Hiába zárkózik el a művész, s csukja magára az ajtót,
a hatás úgyis eléri őt. Nem lehet úgy élni, hogy nem beszélgetünk
bizonyos témákról. Nem szabad a művészetben elzárkózni a
kollégáktól. Ezért is jó, ha minél több művésztelepen
dolgozunk. Szeretem megfigyelni azt, miként alkotnak kollégáim.
Ha láttam, hogy valaki jobb nálam, arra nem voltam irigy; mindig
is tiszteltem azokat, akik tudtak nekem a festészetben újat
mutatni.
Milyen a kapcsolata a társművészetekkel?
– A középiskolában együtt tanultunk azokkal, akik
zenei pályát választottak. Így a zenészekkel mindig is jó
kapcsolatom volt, ahogyan a költőkkel, írókkal is. A zenei
hangok úgy hatnak rám, mint a költemények.
A legtöbb erdélyi művész 1989 előtt települt át
Magyarországra. Ön miért 2003-ban határozott így?
– Erdélyben három infarktuson is átestem, és
Magyarországon jobb orvosok dolgoznak jobb körülmények között.
Azóta még három infarktust kaptam…
Nem vagyok „könyöklős” típus
Nehéz volt bekapcsolódnia a magyarországi művészéletbe?
– Én úgy érzem, hogy a mai napig nem sikerült a
magyarországi művésztársadalomba beilleszkednem. Talán azért,
mert nem vagyok egy „könyöklős” típus. Voltak Budapesten
is kiállításaim, meghívtam rá művészeket, de a többségük
el sem jött… Nem tudom ennek az okát. Talán itt
elszigeteltebben élnek a festők, mint Erdélyben. Léteznek kis
baráti körök, klikkek, de egynek sem vagyok a tagja.
Sosem gondolt arra, hogy sokkal nyugodtabban élne, ha
felhagyna az alkotással?
– Soha! Egyedül az olajfestészettől tértem el, mert az
olaj nagyfokú allergiát váltott ki nálam. Nem tudok úgy élni,
hogy ne alkossak. Nem hagyja a természetem. Nekem a művészet, a
munkám az életem. És mivel élni az életem végéig szeretnék,
így a munkámban is szeretnék aktív maradni.
Medveczky Attila
|